Jump to content
Sign in to follow this  
Hotel Charlie One

"Vådaskott" med Glock

Recommended Posts

Under en nyligen genomförd utb med Glocken händer mej följande:

Fyller på ett fullt magasin, räknar dock inte antalet ptr eftersom magasinet ju brukar säga ifrån när det är fullt. Sista ptr går i, om än med viss möda. Vid laddning går inte manteln helt fram utan jag ger den en lätt stöt bakifrån varpå den (troligen) går fram fullt.

Vid avfyring klickar vapnet och jag tar ur magasinet, drar tillbaka manteln, får ut en ptr, hakar upp manteln och tittar in i loppet. De yttre förhållandena (hemskt jävla mörker) gör att jag i och med att jag fått ut en ptr med mantelrörelsen bedömmer att loppet är tomt. (Här skulle jag givetvis ha stoppat in ett finger i patronläget...)

När jag sen släpper fram manteln och "blindavfyrar" går ett skott av. Givetvis i ofarlig riktning men frågan kvarstår: Hur i hela friden gick detta till? Dissekerade puffran och kunde inte hitta nåt fel. Magasinet var det nog nån vajsing med eftersom det gick att stoppa i en extra ptr. Kan det ha varit det som ställde till det?

Det är nog tyvärr du som felat någonstans! att glocks magasin sväljer 18 är inte ovanligt och det påverkar inte funktionen. om det inte finns något magasin i så finns det heller inget att mata i från-någonstans kom ju patronen i från. Hittade du den klickade patronen eller kan det varit så att du bara drog manteln bakåt såpass att du spände upp vapnet (efter 3mm) och inte kastade ut patronen (efter ca 30mm)?

I bland börjar man tro på det gamla ordspråket att Fan kan ladda!! :D

Jag har sett samma sak på AK4an och då har det på något sätt dubbelmatas och patron ett sitter fast i loppet, patron två är aningen klämd. Slutstycket går inte fram. På AK4 kan du isf inte klicka. Men kontentan av det hela är att när du åtgärdar det hela så:

1 tar ut magasin

2 spänner upp (då trillar patron 2 ur)

3 kollar loppet visuellt

4 känner efter (här slarvar många)

5 slår fram och blind avfyrar PANG! Detta givetvis om du slaravt med punkt 4...

Jag vet inte hur Glocken funkar riktigt men jag vet att den del pistoer kan klicka även om manteln inte är riktigt i läge.

OBS jag har själv inte lyckats göra detta, men jag sett det ske under min GU och på en HV skytte övning på skjutbana...

grpch>> :D<< vådaskytt

Jag är på det klara med att jag förmodligen schabblat till det nånstans i hanteringen men jag kan fan inte komma på var nånstans. Har haft ganska mycket med Glocken att göra och har alltid sett den som en nära vän och aldrig haft nåt "klydd" (skånska) med den...

@jöjje:

Ser du med min beskrivning som grund vad som hanteringsmässigt kan ha blivit fel???

Fyller på ett fullt magasin, räknar dock inte antalet ptr eftersom magasinet ju brukar säga ifrån när det är fullt. Sista ptr går i, om än med viss möda.

som jag sa tidigare, inget ovanligt att de rymmer mer! det är dock inte att rekomendera att ladda 18 eftersom det stressar fjädern och det blir svårt att få i magasinet i vapnet!

Vid laddning går inte manteln helt fram utan jag ger den en lätt stöt bakifrån varpå den (troligen) går fram fullt.

en riktig åtgärd för att få vapnet att låsa

Vid avfyring klickar vapnet ....

förmodligen ammunitionsfel, typ fuktskadad amm eller motsv. 39B har dessutom hårda tändhattar. Altenativet är att vapnet inte låst riktigt på grund av tex en mässingsflis som sitter i vägen, med det sitter en säkring i vapnet mot förtidig avfyrning som har till uppgift att säkra vapnet när manteln är inte är"på plats" så det kan inte vara mycket. å andra sidan behövs det inte stora avstånd för att slagstiftet ska tappa energi!

.....och jag tar ur magasinet, drar tillbaka manteln, får ut en ptr,

hur såg patronen ut? fanns det anslag?

hakar upp manteln och tittar in i loppet. De yttre förhållandena (hemskt jävla mörker) gör att jag i och med att jag fått ut en ptr med mantelrörelsen bedömmer att loppet är tomt. (Här skulle jag givetvis ha stoppat in ett finger i patronläget...)

fullständig omöjligt! det finns nämligen ingenstans i en glock där en patron kan "hänga kvar", lådan är slät och öppningarna stora ,har du tagit ut magasinet och öppnat manteln så ser tyngdlagarna snart till att där blir tomt, och patronen KAN inte ha kommit från ingenstans!

När jag sen släpper fram manteln och "blindavfyrar" går ett skott av.

Givetvis i ofarlig riktning men frågan kvarstår: Hur i hela friden gick detta till? Dissekerade puffran och kunde inte hitta nåt fel. Magasinet var det nog nån vajsing med eftersom det gick att stoppa i en extra ptr. Kan det ha varit det som ställde till det?

Personligen tycker jag inte att man ska "ta det hårt" om man skjuter ett vådaskott utan inse att det är mycket lärorikt. det är en riktigt obehaglig upplevelse (jag vet!, jag har skjutit våda med en trasig 1911 som small när man säkrade, det som var intressant att se var att kulan gått i skjutriktningen (i golvet på polisens inomhusbana :) ))

som jag sa tidigare, inget ovanligt att de rymmer mer! det är dock inte att rekomendera att ladda 18 eftersom det stressar fjädern och det blir svårt att få i magasinet i vapnet!

När vi testade glocken ("orienterande utb") så hade man ett smärre helv*te att få in de 17 som ska dit... hur någon får dit 18 är över mitt förstånd...

Jag håller med Jöjje.

När manteln är stängd kan det bara finnas patroner på två ställen i vapnet.

Antingen i magasinet eller i patronläget. Något annat är omöjligt. Testa gärna själva med laddblind.

Enda möjliga förklaring är att du har plockat ut magasinet efter att du släppte fram manteln. Du minns att du plockade ut magasient först, men hade du gjort det hade inte pistolen sagt pang. Man kan göra omedvetna efterkonstruktioner, och det kan hända alla. Du behöver inte känna att du är en dålig människa för det. Man blindavfyrar ju alltid i ofarlig riktning, så ingenting kan ju hända eller hur?!

Det är bara att köra på och öva vidare, det kan hända alla!!

Vad som (i min enkla mening) är det viktiga här är att kulan gick i ofarlig riktning - dvs du följde den mest grundläggande regeln och riktade i ofarlig riktning när du började mecka med puffran.

I och med detta är ingen skada gjord som inte kan rättas till.

Fan KAN ladda.

/S

Här skulle jag givetvis ha stoppat in ett finger i patronläget...

Egentligen borde man till momentet "se och känn" lägga till att man känner både i patronläget och magasinsstyrningen för att vara säker på att det verkligen inte finns några patroner någonstans i vapnet.

Ak4 gör man ju båda momenten samtidigt (känner med tummen i patronläget genom magasinsstyrningen), tyvärr förhindrar inte det att vissa stoppar tillbaka magasinet i vapnet innan blindavfyring.

[teori]

Kan det finns an möjlighet att utdragaren antingen är felaktig/skitig alt. att utdragarspåret på patronen är deformerat så att utdragaren inte drar ut patronen? dvs att även om gjort metelrörelse sitter patronen kvar?

Vid automatisk mekanismrörelse är ju rörelsen häftigare än vid manuell och då kan det ju fungera?

Att utdragar spåret har deformerats har hänt mig med ak5/5/Kulspruta 90/58. Patronen går inte att dra ut manuellt men den går att skjuta ut.

[teori/]

Gott att ingen blev skadad!

Jag vet inte hur Glocken funkar riktigt men jag vet att den del pistoer kan klicka även om manteln inte är riktigt i läge.

Min erfarenhet är att det räcker med att dra tillbaka manteln väldigt lite för att det INTE ska gå att klicka med glocken. T.ex. om man trycker mynningen mot något mjukt. (I ofarlig riktning efter att ha tokkontrollerat vapnet!)

Jag läste för en massa år sedan i den eminenta skriften "Guns & Ammo" (obs ironisk) en fråga från en man som undrde varför det inte rekommenderades att bära Glocken med en kula i loppet och i icke uppspänt läge för "det krävs ju endast 3 mm att haka upp slagstiftet"...

Svaret var tämligen dräpande och förklarade rätt tydligt det olämpliga i att göra så, speciellt som att man måste placera kulan i loppet innan man sätter samman vapnet. [/OT]

Jag läste för en massa år sedan i den eminenta skriften "Guns & Ammo" (obs ironisk) en fråga från en man som undrde varför det inte rekommenderades att bära Glocken med en kula i loppet och i icke uppspänt läge för "det krävs ju endast 3 mm att haka upp slagstiftet"...

Svaret var tämligen dräpande och förklarade rätt tydligt det olämpliga i att göra så, speciellt som att man måste placera kulan i loppet innan man sätter samman vapnet. [/OT]

Det krävs en jävla massa vilja och teckniskt kunnande för att få vapnet i det färdigläget :lol:

Jag har sett samma sak på AK4an och då har det på något sätt dubbelmatas och patron ett sitter fast i loppet, patron två är aningen klämd.  Slutstycket går inte fram. På AK4 kan du isf inte klicka. Men kontentan av det hela är att när du åtgärdar det hela så:

1 tar ut magasin

2 spänner upp (då trillar patron 2 ur)

3 kollar loppet visuellt

4 känner efter (här slarvar många)

5 slår fram och blind avfyrar PANG! Detta givetvis om du slaravt med punkt 4...

OBS jag har själv inte lyckats göra detta, men jag sett det ske under min GU och på en HV skytte övning på skjutbana...

grpch>> :dong:<< vådaskytt

Ajabaja! :dong:

Har du inte läst SäkI eller instruktion AK4

Först spänner man upp vpn SEDAN tar man ur magasinet!

Men jag håller med om att det riktiga förfarandet borde vara

1) Magasin ur

2) Spänna upp vpn

... och så vidare.

:lol:

"nu pratar du sånt där tekniskt mumbo-jumbo som normalkonsumenten inte förstår"

Hur som haver. Har funderat en del på 2Sharps teori och undrar om en kombination av ett jävligt skitigt vapen (av olika anledningar, läs Flottan) och nattens mörker, stress, trötthet och tidspress kan ha medfört incidenten jag var skyldig till?

Men som sagt "safety first". Läget var hela tiden under kontroll...

Edited by Hotel Charlie One