Jump to content

Rakning

Recommended Posts

Hur är det med rakningen i lumpen? Är man skyldig att raka bort skägg/pollisonger? Vad jag vet så kan inte FM tvinga en att raka huvudet så då undrar jag var gränsen går mellan hår på huvudet och i ansiktet. (Och även annan kroppsbehåring).

Anledingen till att jag undrar är att jag just odlat fram ett par trevliga pollisonger som kryper sig längre och längre neråt för varje rakning. Ska jag vara tvungen att raka bort dessa?

MVH

Tobias

Har du vårdade skägg/polisonger/mustach så får det vara kvar. (Vad det nu ska vara bra för, reta befälen?) Det finns heller inget tvång på att raka håret på huvudet, men visst är det skönt att inte ha en stor kalufs på skallen...

Efter två/tre veckors svettande, slitande och krälande i skogen uppskattar man allt vad rakning innebär och att ha lite/inget hår på huvudet. Att raka sig var för mig ett sätt att känna sig ”ren” när man låg i fält. Någon som håller med?

Har du vårdade skägg/polisonger/mustach så får det vara kvar. (Vad det nu ska vara bra för, reta befälen?) Det finns heller inget tvång på att raka håret på huvudet, men visst är det skönt att inte ha en stor kalufs på skallen...

Det jag menar är att det kanske inte känns så kul att bli _forcerad_ att raka av diverse kroppshår. Det är inte omöjligt att jag rakar av både pollisonger och kalufs men det gör jag gärna i så fall av egen villja, för att jag verkligen känner att det _behövs_.

MVH

Tobias

Såg att du ska till pansar, så du kommer nog inte att bli tvingad att göra speciellt mycket alls.. ;)

Nä, men det ska inte vara någon som tvingar dig till att raka dig, mer än om det ser för taskigt ut, och direkt ovårdat. (två dagars skäggstubb på kasern är INTE godkänt!)

Sedan håller jag med HvPrsk, det känns ganska skönt att bli av med tja.. vi kanske ska säga "huvudbehåring" istället för kropps...  :)

PHP kom med en grej där också. Skyddsmasken.. jo, det är sant att det är en av anledningarna. Typiskt obra att komma in i gaskammaren och den är otät. Tydligen så ska det gå hyfsat bra om man har lite längre skägg. En varning där också! VÄLDIGT obra att raka sig samma dag som man ska till tårgasen. Det svider ganska friskt i ett ömt nyrakat ansikte med tårgas..

Sedan ser det bättre ut, vilket väl är den bästa av anledningarna.

PHP kom med en grej där också. Skyddsmasken.. jo, det är sant att det är en av anledningarna. Typiskt obra att komma in i gaskammaren och den är otät. Tydligen så ska det gå hyfsat bra om man har lite längre skägg. En varning där också! VÄLDIGT obra att raka sig samma dag som man ska till tårgasen. Det svider ganska friskt i ett ömt nyrakat ansikte med tårgas..

Håller med PHP och ING... Det svider som f-n om man är nyrakad när det leks med tårgas. Jag var len som en babyrumpa och har skäggväxt på halsen, satan vad det sved!

Under vinterhalvåret fick vi tillstånd av våra befäl att raka oss på kvällen innan så att man inte förstörde huden (fetthinnan?), annars gällde det att man rakade sig på morgonen.

Personligen rakada jag av en ganska stor kalufs när jag ryckte in (precis som alla andra i plutonen), vilket jag inte ångrade för en sekund innan flickvännen fick se när man kom hem. Men hygienen i fält blev grymt mycket enklare utan massa hår på knoppen...

Sen det här med att raka skallen, för mig var det ett sätt att känna "närhet" (jag vet, det låter gay men jag hoppas ni förstår :) ) med övriga plutonen. Alla har samma kläder, samma frisyr och går igenom samma skit. Lite förbrödring.

Dessutom, så ser det inte bra ut med en stor kalufs och basker! Och om du skall till pansar så kommer det bli aktuellt.

