Guest Lindman Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 Hur förändrades eran kroppsvikt under värnplikten? Hur mycket gick ni ner eller upp? Tror ni det var muskler eller fett? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 Upp 5kg. Det mesta var väl muskler... =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 Tappa 4-5 kg.. en hel del muskler, en del annat.. Man rörde ju på sig i lumpen.. Men det har gått över nu, så man är tillbaks på ordinarie matchvikt och lite till! Vad är det för soffpotatisar som lägger på sig muskler under lumpen?! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 8-9 kg, tack vare 58:an och den goda maten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 Det vanligaste är en ökning av kroppsvikten. Mestadels beroende på markant ökad fysisk aktivitet och tre stadiga mål mat per dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 Först ner (fett) och sedan upp (muskler)... Mestadels beroende på markant ökad fysisk aktivitet och tre stadiga mål mat per dag. Ja, om man anser att guldburk räknas som ett stadigt mål... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
#snowman# Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 Viktökning... bah! Var ganska bitig när jag ryckte in... ryckte ut då var man ripped to the bone. Kom inte med tre bastanta mål om dagen för då jäv.. ;) Kommer man från 7 bastanta mål om dagen så är lumpen en enda lång deff... Men å andra sidan blev det ju roligare att bygga vidare efter lumpen då man bara hade minimum kroppsfett på sig. :thumbs: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 Ned som tusan i början, nästan allt kroppsfett försvann, men efter GSU'n började kroppen bygga upp sig ordentligt...och efter lumpen gick jag upp igen, fast mera fläsk...god mat, stillasittande jobb och mindre fys har gjort sitt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 På K3 är det ganska vanligt med att man går ner mycket under GSUn (skulle sett mig efter baskerprovet höhöhö) Sedan under de sista fem månaderna så tycker jag att de flesta går upp ( mycket fält lite fys på kasern) Men den största fienden är helt klart MUCK Samma matvanor fast ingen BRAK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu.Bar Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 Upp sex kg under GSU. (antagligen muskler, var fullständigt muskelbefriad före lumpen). Låg sedan stabilt under resten av värnplikten. Efter muck fick jag kontorsjobb och gick upp fyra kg till och alla nyvunna muskler förbyttes till fett. Sedan bodde jag i London i sex månader och gick ned tio kilo och var tillbaka i den muskel-lösa kropp jag hade innan värnplikten. I dagsläget är konditionen "all-time-low" och det måste till en uppryckning. Är sugen på internationell tjänstgöring efter avslutad utbildning (om ca 2-3 år) och med kroppen bestående av en klen benstomme klädd med kontorshud, driven av ett nikotinhjärta och en alkohol-lever duger man väl inte ens till stabstjänst... Ack, detta förklenande civila leverne.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 jag skall egentligen inte svara på denna frågan eftersom jag inte gjort lumpen än. hoppas dock att jag kan ligga på samma vikt som nu (80kg) fast omvandla allt fett (samlar på mig en fettreserv innan vpl) till muskler (som inte existerar i dagsläget). och kanske förbättra konditionen (som inte heller existerar idag) lite. kanske dags att släpa fram cykeln och köra lite terräng för att förbättra fysiken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 Vägde 97 kg när jag kom in och vägde 100 kg när jag kom ut Jag har förtfarande den vikten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 Jag gick ner 10kg....för att efter MUCK gå upp dem igen när man kom i kontakt med mammas hemlagade mat igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 Tror ni jag kommer ihåg det? Det var ju 15 år sedan. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 Det är fan helt omöjligt att gå upp i vikt. Är 1.93 m lång oc väger ca 85 kg. Vill upp 5 kilo till, men det går inte. Nån som har något tips? Kan trycka i mig 2 påsar chips, 3 liter Coca Cola och ett halvt kilo godis en kväll utan att gå upp ett hekto.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Caleman Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 Hmm undrar vad som händer om man är deff redan innan. Inte mycket fett att ta av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
