Jump to content

Modern militär skidutrustning

Coqrouge

Recommended Posts

Man blir lätt avundsjuk när man ser vad norska och amerikanska försvaret satsat på för skidor, pjäxor och bindningar.

Lite annant än vita blixtar, lädurbindningar och sladdriga vinterkängor...

Norska försvarets sida om nya skidan

norefjell_28260a.jpg

CCC%20EKO%20small.gif

En modern 2 m lång plastskida i cap med måtten 84-62-74. Kostar köpa civilt 3500:-. Intressant är att det endast är specialförband i norge som använder dessa. Normala förband använder snöskor...

Tillverkaren Åsnes hemsida

skihunter75.jpg

Pjäxan är ganska fräck den med. Tillverkas av norska Alfa som även tillverkar norska försvarets normala kängor M/77. Alfa hemsida och bild på pjäxan.

Denna sko är beställningsvara. Men med tanke på den höga kvaliten med Vibramsula och Goretex etc är den säkert värd det.

NatoM98.jpg

Bindningen är en klassiker den som hette Riva I innan de blev vit och döptes om till NatoM98. Den har nog funnits i 15 år eller mer.

Faktasida om Rottefella bindningen

Jag vet i alla fall vad jag vill ha på nästa fjällmarsch.Gärna kombinerat med stighudar.

Då kommer det läggas vackra telissvängar utför och framförallt ett stort avsteg från Vintersoldat sid 123 "Det är bättre att gå utför än att riskera onödiga skador!"...

:camo:

Bindningen ser ju likartad ut som den som vi redan har.

Sen tror jag knappast det spelar så stor roll vilket material skidan är gjord av.

Det viktiga är att alla förband får skidor.

Jag skulle vilja korrigera dig med: "Det viktiga är att alla förband får snöskor!"

Sen tror jag knappast det spelar så stor roll vilket material skidan är gjord av.

Njae tittar man noga ser man att det är wire och inte lädurband.

Jag började åka telisar med denna bindning 1991 och det är en stor skillnad på denna bindning mot härket FM har idag.

Bara fördelen att man slipper ställa in tåjärnen utan att det r vedertagen standard Nordic Norm 75 mm.

Sen är det stor skillnad på moderna plastskidor och gamla plankor.

Plast håller bättre och går att åka på.

Sen skall inte alla ha skidor.

Jägarföband och förband som rör sig i väglös terräng i självständigt uppträdande bör ha skidor.

Förband som arbetar främst från stridsfordon (motsv) skall ha snöskor.

Skidkunskaperna bland GU är idag så dåliga så man hinner aldrig lära dem åka skidor tillräckligt bra. Däremot att använda snöskor går på nån dag...

På förekommen anledning spelar det ingen jä*** roll hur balla skidor man har eller snöskor för om man inte kan åka skidor så spelar det ingen roll!!

Som sagt....på förekommen anledning....... :camo:

Edit: Ibland hinner vissa före...... :wub:

Edited by Sulan

På förekommen anledning spelar det ingen jä*** roll hur balla skidor man har eller snöskor för om man inte kan åka skidor så spelar det ingen roll!!

Som sagt....på förekommen anledning....... :tveka:

Edit: Ibland hinner vissa före...... :lol:

Men wait just en minut... "inte kan åka skidor så spelar det ingen roll", spelar roll om man har snöskor eller skidor!

Jag skulle vilja korrigera dig med: "Det viktiga är att alla förband får snöskor!"

Om amerikanska elitförbanden använder skidor hellre än snöskor tror ajg nog det är bättre med skidor.

Tar inte så lång tid att lära sig åka skidor.

Tror inte ett dugg på snöskornas överlägsenhet.

Om amerikanska elitförbanden använder skidor hellre än snöskor tror ajg nog det är bättre med skidor.

Tar inte så lång tid att lära sig åka skidor.

Tror inte ett dugg på snöskornas överlägsenhet.

Och jag är faktiskt av diametralt motsatt åsikt samt att de som har ett behov av att kunna transportera sig längre sträckor på snö bör ha skidor, men inte andra.

