Jump to content

Sambandsgruppchef eller Plutonsjukvårdare?

Recommended Posts

Det är meningen att jag ska rycka in på I 19 Pbat som antingen sambandsgruppchef eller plutonsjukvårdare. Är det någon som har haft någon av de här tjänsterna och är villig att berätta om dem, vad man gör, om det är roligt, och ja, allting. Ligger man mycket i fält, får man åka Pbv, vilka vapen använder man et cetera?

Edited by Starvid

Gissa vad jag tycker :huh:

GSUn kommer vara lika för alla. När den är slut börjar du 10 veckors sjukvårdsutbildning. Då får du lära dig lite anatomi/fysiologi/skadelära/HLR och omhändertagande i fält. Du får 10 högskolepoäng. Efter utbildningen får du praktisera på en akutmottagning på din hemort.

När de stora övningarna sedan drar igång kommer du vara sjukvårdsansvarig på plutonen och du kommer att utbilda plutonen i HLR och göra det första omhändertagandet när någon skjuter på er.

Jag trivdes extremt bra som sjukvårdare på Ing2. Inget jag vill ha ogjort. Räkna med att du får åka Pbv eller 1314-bil (vet inte hur det ser ut på I19 Pbat). Du kommer, precis som alla andra, ha en Ak5:a som eldhandvapen. Du kommer ligga lika mycket i fält som alla andra, eventuellt undantag är under sjukvårdsutbildningen.

Jag blev uttagen sjukvårdgruppbefäl men det slumpade sig så att jag fick bli plutonsjukvårdare istället. Det innebär att man har möjlighet att tjänstgöra som sjukvårdgruppbefäl, plutonsjukvårdare, sjukvårdare på förbandsplats eller sjuktransportsjukvårdare. Chefen bestämmer.

Frågor?

Nån radionisse får redogöra för den andra tjänsten. :D

• Super Administrators

Då jag varken har erfarenhet av sambandsgrpch utb eller plutsjv.utb ..så ändå hade det vart ett lätt val om det vart jag som skulle välja.

Plutonsjukvårdare utan tvekan.

Kanonutbildning säkert och kalasbra civila meriter. Allt inom sjukvård bra i min mening. :lol:

Skall du INTE hålla på med sjv i det civila eller söka RO/YO välj plutonsjukvårdare. Vet du med dig att du vill hålla på med sjv civilt så välj KB/PB tjänst på ett stridande förband och läs sedan din civila utbildning. Du kommer garanterat att få fler chanser att hålla på med militär sjukvård då. Vet/tror du att du inte kommer pyssla med sjukvård i det civila välj sjukvårdsstjänst.

@Syster Håkan: Du påminner väldigt mycket om "akut kåta" eller blåljus frälsta" personer. Så om jag förstår det rätt så läser du till uska? Vad sägs om att ta bort "Star of Life" tills du är utbildad i prehospital sjukvård?

Tack jag tar det som en komplemang :blink: , uska vad är det för bok??

Jag är räts så uttbildad i prehospital sjukvård och sjukhus sjukvård, där för kommer jag inte ta bort min star of life.

Uska betyder undersköterska i min värld, och är inte en bok... ;)

Syster håkan: hur pass mycket utbildning har du? Är du färdig undersköterska eller sjuksköterska?

Jag tänker inte lägga mig i vilken avatar folk har, bara nyfiken...

Härligt Håkan.

Hoppas också att topicstartaren har bestämt sig för det enda rätta  :baskerPa:

Japp, jag har mejlat pliktverket och bett dem att sätta Plutonsjukvårdare som primärt och Sambandsguppchef som sekundärt, i motsats till hur jag hade förut. Tack så mycket för alla åsikter! ,O

Uska betyder undersköterska i min värld, och är inte en bok... ;)

Syster håkan: hur pass mycket utbildning har du? Är du färdig undersköterska eller sjuksköterska?

Jag tänker inte lägga mig i vilken avatar folk har, bara nyfiken...

Till undersköterska, har 2 och ett hlft år kvar, värkar som folk att man inte skall veta nått fast man kan reiktigt mycket.

