Jump to content

F7 i Såtenäs, skaraborgs flygflottilj

Recommended Posts

Tjena...jag e ny här. tänkte bara att de va ett smart drag att gå me i detta forum, eftersom mitt inryck ligger relativt nära.

Ska tjänstgöra som Bevakningsgruppchef på F7 med start 26/1 -04. Jag läste wittmans glorifiering över bevaknings/insatssoldater. Man blev ju nästan gråtmild :blink: finns de nån som tjänstgjort på F7 skulle jag bli glad om den personen skulle kunna berätta lite mer om basen o annan nödvändig info.

Tack på förhand

Den pittoreska flottiljen F7 ligger utslängd mitt på blåsiga slätten mellan Trollhättan och Lidköping. Runtomkring området ligger, i 3 väderstreck vackra åkrar, och i ett väderstreck en sjö (Vänern). Pga brist på vindfång så blåser det ständigt kall snålblåst genom hella området.

Det finns vackra, otroligt bra (tycker befälen) övningsområden på Hunneberg blott ett stenkast från Flottiljen, har ni tur får ni marschträna dit. På berget finns ett delta av bäckar och träskmark insprängd i snårskogen, där man om man har riktig tur kan riva upp ett öga, dumpa till midjan och vricka båda fötterna på samma dag.

På flottiljområdet finns kaserner, baracker, hangarer, flygfält och skjutbanor, som bevakningssoldat får du riktigt bekanta dig med alltihop både till cyckel som till fots...natt som dag. Det finns även en utdömd matsal/marka som man kan gå till om man inte är allergisk mot damm eller mögel, då kan man ha tur att få äta i den friska naturen. En ny MAGISK :blink::D matsal är under byggnation, det har den varit i 2,5 år!!. Den kanske är klar nu, jag vet inte..Magnus, vet du??!!

På din fritid (i den mån du har nån) kan man välja mellan att paddla kanot, fiska eller bada (i Vänern). Dett finns även löp-spår (nej inte för löp-tikar) om man vill förbättra konditionen, det går även att springa milen på undermåligt uppmärkta småvägar. En fotbollsplan finns, så även en gymnastikhall, där får man slåss om tiderna med folk från Tun som tycker dom skall träna där när vi vpl är lediga. Vill man läsa, kan man besöka det välsorterade biblioteket som visserligen är stängt, men det hindrar väl inte en krigare. De har även Sveriges minsta soldathem (bevis finns) där man kan se på TV och..nä, man kan bara se på TV; ettan tvåan och fyran går att se hjälpligt.

Det är väl det jag kan komma på på rak arm.

Hjärtligt välkommen till F7 Såtenäs, hoppas du skall få en givande och rolig tid där, precis som jag hade...... :o

• BlåGul -1

eeee.... Jaha....

Mattias:

Du glömde den vackra minigolfbanan :blink:

Faktum är att om det nu är som du skriver så har det blivit sämre sedan jag lämnade stället.

Tider i gympasalen var inga problem, gymmet var förvisso inte stort, men det dög till en liten klen ytbärgare :D

Biblioteket var oftast öppet, och dåtidens marka (numera riven) var helt OK med biljardbord och TV med en mängd kanaler och en hel del annat trevligt.

Men, men, det kan mycketväl ha förändrats till det sämre sedan min tid.

//Yman.

Biblioteket var oftast öppet, och dåtidens marka (numera riven) var helt OK med biljardbord och TV med en mängd kanaler och en hel del annat trevligt.

Se där ja... Markan riven...

Har de byggt en ny fristående marka eller finns den i matsalen nu?

Kommer ihåg att brandmännen hade skapat sig en affärs-idé genom att ha en alldeles "egen" marka som hade öppet 24-timmar om dygnet. (Till FBJS stora lycka..)

Se där ja... Markan riven...

Har de byggt en ny fristående marka eller finns den i matsalen nu?

Kommer ihåg att brandmännen hade skapat sig en affärs-idé genom att ha en alldeles "egen" marka som hade öppet 24-timmar om dygnet. (Till FBJS stora lycka..)

:/

Den kommer jag ihåg! Större utbud än vanliga markan. Billigare än vanliga markan. Där kunde man även köpa utrustning som man inte ville skriva en AFSE på. Var ju bättre att skramla ihop till en hjälm som försvann på någon myr vid bårbärning, än att behöva cykla till Hunneberg på torsdagnatten efter en lång övning och leta efter skiten. Brandmännens försäljning av prylar var rätt rolig. Dom nyinrykta som hade gjort sin gröntjänst lämnade den utrustning som fattades till de som skulle mucka.

