Jump to content

Flygbombning av norsk jaktstuga.


Gorg

Recommended Posts

120 meter från en bemannad observationsstuga i Hjerkinn skjutfält.....

Hade bomben detonerat skulle förmodligen fönstren på jaktstugan blåsts ut.

Hmm kan inte varit en så kraftig bomb eller så var det en stuga av betong.

 

:D

 

 

Eftersom ingen skadades så måste det vara bra pinsamt för piloten när han ska ut med kollegorna och ta en öl :/

Link to comment
Share on other sites

En pilot på 3:e div F10 (sign LUS) skall vid övning med ostyrda 135mm attackraketer ha attackerat - och bekämpat - förvaringshuset för måldukarna på skjutfältet.

 

Viggen har vid tillfällen tappat robotar. Vid åtminstone ett tillfälle har en villa fått hål i taket (roboten var blind eller armerades inte).

 

EDITED: Blandade ihop "kalibern" med antalet.

 

/J

Edited by J-Star
Link to comment
Share on other sites

En pilot på 3:e div F10 (sign LUS) skall vid övning med ostyrda 12cm attackraketer ha attackerat - och bekämpat - förvaringshuset för måldukarna på skjutfältet.

Se det från den ljusa sidan, plioten träffade iaf det han siktade på så att helt kass kan han inte ha varit :camo:

Link to comment
Share on other sites

En pilot på 3:e div F10 (sign LUS) skall vid övning med ostyrda 12cm attackraketer ha attackerat - och bekämpat - förvaringshuset för måldukarna på skjutfältet.

 

Viggen har vid tillfällen tappat robotar. Vid åtminstone ett tillfälle har en villa fått hål i taket (roboten var blind eller armerades inte).

 

/J

Vad är det för fpl som skjuter 12 cm ARAK?

Link to comment
Share on other sites

En pilot på 3:e div F10 (sign LUS) skall vid övning med ostyrda 12cm attackraketer ha attackerat - och bekämpat - förvaringshuset för måldukarna på skjutfältet.

 

Viggen har vid tillfällen tappat robotar. Vid åtminstone ett tillfälle har en villa fått hål i taket (roboten var blind eller armerades inte).

 

/J

Vad är det för fpl som skjuter 12 cm ARAK?

Det fanns 12 cm raketkapslar till Viggen.

Link to comment
Share on other sites

120 meter från en bemannad observationsstuga i Hjerkinn skjutfält.....

Hade bomben detonerat skulle förmodligen fönstren på jaktstugan blåsts ut.

Hmm kan inte varit en så kraftig bomb eller så var det en stuga av betong.

 

:)

 

 

Nu kan jag inte så mycket om bomber men jag föreställer mig att den gängse flygplansburna bomben inte har en sprängradie på 120 meter. Är jag helt fel ute eller ?

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag inte så mycket om bomber men jag föreställer mig att den gängse flygplansburna bomben inte har en sprängradie på 120 meter. Är jag helt fel ute eller ?

Definiera sprängradie. En klassisk bomb på 500 - 1000 kg skickar nog iväg hyfsat med splitter betydligt längre än 120 meter.

 

@jonte72, j-star

 

Mig veterligt så hade 35:an 7,5 cm raketer i sina kapslar.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag inte så mycket om bomber men jag föreställer mig att den gängse flygplansburna bomben inte har en sprängradie på 120 meter. Är jag helt fel ute eller ?

Definiera sprängradie. En klassisk bomb på 500 - 1000 kg skickar nog iväg hyfsat med splitter betydligt längre än 120 meter.

 

Jag tolkade dxl´s inlägg som att han menade att stugan borde strukit med vid en eventuell explosion. Jag tänkte mig att 120 meter borde räcka som avstånd för att stugan skulle överlevt rent fysiskt. Att fönstren hade blåsts ut av tryckvågen och att väggarna fått en duktig dusch av splitter är jag helt med på.

Link to comment
Share on other sites

Att fönstren hade blåsts ut av tryckvågen och att väggarna fått en duktig dusch av splitter är jag helt med på.

Det var nog det jag menade.

Men att taket och möjligtvis en vägg skulle falla tycker jag inte är helt osannolikt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...