Jump to content

formatering utav dator

Värjan Skämtar Intet

Recommended Posts

min sorry excuse for a cpu muckar återigen å nu e jag tvärförbannad! jag tänkte formatera den usla burken men inte ens det klarar den!!

när jag i dos prompten skriver "format c:" så sägwer den "e du säker"

å sedan "kan ej formatera används utav annan grejamoj"

kan någon hjälpa mig?

/värjan

:blink: dö dator!!

Hehe, jag gick efter 10 års uppehåll tillbaka till Mac just pga sådant här... (and it feels soooo good!)

Nåväl, alltså, har du startat datorn mha en diskett och försöker formatera den därifrån?

Du kan nämligen inte starta från hårddisken och sedan formatera den för man får inte formatera den sk startdisken. Vilken Windows-version använder du?

Ja du, om du lyckas formatera din CPU är jag imponerad... inte var dag man ser någon formatera sin processor.

som tidigare skrivet, ladda hem (eller skapa en om du har tillgång till en windowskörande dator) en startdiskett och formatera sedan din hårddisk därifrån.

Lämpligast härifrån: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Oj Oj Oj

:(( Dessa datorer.

Så här gjorde i alla fall jag

1. Se till att du sparat allt du skall spara (partitioner??)

2. Se till att datorn "bootar" från CD skivan (F8 alt del vid uppstart och sen välj vilken enhet som den skall starta från)

3. Stoppa in skivan och svara ja hela tiden även om den gnäller om att det redan finns ett OP system

4. Installera

5. Uppdatera i typ 3 år (alla nya rutiner)

Detta är som sagt min egen metod. Den funkade för mig.

:blink:

Som har påpekats: Du kan inte formatera den partition som du startat ifrån. Skapa en start-diskett (minns inte hur man gör i Win 98) och sedan starta satorn med den. Kör sedan igång insstallationen därifrån.

/J

Som har påpekats: Du kan inte formatera den partition som du startat ifrån. Skapa en start-diskett (minns inte hur man gör i Win 98) och sedan starta satorn med den. Kör sedan igång insstallationen därifrån.

/J

för att skapa en "startdiskett" i WIN98--->gå till kontrollpanelen------>välj System och på nån flik där står det startdiskett.....tryck i en tom diskett och klicka på skapa startdiskett

Har för mej att det var så jag gjorde sist.

/JBP

EDIT: Bör vara bra att säga hur fanken den skall användas oxå kanske.

Stoppa i startdisketten i datorn... Starta om datorn med disketten i, Om det nu är som det skall vara så kommer datorn starta upp i DOSläge... när markören blinkar vid A:\ så skrivet du följande syntax----->format c: Slå enter och svara ja på frågan om att fortsätta....

Efter formateringen är slutförd så bör du stoppa i WIN98 skivan i CDläsaren och trycka CTRL,ALT och DELETE SAMTIDIGT så att datorn startar om (med disketten fortfarande i datorn).... När den stannar vid A:\ så byter du till E:\ (här hamnar alltid CDromen vid uppstart med startdiskett) Skriv INSTALL.EXE.....nu skall installationsprogrammet för Windows98 starta...

Good Luck

/JBP

Om du har nån nyare Windows-version (2000 eller XP) så kan det räcka med att stoppa in installationskivan och starta om så startar installationsprogrammet för Windows automatiskt.

Därifrån kan du sedan formatera hårddisken och installera Win på nytt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...