Dass Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 läste precis på text tv att den DNA som fanns på kulknappen stämde överens med den som fanns på Karl XII. så troligen var det kulknappen som dödade Karl XII. det är inte 100% säket med det stärker teoring om att Karl XII mördades. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersL Posted June 16, 2002 Report Share Posted June 16, 2002 läste precis på text tv att den DNA som fanns på kulknappen stämde överens med den som fanns på Karl XII.så troligen var det kulknappen som dödade Karl XII. det är inte 100% säket med det stärker teoring om att Karl XII mördades. det kan ju också ha varit så att han kan ha kommit i kontakt med den när han dog, hans blod rann ut på den tex så man kan ju aldrig veta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berkyboy Posted June 16, 2002 Report Share Posted June 16, 2002 Jag har hört att det var nån i hans egna armé som mördade honom...kan det stämma eller har jag bara fått för mig det?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted June 17, 2002 Report Share Posted June 17, 2002 Berkyboy: Man tror att han sköts i ryggen av sina egna, men hur lätt är det att veta? Han kunde lika gärna ha vänt sig om och blivit skjuten i ryggen av fi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SADDO Posted June 17, 2002 Report Share Posted June 17, 2002 Karl XII hängde över kanten på en löpgrav när en kula slog in i vänstra tinningen och ut genom höger sida av huvudet. Det fanns fi i den riktning kulan kom ifrån, fast långt bort. Ett antal undersökningar har genomförts och har kommit till olika resultat. Kulhålet i tinningen var tydligen av samma kaliber som de svenska musköt/gevärs kulorna. Norrmännen hade mindre kaliber. Det många tror är att kungen traffat av en kula från ett s.k "skrå-skott" det vill säga skrot eller druvhagel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dass Posted June 17, 2002 Author Report Share Posted June 17, 2002 Berkyboy: Man tror att han sköts i ryggen av sina egna, men hur lätt är det att veta? Han kunde lika gärna ha vänt sig om och blivit skjuten i ryggen av fi. ifall han vart skjuten i ryggen hur kommer det sig att kulhålet är i huvudet? han vart skjuten i huvudet och kulan man tror dödade honom var en knapp från hans uniform tror man idag. man torde nämligen att han var skotthård och enda sättet att få en kula att penetrera hans kropp är att använda nått som han själv rört vid. och DNA testet säger inte att det var just denna knapp som mördade honom men det stärker den teorin och mördar teorin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 17, 2002 Report Share Posted June 17, 2002 jag tror inte att "knapp-teorin" är så befängd som den låter. Diametern på ingångshålet i kungens kranium stämde exakt med knappens. Alltså 19,5 millimeter och som sagt, norrmännena använde sig av 16,5-17,3 millimeters ammunition. I svenska vapen använde man dock 18-19 millimeters ammunition. Duvhagel-teorin tror jag inte på eftersom avståndet (625 meter) är för stort för att kunna orsaka sådan skada. Hade det dock kommit fram så hade det inte kunnat passera igenom Karl XII's huvud pga den uppvikta filthatten han bar. Och kulan var ju som sagt inte av bly eftersom det då skulle ha funnits blyrester i kraniumet. Alla som läst boken Karl XII - En biografi av Bengt Liljegren ser nog att jag lånat informationen därifrån. Jag tror dock att det ligger mycket i det han säger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 17, 2002 Report Share Posted June 17, 2002 Vidare så pekar ju mycket på att det var hessarna med Fredrik i spetsen som mördade kungen. Man hade mycket att vinna på det eftersom man då kunde säkra tronen åt hans maka, Ulrika Eleonora. Bengt Liljegrens teori om att det kan ha varit den franska officern Sicre tycker jag låter mest trolig. För er som inte vet så fick han anställning hos kungen efter att ha blivit upplockad när han lidit skeppsbrott på ön Khios i närheten av Grekland. Fredrik av Hessen såg till att han steg i graderna välldigt snabbt och datumet kungen blev mördad så befann han sig i närheten av kungen. Han begav sig genast, efter mordet för att medela Fredrik om vad som hänt och sedan till Stockholm för att medela Ulrica Eleonora. Sen var det ju faktiskt just han som slog upp fönstrena i sin våning i stockholm och ropade ut till folket att det var han som mördade Karl XII ;) Detta är dock den teori jag tycker låter vettigast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts