Jump to content

Internet tjorv


bäfver

Recommended Posts

jag håller på få spel på min datorjävel... jag startar upp den och surfar på som vanligt, slår igång DC++ och tankar hem lite grejer.. sen om jag går från datorn i en timme eller så så håller den fortfarande på att tanka hem över DC++. Men nu kan jag inte surfa på nätet. Den säger att den inte kan hitta platsen eller nått liknande..

 

konstigt nog kan jag oftast surfa in på det här forumet..?? det kan ju vara så att det sparats som offline eller nåt sånt men ändå..

 

finns det något snille som kan hjälpa mig?

Link to comment
Share on other sites

Det råkar väl inte vara så att du har bostream??? Deras DNS:er är kalasdåliga, men dock får man alltid upp Soldf's forum. Testa ringa supporten och få nya DNS'er. (Domain Name Server f.ö).

 

Om det låter som grekiska vänligen PM'a mig så förklarar jag.

 

:ph34r: xteam

Link to comment
Share on other sites

win XP home

 

en hubb + zone alarm brandvägg

 

Tele2 adsl..

 

Tror det började tjorva efter att jag skulle koppla nätverk mellen den här datorn och en bärbar.. det är väl ca 2 veckor sedan..

 

det brukar funka att slå av datorn och modemet några minuter.. funkar dock inte om jag bara startar om datorn och modemet...

Link to comment
Share on other sites

Ok bäfver I see something here.....

 

Vissa leverantörer ( vet inte om det gäller Tele 2 , men det är så för Comhem som jag kör ) tillåter bara en dator åt gången på nätet. Följande gäller

 

1. Nätet delar ut IP-adressen så du måste sätta upp din stationära dator så att den får IP-adressen automatisk tilldelad.

 

2. Din bärbara måste var uppkopplad via din stationära, den kan inte vara inkopplad på en hub. Då blir det stul med adresserna. Alternativ, skaffa en gateway som anpassar ditt interna nät till internet, kostnad ca 500:-

Annars måste du ha två nätverkskort i den stationära maskinen.

 

3. Har du två nätverkskort i din stationära ( dvs använder den som router ) så måste du se tilll att det kortet som ansluter till ADSL modemet får sin IP-adress från internet, samt att du ger nätverkskortet mot den bärbara en fast IP-adress i ett lokalt segment ( t ex 192.168.0.11 ) samt ger den möjlighet att serva den bärbara med IP-adresser alternativ ger den bärbara en adress på samma segment t ex 192.168.0.22.

 

För att komm atillbaka till ruta noll, stän av ditt ADSL modem under en tid som är > 1 timme så borde allt ställa tillbaka sig till utgångsläget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ett till problem.

 

Jag har laddat hem en film från DC och när jag vill flytta den i utforskaren så kommer ett meddelande upp om att filen är upptagen av ett annat program.

Jag kan ej fatta vilket program som skulle arbeta med denna fil, då jag stängt ned alla program.

 

Det går inte heler att ta bort den

 

Hjälp.

 

:clap:

Link to comment
Share on other sites

What gpd said. Du får bara 1 IP-adress från ADSL-modemet... försöker du koppla in mer än 1 dator direkt mot modemet (via hub räknas som "direkt") så kräks det på dig.

 

Tips är att du skaffar en liten router (typ en D-Link DI-604, pris ca 450 kr (JME Data)) och ersätter hubben med den, alternativt sätter routern mellan modemet och hubben.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Ett till problem.

 

Jag har laddat hem en film från DC och när jag vill flytta den i utforskaren så kommer ett meddelande upp om att filen är upptagen av ett annat program.

Jag kan ej fatta vilket program som skulle arbeta med denna fil, då jag stängt ned alla program.

 

Det går inte heler att ta bort den

 

Hjälp.

 

:clap:

Sucks to be you. Noll sympati till pirater. :lala:

 

/J,

 

P.S. Starta datorn i "Felsäkert läge"/"Safe Mode" och försök ta bort filen då.

Link to comment
Share on other sites

Ett till problem.

 

Jag har laddat hem en film från DC och när jag vill flytta den i utforskaren så kommer ett meddelande upp om att filen är upptagen av ett annat program.

Jag kan ej fatta vilket program som skulle arbeta med denna fil, då jag stängt ned alla program.

 

Det går inte heler att ta bort den

 

Hjälp.

 

:clap:

Är du helt säker på att alla DC-processer dött? Det kan tänkas att nån ligger kvar och skräpar..

En annan sak som kan djävlas är om man har den där förhandsgranskningssaken igång i explorern så att den försöker dra igång filmen. Då brukar det inte fungera så bra att flytta på den heller.

Link to comment
Share on other sites

Ett hett tips är att kolla i ZoneAlarm så att du inte har Automatic Lock på kopplat.

 

Denna funktion borde du hitta under Program Control ----> Automatic Lock.

 

Har för mig att min var intälld på att låsa automatiskt efter en kortare tid av inaktivitet.

 

Har permanent stängt av den funktionen. Om du nu vill ha den kvar så kan du vid lägen som denna bara klicka på hänglåset så öppnar du datorn igen, alternativ så ser du till att i ZA ge t.ex IE eller andra utvalda program möjlighet att nå nätet trots att hänglåset är på.

 

DP :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Ett till problem.

 

Jag har laddat hem en film från DC och när jag vill flytta den i utforskaren så kommer ett meddelande upp om att filen är upptagen av ett annat program.

Jag kan ej fatta vilket program som skulle arbeta med denna fil, då jag stängt ned alla program.

 

Det går inte heler att ta bort den

 

Hjälp.

 

:baskerHV:

Exakt samma har hänt mig! Jag blir galen :/

Link to comment
Share on other sites

Ett till problem.

 

Jag har laddat hem en film från DC och när jag vill flytta den i utforskaren så kommer ett meddelande upp om att filen är upptagen av ett annat program.

Jag kan ej fatta vilket program som skulle arbeta med denna fil, då jag stängt ned alla program.

 

Det går inte heler att ta bort den

 

Hjälp.

 

:baskerHV:

Exakt samma har hänt mig! Jag blir galen :/

kan det inte vara så att någon håller på att ladda ner filmen från dig. stäng av dc och flytta filmen .

Link to comment
Share on other sites

@uffe_87 och Fu Fredda:

 

Det har hänt mig med, det ja gjort då är att högerklicka på filen ifråga å kolla om den först å främst är skrivskyddad eller nåt e den inte det så kan man klicka i eller klicka bort alternativet arkiv på samma rad, sen ska det gå att ta bort filen utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar för alla svar. Kan tyvärr meddela att jag försökt med alla alternativen utan något bättre resultat.

 

Jag vet att nedladdningen bröts så filmen är inte komplett, och jag kan desutom inte se något av filmen, inte ens det jag laddat ned av den.

 

Har vi någon hacker där ute???

 

/ Fredda

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...