Man blir lätt avundsjuk när man ser vad norska och amerikanska försvaret satsat på för skidor, pjäxor och bindningar.

Lite annant än vita blixtar, lädurbindningar och sladdriga vinterkängor...

CCC%20EKO%20small.gif

En modern 2 m lång plastskida i cap med måtten 84-62-74. Kostar köpa civilt 3500:-. Intressant är att det endast är specialförband i norge som använder dessa. Normala förband använder snöskor...

Pjäxan är ganska fräck den med. Tillverkas av norska Alfa som även tillverkar norska försvarets normala kängor M/77.

Denna sko är beställningsvara. Men med tanke på den höga kvaliten med Vibramsula och Goretex etc är den säkert värd det.

Mmm såg den skönheten på åsnes hemsida för ett tag sen. Var hittade du prisuppgift ?

Helt klart ett alternativ till rango.

@sir vival:

vi fick testa snöskor istället för skidor när jag gjorde lumpen. Jag är inte helt övertygad om det förträffliga i det hela men de hade en fördel: det var lättare och det gick snabbare att växla från uppsuttet i 401:an till "fotmarsch" Det är dock min uppfattning att även de som inte skidar så mycket ska ha skidor (exempelvis av pansarvärnsmodell) eftersom bärigheten på snön blir bättre än med snöskor.

@sir vival:

vi fick testa snöskor istället för skidor när jag gjorde lumpen. Jag är inte helt övertygad om det förträffliga i det hela men de hade en fördel: det var lättare och det gick snabbare att växla från uppsuttet i 401:an till "fotmarsch" Det är dock min uppfattning att även de som inte skidar så mycket ska ha skidor (exempelvis av pansarvärnsmodell) eftersom bärigheten på snön blir bättre än med snöskor.

Vilken typ av snöskor använde ni?

Mod enl bilden, eller?

photo-00.jpg

Hmmm nu har jag ju inte själv gjort min GU uppe i norr men jag har dock en liten åsikt om detta ändå... Jag har sedan jag var ett litet fult förvirrat barn åkt skidor både utför och på längden, därmed har jag kommit i kontakt med skidor i varierande kvalité. Jag har även varit uppe och genomfört VinterUtb på K4 (2veckor) samt använder själv VitaBlixten privat då jag kom över ett par för 100kr.

Jag tycker att vita blixten är utmärkta skidor, jag har inte haft problem med dem. När vi va på K4 fick vi ut skidor som va lite halvtaskiga när det gällde tjärningen på skidorna, det gick trögt när snön va kladdig.. Men det va bara att bita ihop, annars va de helt OK.

Vi fick även ut snöskor av den lite mindre sorten, plutonen delades upp och vi fick kötta runt och prova skillnaden mellan att ha skidor och söskor. Det vi kom fram till var att snöskor kan vara ett bra komplement till skidorna vid tex arbete vid sin bas liknande, då man inte behöver röra sig så långt... Men snöskorna var inte livsviktiga för att lösa uppgiften, det går att lösa uppgifterna utan... Känner man för att bära med sig den extra vikten, "then fine"...

Det ett visst befäl på K4 sade när vi hade en genomgång över den Mtrl som Jbat använder på K4 var att: Att vita Blixten fortfarande håller jämna steg, ingen annledning till att byta.. Sedan påpekade han även att det tar tid att lära sig hantera skidorna på ett kompetent sätt, vissa lär sig aldrig att hantera skidorna ordentligt.. Denna åsikt har även befäl från Fd I22 som hamnat på K3 påtalat.

Men jag tycker dock man kunde fixa till bindningarna lite, men men inte livsviktigt..

Kamrater till mig som legat inne på I22 delar mina åsikter....

Men det kommer säkert att ske förändringar när det gäller skidor, men det kommer nog att dröja.

Mvh RT :baskerPa:

Jag åkte ett stort antal mil med vita blixten under min värnplikt och tycker att de fyller sin funktion med råge.

Det enda problemet var när vi skulle utföra eldöverfall, det är inte så lämpligt med skidor på, då fanns det i princip bara ett alternativ...

