Guest Secce Posted July 17, 2002 Report Share Posted July 17, 2002 Jag har en kamrat som rycker in som Flygbas säk uppe vid Östersund.. han har nu sedan mönstringen frenetiskt förklarat för alla nära och kära hur "häftig" och hård utbildningen är.. men vissa av oss tvivlar! någon som kan beskriva och utvärdera vad det egentligen innebär med "Flygbas säk"?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PHP Posted July 17, 2002 Report Share Posted July 17, 2002 Rätt mig om jag har fel men är inte flygbassäk, typ närskydd? Det är iaf inte en lika hård utbildning som den till flygbasjägare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted July 17, 2002 Report Share Posted July 17, 2002 Det stämmer att den inte är lika hård som FbjS, men en hel del skall tydligen skilja från gamla Närskydd. FBS har t. ex tagit över en del av FBJ:s stridande, de har gått över till mer und.ins. och "överlåtit krigandet på FBS" Men mycket är preliminärt, förbandet skall inte vara operativt förrän 2004 så många varianter skall prövas tills dess. Detta lite kort, någon som vet bättre får gärna fylla på, men att gämföra med Närskydd är inte helt rätt. tillägg: gå in på www.sak-fv.org för mer info. klicka på kamratföreningar och F4 för mest info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted July 18, 2002 Report Share Posted July 18, 2002 kolla även på F4:s hemsida där det står en del! http://www.f4.mil.se Jag blev erbjuden den tjänsten på mönstringen men tyckte att MP kb lät roligare men som sagt det kan nog vara en kul tjänst eftersom det är så nytt så de får säkert testa massa nya roliga prykar..... ;) // Tompa :shaun Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted July 18, 2002 Report Share Posted July 18, 2002 Även jag ska dit som GB. En god vän låg inne där som TVS, och han ansåg att det var hårt så in i H-E. Sen så snackade min far med en annan kille som varit GB på FBS, som sade ungefär: "Ska han in om ett år?" "Ja." "Säg åt honom att börja löpa och träna, NU!". Jag tror att det är en ganska schysst utbildning, men det blir bara drygt när en massa nissar kommer och hävdar att det är värsta dödsutbildningen. Jaja. jag återkommer Aug 2003 med mer info ;) /edit: Personen ifråga, när skall han in och var kommer han ifrån? Behöver självklart inte avslöja om du inte vill. Men jag kan faktiskt känna honom.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted July 18, 2002 Report Share Posted July 18, 2002 Även jag ska in som FBS-patrullchef i aug 2003. F7. Det intrycket jag har fått är att det ska vara jobbigt, men som vi har sagt så många gånger förrut på det här forumet, det som avgör hur jobbig en tjänst är är inte dess namn, utan hur väl tränad man är själv. Får väl i ärlighetens namn erkänna att jag inte är särskilt vältränad idag, men det ska det minsann bli ändring på. Springer idag en mil på 50-55 min. SKA klara det på MAX 45 minuter, allra helst 40 om ett år. Ska även börja styrketräna seriöst igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted July 18, 2002 Report Share Posted July 18, 2002 Trevligt värre, vana och strosa runt med packning modell större är det inget fel på, men retn konditionsmässigt, springa mil.... Där e det inget vidare med undertecknad. har börjat köra styrka för ett tag sedan. Konditionsträningen började förra veckan. Fy fan vad jobbigt det är innan man kommit in i rutinen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted July 19, 2002 Report Share Posted July 19, 2002 Tycker det värsta med träningen är sträckan mellan hemmet och gymmet. Är man väl där är det inga problem. Dumt förresten att det är så jääkla tråkigt att springa. :( Oops, back to topic kanske Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dass Posted July 19, 2002 Report Share Posted July 19, 2002 känner en som var Flygbas säk i lumpen. han berättade att uppgifterna dom hade var i stort samma som Flygbasjägarna men FBS opererade närmare flygbasen och FBJ längre ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted July 19, 2002 Report Share Posted July 19, 2002 han har nu sedan mönstringen frenetiskt förklarat för alla nära och kära hur "häftig" och hård utbildningen är.. Hehe, vad kul det kommer bli för honom senare när han upptäcker att man blir trött, smutsig och allmänt jävligt sliten "oj, det var inte så glamoröst som jag trodde" :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 21, 2002 Report Share Posted July 21, 2002 *Suck* Detta ämne lär var det mest diskuterade i världen, förutom baskerns vara eller icke vara. Hur kan någon som inte gjort GU än uttala sig om hur hårt och häftigt det är? Jag har gjort MIN grundutbildning, och jag törs inte påstå att jag hade en ringaste aning om hur jag skulle uppleva vpl. Stor i orden, liten på jorden. Och Dass: De uppgifterna din "Flygbassäk-kamrat" lämnade är från BASBAT 85, och stämmer inte sedan ett påar år tillbaka... För det andra har han beskrivit förbandets gruppering vilket mig veterligen är olagligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dass Posted July 21, 2002 Report Share Posted July 21, 2002 jag har tagit bort det där med grupperingar, visste inte om att det var olagligt. iaf. han ryckte ut för bara 2-3 år sen. och min flygbassäk kamrat är ett befäl på FBU-U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 21, 2002 Report Share Posted July 21, 2002 Dass: Då får jag tyvärr meddela att din kamrat är en lögnhals, eftersom det första markstridsförband (förutom FBJS) som inte suttit i vakten sedan 1997 och som krigsplacerats som en Flygbassäkpluton vid ett Insatskompani låg inne 01/02 vid F4 för att därefter följas av samtliga flottiljer 02/03... Han låg väl på Närskydd eller Markförsvar och det är INTE samma sak... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts