Jump to content

INFO: Stridsfordonsbefäl eller Bevakningsgruppchef

Recommended Posts

Nå, jag har tidigare lagt upp en tråd (F7:grejjen).

Nu e de så, att jag fått reda på att man bara tjänstgör varannan vecka när man väl går passtjänt, och att de inte är vidare kul. Så, följdaktligen tog jag kontakt med min inskrivningsförrättare, och förklarade mina problem

Jag sa att jag hade hört att man hade sämre chans att komma in på den internationella styrkan om man var bevakningsgruppchef, och att jag inte ville vara ledig varannan vecka (ska man göra lumpen ska man väl göra de ordentligt). Inget ont menat till alla bevakningssoldater här :surprise: . Jag skulle inte haft nåt emot tjänsten om de inte vore för att man va ledig så mycket.

Sedan planerar jag även att söka till YOP, och göra internationell tjänst. Det som fanns ledigt var inte mycket. Men det fanns iaf stridsfordonsbefäl på P4 ledigt. Han bad mig att skicka in min ansökan skriftligt, vilket jag gjorde. 1 timme senare var brevet hos honom (tog bilen direkt o lämnade de i receptionen) :uuh: Men det är inte säkert att de blir nån ändring.

E de nån som kan berätta lite mer om P4, och än viktigare, om tjänsten?

Tacksam för svar.

:wacko:

Ok, hmm, trehundraförtielfte gången eller nåt jag drar detta, men det känns alltid lika bra att hjälpa en broder hitta rätt.

För att läsa lite om tjänsten som stridsfordonsbefäl, läs i nålade tråden "Beffattningsbeskrivningar"i Plikteverket. En av de bästa tjänsterna som finns, skulle jag säga, fast det är ju den enda jag provat iofs. ;) Speciellt på P4 och i synnerhet på Strf 9040.

Är det 15 eller 12 mån? 15 så kommer du vara kompanibefäl och då kan du hamna lite varstans, behöver inte alls vara på stridsfordon, du samråder med befälen som sedan tar ett beslut åt dig. 12 mån? Då är du nog öronmärkt som förare på 122 vad jag har förstått av de som ligger inne nu. Någon som gör det på P4 som kan ge mera info?

Tack så mycket Mats. Nu har de sänkt den tjänsten till 10 månader :camo: . Och vad jag fick veta av inskrivningsförrättaren, var att jag skulle bli "vagnchef alternativt besättning" på ett stridsfordon, som kan va allt från pbv 302, till 122:an. Hoppas innerligt på de sista. Men jag är ju uttagen till GB, så även om jag är förare eller whatever, så borde jag ju mucka som värnpliktigt furir, eller?

Kan du berätta nå mer om P4. Hur de ser ut m.m Jag e ju helt vilsen nu 8-/ Nåja, av allt jag sett på detta forumet så borde jag inte bli besviken på nån av tjänsterna, men visst fan ere ballare o spränga grejjer me en 122:a än o sitta i vaktkuren :):D

• 1 year later...

Enligt lumpen.nu så ska det finnas både Stridsvagn/fordonplutonbefäl (15 mån) och Stridsfordonbefäl (10 mån) på P4.

Vad jag har hört från folk som legat på P7 är att KB (15 mån) på stridsvagn antingen vagnchef eller förare och GB (10 mån) skytt eller laddare.

Enligt lumpen.nu så ska det finnas både Stridsvagn/fordonplutonbefäl (15 mån) och Stridsfordonbefäl (10 mån) på P4.

Vad jag har hört från folk som legat på P7 är att KB (15 mån) på stridsvagn antingen vagnchef eller förare och GB (10 mån) skytt eller laddare.

Stämmer inte!.

Det är bara VC på stridsvagn som är KB alltså 15 månader. Förare/skytt/laddare är alla 10 mån tjänster och man väljs ut till de man är mest lämplig som.

mvh

Erik Fö/Sk StriPbv90 p4 2004-2005

Stämmer inte!.

Det är bara VC på stridsvagn som är KB alltså 15 månader. Förare/skytt/laddare är alla 10 mån tjänster och man väljs ut till de man är mest lämplig som.

mvh

Erik Fö/Sk StriPbv90 p4 2004-2005

Hur kan du säga att det inte stämmer när du själv inte har gjort GU på P7?

Det stämmer. Förarna på Strv 121 vid Ingelstads Compagnie på P7 Har under några utbår varit KB elever.

Hur det blir i år vet jag inte, Och framtiden är ju tämligen oklar vad gäller stridsvagn överhuvudtaget.

• 2 months later...
Nej du blir mest troligen skytt, förare eller laddare.

Det är det jag också undrar över. GarmFighter har blivit uttagen som stridsfordonsbefäl i 11 månader. Dvs. det nya vpl-systemets första kull. Vem kommer i fortsättningen att bemanna vagnchefsplatsen?

Jag undrar också då jag vill ha befattning på stridsfordon, och då helst vagnchef.

Guest strvkomp
Hej

Jag ska in som stridsfordonsbefä (GC700)l på p4 juli 06 330 dar. Detta innebär väll att jag blir befäl?

Eller utses detta först senare?

Hmm, nu blir jag lite orolig, i befattningen står det ju befäl :wub:

Sök efter Boden 2004 tråden. Tror jag föklarade i runda slängar tio ggr vad det innebär att bli uttagen som GC700, vad du blir, varför du blir, osv, osv...

Seek and you shall find!

Tack!

Inte kort tråd de där.

Om jag har fattat det här rätt får man en GB utbildenig (GB=grupp befäl?) men det är inte säkert att du blir GB utan kan bli något (helt?) annat?

Gäller detta allt, dvs. tex. skyttegruppbefäl stridsfordon 90 (GA804) ?

Eller kan du få en "vanlig" utbildning?

Rycker alla GB ut före "vanliga"?

Guest strvkomp

Vad är en "vanlig" utbildning???

Ska du in på P4 som stridsfordonsbefäl så är det troligast att du hamnar på strvkomp eller pskkomp. Några av befattningarna du kan få då är: Förare: CV9040B, strv122, Epbv90, Bgbv120, BGbv90, sjv401. Skytt CV9040B, strv 122 alt laddare strv122. Skyttegruppbefäl CV9040B, bärgningsman Bgbv120, Bgbv90, signalistGB tillika KVM-butler, sjvman, E-biträde mfl. För att nämna några. M

Dock ska du ha i åtanke att du lika gärna kan hamna på trosskomp, stab/grkkomp eller där personal behövs. Den som lever får se...

Nu är det ju ngt surr om att VagnChefer skulle utbildas på 11 mån. Jag vet inte exakt hur det föhåller sig på just P4 men jag tror att du kan glömma att bli VietCong på ngn 122a eller 90a.

/Strvkomp

Hmm, okej.

Jag blev ju utagen till stridsfordonsplutonBEFÄL vilket jag uppfattar som en befälsutb.

Sen kan man bli utagen som närskyddssoldat, eller närskyddsplutonBEFÄL (eller vad det nu kan heta)

Rycker soldaten in samtidigt som Befälet, eller rycker befälet in innan?

Inte alls säker på min teori

Guest strvkomp

Du kommer aldig att föra befäl över ngn vagn, dvs VagnChef. Det du kan bli på pskkomp eller strvkomp är skyttegruppbefäl eller SingalistGruppBefäl.

KB elever rycker in i Januari och Ligger inne 15 mån de är VC etc. GB elever rycker vanligtvis in i Juni och ligger inne i de flesta fall 10 mån. F-soldater rycker in i slutet av augusti och ligger inne i 7,5 månader. Strvkomp har inga F-soldater däremot är skyttesoldaterna på pskkomp F-soldater.

Verstend sie mich?

Jag blev ju utagen till stridsfordonsplutonBEFÄL vilket jag uppfattar som en befälsutb.

Vilket jag försökte förklara att det inte behöver vara.

Stridsfordonsplutonbefäl är ett annat ord för stridsfordons-KB, dvs. i regel vagnchef. Men nu var det väl GC700 du hade fått. Det borde vara en GB-tjänst.

Beteckningarna:

F-sold (7,5 mån),

E-sold (10 mån),

GB (10 mån) och

KB (15 mån)

Är alltså i det nuvarande systemet bara värnpliktskategorier som avgör utbildningslängd eventuell befordningsgång.

Pliktverket är inkonsekventa och kallar GB för gruppchef/-befäl och KB för plutonchef/-befäl.

Den traditionella indelningen är mycket riktigt att GB innebär gruppchef eller stf grpch medan KB innebär plutch eller stf plutch.

Det går dock utmärkt att ha KB som gruppchefer och GB-uttagna som soldater i gruppen. Ett exempel är stridsfordon där KB är vagnchef (gruppchef för vagnsbesättningen) medan GB inte ens är chefer över sig själva (snarare betingade försöksdjur, hehe :huh: ).

Hur det blir i det nya systemet vete fasiken...

Men hur kommer det fungera med VietCong i det nya systemet?!

Mina 5 öre:

strv-komp på P7 har man det här året (05/06) flyttat ner befälen ett snäpp, dvs. fänrikar som VC och en kapten som plutch. Enligt en fänrik så var det inte helt omöjligt att man fortsatte med det systemet i framtiden.

Vilket jag försökte förklara att det inte behöver vara.

Stridsfordonsplutonbefäl är ett annat ord för stridsfordons-KB, dvs. i regel vagnchef. Men nu var det väl GC700 du hade fått. Det borde vara en GB-tjänst.

Beteckningarna:

F-sold (7,5 mån),

E-sold (10 mån),

GB (10 mån) och

KB (15 mån)

Är alltså i det nuvarande systemet bara värnpliktskategorier som avgör utbildningslängd eventuell befordningsgång.

Pliktverket är inkonsekventa och kallar GB för gruppchef/-befäl och KB för plutonchef/-befäl.

Den traditionella indelningen är mycket riktigt att GB innebär gruppchef eller stf grpch medan KB innebär plutch eller stf plutch.

Det går dock utmärkt att ha KB som gruppchefer och GB-uttagna som soldater i gruppen. Ett exempel är stridsfordon där KB är vagnchef (gruppchef för vagnsbesättningen) medan GB inte ens är chefer över sig själva (snarare betingade försöksdjur, hehe :baskerFN: ).

Hur det blir i det nya systemet vete fasiken...

Finns mer om gamla systemet här.

Guest strvkomp

Suck...

StridsfordonPLUTONSbefäl är en KB tjänst på 15 månader som du inte blivit uttagen till.

GC700 stridsfordonsbefäl och skyttegruppbefäl är båda GB-tjänster.

Läs nu igenom tråden en gång till och försök förstå. Om du inte förstår så ger jag upp.

Guest strvkomp

Nej det gör du inte alls det. GC700 Stridsvagnsplutonsbefäl 360 dgr är en tjänst som inte existerar.

Tjänsten som dock finns och som VC blir uttagna till är GA600 Stridvagns/fordonplutbefäl.

Slut, frågor?