Trampa upp stigar som vi kunde dra oss bak från och det är inte så bra att göra en STOR pil i terrängen som pekar ut oss.

Där (och i förläggningen) kan jag hålla med om att snöskor kan vara bra att ha, men annars... Jag är skeptisk...

Min erfarenhet av snöskor är dock väldigt begränsad och det kan hända att de skor jag hade var extra kassa, men då hade en hel pluton fått kassa snöskor.

Vita blixten är bra och duger utmärkt till soldater med grisfingrar :baskerPa:

Vita blixten duger bra. Med ordentlig utbildning och vana blir dom utmärkta.

Visst finns det saker som kan förbättras - kombinationen vinterkänga (i min storlek 290) och bindningarna var ingen (jätte-) bra kombination - men ändå acceptabel.

Problemet som ligger under ytan i hela den här tråden är att vi nu (2003) har hamnat i samma situation som vi var i under 1930-talet....utbildningen räcker inte till längre.

Ligger man på K4 eller i Boden så kommer man att (troligtvis...det beror på tjänst) lära sig att hantera vita blixten fullt ut - men den så kallade "vinterutbildning" på 2 veckor som vissa förband från södern får är inte i närheten av tillräcklig.

But - there we go.

/S

Det jag vill mena (rent av hävda) är att inlärningströskeln för att kunna ta sig fram på ett säkert och någerlunda välordnat sätt i skiftande terräng, är betydligt lägre för snöskor än skidor.

Peo skrev "om amerikanska elitförbanden använder skidor hellre än snöskor tror jag nog det är bättre med skidor", detta är en underlig slutsats om inte "det är bättre med skidor" just åsyftar elitförband gennerellt.

För annars skulle man tolka det som att för elitförband är skidor det föredragna valet, men just för andra är det lämpligare med snöskor - så som Norska FM tydligen gjort; Norge som annars anses vara "en nation på skidor".

Tyckte det var glädjande att se Ray Mears plumsa runt med snöskor i förra veckans "Extreme Survival"...

Guest Triggerpuller

Jag tycker inte att snöskor är en alltför bra lösning. En pluton som tar terräng med dem påtagna är minst sagt bedrövlig syn. Det går lååångsamt eftersom man nästan är tvungen att gå, på sin höjd småjogga med skorna på. Pröva gärna att springa, då har man vips 1 meter snö i pipan. Jag använder sk pv-skidor aka STORM-skidor. Med ett par stighudar på är dessa ypperliga vid tjänst till fots. Tycker att man borde återuppta tillverkningen av dessa. Snöskor Made in Taiwan som vi har idag är inte optimala. Vid sk "lönnskare" och mycket snö är de helt enkelt skitkassa...

@Akktu Stakki

Då får man väl räkna in "pluton som tar terräng" till den del av FM som lämpligen utrustas med skidor.

"Snöskor Made in Taiwan" borde väl vara historia, när Lunhags har det senaste kontraktet på snöskor...

Lika lite som Sverige består av Stockholm, består FM av "skidåkande norrlänningar".

Trampa upp stigar som vi kunde dra oss bak från och det är inte så bra att göra en STOR pil i terrängen som pekar ut oss.

För vår del var det där ganska självlösande, eftersom 401:an ändå släpar efter skyttegruppen fram till eldställningen använder man i förekommande fall bandspåren som stig bakåt. Återstår problemet när man rycker fram och tar eldställningen eftersom vagnen som sagt släpar efter men då får man helt enkelt trampa på i snön. Att maskera bort vagnspåren är inte så lätt när man har bråttom bakåt. Snöskor är i mina ögon en "nice" sak men inte avgörande för uppgiften men min erfarenhet är också något begränsad.

En helt subjektiv reflektion är att jag kände mig som clownen Bonzo i början när jag vispade runt i snön med snöskor men det är väl en vanesak...

