Jump to content

Praktiker eller teoretiker?

Guest

Recommended Posts

Läs artikeln först.

http://www.fmforum.mil.se/article.php?id=5896

En nyutbildad fänrik vid P7 föredrar praktik framför teori. Inget konstigt med det, men det belyser effektivt en brist i den svenska försvarsmakten. När den nya befälsordningen (NBO) infördes förlorade vi en kontinuitet i vårt utbildningssystem. Jag vill inte påstå att det var bättre förr, men vi har gått miste om en resurs. Förr hade vi officerskåren, ofta välutbildade akademiker ur samhällets högsta skikt som stod för ledarskapet, det takiska kunnandet och "skrivbordsjobbet" inom försvarsmakten. Sedan hade vi underofficerarna som stod för kontinuiteten - populärt kallade Arméns Ryggrad. Rena praktiker som med åratal av trupputbildningserfarenhet bakom sig visste precis hur värnpliktiga skulle utbildas på bästa sätt och hade järnkoll på matrielen. Slutligen de arbetsamma underbefälen som kanske inte hade det bästa läshuvudet men som var experter inom sitt smala område.

Nu har vi ju bara en anställd befälskategori kvar,  men varför denna hets att få alla till akademiker? Många av dagens officerare anser jag inte vara lämpliga för den typen av utbildning samt de uppgifter det för med sig och många klarar inte heller av officersprogrammets krav. Det är ingen bra lösning att stänga ut dessa från ett yrke inom försvarsmakten, återinför i stället underofficerskåren och utnyttja individens kunskaper och färdigheter effektivare. Tillåt sedan även värnpliktiga att anställas i ett par år efter sin värnplikt som underbefäl i graderna överfurir och rustmästare så har vi ännu bättre - och kostnadseffektivare - personal.

Jag är övertygad om att fänriken i Försvarets Forums artikel, och många med honom,  skulle trivas bättre som underofficer.

Om ni är skeptiska se på systemen de allra flesta andra länder, däribland USA och Storbritannien.

Jag hoppas att detta väcker er debattlusta och ser fram emot intressanta och vettiga inlägg.

Ja som sagt var tog våra Fj vägen???

Tycker at Fanjunkare och Rustmästare hade varit en bra grad att återinföra för stamanställda, resten kan vara som det är.

Dessutom anser jag att överfurir skall införas igen för VPL så att man kan ge uppskattning till sina gruppchefer som är något extra (i alla fall mina gossar på 3:e JPlut, utan dom hade vi inte varit sååååååå jävla bra. Jag och G solar oss bara i deras glans)

Lt P

Jag kommer att göra dig besviken. Mitt inlägg kommer knappast kommer att tillföra debatten något. Det du säger är i stort sett identiskt med vad jag har hävdat de senaste 10 åren och som jag även framfört här i tidigare trådar. Jag kan inte göra mycket annat än att instämma.

Mycket av problemen med övertramp och olyckor inom dagens Försvarsmakt kan tillskrivas bristen på erfarenhet hos befälen (muntlig uppgift från officer som varit med och utrett frågorna). Det finns ingen som kan förvalta kunskap i dagens läge. Officerarna ska klättra så fort och göra så mycket att förbanden tvingas att "uppfinna hjulet" om och om ingen. Unga oerfarna officerare sätts utan tillräckligt stöd att lösa uppgifter som de inte är mogna att lösa. Det är en olycklig situation.

I mina ögon är övergången till den nya befälsordningen ett av de beslut som påverkat det svenska Försvarets förmåga mest negativt. Det är hög tid att de beslutande tänker till och funderar på varför inga (mig veterligen) länder med mkt stidserfarenhet i modern tid följt efter.

Det hänger ju på att det finns tillräckligt många som vill bli befäl, men som inte vill klättra på karriärstegen. VPL som jobbar kvar några år efter MUCK tror jag mer på då... Personligen hade jag nog hellre gått officersprogrammet och därefter stannat som Lt eller nåt så att man fortfarande hade fått "känna på lite trupp". :)

Min farfar var underofficer, men gick sedan vidare. Jag vet inte varför han inte blev off. direkt men tydligen var det en del som gick omvägen genom uoffkåren. Han hade kanske inte tillräckligt bra betyg/skolgång. Detta tror jag kan bli fallet om man inför uoff igen, de som inte kommer in som yoff får jobba ett par år och sedan gå officersprogrammet. Ett sorts lärlingssystem typ... :) Problemen uppstår ju om det är väldigt många i en årskull som vill gå vidare.

(Känner igen problematiken lite från polisprogrammet, väldigt många tycker att det är för mycket teori och "flum"). :)

Guest Hanfot

Jag känner inte att jag kommer att tillföra ngt till debatten. Men om det finns ngn Yo/Ro som läser detta så tycker jag att de skall ta det vidare med sig upp i sina organistioner.

Jag tycker också att vi skall ta tillbaka Uoffkåren.