#snowman# Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 Nån som har något tips? Kan trycka i mig 2 påsar chips, 3 liter Coca Cola och ett halvt kilo godis en kväll utan att gå upp ett hekto.. Eyyy... Inte det bästa sättet att packa på sig vikt på kanske... Har du testat nån Gainer? Eller proteindrinkar? Det verkar som att du behöver tväröka ditt näringsintag, framförallt proteinintaget, så att du kan bygga lite massa. Men den ekvationen förutsätter ju lite styrketräning också. Suffsurfande med chipspåse och dipp i naveln gills liksom inte! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 Det är fan helt omöjligt att gå upp i vikt. Är 1.93 m lång oc väger ca 85 kg. Vill upp 5 kilo till, men det går inte. Nån som har något tips? Kan trycka i mig 2 påsar chips, 3 liter Coca Cola och ett halvt kilo godis en kväll utan att gå upp ett hekto.. Gode gud, jag går ju upp i vikt bara av att läsa det där. :P Allvarligt talat så finns det ju någon sorts näringstillskott (i pulverform) som ser till så att man går upp i vikt (helst bör man ju röra på sig också så att kilona utgörs av muskler och inte fett). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lindman Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 hur effektivt är det med proteintillskott? någon som har erfarenheter att dela med sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 hur effektivt är det med proteintillskott? någon som har erfarenheter att dela med sig? Jag och min kompis tränade styrke min kompis tog näringstillskott jag tog inte det, han tränade iofs mer helhjärtat än mig men jag kan säga att det gav faktiskt en hel del kilon iaf. Men om man tränar riktigt helhjärtat så kör man ju allt naturligt med vanligt hemlagat käk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 hur effektivt är det med proteintillskott? någon som har erfarenheter att dela med sig? Jag har inte gjort några värre studier i ämnet, men t.ex. en Super Gainers Fuel från Twinlab innehåller över 600kcal om man balndar den med vatten. Det är ganska mycket om man har det bara som tillägg under dagen. Tror nog att det kan ge resultat om man tränar, i form av muskler.. tränar man inte så växer man säkert också, fast då mer i rörelseriktingen. (läs: Buk) Receptet för att gå upp i vikt är ganska lätt i teorin: Få i dig mer energi än du gör av med. D.v.s. ät, ät, ät och ät. Sedan är det ju inte fel om det du äter är nyttigt. Chips och choklad är väl inte det ultimata.. det kan ju kvitta om det bara är fladder som hänger på kroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjorven Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 Ingen normal människa har råd att följa doseringen som är nödvändig för riktigt bra effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johannes Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 för dyrt? tja nog är de det, men omänskligt dyrt nja, en burka super gainers kostar väl runt 3-400 spänn och räcker nästan en månad, så nog går det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 Myt...... protein tillskot är ej nåt under preparat! kroppen behöver en viss mängd protein + lite till om man styrke tränar inte mer, allt annat blir bara till vanlig energi! käcka mycket kött bara så! ska nämna att vara vegetarian och styrke träna kräver nog protein tillskott..... ty man behöver 5 gånger så mycket protein av gröddor en av kött för att tillfredställa kroppens behov. Detta beror på att vegis proteinet ej är komplett. Detta faktum visar sig tydligt när inte många vegisar brukar vara biffar precis:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 Myt...... protein tillskot är ej nåt under preparat! kroppen behöver en viss mängd protein + lite till om man styrke tränar inte mer, allt annat blir bara till vanlig energi! käcka mycket kött bara så! ska nämna att vara vegetarian och styrke träna kräver nog protein tillskott..... ty man behöver 5 gånger så mycket protein av gröddor en av kött för att tillfredställa kroppens behov. Detta beror på att vegis proteinet ej är komplett. Detta faktum visar sig tydligt när inte många vegisar brukar vara biffar precis:) Nej, något underpreparat är det inte. Men det innehåller väldigt mycket bra grejjer. Och "vanlig" energi... du tar upp att vegetabilist protein inte är fullvärdigt m.m., men inte någonting om att det finns olika typer av kolhydrater o.s.v. o.s.v... Jag är ingen expert på det, har läst en hel del men det sätter sig inte rakt in i huvudet (efterssom jag inte använder informationen dagligen direkt). Dessutom brukar det ingå en hel del vitaminer och mineraler, och kanske lite andra nyttigheter också. I SGF tror jag t.ex. att det är en liten mängd kreatin.. ja.. ni fattar. Det är någon i andra änden som sitter och tänker lite. Men. Det är fortfarande inte något superdupermirakelmedel, bara en hjälp på traven. Nu tror jag att jag är färdig med Gainer-debatten. /ing. "självutnämnd PT" ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Skrev om alla dom där onyttiga grejerna för att ge en vink om hur svårt det är att gå upp i vikt. Jag äter en hel del vanligt käk också, men det är samma sak. Har testat Super Gainers Fuel, ökade