Jump to content

Säkerhetsfråga

Vildmannen

Recommended Posts

Det måste väl nästan gränsa till tjänstefel att det inte hölls någon som helst uppsikt över det fordon som försvarsministern färdas i. Efter mordet på utrikesministern så borde väl säkerheten ha snäppts upp kring de övriga regeringsmedlemmarna. De hade ju lika gärna kunnat placera en sprängladdning i bilen. Borde inte SÄPO haft någon form av kontakt med folkhögslokan innan besöket?

http://www.kuriren.nu/default.asp?TargetFo...ID=2&ClientID=0

jag tror nog inte hotet från sprängladdningar är alltför stort. det är ju inte bara att stoppa in den under bilen å sen blir det som på film att bilen sprängs när man startar den, det krävs en hel del kunnande. Och är man såpass organiserad och har den kunskapen, då kommer man åt sitt mål oavsett om nån bevakar bilen "målet" färdas i.

Det måste väl nästan gränsa till tjänstefel att det inte hölls någon som helst uppsikt över det fordon som försvarsministern färdas i. Efter mordet på utrikesministern så borde väl säkerheten ha snäppts upp kring de övriga regeringsmedlemmarna. De hade ju lika gärna kunnat placera en sprängladdning i bilen. Borde inte SÄPO haft någon form av kontakt med folkhögslokan innan besöket?

http://www.kuriren.nu/default.asp?TargetFo...ID=2&ClientID=0

Att ha så låg säkerhet kring våra politiker så att man kan ta både nycklar + bilen är otroligt.

jo, det är klart att det är en pinsam händelse, men det var ju en privatpersons bil om jag inte missuppfattade artikeln?

Sen är det ju, om än inte omöjligt, så FRUKTANSVÄRT dyrt att ha fullständig täckning av en person. Man måste helt enkelt göra en bedömning av hotbilden. Vi har ju faktiskt en hel del politiker.

(hoppla, menar inte att det inte gör nåt om vi blir av med nån, utan att det skulle bli enorma konstnader om alla skulle bevakas hela tiden)

Pinsamt, men hotbilden är ju inte sån att rikser är särskillt stor att nån lägger bomb i någons bild, skulle den hotbilden finnas skulle ALLA regeringsmedlemmar samt alla dersas fordon och ytrymmen ha ständig 24 timmars bevaking.

Tycker inte man ska klaga på Säpo eller vilka det nu kan vara helatiden, dom gör så gott dom kan och det dom har resurser till tror jag.

skulle krävans en fullt utbildad (och med fin lön med tillägg) person, Säpo eller vakt... för att Bevaka varje regeringsmedlemms bil.

Man kan vända på fråga, vad hadde hänt om det inte va nån bevaking ALLS?

@FK Satan

I mina ögon är det enbart jack ägarens fel som är så jävla dum att hon har nycklarna i jackan i kapprummet. Jag har alldrig något sådant i min jacka utan ha översikt. Och att ta en bil med nycklar är ju inte speciellt svårt.

EDIT: Tycker hela artikeln va löjlig och helt onödig.

Den väckte ju en liten debatt här iaf... Läs lite mer i Kurien och NSD så ser du att de tar upp plånboksstölder mm ganska ofta. Det är inte riktigt varje dag det är action med biljakter och liknande här uppe i norr.

Jag tycker varken artiklen var löjlig eller onödig.

Den väckte ju en liten debatt här iaf... Läs lite mer i Kurien och NSD så ser du att de tar upp plånboksstölder mm ganska ofta. Det är inte riktigt varje dag det är action med biljakter och liknande här uppe i norr.

Jag tycker varken artiklen var löjlig eller onödig.

Jag menade inte så, asså självklart tar man upp småsaker, det gör man här också...

Men jag förstår inte påängen med att ministern skulle åka i bilen?

Om bil ägaren skulle köra en bonde eller rörmokare, hadde det stått "Kupp mot bonde"? löjlig? kanske fel ordval... men onödig va den då aboslut i mina ögon.

"KUPP MOT MINISTERN"

Inte hennes bil och personen som ägde bilen av en kvinna som bara körde henne från och till flygplatsen, löjligt att haka upp sig på en sån sak.

I mina ögon är det enbart jack ägarens fel som är så jävla dum att hon har nycklarna i jackan i kapprummet. Jag har alldrig något sådant i min jacka utan ha översikt. Och att ta en bil med nycklar är ju inte speciellt svårt.

Ja, att nycklarna tillgrips kan ju knappast skuldbelägga SÄPO eller någon annan än jackägaren själv...

Det börjar gå inflation i att ständigt påpeka att livvaktsskydd behövs på alla håll och kanter... Vilka utöver regeringsfolket skall SÄPO medelst livvakter skydda? Opinionsbildare? Religiösa ledare? Höga militärer? Riksdagsledamöter? Det lär nog finnas folk utanför regeringen som löper större risk att utsättas för attentat än försvarsministern.

Ja, att nycklarna tillgrips kan ju knappast skuldbelägga SÄPO eller någon annan än jackägaren själv...

Kalla mig gammalmodig, men borde man inte kunna skuldbelägga tjuven/tjuvarna? :D

Kalla mig gammalmodig, men borde man inte kunna skuldbelägga tjuven/tjuvarna? :D

Du har en poäng... En stor sådan... Du är den enda som tänker klart ikväll... 8-/

Kalla mig gammalmodig, men borde man inte kunna skuldbelägga tjuven/tjuvarna? :camo:

Pricis :)

Grejen är väl att i dagens sverige är det för enkelt.

Det är för enkelt för media eller vissa privat personer att bara lägga skullden på personen som begår gärningen... nej, det är vården, rättssamhället osv... om folk och fä kunde börja ta sig i kragen och ta ansvar för sina liv. Och om media kunde börja skriva om vesentliga grejer utan att hellre smuts kasta Personerna som griper och dömer brtottslingen, än brottlsingen själv.

Lite OT, vet... men jag blir så förbannad på allt jä-la tjafs i det här landet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...