Jump to content
Sign in to follow this  
Yxa

Finns det några från BA05 här?

Recommended Posts

Tänkte att jag skulle ta tillfället i akt och se om några gammelyxor från BA05 rör sig häromkring. Tjänstgjorde på Sierra Foxtrot Bravo och har tappat kontakten med samtliga utom grpch Sierra Foxtrot Charlie.

För oss som fick både :baskerPa: och ,O på samma mission.

Edited by Yxa

10th Mech:s Echo Delta Two här...

Har faktiskt även för mig att du har berättat om någon tillika-befattning du hade på 05:an? :D

låg på AT med gotlänningarna . rättså kul när den danske Bataljonchef talade till kompaniet , det var nog bara jag och några andra halvdanskar som förstod mvh

Har faktiskt även för mig att du har berättat om någon tillika-befattning du hade på 05:an? :wub:

Om inte jag missminner mig så var Minimi servitör ett par veckor innan han gick över till pansar på BA05.

Det är ju tufft, men nån måste ju servera också,,,,,,,, :Malaj:

låg på AT med gotlänningarna  . rättså kul när den danske Bataljonchef  talade till kompaniet , det var nog bara jag och några andra halvdanskar som förstod  mvh

Jo, det var rätt tyst efter att han kommit upp och snackat med oss på Livgardet.

"Huh?"

:Malaj:

Har faktiskt även för mig att du har berättat om någon tillika-befattning du hade på 05:an? :)

Om inte jag missminner mig så var Minimi servitör ett par veckor innan han gick över till pansar på BA05.

Det är ju tufft, men nån måste ju servera också,,,,,,,, :uuh:

Hmm, just det... :D Men nu heter det ju inte servitör, utan "Waiter"..! Jo, som gammal bartender hade jag den hedervärda befattningen under några sorgliga veckor... :worthy:

Man bör inte heller glömma (ingen risk iofs) att jag förutom Stf Pskgrpch även var CB One på gruppen; det ballaste befattningen av alla. ,O

Tja,

Jag har en pionär-snickare från Ystad på min pionjärgrupp som var på BA05.

Även jag låg på 10th mech....charlie plutonen nej , bravo var det nog...fan va glömsk jag är... :lol:

M Carlström ;)

Även jag låg på 10th mech....charlie plutonen nej , bravo var det nog...fan va glömsk jag är... :((

M Carlström ;)

Kommer du möjligtvis ihåg vilken pluton du var på på BA03? :D

The Swede :lol:

Även jag låg på 10th mech....charlie plutonen nej , bravo var det nog...fan va glömsk jag är... :=o

M Carlström ;)

Kommer du möjligtvis ihåg vilken pluton du var på på BA03? :=o

The Swede :)

Tjena , klart jag låg på Alfa....första missionen är ju speciell :)

Är det Tord W som gömmer sig bakom micken ??

:uuh:

FD2 10´th Mech

Skall mongot åka ut nåt mer möjligtvis, Minimi har ju ballat ur nu och får väl stanna hemma några år

Om jag får plats på IA 03 så åker jag direkt...hoppade av dum som jag var ...ångrar mig , men det var för jobbets skull. Har du någon plats ledig så hör av dig B)

Jag kör och skjuter PBV 302 , SISU, Mamba osv osv ... :) kan även bära radio...

Även jag låg på 10th mech....charlie plutonen nej , bravo var det nog...fan va glömsk jag är... :((

M Carlström ;)

Kommer du möjligtvis ihåg vilken pluton du var på på BA03? :D

The Swede :Malaj:

Tjena , klart jag låg på Alfa....första missionen är ju speciell :)

Är det Tord W som gömmer sig bakom micken ??

:D

Huuur kan du tro det 0:):lala:

Klart det är din gamle chef som är här och styr upp verksamheten. :D

The Swede :D

Sir Yes Sir :lala:

Gör du dina missioner framför minnenas RA 180 nu eller ?

Ryktet går att du skaffat smått...

Ja 10:e hade ju en händelserik mission på BA05...

Mycket roligt och spännade..men mycket jobbigt...

Fan ett tag kändes det som vi stod och såg flaggan på halv stång var o varannan vecka..

Guest Zlivo
Även jag låg på 10th mech....charlie plutonen nej , bravo var det nog...fan va glömsk jag är... :uzi

M Carlström ;)

Carlström... Du låg på Charlie! :D

Undertecknad = Robotgruppchef, Bravo Tango.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Krook
      Här är en film eller snarare en slide show från Bosnien då det begav sig. I slutet av filmen skymtar några svenska soldater i bilder tagna på Tuzla Airbase under flyktingkatastrofen efter Srebrenica -95.
      Det är MYCKET starka bilder!

/K
    • By tgb1116
      Mycket skåpmat för oss som var där men det är onekligen skönt att media - äntligen - börjar ge en mer detaljerad bild av tragedin.

För er som till äventyrs missade dokumentären finns den på SVT play. Rekommenderas!
      Läs mer på Dokument Utifråns hemsida.