Edit: kort tillägg samt kortade ned citatrutan, det blev lite mycket vitt fält. Snöblindhet ? :baskerHV:

Edited by Axial

Guest Triggerpuller

@Sir Vival: Kan du utveckla: Lika lite som Sverige består av Stockholm, består FM av "skidåkande norrlänningar". Tror det finns risk för att jag missuppfattar ditt budskap.

Tyvärr tror jag inte att skidor funkar så bra heller.

Snöskor från Lundhags? Är detta något FMV köpt in eller är det något förband som beställt själva?

@Sir Vival: Kan du utveckla: Lika lite som Sverige består av Stockholm, består FM av "skidåkande norrlänningar". Tror det finns risk för att jag missuppfattar ditt budskap.

Tyvärr tror jag inte att skidor funkar så bra heller.

Snöskor från Lundhags? Är detta något FMV köpt in eller är det något förband som beställt själva?

Inget illa menat, utan bara en tanke om att skidkunskaperna över landets totala yta är generellt sämre än för 25 - 30 år sedan och det är väl i stort sett bara de som naturligt kommer i kontakt med längre perioder av vinter som har god färdighet. Det kommer väl troligtvis inte heller spontant att ske en återgång till den nivå av kunskap som fanns i riket då stor del av infanteristriden utformades.

Det är ett av prisen man får betala för urbaniseringen.

Man kan sitta och hoppas eller aktivt försöka möta nedgången i skidkunskap genom att anpassa materiel och stridsteknik.

Samtidigt är det viktigt att de förband som bedriver strid på skidor har möjlighet att få en riktig "duvning i spåret".

Ett ytterligare bevis för att allmänt "skogsvett" har minskat är införandet av utbildningspaketet "kniv, yxa, såg". Något som för tio, femton år sedan inte alls behövdes utbildas på i någon större omfattning. (Även om det inte är hela sanningen till införandet.)

Ang. Lundhags så tecknade de ett miljonkontrakt på snöskor med FM för cirka ett år sedan. Infon fanns tidigare även på hemsidan, men jag hittar inga pressreleaser där alls nu.

Vänligen

/Ulf

Angående skidkunskaper inom FM m.m.

Jag har arbetat åt FM som vintertjänstinstruktör två vintar i Hemavan. Jag har stor erfarenhet av både skidor och snöskor från fjällterräng främst toppturer.

Jag är utbildad telemarkinstruktör och har haft utbildningar med civila från stora delar av riket. Jag har själv bott 5 år i Västerbotten och 3 år i Åre.

Sen har jag suttit och diskuterat detta vid ett stort antal tillfällen med befäl från I5, I20, I22 och K4 samt personal som arbetar vid Åreliftarna och kommit fram till följande:

1. De GU-vpl som har bäst förkunskaper i skidåkning är de som kommer från Stockholm och söderdärom för de har troligen varit ett antal veckor i alperna och åkt utför och har någon skidvana. De bedriver troligen också mer konditionsträning i form av längdåkning än norrlänningar. Rent generellt hade de något högre fysisk status än norrlänningar (och detta säger jag som norrlänning). Däremot saknas kunskapen om sträng kyla och mycket snö.

2. De GU-vpl som kommer från Norrland har ett fenomen som finns sedan 10-15 år tillbaka stor skotervana men ringa eller ingen skidvana, dvs man åker skoter och aldrig skidor. Den fysiska statusen är vad gäller konditionen sämre än de från södra Sverige. Däremot är norrlänningen van vid kyla och snö och har ett naturligt uppträdande därvidlag.

Sedan till denna diskussion som det talas om när skall skidor användas etc.

Jag vill då direkt säga detta att snöskors fördelar är enligt detta:

+ Det är lätt att lära sig använda snöskor om man får en modern snösko som är storleksanpassad till mig som individ dvs efter min vikt.

+ Snöskor är lätta att ta på sig med snabbindning.

+ Det är en acceptabel bärighet.