Dock behöver man ju inte ha en ollonfrisyr. Lagom är bäst.

Jag bar ett vackert skägg under hela värnplikten, och det gick bra, även i gaskammaren. Men, kolla tätheten innan för guds skull. Nackdelen är väl att som enda skäggig beväring får man höra många dåliga skämt om ayatollor och vissa tyckte att jag borde fått en kalasjnikov (ja, det stavas faktiskt så med svensk transskribering) istället för ak5. Under högvakten var jag dock slätrakad för det enhetliga intryckets skull.

Spara inte skägg om du inte har biologiska och tekniska resurser för att upprätthålla ett skägg stiligt nog för att representera FM. Om termometern visar -30, raka dig på kvällen ist för morgonen. Raka inte huvudet med hyvel om du inte brukar göra det. Tvätta skrevet. Borsta tänderna.

Efter två/tre veckors svettande, slitande och krälande i skogen uppskattar man allt vad rakning innebär och att ha lite/inget hår på huvudet. Att raka sig var för mig ett sätt att känna sig ”ren” när man låg i fält. Någon som håller med?

En sak ska du veta HvPrsk, jag håller alltid med dig. Att inte hålla med dig skulle kännas främmande och få mig att må dåligt över tiden. Att må dåligt är inte bra om man måste behålla skärpan, vilket du som prickskytt borde veta. Jag hoppas slippa höra en sån utmanande fråga en gång till.

Casca

En sak ska du veta HvPrsk, jag håller alltid med dig. Att inte hålla med dig skulle kännas främmande och få mig att må dåligt över tiden. Att må dåligt är inte bra om man måste behålla skärpan, vilket du som prickskytt borde veta. Jag hoppas slippa höra en sån utmanande fråga en gång till.

Casca

Stiligt Casca...*s*

MEN det betyder inte att jag vill hålla dig i handen när vi duschar....

Casca

Stiligt Casca...*s*

MEN det betyder inte att jag vill hålla dig i handen när vi duschar....

Bra, även där håller jag med dig.

:D

Slätrakat ska det vara! :D

För de forumstofiler som läste mitt inlägg i tårgastråden har kanske redan förstått att jag (självklart) hade rakat mig för kung och fosterland innan tårgaskammaren...

Nyrakad kliver jag ut från toaletten möter Fk X som stirrar på min släta haka och säger: - Det är kammaren idag... det vet du va?!

Påföljden blev att menige #snowman# gjorde helt om och gick in och rakade sig ännu en gång... Jag behöver kanske inte ens säga hur djävulsk svedan var den aftonen...

:withstupid

Men för att hålla mej till ämnet. Både huvud och haka mår gott av att rakas! Detta främjar hygienen och ser dessutom trevligt och sympatiskt ut... :what:

Hur många gånger skall det behövas sägas...

Det heter SKYDDSMASK och inte gasmask!!!!

Vad det gäller rakningen så är den nya skyddsmasken så pass bra (nr1 i världen) att den klarar att hålla tätt även med ett par dagars stubb och längre skägg.

Men varför skulle man vilja så ovårdad och dassig ut när man representerar sitt fosterland i uniform?!?!

Hur många gånger skall det behövas sägas...

Det heter SKYDDSMASK och inte gasmask!!!!

Vad det gäller rakningen så är den nya skyddsmasken så pass bra (nr1 i världen) att den klarar att hålla tätt även med ett par dagars stubb och längre skägg.

Men varför skulle man vilja så ovårdad och dassig ut när man representerar sitt fosterland i uniform?!?!

Hörru praktikanten! Jag har läst igenom hela tråden nu ett par gånger utan att hitta ordet "gasmask" någonstans.. Däremot skyddsmask och gaskammare. Lugna ner dig lite va.

Hur bra skyddsmasken är har inte här att göra just nu. Allt i FM är (som vi alla vet) bäst i världen...

Givetvis ska man se snygg och vårdad ut när man bär kläder som man lånat av kungen! Alltså: Skägg AV! Mössa på...

;)

/Ing, BlåGul.