Jump to content

Även pansar har sina problem i Irak


Recommended Posts

Link to comment
Share on other sites

Satan!! Någon som vet hur det gick för besättningen. Av bilderna att döma måste det tyvärr gått illa.

 

http://www.globalsecurity.org/org/news/200...9-m1-abrams.htm

 

Ja tyvärr dog två och en skadad. Då det normalt är fyra i en M1 så klarade sig uppenbarligen en utan skador. Iofs de kanske bara var tre i av någon anledning.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

re: laddning, dom som vet säger sig inte vilja berätta hur man gör det här (av naturliga skäl), jag skulle gissa på 2-3 152mm granater och fjärrutlösare

 

2 dog direkt och en skadades (tornbesättningen), föraren klarade sig otroligt nog nästan oskadd, den tredje i tornbesättningen dog ett par dagar senare (frid)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror mig ha läst att vagnen välte som en följd av smällen, och att tornet lossnat när de vält tillbaka vagnen.. Eftersom inte alla i tornet dog (två döda en skadad, vilka vet jag ej) så tror jag inte att de flugit iväg av smällen, för då hade nog alla ombordvarande strukit med...

Smällen verkar ha tagit som hårdast vid de första bärhjulen. Detta kan ju fåt vagnen att svänga runt och köra nerför slänten och där tippat över?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

http://www.militaryphotos.net/forums/viewt...opic.php?t=5191

 

Här står det enligt en "official person who does not want to be identified" att fordonet tippade över och välte.

 

Längre ner kan man läsa att det nästan verkar som att en person är förvånad över att en "roadside bomb" kan skada en så stor stridsvagn. Tja lite som han dock själv säger det beror ju på storleken på bomben"

 

Roninn som fick höra av ett pansarbefäl i lumpen att min vägladdning på tre stridsvagnsminor a 10 kg styck samt två kilo sprängdeg "max spränger bort bandet och ett bärhjul, reparationstid 45 minuter"

 

Knappast my friend

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. Payne

Documented Coalition Losses in the III Persian Gulf War, as of 11 April 2003

 

Air Forces and Air Arms

Tom Cooper

 

Notes:

- not all data about the units were confirmed so far;

- SMAF = small arms fire

- W/o = written off

- RTB = returned to base

 

19th March:

 

- MH-53 Pave Low III, USAF; hard landing inside Iraq; helicopter destroyed, crew and passengers "self-recovered";

- AH-64, 11th Aviation Brigade, US Army; hard landing inside Iraq; helicopter and crew recovered; non-combat related accident;

- CH-46, USMC; crashed in Kuwait, 12 KIA; non-combat related accident;

 

20th March

 

- 2 Sea King ASaC.Mk.7s; NAS 849; collided, 7 KIA;

- AH-64, 11th Aviation Brigade, US Army; hard landing inside Iraq; helicopter and crew recovered; non-combat related accident;

 

23rd March

 

- Tornado GR.Mk.4 or GR.Mk.4A; shot down by US Army PAC-3 Patriot SAM, 2 MIA;

 

24th March

 

- AH-64D 99-5135, 11th Aviation Brigade (C Company, "Vampires", 1-227 Attack Helicopter Battalion, 1st Cav Division), US Army; damaged by RPG-7 and landed in the field near Karbala, Iraq; crew captured;

- AH-64D, 11th Aviation Brigade, US Army; damaged by RPG-7 and SMAF; RTB, but probably w/o;

- AH-64, 11th Aviation Brigade, US Army, damaged by RPG-7 and SMAF; RTB;

 

26th March

 

- Phoenix UAV, ZJ300, British Army; shot down near Basrah;

- Phoenix UAV, ZJ393, British Army; shot down near Basrah;

 

27th March

 

- RQ-1B Predator UAV, 95-014, USAF; shot down over Baghdad;

 

29th/30th March

 

- AH-64, unit unknown, US Army; crashed in "brown-out" conditions, probably w/o; crew OK; non-combat related accident;

- UH-60, US Army; damaged by crashing AH-64; helicopter and crew fate unknown; non-combat related accident;

- UH-60, US Army; crashed in brown-out conditions; crew fate unknown; non-combat related accident;

- OH-58 Kiowa Warrior, 11th Aviation Brigade, US Army; damaged by SMAF;

- OH-58 Kiowa Warrior, 11th Aviation Brigade, US Army, damaged by SMAF;

 

30th March

 

- UH-1N, HMLA-169/MAG-39, USMC; crashed in southern Iraq; 3 KIA;

- S-3B, VS-38/CVW-2, USN; rolled off deck after landing aboard USS Constellation; crew recovered; non-combat related accident;

- AH-64, 1-3rd Aviation Regiment, 3rd ID (Mech), US Army; crashed in "brown-out" conditions, w/o; crew (? Mike Carman and C.W. Cathy Jarret) recovered; non-combat related accident;

 

1st April

 