+ Man kan röra sig enkelt i skogsterräng

+ Tack vare taggar under bindningen får man bra grepp på hård skare vid uppförsgång

+ Man kan gå rakare uppför branta sluttningar om ens vadmuskler klarar detta

+ De väger lite och tar lite plats och är förhållandevis oömma

- Man har svårt att gå på skrå dvs längs med sluttningar eftersom man har svårt att kantställa snöskon

- Att färdas långa sträckor är jobbigt och långsamt

- Att färdas utför tar ännu längre tid

- Bärigheten är dålig i djup pudersnö

- Snöskor kräver stavar vid uppförsgång

- Saknar glid

Skidors fördelar är enligt detta:

+ Man har mycket god bärighet oavsett snö

+ Man kan snabbt förflytta sig långa sträckor även med tung packning

+ Man tar sig snabbt utför sluttningar även med pulka

+ Man kan gå på skrå med god kontroll

+ Man kan glida och ta ut steget

+ Man har med sig en nödpulka för transport av skadad

- Det är en ganska svårbemästrad teknik

- De tar stor plats pga sin längd och att man även har stavar till dem

- De har dåligt fäste på hård skare och is om man ej har skarknivar

- Saknar man hälstöttor kan långa uppförssträckor bli smärtsamma i vaden

Så vad är slutsatsen av detta resonemang då?

Jo var utrustning har sin plats.

Snöskor skall användas vid förband som opererar från PBv eller Strif90 etc.

Skidor används vid förband som har rörligt uppträdande utan fordon.

Skidor används vid förflyttning långa sträckor.

Snöskor används vid förflyttning korta sträckor.

Anbelangandes utrustningen så borde vita blixten och den sk bindningen följa med stridsbältet i kasseringen.

Stridsbältet hämmade soldatens fysiska prestatinsförmåga och på samma sätt gör bindningen det. Man får ingen gynnsam infärstning av skon i bindningen om man inte har storlekar mindre än 255 (stl 41). Har man större än så blir det väldigt knepiga vinklar och rörelsemönster för foten som begränsar på längre sikt hur man på ett energibesparande sätt kan ta ut steget.

Jag åker helt ok telemark med blixten och bindningarna (har skaffat personliga bindningar som jag tillpassat och vårdat väl) samt att jag har stl 250... Då är det inga problem att åka uppför eller nerför eller på tvären. Åka puder med telissväng.

Sen har jag med mig egna stighudar (3/4 längd) för att lätt åka uppför. Jag glidvallar även blixten för att få mer glid än fäste. Det är lättare tolka med skoter och bv om man har mer glid än fäste vilket säkert många upplevt då de för glatta livet fått slita ihjäl sig för att hänga med och avundsjukt tittat på de som står och njuter och bara glider och glider...

Men får jag välja vilken utrustning som jag helst tar moderna skidor med:

- stålkant

- ergonomisk bindning

- riktig skidsko

- plastbelag

- stighud

Om man sedan tittar på ytterligheterna så har bl.a. de franska bergsjägarförbanden som främst opererar i högalpin terräng frångått den klassiska randonnéskidan (dvs alpin turutrustning en slalombindning som kan frigöras vid uppförsgång som ger lös häl) och de använder nu splitboard.

Dvs en c:a 170 cm lång snowboard som man delar längs mittlinjen, applicerar stigudar under och vinklar bindningar till turläge och går uppför med.

Fördelarna med detta är att:

+ det är lättare lära sig åka snowboard än skidor

+ utförsåkning går snabbare än skidor

+ det är låttare åka utför med stor kontroll även extremt branta sluttningar även med tung packning

- dyr utrustning c:a 10.000 för en komplett utrustning

Sida med exempel på splitboard

Nu kanske inte detta är något för FM men det är en intressant utveckling.

Vad vi kanske kan enas om det är att vi måste slå vakt om den svenska vinterförmågan. Klarar man av att strida när det är mörk, kallt och snötäckt så klarar man kanske av att strida när det är bättre förhållanden.

Mer vinterträning till soldaterna!!!

:baskerHV:

Edited by Coqrouge

Vad vi kanske kan enas om det är att vi måste slå vakt om den svenska vinterförmågan. Klarar man av att strida när det är mörk, kallt och snötäckt så klarar man kanske av att strida när det är bättre förhållanden.

:baskerHV:

Definitivt.

