Jump to content

Ksp. 58

Guest

Recommended Posts

Okej jag som vissa kanske känner till är panarskyttesoldat och jag har ju då fått i min skyttegrupp att jag ska understödsvapnet ksp. 58. Iaf till grejen hör att då vi skulle skjuta med detta åbäke så fick de tamefasen eldavbrott hela jävla tiden.

Nu undrar jag är detta vanligt eller hade hela vårt kompani väldigt otur med kulsprutorna?

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du kommer lära dig exakt vilket gasläge du ska ha på just din spruta vid olika temperaturer efter hand. När man väl kan den så kommer antalet eldavbrott att minska drastiskt. Dock så händer det att enstaka sprutor tenderar att krångla ovanligt mycket.

På gamla och slitna "58:or" är det vanligt att pistongen går av. Har hänt mig någon gång. Då lägger den antingen av helt eller hackar iväg några skott innan eldavbrott. Vid ny mantelrörelse kan man få iväg några skott igen om man har tur.

En kamrat råkade ut för att pistongen gick av under strid i Bosnien. Mindre kul för honom. Tur att 12,7:an fungerade...

Själv har jag annars haft bra erfarenheter av Kulspruta 58.

att justera gasregulatorn e ju ao. Temperaturen e ju oftast inte densamma tex förmiddag och eftermiddag. Men som jag skrev tidigare. Man lär sig vad gasregulatorn ska stå på vid vilken temperatur. Om du får eldavbrott så testa att öka 2 steg hela tiden tills du får in det sköna "dunket"

Min erfarenhet säger mig att när man väl lärt sig banda på rätt sätt och lärt känna gasregulatorn, så fungerar vapnet klanderfritt.

Det kan var värt att kolla upp http://www.sftt.org/afghanlessons_files/frame.htm punkt 20.

Jänkarna rapporterade tydligen ett eldavbrott med sina FN-MAG i Afganistan.

Alla skyttar hade förtroende för vapnet.

Guest Jägers

Det handlar alltid om "skit bakom kolven" vid eldavbrott ksp 58.

1. Vapnet skall DRYPA av fett, clp eller 042! Totalt genomblött. Det är det absolut viktigaste.

2. Gasregulatorn

3. BANDEN. Banden skall löpa fritt.

Guest Lord Good

Glöm inte bort vapenvården. För mycket skit i gasregulatorn är inte bra. Till slut hjälper det inte att skruva. Matararmen sätter många in slarvigt och det kan resultera i eldavbrott.

• BlåGul -1
1. Vapnet skall DRYPA av fett, clp eller 042! Totalt genomblött. Det är det absolut viktigaste.

Nej. Vapnet ska ha LAGOM med smörjmedel - det gäller alla vapen. För mycket medför bla att du får försämrad funktion i vintermiljö, att det fastnar sot, krutslagg och bitar av terränglådan i vapnet i mycket högre grad än nödvändigt, samt att du får massa fett och olja överallt. Helt onödigt. Måttfullhet är regeln, även för Kulspruta 58.

Okej jag som vissa kanske känner till är panarskyttesoldat och jag har ju då fått i min skyttegrupp att jag ska understödsvapnet ksp. 58. Iaf till grejen hör att då vi skulle skjuta med detta åbäke så fick de tamefasen eldavbrott hela jävla tiden.

Nu undrar jag är detta vanligt eller hade hela vårt kompani väldigt otur med kulsprutorna?

Som sagt. Gasläget.

Sedan finns det säkert ex. som skjutit ett och annat skott för mycket/blivit behandlade på ett för kulsprutor obehagligt sätt eller så. Under GSU:n hade vi ute ett gäng 58:or, och ett par av dem VILLE bara inte skjuta mer än enkelskott. Väldigt bra för övning av ladda/patron ur.. men mindre bra att öva KSP-skytte med.

Hela kompaniet som hade problem? Ahaaa.. De skickar alla skrotfärdiga vapen till pansar. Tack.. jag trodde de malde sönder dem. ;)

Instämmer med ex larsson.

Ett tips vad gäller gasregulatorn. Ta ingen hänsyn till de siffror som markerar gasläget inledningsvis. Skruva ut ett avstånd om 2 mm mellan regulatorkropp och omställare. Detta ger alltid en något hög men driftsäker hastighet. Skruva ner vid behov.

...............

1. Provskjut alltid en KSP efter uttag om möjlighet finns.

2. Kontrollera utdragare, lopp(fett), gasläge, riktmedel och pistong(brottanvisningar) vid färdiga till strid.

3. Skydda vapnet och band vintertid. Torrdraget.

4. Kontrollera banden med jämna mellanrum i väska eller bandlåda.

5. Kontrollera band som du som skytt ej laddat upp själv.

Många tycker att 58 är en kass och föråldrad KSP. Den duger gott tycker jag.