Nästa veckas program verkar också intressant...

/Pontus
    • By Sgt Andersson
      Ni som var med på denna tid... vad gjorde/gjorde inte holländarna?

Överlevande stämmer FN

Människor som undkom massakern i Srebrenica 1995 stämmer på torsdagen FN för dess agerande i den bosniska staden.

Omkring 8 000 muslimer beräknas ha dött vid den serbiska erövringen av staden, mer än vid något annat tillfälle sedan andra världskriget. Omfattningen medgavs i oktober av den bosnienserbiska regeringen. Tidigare har de serbiska myndigheterna försökt tona ner massdödandet.

Stämningen läggs fram inför en domstol i Paris och målsägarna företräds av Toulouse-advokaten Agnes Casero. Hon uppger att hon representerar 329 människor från Srebrenica.

Casero sade att stämningen kunde ha skett i vilket land som helst som är medlem i FN. Men eftersom hon är fransyska beslöt målsägarna att det skulle ske i Paris.

Bakgrunden till stämningen är att ett holländskt FN-förband fanns på plats för att skydda människorna i det överbefolkade Srebrenica - tusentals bosnienmuslimer hade tagit sin tillflykt dit från andra håll. Men FN-soldaterna förmådde inte göra det.

Många har anklagat holländarna för att ha varit avsiktligt passiva och inte gått emellan de serbiska styrkorna och människorna i staden.

De holländska soldaternas agerande fällde sju år senare regeringen hemma i Nederländerna. Den avgick 2002 efter en skarpt kritisk offentlig utredning. De holländska myndigheterna fick då också förslaget att betala två miljarder euro i skadestånd.

Agnes Casero varnade i somras FN:s generalsekreterare Kofi Annan för att hon skulle ta upp ärendet i fransk domstol om hon inte fick svar på frågor som hon ställde till FN.

Vid en presskonferens på onsdagen berättade Casero att de fattigaste överlevande än i dag bor i läger och att andra tvingats i landsflykt.

- Massakern genomfördes inför hela världens ögon och med FN närvarande och inget gjordes. Ur den synvinkeln liknar inte detta andra massakrer.
    • By Haegg
      Tiden går fort...

37 dödades i byn Stupni Do
      Av Bibi Häggström 22 oktober 2003

I dag är det tio år sedan de svenska FN-soldaterna i den bosniska gruvstaden Vares såg hur det brann uppe på en höjd några kilometer sydost om staden i byn Stupni Do.

Under kvällen den 22 oktober 1993 förhandlade svenskarna om vapenvila med Ivica Rajic, chef för den bosnienkroatiska styrka (HVO) som höll staden och dess omgivningar.
      Svenskarna släpptes inte in, inte den kvällen.
      När de väl kom in i byn möttes de av en syn som ingen av dem lär glömma.

"Byn helt nedbränd, det ryker i ruinerna. Plutonen börjar direkt undersöka. Mina tårar kommer i ögonvrån. Svårt ge order med fast ton. Första tecknet på massaker är resterna av ett käkben. Snart hittar vi ett svårt bränt lik - ung man i tonåren - inga kläder kvar. Nästa fynd är en källare med tre döda kvinnor. Skjutna, krossade skallar och halsarna avskurna."

Så beskrev bataljonschefen Ulf Henricsson det som mötte honom och soldaterna.
      Totalt dödades 37 personer och i stort sett förstördes samtliga 60 hus i byn.
      - Jag är oskyldig. Det säger den nu 45-årige Ivica Rajic.

Redan 1995 efterlystes han av den internationella krigsförbrytartribunalen i Haag men lyckades hålla sig på fri fot ända till i början av april i år då han greps i Kroatien. I slutet av juni fördes han till Haag och det var då han förklarade sig oskyldig till alla åtalspunkter; uppsåtligt dödande, tortyr eller omänsklig behandling, omfattande förstörelse, tagande av civilpersoner som gisslan och godtycklig förstörelse av städer eller byar. Enligt krigsförbrytartribunalen hade bybor som tagit skydd tvingats ut och sköts eller misshandlades, kvinnor hade våldtagits, tolv bybor låstes in i ett skjul som soldaterna sedan försökte sätta eld på och soldaterna slängde både levande och döda in i brinnande hus.

Ivica Rajic åtalas eftersom trupperna stod under hans ledning, vilket han ett flertal gånger berättat för den svenska bataljonsledningen.
      Den svenske bataljonschefen Ulf Henricsson vittnade redan för sju år sedan inför krigsförbrytartribunalen. Flera andra svenskar har också hörts, bland annat överstelöjtnant Håkan Birger i Malmö, Malmöläkaren Thomas Mätzsch och Ruzdi Ekenheim från Tollarp som var Ulf Henricssons tolk.

Något rättegångsdatum har ännu inte satts ut utan målet förbereds fortfarande. Åklagare är Kenneth Scott och försvarare är Zeljko Olujic.

http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?arti...t=9&textlist=10
  • Create New...