Tillhörde nog det enda norrlandsförbandet som aldrig var i norrland under vintern.

Räknar inte slutövning på våren i Färilla eller ett rek där tidigare.

Svarta hål åt upp all vår övningsverksamhet under GU.

:(

Tycker ju fortfarande att alla ska ha skidor men men det är inte det viktigaste det viktigaste är att alla förband kan strida över allt i landet i alla väder.

Det är ju även märkligt att även Utlandsstyrkan hela tiden bara övar för varmt klimat. Visst det var varmt i Bosnien och det är varmt i Kosovo. MEN DET ÄR ÄVEN RIKTIGA VINTRAR!!!

Den vinter vi hade 1993 och 1994 när jag var nere var både snörik och kall och lång. Vad hade vi med oss för vinterutr? Ingenting om man inte räknar att värmejacka och värmebyxa är vinterutr.

Skidor fick vi låna av fransmännen!!! = mycket pinsamt!

Jag skulle vilja se IA03 och NL03 mfl beredskapsförband genomföra en övning i Norrbotten i januari. Det är lärorikare än att öva i Skövdetrakten i maj...

Klarar man övervakning, konvojering, logistik och framförallt strid i den miljön då fixar man det säkert någon annanstans (kanske inte i Sahara men då får man väl komplettera då med sand- och värmetillvänjning).

Fast sand och snö har vissa likheter, där snö kommer in kommer även sand in...

Sen vem har sagt att det blir till ett varmt land vi åker?

Tittar man på insatsområdet 400 mil runt Bryssel så är det väldigt mycket iland i forna Sovjet m.m. DÄR ÄR DET KALLT!!! OCH SNÖIGT!!!

:((

Definitivt.

Tycker ju fortfarande att alla ska ha skidor men men det är inte det viktigaste det viktigaste är att alla förband kan strida över allt i landet i alla väder.

AMEN!

Och att detta är något som vi idag (år 2003) överhuvudtaget behöver debattera är fanimej värdelöst.

Inte har man lärt sig av vad försvarsbeslutet på 1920-talet medförde för bevakningen av gränsen under WWII...

/S

1. De GU-vpl som har bäst förkunskaper i skidåkning är de som kommer från Stockholm och söderdärom för de har troligen varit ett antal veckor i alperna och åkt utför och har någon skidvana. De bedriver troligen också mer konditionsträning i form av längdåkning än norrlänningar. Rent generellt hade de något högre fysisk status än norrlänningar (och detta säger jag som norrlänning). Däremot saknas kunskapen om sträng kyla och mycket snö.

2. De GU-vpl som kommer från Norrland har ett fenomen som finns sedan 10-15 år tillbaka stor skotervana men ringa eller ingen skidvana, dvs man åker skoter och aldrig skidor. Den fysiska statusen är vad gäller konditionen sämre än de från södra Sverige. Däremot är norrlänningen van vid kyla och snö och har ett naturligt uppträdande därvidlag.

Jag kan bara till viss del hålla med. Uppe i Norrland så är det mycket riktigt så att många av vinteraktiviterna kretsar kring skoter, men att skidkunskaperna generellt sett är dåliga tycker jag inte stämmer. Jag bodde några år uppåt landet och under låg- och mellanstadiet så var det längdspåret som gällde på minst en av idrottstimmarna i veckan under vinterhalvåret. Alla barn förväntades ha skidor, de som inte hade fick skaffa. Därtill så förekom det flera olika tävlingslopp på friluftsdagar under året där i princip alla elever från samtliga skolor deltog. Vidare så fanns det där jag bodde en skidanläggning och det var vanligt att man började träna utförsåkning tidigt. Jag hann själv med tre år som aktiv i en förening. Nu är det säkert mer ovanligt för ungarna åker väl snowboard istället.

Blir man en duktig skidåkare genom att vara i Åre på sportlovet? Jag är tveksam. Däremot stämmer det säkert att ungdomar här söderut har något bättre fysisk status (beror i och för sig säkert på förband) men att det skulle bero på att de åker mer längdåkning är jag också tveksam till.

Edited by järv