Casca

Guest Jägers

Sluta...

042 håller till -20 och CLP till <-50...

Torrtorkade ksp 58 finns inte på kartan.

Vapnet skall smörjas vid varje stridspaus och efter varje stridsmoment, laddaren/skytten har alltid en fylld oljekanna i fickan... Det är därför det finns två oljekannor i Verktygssats 2.

Smörj, ställ in gasregulator, tillse att banden inte hakas fast i utrustning eller terrängen och smörj, smörj, smörj och åter smörj. Jag får ALDRIG eldavbrott oavsett vilken ksp jag använder, om jag ansvarar för vapnet...

Jägers....Vapenfett/olja i överdrivna mängder

binder krutslagg och andra rester...Det bara är så

ett fysikaliskt faktum.......

Och då krånglar vapnet, en tunn hinna räcker

alldeles jätte bra.......

kul att höra att du är en sån "hejare" på

att skjuta Ksp...Verkligen....

Och att du är så duktig på flera sorter....

Vilka har ni hos er? ? ?

Mina erfarenheter av Kulspruta 58:

1. Ett alldeles förträffligt vapen, trotts sin höga ålder.

2. Lätt insmort vapen fungerar bäst i alla lägen.

3. Skruva ner gas regulatorn i bott och upp två eller       tre ”snäpp”.

4. Lyd Cascas råd, provskjut när tillfälle ges.

När det gäller massa fett & oljor i vapen så skapar dom en rökutveckling som efter en stund blir väldigt påfrestande för dig som skytt och laddare. Lagom är alltid bäst…

Guest Lord Good

Jag håller på Jägers!

58:an måste smörjas flitigt. Min personliga åsikt är att man ska skjuta bandvis och inga små fjuttskurar. Då behövs mycket smörj och massa band. :D

Sluta...

042 håller till -20 och CLP till <-50...

Torrtorkade ksp 58 finns inte på kartan.

Vapnet skall smörjas vid varje stridspaus och efter varje stridsmoment, laddaren/skytten har alltid en fylld oljekanna i fickan... Det är därför det finns två oljekannor i Verktygssats 2.

Smörj, ställ in gasregulator, tillse att banden inte hakas fast i utrustning eller terrängen och smörj, smörj, smörj och åter smörj. Jag får ALDRIG eldavbrott oavsett vilken ksp jag använder, om jag ansvarar för vapnet...

Smörjolja 042 har en förmåga att bilda flockar vid kallgrader. Dessutom drar den till sig vatten(kondensdroppar). Snälla använd den inte vintertid. Det kan vara förödande, iallafall för dina kamrater som är med i samma armé som mig.

CLP är en fredsadministrativ produkt över överskådlig tid.

Casca

Jag håller på Jägers!

58:an måste smörjas flitigt. Min personliga åsikt är att man ska skjuta bandvis och inga små fjuttskurar. Då behövs mycket smörj och massa band. :D

Ja ni verkar ligga ungefär på samma våglängd....

Under eldgivning skall varmt vapnet hållas smörjt(metalldelarna expanderar vid värmepåverkan).

Problemet är just hur ditt vapen är förberett för det första skottet. Vintertid vid -20 och nedåt torrt eller mycket tunnt med 101 eller syntetisk motorolja. Undvik alltid smörjolja 042 vintertid.

Tro mig.

Guest Lt. payne

Jo, vapnet måste vara välsmort och skytten måste vara enormt noga med vapenvården. det missas rätt ofta att göra rent inne i lådan,speciellt i de tre gaskamrarna.

Reservpipan måste också skjutas in mht gasregulatorn.

När jag låg inne lindade vi alltid en handuk om vapnet när det stod ute. på det sättet skyddade vi det från damm och snö.

Och vi sa inte Ksp 58 i fält,den hade smeknamnet: glädjespridarn. ;)

Jo, vapnet måste vara välsmort och skytten måste vara enormt noga med vapenvården. det missas rätt ofta att göra rent inne i lådan,speciellt i de tre gaskamrarna.

Det är skillnad mellan välsmort o Niagarafallet!! ;)

Kvittar hur mycket man vårdar vapnet om man har en granodling i lådan, vilket man får vid en allt för kraftig användning av smörjmedel. Sen kan man ju fundera hur praktiskt det är att ta med sig 25 l dunkar ut i fält för ett enda vapen!

Lt Payne: det heter "belöna" - inte "bestraffa"..!! !)

När det gäller ksp-vård vill jag ha en väl tilltagen mängd fett/clp - men med måtta, eftersom moder natur och ammunitionsrestprodukter har en förkärlek för FÖR insmorda bössor..