Jump to content

Vinterstrid...

Recommended Posts

Saxat från Aftonbladet:

"Snart invaderas Norrland av utländska krigare, avslöjar tidningen Kommunaktuellt.

Åtminstone om kommunalrådet i Arvidsjaur får som han vill."

Länken i sin helhet:

Aftonbladet.se

Brukar inte utländska förband komma hit och öva? K4 har väl redan ett sammarbete med dom Franska fallskärmsjägarna och så var väl Holländska Hkp piloter där uppe i vintras också..

Men vad betyder det här för sverige om det nu blir som kommunalrådet i A-jaur vill kommer vi då få ett tätare sammarbete med NATO t.ex

//toMPa ,O

En liten fråga bara...

Varför är sverige intresserade av att få hit utländska soldater på träning? Är det en fråga om "tjänster och gentjänster" eller vill vi studera deras strids teknik eller vad?

Är väl tänkt att det skall på nåt sätt generera pengar i orten där förbandet ligger.

Eller så betalar de en liten summa för förmånen att utnyttja övningsfälten.

Under min vinterutbildning i Arvidjaur så var det en bunt med folk från Nederländerna där.

Inte nån enorm mängd kanske 10-20 pers.

En liten fråga bara...

Varför är sverige intresserade av att få hit utländska soldater på träning? Är det en fråga om "tjänster och gentjänster" eller vill vi studera deras strids teknik eller vad?

Visst är det en kombination; Tjänster och gentjänster, pengar till kommun och FM, dom vill komma hit. Vi är intresserade av hur dom gör, dom är väldigt intresserade av hur vi gör när det är lite kallare.

Alla blir nöjda och glada.

K4 har under de senaste åren haft samarbete med olika europeiska förband, framförallt från Holland och Frankrike. Gentjänster nja vet inte riktigt. Gentjänster på sådant sätt att förbandet blir inbjuden att deltaga i övningar i frankrike mm. men oftast får de inte åka.

Dock bör tilläggas att K4 har varit i frankrike på övning två eller tre gånger. men det är jämförelsevis lite med tanke på att fransmännen är hos oss nästintill varje år.

Under min GU hade vi bå de Holländare och Fransmän på besök.

Holländarna var någon form av närskydd/bassäk.

Fransmännen kom från 13:e RDP

Som i all annan verksamhet är det bra att skaffa sig lärdom av andra förband/företag/idrottsförbund osv. På så sätt skaffar man sig kunskap/erfarenhet, man behöver inte göra om samma misstag som "andra" redan har gjort samt att man, för att "nästan" citera texten i nedan dokument, får ett kvitto hur man står sig.

Övningen Eugenie 2003

Övning Eugenie 2002

Övning Eugenie 2002

Edited by Holmlund K4 97/98

@ Holmlund K4 97/98

När jag hade nöjet att få öva uppe med K4, så var det ett utländskt förband där som låg ute och tryckte i snödrivorna...var det fransmän eller holländare? (samma år som du låg inne)

Har för mig att dom var ifrån 13:e Dragonregementet. Ett fallskärmsförband som är stationerat i de franska alperna.

"Tyvärr" så placerades dom på 3:e skvadron, har jag för mig, vilket innebar att vi på 2:a aldrig såg röken av dom i skogen.

Edited by Holmlund K4 97/98

Kul att fler länder visar intresse för oss i norr, Holländarna har gjort det ett tag nu. När jag var i Holland så berättade piloterna att de har VinterUtb. i Sverige och Norge, det tyckte de var riktigt roligt och givande men förbannat kallt. HEHEHE :P

När jag besökte Holländska Fallskärmsjägarskolan visade de en reckryteringsfilm som hade klipp från en övning i Sverige (kan dock vara Norge om mitt minne sviker mig).. Mycket snöööö, stora ryggor.. hääärligt :)

KLart att de vill komma. Och att de är välkommna.

Tror dock att kommunalrådets skäl är rent ekonomiska, han vill se en liknande utveckling inom det militära området som har skett inom vintertestning av bilar.

Då som form av större övningar, t. ex. bataljons strid i brigads ram.

Detta skulle generera en hel del gästnätter på ortens hotell då generaler besöker krigarna i skogen.

Säkerligen skulle det även bringa inkomster till FM då vi har mycket goda övningsområden som knappt används i dag.

Guest Dreaden
vad tycker ni är dom välkomna hit eller inte ? era egna åsikter diskutera vilt! :baskerPa:

Varför skulle de inte vara välkommna?

Ne jag undrade bara om ni tyckte om dom fick komma eller inte det klart dom kan få komma så länge dom håller sig i skinnet :((

De var från början Björn Rosengren som väckte detta förslag (som jag för övrigt anser är exemplariskt). Tanken var väl att uttnyttja inte bara K4s område utan även framförallt skjutfälten kring Boden (och få någon nytta av Kallaxs inte alltför använda långa bana). Det dfins inte så många områden i Europa är man kan skjuta skarpt med stridsvagn och art numer (britterna övar ju i Kanada exempelvis). Att för EUs räkning bygga ett enormt skjutfält med även eg stadsterräng är ngt av en dröm för mig.

Godmiddag

Vysotskij

Vore det inte intressant och avspännande att bjuda in ryssarna? I och för sig kan man tänka att Ivan redan har goda förutsättningar för vinterträning, men man kan ju alltid fråga.

Jo vinterträning i alla ära, men vinterstrid i just det området lär de ju övat en hel del också, om än bara mental än så länge. Fast det vore onekligen coolt att erbjuda övningstid på plats ;)

GMY

Tror att Vidsel är ett av de väldigt få ställena i Europa man får skjuta Hawk på tillexempel.

Tror de flesta åker till White Sands i staterna för sånt.

Var där som några norrmän lyckades få en rb70mk2 att flyga mot sig själva för några år sen tillexempel.

Tror att Vidsel är ett av de väldigt få ställena i Europa man får skjuta Hawk på tillexempel.

Var där som några norrmän lyckades få en rb70mk2 att flyga mot sig själva för några år sen tillexempel.

Høres litt rart ut at man har dratt til Sverige for å skyte med rb70. Finnes nok av steder å prøveskyte her.

Høres litt rart ut at man har dratt til Sverige for å skyte med rb70. Finnes nok av steder å prøveskyte her.

Nej man var inte i Sverige.

Man var i White Sands i USA.

Det är Hawk som jag tror att Vidsel är en av de få ställena i Europa man får skjtua med. Helt enkelt för att den bara kan ramla ner på land istället för över hav där de flesta robotskjutfält är.