Tack för att du påminde mig. Hade helt glömt bort det där. :lala:

Edited by mimesis

:D GAAAH, låter som hell on earth!! Min inskrivningsförrättare sa att de va sveriges finaste flygflottilj, och att allt var modernt o bra. Men som de låter från er, som verkar ha jävligt bra koll på stället, så låter de som om jag inte kan vänta att få rycka ut...Är maten bra åtminstone då?

Finns de nåt sorts nattliv what so ever då? Jag menar, kommer de in massa civila på området o kniper fotbollsplanen kommer jag inte direkt bli överlycklig :lala: Finns de NÅT positivt me stället? E de bra befäl, och är utbildningen där givande?

Och på hemsidan så står de att Närskyddssoldaterna tar hand om eskorttjänst och skydd. Kommer jag bara sitta o rulla tummarna, samt cykla upp för nån backe, bara för att bryta åtskilliga delar av mitt skelett?

Aaja, får ta de som de kommer antar jag :/

eeee.... Jaha....

Mattias:

Du glömde den vackra minigolfbanan  :D

Faktum är att om det nu är som du skriver så har det blivit sämre sedan jag lämnade stället.

Tider i gympasalen var inga problem, gymmet var förvisso inte stort, men det dög till en liten klen ytbärgare  :)

Men, men, det kan mycketväl ha förändrats till det sämre sedan min tid.

//Yman.

Naturligtvis: Jag glömde ju minigolfbanan, kan man bara hitta en rak klubba så, go for it. Förresten, medtag KLAS; man måste nog gräva bort alla alger, mögel och gräs. ;)

En mängd kanaler existerar inte, och gamla markan är som sagt riven. Biljardbordet återfinns i ett rum ovanpå gymnastiksalen, samma problem med köerna som med golfklubborna tyvärr.

Den nya MAGISKA :) matsalen skall iofs rymma marka, uppehållsrum möjlighet till estetisk verksamhet (göra fantasifulla kreationer med maskeringsfärg kanske?)mm. mm. När den blir helt färdig återstår att se.

Nattliv? *Processing......unable to find match* Eller menar du mörkerstrid? :D ;)

Ja alltså det finns ju möjlighet att åka in till Lidköping, går buss från flottiljen, enklast är dock att muta nån att köra en in till stan

VÅRA befäl var bra som fan, antar att de flesta befäl är OK (kanske inte Lt Pattberg ;) )

Jag var helnöjd med maten, dem gånger man fick åtnjuta den i matsalen ;)

Det kommer nog att bli en del tumrullande tyvärr men förhoppningsvis en hel del skoj utbildning. Se till att kolla leg på samtliga som kommer med vpl.-bussarna på söndag kväll, det är populärt :D

Ni får ju dessutom det stora nöjet att hissa och hala flaggan varje dag, se bara till att INTE göra det i poplinstället (fysdressen) :camo::((

Kortfattat: Jag trivdes trots allt bra med min värnplikt, mycket beroende på befäl och plutonskamrater mm. Resten störde mig inte så mycket.

Återigen, lycka till på F7, Det blir nog bra skall du se. ;)

Mattias. Ptrlch 1. FBS

Edited by Mattias

Jo, de e sant. De blir vad man gör de till. Men nu e de så att jag vill söka till utlandsstyrkan, och jag har hört att de inte alls är bra att ha gjort värnplikt som bevakningsGB.

Och e de inte så att flygbasjägarna är högre prioriterade än bevakningssoldaterna (mycket antagligen), så att de blir ännu tråkigare o va bevakningsvärnpliktig där.

Och kallas de för bevakningssoldater eller insatssoldater....de e iofs skit samma, men nyfiken e man ändå.

Nu e jag iaf förberedd på att åka till ett sorts ruckel med jasplan, för att rulla tummarna o bryta benen :camo: . Jag menar, man måste va positiv. Bara de e skönt folk så trivs jag.

Tack för att du påminde mig. Hade helt glömt bort det där.  :)

He he...

Det är svårt att glömma folk som är räddare i nöden! Deras sortiment på snus var bättre än på markan - de kommer för alltid att ha en plats i mitt soldathjärta! :camo:

Edited by Fbj972

F7... vilka minnen.. det var tider det!

Det var tråkigt att höra att markan var borta, men i övrigt verkar det ju vara sig likt!

Tycker det låter på inläggen här att det råder lite blandade känslor vad gäller "litenhet" och placering.