några kilon, men utan inkomst eller a-kassa är det lite väl dyrt. Ska dock börja plugga på universitetet till hösten, och då kommer jag få studiebidrag, och då jävlar ska det käkas proteinpulver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 De kompisar jag haft som käkat pulver har upplevt det som ett problem när de tvingats sluta, exempelvis pga värnplikt, då de verkligen rasat i vikt. En del har också upplevt att deras allmäna hälsostatus försämrats både när de börjar och när de slutar. De blev kort sagt förkylda. Detta kn ju dock bero på vilket pulver man väljer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 I alla fall det jag har lärt mig är att man vid normalt intag av mat i princip aldrig lider brist på mineraler förutom möjligen kalcium. Samma sak gäller i princip vitaminer. Att öka vitamin och mineral intaget för mycket är ej något hälsosamt och för höga intag kan dessutom vara rent skadligt, förutom C-vitamin vilket anses gå direkt ut om de är i överflöd och sålunda ej skadligt Kreatin går att köpa rent som vit pulver, dock finns det även bla i biff. Men mängderna som man tar in är relativt enorma om man följer doseringarna och det har kommit många varningar om att detta är cancerogent. Sedan kan det vara värt och kolla innehållet och tänka lite på hur dessa "super" pulvrerna har skappats..... det har kommit många rapporter som tyder på att de kan vara onyttiga. Många idrottare har åkt fast för doping och det har senare visat sig att dessa tillskoten har orsakat det. Akta er för vad ni stoppar i er, linjen mellan hälsosmat och ohälsosamt är tunn liksom mellan doping och icke doping Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
#snowman# Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Proteinintaget tror jag rekommederas till 0,75 gr/kilo kroppsvikt och dag för vanligt folk. Byggare vräker i sig en hel del mer! Men minst 1 gr/kg kroppsvikt om dagen tycker jag nog att man ska köra på. Anledningen till att man väljer ett tillskott i pulverform är att det är lättare att få i sig erfoderlig mängd protein. Du slipper äta i dig alla prottar i form av mat. En gainer innehåller en massa kolhydrater också vilket ger ett rackarns högt värde på kalorifronten men är i regel så dyra så de faller bort naturligt om man ska använda det under en längre tid. Gainern innehåller också de flesta vitaminer och mineraler du behöver samt i många fall också kreatin. Jag förespråkar dock proteinpulver. Du får mest valuta för slantarna då. Ta proteinet med ca 30 gr protein per intag. Du tar 2-3 shakers per dag. Gärna en som mellanmål på förmiddagsfikat, en på eftermiddagsfikat och avsluta med en direkt efter träningen då kroppen är som mest mottaglig för att ta hand om proteinet. Den du tar efter träning kan med fördel öka intaget till närmare 50 gr protein. Det är aldrig fel att passa på! ;) Beträffande kolhydraterna ska du skilja på långsamma och snabba. Potatis, ris och pasta är grunden varpå ditt kolhydrat hwila. Stäva efter att alltid stoppa i dig av dessa. Det finns en uppsjö av olika bönor, ärtor och annat grönt som ger dig bra med kolhydrater också. Direkt efter träningen ska du dock stoppa i dig snabba kolisar för att inte bli katabol och börja bryta ned dina surt förvärvade bucklor... /snö Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
#snowman# Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Kreatin går att köpa rent som vit pulver, dock finns det även bla i biff. Men mängderna som man tar in är relativt enorma om man följer doseringarna och det har kommit många varningar om att detta är cancerogent.Sedan kan det vara värt och kolla innehållet och tänka lite på hur dessa "super" pulvrerna har skappats..... det har kommit många rapporter som tyder på att de kan vara onyttiga. Många idrottare har åkt fast för doping och det har senare visat sig att dessa tillskoten har orsakat det. Akta er för vad ni stoppar i er, linjen mellan hälsosmat och ohälsosamt är tunn liksom mellan doping och icke doping Värt att nämna om kreatin är att det ingalunda är bevisat att ämnet är cancerogent. Man ska dock ta kreatin under en period på ca sex veckor sedan göra ett långt uppehåll. Kreatin hjälper dig att återhämta snabbare och det minder även en del vatten i musklerna vilket gör att du kan krypa upp lite i vikt. Jag har själv ätit kreatin vid ett flertal tillfällen och jag är nöjd med resultatet och övertygad om att det funkar. Sedan får man ju givetvis ha med i beräkningen att när man äter någon form av tillskott så är det ju liiite psykiskt också... man snäpper upp sig lite extra på träningspassen, äter bättre mat... vet inte om det är placeboeffekt eller ren snålhet så att man vill ha ut det mesta möjliga ur sitt surt förvärvade tillskott... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts