Jump to content

Förhindra gubbväldet?

Guest Dedicated

Recommended Posts

Guest Dedicated

Med en 15-årig historia i Hv börjar man snart närma sig den ålder som man då på den tiden tyckte var den övre för deltagande i Hv-aktiviteter med nån reda......

Som jag känner nu kommer jag att försöka hålla mig aktiv ca. 8-9 år till. Sedan ska jag lämna över till yngre krafter och inte tjata om "att allting var minsann bättre förr" utan ägna mig åt nåt annat. (Fasen vet vad bara, har inga andra aktiviteter och kompisar än det/de gröna........!!! Inskränkt, JAG?)

Våga vägra bli bromsklots!

Hur ser ni andra på det här då? Hur länge känner ni andra att ni kan ge järnet?

Vilja, ork, förmåga?

Är idag 30 bast så ett tag till ska man väl orka med. Har vart med sedan -94. Är idag stf.plutch på en HVIP så att det tar ju på krafterna, både i tid och ibland motivation, men ialla fall 10 år till inom HVIP ska man väl klara av. Sen om man blir "vanlig" HV-sold efter det det får tiden utvisa.

Du har missförstått Hemvärnet. Hemvärnets uppgifter har varit sådana att även äldre gentlemen kan vara med och göra nytta. Nu får vi delvis mer kvalificerade uppgifter och det är därför det sker en differentiering av soldaterna. Men du kommer kunna göra nytta i Hemvärnet under mycket lång tid, det handlar bara om att välja rätt plats.

Och inte behöver man bli en bromskloss för att man blir äldre? Det är en fråga om inställning, inte ålder!

Uttern

41 år och kompch :blink:

Guest Dedicated
Och inte behöver man bli en bromskloss för att man blir äldre? Det är en fråga om inställning, inte ålder!

I sak håller jag med, i praktiken är det ofta inte så. Jag kan vara nog motiverad med enligt mig själv god inställning men inte se mina egna begränsningar och därmed vara en "bromsklots" utan att själv ens vara medveten om det!

Guest Lt. Payne

Word!

Definitionen "Gubbe" Har inget med fysisk ålder att göra. Det är ett livsåskådningssätt som i min värld betyder bakåtsträvare, besserwisser och trångsynt.

Har mött många med den inställningen som var långt under 30 år.

Har snart ett ljus i HV-tårtan för min del så jag har väll några år framför mig.

I vår IP så "får alla vara med så länge man hänger med" som måtto, så antagligen runt 40-45 så söker jag nog en liten mer stationär tjänst. Folk i staben behövs väll alltid?

Attityd går före ålder! När jag inte pallar rent fysiskt längre, drar jag mig ur, men så länge jag kan hoppa ned från flaket på en tgb, framrycka i småbruten terräng och GÅ PÅ MARSCH, så blir jag kvar. Sedan blir det staben, kaffeslurk och fisdoft! Därefter kan de skjuta mig bakom Mob-förrådet!

I sak håller jag med, i praktiken är det ofta inte så. Jag kan vara nog motiverad med enligt mig själv god inställning men inte se mina egna begränsningar och därmed vara en "bromsklots" utan att själv ens vara medveten om det!

Det ligger mycket i det. Och det är då det ankommer på chefen att ha så mycket kurage att han förmår placera folk där de gör mest nytta (eller minst skada!).

Problemet är kanske att många chefer inte har den förmågan/viljan och det kan bero på att det är deras kamrater som kommit att bli bromsklotsen.

Så större krav på cheferna att agera chef, vilket innefattar även jobbiga beslut ibland. Klarar man inte av att fatta de besluten i fred hur skall det då gå i krig?

Uttern

Så länge man är öppen och ödmjuk inför uppgift och inte ser förändringar som ett stort hot så är det nog ingen fara med den saken.

Värre är det väl för dom som ständigt säger: "näee-så gjorde inte vi" och "så ska man inte göra-där jag gjorde lumpen, gjorde vi" osv, osv... Dom träffar man ju alltid på någonstans dessvärre.

När jag själv började hade vi ett par herrar med som var i 55-60års åldern. Jag kan bara hoppas att jag själv är lika givmild på erfarenheter som dessa herrar var när jag själv kommer dit.

jag börjar inse mina begränsningar, men vet i fan om man vill vara med i något annat än IP.

dessutom har jag numer kompetens på signalsystem, som inte kommer att dyka upp inom HV-org inom de närmsta 5-10 åren.

och jag vägrar sätta mig på en stab med FRO folk, som anser att vi truppare inte kan handtera radion.

nä jag tror alternativet skjutas bakom mobförrådet känns bättre.

Sen om man är jättekompetent vad gäller radiosystem så måste man ju klara av vissa andra saker, eller hur?

Pratade med en av plutonscheferna i Trollhättans hvkomp som är ganska sura över att de aldrig får den personal som slutar hos oss.

Eliasson och hans pluton verkar ganska ok Bushman, kanske skulle du söka dig till den eller Vänersborgs IP?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...