Jump to content

Beredskapsförband

Recommended Posts

Försöker få lite bättre grepp om den framtida omställningen till Insatsförsvar och vilka Internationella Instatsförsvar vi har och planerar att sätta upp:

På Försvarsmaktens sida är följande listade:

OPIL:

ILF, Internationella lednings- och förstärkningsresursen.

Armen:

IA03, (P4,P10,I19,I5) Insatsbat.

EN01/02, (Ing2) Ingenjörskomp.

NL03, (T2) Nordiska Logistik bat.

MP02, (Livgardet) MP-komp.

Marinen:

IM02/03, (4.minkrigsflottiljen) Minröjenhet

IKS01, (2.ytstridsflottiljen) Korvettstyrkan

IUb 01, (1.ubåtsflottiljen) Ubåtsenheten

FNSU, (Marinbas Syd) Naval Support Unit

Flyget:

Span.flyg (F21)

Transp.flyg (F7)

SWAFRAP (F17)

Utöver detta bör man tillägga

SSG

Men vilka förband är planerade inför framtiden? Jag har hört rykten om både Luftburen bat. och AMF, någon som kan bekräfta och fylla på med information om förband som planeras att sättas upp.

Vet inte om detta har med din fråga att göra.

Min Luftvärnsbataljon var tydligen en insatsbataljon. Jag vet inte i vilket läge eller liknande men någon offare sa detta till oss. Min teori är att det har med vilka förband som mobiliseras först i ett skymnings/krigsläge. Då luftvärn är ett defensivt förband kan det vara bra att ha igång oss på direkten.

Annars har vi ju det nya Brigadstabskompaniet som skall sättas upp at S1. Fungerar som de andra beredskapsenheterna

@Target#1

Insatsbataljon i stora hemska kriget ja. Inte beredskapsförband för internationell tjänst.

Har för mig att det har med uppgraderingen av hemvärnet att göra, de får mer stridsuppgifter och betraktas mer som "reguljära" förband.

Alltså ett sätt att skilja de relativt nyutbildade förbanden som är fyllda med värnpliktiga från något sämre utrustade och på papperet sämre tränade hemvärnsförbanden.

En Svensk-Finsk ATU (Amphibious Task Unit) håller på att sättas upp. Om jag inte minns helt fel skall ATUn vara klar och färdig att åka 2006.

På senare år har ju slutövningar och liknande varit tillsammans med de Finska Kustjägarna. Själv hoppas jag på att det blir bra!

Finns trådar här på forumet som behandlar ATUn till viss del. Annars står det nog en del på Amf sidorna på mil.se

Hälsn. VH

Enligt en Yof på FJS PARPEN så har dom 3 månader mission, sedan 3 månader utb, 3 månader mission, osv. Dessa gossar har hela tiden ngn stans att åka till, vilket gör att dom är helt missions anpassade, vilket gör att det blir ett högt tidsutag då dom är hemma att gå vidare utb.

Godmiddag

Förvisso är FJS IK registrerade/skall registreras i Parpen (Planning and Review Process). Men organisatoriskt så ingår de väl i Sverige inte under insatsförbanden? Benäms inte de och lösnäsorna "förband med särskild lednings-struktur". Bara en liten tanke. Men nu ska jag i och för sig villigt erkänna att jag inte är 100% säker på hur övriga insatsförband leds.

GMY

Rätta mig gärna om jag simmar fel i leden.