- AV-8B, HMM-263 USMC; crashed during attempted landing aboard USS Nassau; pilot recovered; non-combat related accident;

- F-14A, VF-154/CVW-5, USN; crashed due to engine malfunction during strike against enemy positions in southern Iraq; crew recovered; non-combat related accident;

 

2nd April

 

- UH-60A, B Company 2nd Battalion 3rd Aviation Regiment, US Army; shot down by SMAF near Karbala; 6 KIA;

- F/A-18C, CVW-5, USN; shot down by US Army PAC-3 Patriot SAM over southern Iraq; pilot not listed MIA = probably recovered;

 

4th April

 

- AH-1W, HMLA-267/MAG-39, 3rd Marine Aircraft Wing, USMC; crashed in southern Iraq; 2 KIA (Capt. Benjamin W. Sammis, Capt. Travis A. Ford); non-combat related accident;

- Phoenix UAV ZJ402, British Army; shot down over Basrah;

- Phoenix UAV ZJ417, British Army; shot down over Basrah;

 

7th April

 

- F-15E, 336th FS/4th FW, USAF; shot down over Tikrit; crew MIA; 8th April

 

- A-10A, 173rd FS/Miss. ANG, USAF; shot down by MANPAD over Baghdad; pilot recovered;

- A-10A, USAF; heavily damaged by SMAF and MANPAD over Baghdad; aircraft and pilot (Capt. Kim "Killer Chick" Campbell) recovered;

- CH-46E, USN; crashed in Eastern Mediterranean during VERTREP-operation for USS Truman; crew recovered;

 

Ground Forces

 

Note: the total Iraqi and Arab media claims for US and British losses are for at least 70 M-1 Abrams and Challenger 2 tanks, and over 400 other US and British vehicles; the following list was compiled on the basis of photographic and written reports by open-source media;

 

US Army

 

- 1 M-1A1 Abrams by Hellfire from USMC AH-1W near Basrah; recovered;

- 3 M-1A1 Abrams 3-7th Cav by Iraqi RPG-7 shots from the rear near Karbala; fate unknown;

- 1 M-1A1, probably 3-7th Cav, US Army; captured almost intact; date and place unknown (video released by Iraqi TV after the same battle near Karbala in which 3-7th Cav lost three M-1A1s, and together with the video of the M-9 captured intact);

- 2 M-1A1s of 3rd BCT/3rd ID (Mech) on 3 April; some 10km south of Baghdad; fate of crews unknown;

- 1 M-1A1 "Cojone EH", 2nd BCT/3rd ID (Mech), on 6 April, during the raid into Baghdad downtown; set afire after RPG-7-damage to a fuel cell; wrecked by Coalition air strike; wreck recovered;

- 1 M-113A-3 (fitter's vehicle) of 3rd ID (Mech), on 3 April; fate of crew unknown;

- 1 M-109A6 Paladin by ammo explosion; burned out;

- 1 M-9 (captured together with three M-1A1s of the 3-7th Cav);

- there are claims for up to five M-2 and M-3 Bradleys being lost during the fighing so far, but none were confirmed by photographic evidence.

 

USMC

 

- 2 AAV-7s by Iraqi RPG-7 shots in an-Nassiriyah; both destroyed; number of casualties unknown (several other AAV-7s god bogged down in the mud or fell into irrigation ditches so far, but all were recovered);

- 1 AAV-7 of USMC on 1 or 2 April, place unknown; 1 KIA;

- 1 AAV-7 of 3-4 Marines on 7 April near Baghdad; 1 KIA;

- 1 M-1A1 fell from bridge when driver was shot by Iraqis; crew KIA; not recovered;

- 2 M-1A1s on 5 April, four kilometers south of Baghdad; two crew KIA, several injured;

- 1 M-1A1 2nd Tank Battalion/1st MARDIV near Sayyid Abd, on 6 April; disabled, crew fate unknown;

- there are rumors about one LAV-25 of the USMC being destroyed as well; there is no confirmation except this blurred picture, which seems to be showing the "fitter's vehicle" version that fell into a ditch (and was certainly recovered):

 

The US Army and USMC also lost between 25 and 30 Hummer "jeeps" (including at least five by RPG-7s), as well as up to 20 different trucks so far.

 

So far no losses of Coalition vehicles are known to AT-14 Kornet ATGMs, although delivery of 200 rounds and 12 launchers to Iraq by Syria (in autumn 2002) was now confirmed. Except the one M-1 that fell into the Euphrates River after the driver was shot while crossing the bridge, no M-1s were destroyed to direct enemy fire so far. All the losses of M-1 MBTs initially occurred to RPG-7/16 hits into the engine compartment, open turret hatches, or fuel cells: in most cases, tanks were abandoned and left to burn out; in one case a tank was set afire and then hit by Coallition air. The Iraqis probably captured a total of seven M-1A1s - of which only three were intact - so far, but it is questionable if they managed to tow any of them away, due to the lack of time and heavy equipment needed for such tasks: certainly, one of the burned-out M-1s initially captured by the Iraqis ("Cojone EH") was later confirmed as recovered by US Army. Dozens of other Coalition vehicles, especially M-1A1 Abrams MBTs, were damaged by Iraqi fire, foremost by RPG-7s, but not disabled.

