Jump to content

militärordlista, eng-sve, sve-eng

Recommended Posts

Guest Fågel Fenix

Verkar toppen!

Måste nog ta och lära mig en del eftersom det kommer att bli eng. kommunikation på höstövningen nästa helg. Jag har en plut C som är utlandskär ;)

HC1 har rätt.

Han har nog troligen tagit översättningstabellen med grader direkt ur Militär ordbok eller vad den nu heter. Där har man gjort samma tavla nämligen att

påstå att Fänrik i engelska flottan är midshipman. Midshipman är och förblir en kadett, medan fänrik skall benämnas acting-sub-lieutenant.

Överstättningstabellen för grader under officer ( i boken alltså ) är ännu värre med massor av felaktigheter.

Warrant officer är en tjänsteställning mellan officer och underofficer.

Svensk sergeant brukar översättas med warrant officer 2nd class ( england ) eller sergeant 1st class (u-off) (usa).

Svenska underofficerare har ( i tysk tradition ) haft en starkare ställning än sina amerikanska/engelska kollegor. ( Nu talar jag om tiden då den fanns anställda sådana )

Översättnig av tjänsteställning och gradbeteckingar skulle nog kunna ge upphov till en doktorsavhandling :P

medan fänrik skall benämnas acting-sub-lieutenant.

Vad jag vet är second-lieutenant

acting-sub har jag aldrig hörtallas om.

2nd Lt är i amerikanska arméns system, vilket (oftast) är det vi har på namnbrickorna under utlandstjänst

Sub-lieutenant är i Storbrittannien.

Jag begick ett litet helgerån och konsulterade en civil (!) ordbok som ger följnde förslag:

fänrik i US Navy: Ensign

Warrant Officer: Förvaltare, gammal svensk grad, snäppet över fanjunkare för er som inte visste. Hade tjänsteställning mellan kapten och löjtnant.

Har en polare som var sergeant med 75th Ranger Btn. När han hade fått nog av skrikandet så hade han möjlighet att bli Warrant Officer som helikopterpilot (HH-60) men klarade inte syntestet och valde istället Special Forces.

Här har ni en länk som förklarar vad en Warrant Officer är:

What is a Warrant Officer?