Alla: det med att höra sjukvårdare i skogen var den liten kan hända fast man vill inte att det skll hända *Hoppas för det bästa, rusta för det värsta*

Ang. att höra "SJUKVÅRDARE!" i skogen.

Helt klart spännande och adrenalinhöjande när man hörde det under övning, men skulle inte varit så glad om det hände på riktigt.

Vid ett tillfälle i skogen rusar en soldat X mot mig, uppträder rejält chockad och får fram att en soldat Y har trillat ner från lastbilen (lastbil med två KB5-brosektioner lastade på varandra, dvs 4-5 meter högt.) när han höll på med maskeringsarbete. Medan soldat X och jag springer till skadeplatsen frågar jag honom flera gånger om det är skarp skada, dvs om det hänt på riktigt. Jag hade nämligen fått intrycket av att det var en riktig olycka. Soldat X svarar inte på frågan, så jag misstänker att det bara är övning, och fastställer det när jag kommer fram till den skadade.

Senare berömde jag soldat X att han spelade så otroligt bra. Har aldrig varit med om liknande.

Ganska konstigt att det inte hände mer skarpa skador på plutonen. Mycket tung matriel som kan klämma och skada, mycket klättrande på lastbilar och brosektioner oavsett väderlek (regn följt av minusgrader, 4-5 meter upp på lastade brosektioner :lol: ) Det värsta som hände skarpt var en virrig soldat som fick för sig att hugga av yttersta delen av tummen med yxa. Några centimeter till och jag hade fått öva skarpt på att stoppa tumme i plastpåse, kyla med snö, och givetvis stoppa blödningen.

Slut genomgång sjukvårdsmoment som etsat sig fast. frågor? :dong:

Ang. att höra "SJUKVÅRDARE!" i skogen.

Helt klart spännande och adrenalinhöjande när man hörde det under övning, men skulle inte varit så glad om det hände på riktigt.

Ja det är det jag menade, på övningar så är det okj men inte på riktigt (menar att då vill man bara att alla skall vara hela å rena)

Ps.Är det mycket krävande att vara sjukvårdare??

Du har över två år kvar på usk utbildningen och kan rätt så mycket? Nu blir vi väldigt nyfikna hur? På något sätt tror jag att mötet med verkligheten blir ganska intressant för dig.

Möte men värkligheten har jag varigt med om(tyckte inte om den men det intreserade mig så bara att bita i hop. Kunskapen:Ambulanstransport,äldre om sorgen samt hemtjänst,räddningtjänsten,polisen i ett hörn, just får inte glömma att som privat person har varigt med om mycket oj glömde min om givning som är full av poliser, brandmän, sjuksöterskor, folk inom FM.

Så du har utbildning i PreHospital sjukvård pga av några transporter, äldrevård och praktik på räddningstjänsten? WoW :Malaj: Nyhet: Du har ingen utbildning! Du kommer kanske att få i framtiden men i nuläget är det bara pinsamt att du påstår sig var utbildad i PreHospital akutsjukvård. Fråga gärna dina lärare om vad som krävs för att jobba inom akutsjukvård.

Edited by GA KA

Så du har utbildning i PreHospital sjukvård pga av några transporter, äldrevård och praktik på räddningstjänsten? WoW :Malaj:  Nyhet: Du har ingen utbildning! Du kommer kanske att få i framtiden men i nuläget är det bara pinsamt att du påstår sig var utbildad i PreHospital akutsjukvård. Fråga gärna dina lärare om vad som krävs för att jobba inom akutsjukvård.

Jag säger bara att jag har en viss utbildning i prehos jag har inte en stor å täckand men jag är på godväg :wub:

Ps.Har inte haft nån praktik inom räddningtjänsten, ungdomsbrandkåren säger det dig nått? där har jag fått nästan all min prehos sjukvårdare som utbildar oss i ämnet där har vi kontinueliga sjukvårds övningar(prehos). Nä orkar inte sitta här å tjafsa i mot å för, kan inte skriva vad jag kan å du kan inte veta det jag kan.

//ungdomsbrandmanen håkan // usk håkan.