 

No losses of the British Army AFVs so far are known, except one Challenger 2 with a damaged track and one Warrior or Scimitar AFV damaged after driving over an unexploded 60mm mortar shell."

 

Infon hämtad härifrån."

Link to comment
Share on other sites

Roligast är nog att bilderna har blivit hemligstämplade :P

 

USAs försvarsmakt verkar inte riktigt ha koll på hur fort sånt här sprids idag. På TankNet tog vi ner tråden, men här skiter jag högaktningsfult i vad USA tycker.

 

Är väl bara ett exempel till på att moralen inte är den bästa.

Link to comment
Share on other sites

...no M-1s were destroyed to direct enemy fire so far. All the losses of M-1 MBTs initially occurred to RPG-7/16 hits into the engine compartment, open turret hatches, or fuel cells: in most cases, tanks were abandoned and left to burn out...

Det är värt att notera att i krig är alltid förlusterna i olyckor lägre än för vapenverkan från fienden. Det sker en enorm "uppsnäppning" av verksamheten i ett ås här kort krig som det är frågan om. Jag kan lugnt påstå att en stor del av de helikoptrar som här sägs ha förlorats i non combat incidents har förlorats genom vapenverkan. Jämför med hur många av flygplanen i det första gulfkriget som förlorades genom olyckor. Det var bara ett par stycken av alla de flygplan som gick åt. Å andra sidan så talades det ju då enbart iom de flygplan som "inte kom hem". Många krasch/nödlandade och skrevs av senare också.

 

Citatet här ovan är dessutom direkt roligt. Man undrar ju vad det är för intelligent kille som har skrivit det. Vagnarna lämnase för att "brinna ut" men de var minsann inte utslagna. Snacka om förträngningsreflex. :camo:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Någon som har  bilderna undanstoppade nånstans? Den polska servern verkar ha gått under jorden... (konspirationsteoretikerna kan ju börja fundera på det där med hemligstämplande och CIA).

 

Vore tacksam!

Du skicka mail, jag skicka bilder för jag vet inte hur man gör det över Soldf e-mail kontakt (om det ens går?).

 

Edit: Servern verkar var igång nu, dock väldig seeeg

Edited by Gorg
Link to comment
Share on other sites

Någon som har  bilderna undanstoppade nånstans? Den polska servern verkar ha gått under jorden... (konspirationsteoretikerna kan ju börja fundera på det där med hemligstämplande och CIA).

 

Vore tacksam!

Du skicka mail, jag skicka bilder för jag vet inte hur man gör det över Soldf e-mail kontakt (om det ens går?).

 

Edit: Servern verkar var igång nu, dock väldig seeeg

Jepp, nu kom jag åt bilderna.

 

Tack för erbjudandet ändå!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Oroväckande med så mycket freindly fire incidenter med så pass moderna och tekniskt avancerade vapen.

Det beror förmodligen till stor del av att varje högteknologiskt vapen är beroende av en kontrollanordning av en mycket gammaldags kontruktion. Denna kontrollanordning som är nyckelkomponent i, i stort sett varje vapensystem, hur stort eller litet det är, har en mängd brister- Bland annat är förmågan att göra välkalkylerade bedömningar under korta tidsskeden något som denna kontrollanordning är dålig på. De moderna vapensystemen med allt högre träffsannolikheter gör att sannolikheten för "friendly fire" ökar.

Om man inte träffar med första skottet så har man ju lite större chans att se vad man faktiskt skjuter mot, har man redan träffat är det ju för sent.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. Payne
...no M-1s were destroyed to direct enemy fire so far. All the losses of M-1 MBTs initially occurred to RPG-7/16 hits into the engine compartment, open turret hatches, or fuel cells: in most cases, tanks were abandoned and left to burn out...

 

Citatet här ovan är dessutom direkt roligt. Man undrar ju vad det är för intelligent kille som har skrivit det. Vagnarna lämnase för att "brinna ut" men de var minsann inte utslagna. Snacka om förträngningsreflex. :baskerPa:

Tolka det hur du vill, jag läser det som att inga M-1:or blev totalförstörda av fientlig eldverkan. Förluster orsakades initalt av träffar i motorutrymmen, öppna luckor eller i bränsleceller.

 

Som ett rent taktiskt beslut fattat på plats under de förutsättningar som gällde då lämnades vagnarna till att brännas ut för att undvika att de eller teknologin föll i fiendens händer.

 

Det handlar inte om förträngningsreflex, det handlar om att fatta taktiskt rätta beslut

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...