Jump to content

Gravyr på VG 10 stål?


Creative

Recommended Posts

Någon som har erfarenhet av gravyr på VG 10 stål, tänkte överaska med en F1:a i julklapp till tjejen och då se till att det står något fint på bladet så att det blir lite mer "romantiskt" :camo: Kom då att tänka på att det kanske är lite kärvt att gravera på stålet utan att slita ner verktygen helt, någon som vet? Tack på förhand!

 

/Creative :)

Link to comment
Share on other sites

Någon som har erfarenhet av gravyr på VG 10 stål, tänkte överaska med en F1:a i julklapp till tjejen och då se till att det står något fint på bladet så att det blir lite mer "romantiskt"  :)  Kom då att tänka på att det kanske är lite kärvt att gravera på stålet utan att slita ner verktygen helt, någon som vet? Tack på förhand!

 

/Creative :D

:camo: Vilken.. romantisk present :((

Läst: Kniv som present-tråd

 

Tipset är att at den till en riktig gravör... brukar inte kosta så mycket, och resultatet brukar bli skitbra...

Link to comment
Share on other sites

Jo, det var ju jag som startade den tråden, var lite osäker men jag har kommit fram till slutsatsen att det är helt ok bara man lämnar ett mynt (eller något annat, hoppas jag får en julklapp :blink: ) tillbaks då det då igentligen inte blir någon gåva utan ett mycket bra köp eller byte... Förlorar kanske lite poängen med julklapp då :huh: men... ähh Keep It Simple Stupid... Tänkte gå till Gravör, då jag misstänker att kniven mest blir förstörd om jag försöker mig på något själv 0:) Men det borde inte bli problem så att jag sätts inför följande scenario? Gravör som just förstört alla sina verktyg --> :worthy: <-- Creative som bara ville få en kniv graverad. (Roligt med smilies)

 

/Creative ,O

Link to comment
Share on other sites

Hello Creative!

Vi har haft samma "problem" med att gravera på härdat rostfritt och fått beskedet att det är i det närmaste ogörbart och då blivit rekommenderade att "lasergravera" i stället.

 

Hos Larssons Gravyr i Ängelholm kan man få detta gjort. Det finns säkert på flera ställe, men du kan ju börja där...

 

BTW... Låter som en riktigt förnuftig julklapp.

 

/Ulf

Link to comment
Share on other sites

Lämna den till första bästa gravör så får han gravera den.

Sliter han ner sina verktyg är det gravörens problem och inte ditt som kund.

Det skall inte heller bli dyrare för dig.

Bestäm priset innan så du vet det.

Förträfflig idé att personalisera en gåva. Sen är det alltid kul att ge bort en kvalitetspresent som man själv upplever som hög kvalitet.

Jag tar till mig idéen och skall fundera på att ge bort en lite yxa kanske...med gravyr.

Eller kanske ett MSR-kök med gravyr... eller nåt annat fin :P

Link to comment
Share on other sites

@Fågel Fenix: Har inte tänkt så långt än... får väll börja klura lite på det nu.

 

@Coqrouge: Nä du har rätt, jag ska inte vara så omtänksam om gravören B) Ett MSR kök med gravyr vore riktigt kul att få, det är ju inte den första sak man tänker på att gravera, riktigt coolt...

 

/Creative :((

Link to comment
Share on other sites

Kunde inte låta bli att le när jag läste denna tråd...

 

Skulle jag ge min dam en F1 i julklapp, skulle hon se ut som en fågelholk samtidigt som hon undrar "vad är det för fel på dig?".

 

Fan, nu när jag tänker på det skulle det vara värt det... :((

 

Lycka till med gravyren!

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix
Kunde inte låta bli att le när jag läste denna tråd...

 

Skulle jag ge min dam en F1 i julklapp, skulle hon se ut som en fågelholk samtidigt som hon undrar "vad är det för fel på dig?".

 

Fan, nu när jag tänker på det skulle det vara värt det...  :camo:

\\//

Seså! Framåt marsch med denna julklappsidé! :camo:

Link to comment
Share on other sites

Kunde inte låta bli att le när jag läste denna tråd...

 

Skulle jag ge min dam en F1 i julklapp, skulle hon se ut som en fågelholk samtidigt som hon undrar "vad är det för fel på dig?".

 

Fan, nu när jag tänker på det skulle det vara värt det...  :camo:

 

Lycka till med gravyren!

Mitt problem är i princip tvärt om; jag kan inte köpa något utan att köpa två ex av varje...

 

När jag beställt en A1:a till oss var och några F1:or + S1:or till kamrater, så visade jag "min" A1:a och "hennes" S1:a, med resultatet att jag höll på att "åka på tjejdäng" (som Gunde skulle sagt) tills jag sa att jag skämtade! *puh*

 

:camo:

 

Edit: Och nej det är inte min Jeep här nedanför, inte heller vår, utan hennes...

Edited by Sir Vival
Link to comment
Share on other sites

Kunde inte låta bli att le när jag läste denna tråd...

 

Skulle jag ge min dam en F1 i julklapp, skulle hon se ut som en fågelholk samtidigt som hon undrar "vad är det för fel på dig?".

 

Fan, nu när jag tänker på det skulle det vara värt det...  :D

 

Lycka till med gravyren!

Mitt problem är i princip tvärt om; jag kan inte köpa något utan att köpa två ex av varje...

 

När jag beställt en A1:a till oss var och några F1:or + S1:or till kamrater, så visade jag "min" A1:a och "hennes" S1:a, med resultatet att jag höll på att "åka på tjejdäng" (som Gunde skulle sagt) tills jag sa att jag skämtade! *puh*

 

:)

 

Edit: Och nej det är inte min Jeep här nedanför, inte heller vår, utan hennes...

Fan, vad skönt det måste vara att kunna inhandla en massa "bra-att-ha-grejor" utan att behöva motivera inköpet för damen!

 

Du är lyckligt lottad, Sir Vival!

Link to comment
Share on other sites

Vad var problemet med att lasegravera? Så länge bladet inte är svart får du en snygg grå/svart text i vilket typsnitt som helst som går att stoppa in i gravörens dator. Syns bättre en vanlig nålgravyr. Är bladet svart (eller blånerat) är du dock körd när det gäller laser -såvitt jag vet iaf. (Möjligt att YAGG biter men det lär inte synas ens med det)

 

/O. som graverade polarens Buck i en laser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...