Jag såg inte direkt någon nackdel med F7's något isolerade placering, gav istället en samhörighet då precis alla drev omkring, satt i markan och såg på tv eller spelade biljard. I och med att det inte var så många vpl så kände man alla och växlade några ord oavsett om det var mekar eller vakter. Visst, det fanns ju inte mycket annat att göra där omkring, men det var ju alltid någon som hade "tillgång" till en bil om man kände att behovet av civilisation smög sig på :blink:

Just det att stället inte precis är stort var något jag även upplevde som positivt i relationen till befälen. Man visste vilka de flesta var och vad de gick för. Alla jag hade förmånen att träffa (främst borta på kompanierna och på dåvarande Basskolan) var väldigt bra!

VÅRA befäl var bra som fan, antar att de flesta befäl är OK (kanske inte Lt Pattberg ;) )

Till och med Lt Pattberg! Han är ju den bäste av dem alla! :(( Hård men rättvis och ställer upp till max när det gäller! Har sina egenheter (men det har väl vi alla, mer eller mindre), men tar man dem bara på rätt sätt så är det lugnt.

Personligen tycker jag F7 har rätt stort flottiljområde och framför allt är allting utspritt, inte lika samlat som på de flesta andra förband. Vakten ligger en bra bit från exempelvis matsal och kaserner.

Hörde dessutom att det bor 240 personer (i 40 hushåll) på området! Dessa är naturligtvis anställda, men deras barn går i dagis (heter flygis) på området. Nog för att FM är ett enda stort vuxendagis men något liknande har jag inte sett på något annat förband.

EDIT: Kom på att det finns bostadshus även i Karlsborgs fästning (och i Kvarn) så helt unikt är det väl inte.

Edited by 106

Glöm inte ljudet av Herkorna som provkörs titt som tätt samt den underbara naturen norr om flotiljområdet. Finns antagligen bara två grupperingställen för tält 20.

Matsalen är INTE färdig än. Käkade i den gamla i söndags. :D

artiklar_sk60_6.jpg

Herkuleshangarerna framför piloten, resten av området till höger om "störtbågen".

• 1 month later...
Har F7 ens några fordon åt insats/bevakningsstyrkor, eftersom det nu kommit fram att det även är ett litet ställe?

Muckade som bevakningssoldat i maj och vet inte vad som har ändrats sen dess.

Men då gick det till så att efter gröntjänsten så delades man upp i två vaktlag, som låg inne/var ledig varannan vecka. Av dom som låg inne så utses två stridpar som agerar "instats". Dvs, hissa/hala flaggan var dag, rondera flottiljen på olika tider om dygnet (går väl räkna ut med arslet att det inte är när folk jobbar där) samt att ha ständig radiopassning med _kort_ beredskap dygnet runt. Nu har det inte gått nått skarplarm på flera år på/utanför F7 men förråden ska ju kollas till titt som tätt för det. Det går till så att bevC ropar på ena eller båda stridsparen så man får slänga på sig stridsutrustning+skyddsväst och gå ner till larmcentralen och hämta ut ak5an. Antingen kör bevC själv, eller så gör valfri man det, beroende på just bevC. Sen så åker man runt på slätterna (i en volkswagen transporter pick-up dubbelhytt med skåp) och kollar till förråd, blir ett jäkla av- och påsittande och sen så åker man hem, precis lagom försenad till maten så bevc får ringa och säga att vi kommer in bakvägen och norpar lite.

I vakten hade vi det så att vi satt dessa tiderna

22:00-02:00

02:00-07:30

07:00-11:30 (dubbelbemanning + bevc, under den halvtimmen så ska ~400 bilar in samt en del bussar)

11:30-16:45

16:45-22:00

Fanns väl inte så mycket att göra, se på film, lira spel m.m.

Mellan 2200 och 0600 så får vi inte gå ut ur vakten så alla får komma fram till luckan och visa leg. Tiden mellan 0730-1130 var både bäst och sämst, man kom upp i tid och när passet var avklarat så har man hela dan framför sig. Men, bilarna kommer med precis lagom mellanrum för att man aldrig ska hinna göra nått, hinner inte läsa en tidning ens, blir ett äkla springande ut o in.

Det är bevakningssoldaterna som låser/låser upp gympahallen och eftersom man är vaken på såna konstiga tider så brukade jag gå dit o träna vid tio/elvatiden när det skulle låsas. Ni har också en eller två fasta tider på gympahallen var dag som är era utan att ni behöver boka upp er.

Befälen kan jag inte säga nått om eftersom dom inte stannar kvar så länge på bevakningspluton. Men jag skulle inte vilja byta ut dom jag hade iaf.

Möjligtvis att Fk G kommer att vara kvar, störtskön. Sen Lt W som väntar på en ledig tjänst på fbjs, jobbade där innan. Kom hem till vår slutövning efter 5 år i cambodia som minhundsintruktör bla och skulle stanna på bev tills det blev något ledigt där borta.

Edited by 1228