Jump to content

Ksp 90+Handskar=falskt?


JTS

Recommended Posts

Det är numera förbjudet att skjuta Ksp 90 alla varianter med någon som helst form av handskar. Detta pga att någon apa har upptäckt att det går att fastna i avtryckaren med handskarna.

Kan bli kärvt för vinterförbanden, men K4 har i alla fall fått tillstånd att bedriva försök med handskar tillsvidare.

 

Slut orientering!!

Link to comment
Share on other sites

skjutförbudet gäller endast med handskar.

 

Förbud löser inget det gör utb!

Nja.. jag har själv, och flera andra, fastnat med handsken (inte stridshandsken) i KSPn... Har man lite slappa eller stora handskar är det lätt att de klämms mellan avtryckaren och varbygeln.

 

När jag låg inne hörde jag att förbudet bara gällde skarp skjutning(april-maj nån gång)..

 

Ang. citatet så vet jag inte hur man utbildar bort något sådant.. Förbud är bättre tills de hittar någon lösning..

 

Ok utbilda alla att de måste ha slimmade handskar.. men man kan ju inte utbilda folk i att inte bli polare med Murphy...

Link to comment
Share on other sites

58:or är det väl ingen som tackar nej till :Malaj:.. jo det är sant att handskförbud under vintertid inte är något vidare. Om det bara gällde skarpskjutning är det ju lite lindrigare men ändå illa..

 

Fan de har ju haft hela sommarn på sig.. kapa bort varbygeln (och vänta 3 dagar innan det leder till nytt skjutförbud) eller nått.. de måte väl ha några geiner som kan klura ut några bra lösningar..

Link to comment
Share on other sites

Kommer de att få rekordmånga kylskador på händer och fingrar nu istället?

men iaf lovikkavantarna har ju sån där praktiskt rem så man kan traska omkring med dem och när man skjuter så "slänger" man av handsken illa kvickt osv.

Link to comment
Share on other sites

enligt en fk som vi haft gäller skjutförbudet med stridshandske 2k(ja.. det innebär att stridshandske 2k är en flopp) i kombination med alla vapen då det är skarpskjutning..

 

Det var visst nån söm på pekfingret som ligger såilla till att den kan kila in sig bakom avtryckaren o låsa den bak utan att du får bort handsken..

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Jag har alltid tyckt att stridshandske 2k är kass. Jag använder montagehandskar med fingervantar i, funkar väldigt bra. Montagehandskar kostar ju för övrigt ca 20 kr varför man skulle ha kunnat köpa x antal sådana istället för stridshandskarna som både är otympliga och ömtåliga. Som förstärkning vintertid använder jag ytterhandskar med lovikkavantar i.

Link to comment
Share on other sites

Skitsmart som vanligt, det innebär ju att samtliga norrlandsförband kan låsa in 90:orna och hämta ut 58:or istället.

då ska ni bara skratta er lyckliga att ni får möjligheten att få använda de underbaraste vapnet i FM.. :uuh:KSP 58B :D

 

 

:worthy:

Link to comment
Share on other sites

enligt en fk som vi haft gäller skjutförbudet med stridshandske 2k(ja.. det innebär att stridshandske 2k är en flopp) i kombination med alla vapen då det är skarpskjutning..

 

Det var visst nån söm på pekfingret som ligger såilla till att den kan kila in sig bakom avtryckaren o låsa den bak utan att du får bort handsken..

Stridshandsken har inget generellt förbud, det är bara att panga på, men däremot alla handskar när det gäller ksp 90.

Link to comment
Share on other sites

En kamrat råkade ut för det för bara någon vecka sedan. Utbildning på ksp90b när stridshandsken fastnade, och då också avtryckaren. Tur att dom sköt med magasin och inte med kasett ;)

 

Till repliken "OOOAAAAAAAAAAH!" tömde han magasinet på kompanirekordtid. :((

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar lösa det genom tejpa ett par varv runt varbygeln och på så sätt minskas avståndet mellan avtryckaren och varbygeln & därmed risken att handsken kan fastna.

 

Sedan får folk tycka vad dem vill om att modifiera vapen osv .... men i min värld så är det bättre att vara "etta" än "tvåa" eller att riskera kamraters säkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Även jag kan bekräfta att det är som Jake har sagt.

Jag har hållit på med ksp 90B-utbildning hela veckan och vi har ringt MSS och högkvarteret för att kolla att uppgifterna stämmer. Infon om detta hade någon lyckats skicka till vår trafikinspektör istället för vapenoff ,O

Enligt uppgift från HKV så håller K4 och MSS på att utvärdera problemet och dom skall presentera förslag på lösning till den 1/12.

 

The Swede ,O

Link to comment
Share on other sites

Vi på F21 har haft skjutförbud med stridshansken. För att det var en snubbe som fastnade i mellan varbygeln och avtryckarn så han slängde iväg en hel kasset... Skjutförbudet släppte dom på nu i förra veckan...

Då har dom gjort fel eftersom detta skjutförbudet är utfärdat av HKV.

Ingen handbeklädnad på skjuthanden gäller tills vidare.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...