Så du har utbildning i PreHospital sjukvård pga av några transporter, äldrevård och praktik på räddningstjänsten? WoW :blink:  Nyhet: Du har ingen utbildning! Du kommer kanske att få i framtiden men i nuläget är det bara pinsamt att du påstår sig var utbildad i PreHospital akutsjukvård. Fråga gärna dina lärare om vad som krävs för att jobba inom akutsjukvård.

Jag säger bara att jag har en viss utbildning i prehos jag har inte en stor å täckand men jag är på godväg :)

Ps.Har inte haft nån praktik inom räddningtjänsten, ungdomsbrandkåren säger det dig nått? där har jag fått nästan all min prehos sjukvårdare som utbildar oss i ämnet där har vi kontinueliga sjukvårds övningar(prehos). Nä orkar inte sitta här å tjafsa i mot å för, kan inte skriva vad jag kan å du kan inte veta det jag kan.

//ungdomsbrandmanen håkan // usk håkan.

@Håkan: Det är ingen som säger att du inte kan någonting om prehospital vård. Jag är helt övertygad om att du kan mer om ämnet än medelsvensson, men en sak kvarstår. Utbildningen. En formellt utstansad utbildning inom PHTLS ger dig den kompetens du behöver och säkerligen vill besitta.

Personligen pluggar jag till sjuksköterska, tidigare jobbat som uska, har stor erfarenhet av krisvård men likförbannat har jag ingen utbildning inom PHTLS och bär inte "star of life" för att jag känner för det. Ju mer man pluggar desto mer inser man att det finns massor kvar att lära sig.

Mitt tips till dig: Sök upp fackbiblioteket på MAS och se om du kan hitta följande bok

PHTLS - Basic and advanced Prehospital Trauma Lifesupport

utgiven av Mosby

Läs igenom, begrunda, testa dig själv och vips inser du vikten av en kontrollerad utbildning. Jag menar, att jag har hoppat från 10:an i simhallen och har en kompis som hoppar fallskärm på fritiden gör ju inte mig till fallskärmsjägare? ;)

För övrigt har det här blivit sjukt mycket OT. Föreslår att vi löser detta via PM i framtiden.

Är det mycket krävande att vara sjukvårdare??

Som med så mycket annat beror det på vad du jämför med.

Men generellt sätt tror jag man kan säga att det är hellugnt när ingen är skadad, men när du står vid broläget i Borensberg med tre prio1-skadade som ska omhändertas och avtransporteras så trillar pulsen uppåt, och en klar vätska blöter ner hela din kropp*

*)Från verkligheten som KB5-sjukvårdare på Ing2 2002/2003

Mitt tips till dig: Sök upp fackbiblioteket på MAS och se om du kan hitta följande bok

PHTLS - Basic and advanced Prehospital Trauma Lifesupport

utgiven av Mosby

Läs igenom, begrunda, testa dig själv och vips inser du vikten av en kontrollerad utbildning.

Tack för tipset, kommer bli myckt läsning

Är det mycket krävande att vara sjukvårdare??

Som med så mycket annat beror det på vad du jämför med.

Men generellt sätt tror jag man kan säga att det är hellugnt när ingen är skadad, men när du står vid broläget i Borensberg med tre prio1-skadade som ska omhändertas och avtransporteras så trillar pulsen uppåt, och en klar vätska blöter ner hela din kropp*

*)Från verkligheten som KB5-sjukvårdare på Ing2 2002/2003

Okj så då är det värt det menar att utbildning för livet.

*Snacka om prioritera*

Förstår inte exakt hur du menar, men utbildningen är mycket bra hursomhelst.

I situationen jag beskrev var egentligen inte så svår ur prioriteringssyfte, för tre ambulanser beställdes och kom nästan samtidigt. Dock fick man ju prioritera vem som skulle ha den enda tillgängliga oxygenapparaten.

Fick mycket beröm efter omhändertagandet (detta var under slutövningen och sista sjukvårdsövningen, därför fläskade sjvbefälen på lite extra med tre prio1-skadade), både av sjvbefälen, plutonens befäl och andra som varit delaktiga. Kände mig riktigt stolt och glad över mitt val av utbildning.

Än en gång, slut personliga tankar kring tjänsten som plutonsjukvårdare.