Jump to content

Om du fick göra om lumpen...

Recommended Posts

Ja, om du fick möjlighet att spola tillbaka tiden och välja en annan befattning och en annan plats, vad hade du valt?

Jag är/var mycket nöjd med min värnplikt, men jag hade gärna varit sjukvårdare på ett förband som framför lite tuffare fordon än Mercedes-lastbilar, VW-bussar och 245:or. Kanske på något pansarförband.

Ni då?

• Replies 156
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Såhär i efterhand skulle jag kanske valt det nordligare alt när mönstringsförättaren spände ögonen i mig och frågade: "Kiruna eller Boden ?!"

Å ANDRA SIDAN, så var det befälen mm på det ställe jag valde som gjorde att jag trivdes så pass bra. Och dom hade jag ju inte träffat på det andra stället...

:D

Eftersom min fyra i syn sabbade en hel del för mig när jag mönstrade och jag nu har laseropererat mina ögon så skulle jag satsa på fallskärmsjägare.

Ska det göras ska det göras ordentligt...

Skulle gjort om det hela på samma ställe och på samma tjänst. lumpen var 15månader njutning. helt klart en av de roligaste perioderna i mitt liv. allt ifrån krigandet i skogen, skitsnacket i korridoren, se log. se folk kyssa överstens skor, intressanta möten på tåg osv. :D

Fick jag en andra chans så hade satsat på KB-elev på stadsskyttekompaniet / 6.komp på LG..

Ångrar inte min tid på 4.skvadron men jag hade väldigt gärna viljat ha en tjänst som innebar väldigt mkt SIB och en lite mera fysiskt krävande tjänst.

hade bara 1 SIB vecka ute på stora sätra vilket var det roligaste veckan på hela min värnplikt..

:D

Skulle nog valt vagnschef på en strf90 på I5. Blev grymt avundsjuk när man slogs mot strf90-kompanierna.

Du skulle varit med oss på grytan under 97/98. Då kan jag tala om för dig att du inte skulle vilka vara på CV90 sidan...

övningen avbröts då var det två vagnar kvar i ett CV9040 komp E-vagnen och kompch vagnen. 2komp NB21 rockade mer än fett det året :D

Eftersom farsan var laddare på stridsvagn så lockar det. Och efter att ha provsuttit en såndäringa trevlig Leopard så var väl dragningskraften inte mindre.

Var inne på pansarskytte när jag mönstrade men det blev så klyddigt att jag inte orkade driva igenom det önskemålet. Skulle kunna vara kul.

Är en riktig stridis så allt som pangar hade jag uppskattat. Vet inte vad som skulle vara den ultimata lumpen för mig men stadsskytte eller nåt sånt kanske.

Fan röjdyk hade ju suttit som en smäck eller (nu är jag ärlig) om man haft hjärnans pluggoslit vilja med sig tillräckligt mycket så hade inte heller tolkskolan suttit fel. Dock är jag mycket nöjd med min utbildning. (katten tackar alla betalande för allt pangande!)

Guest Triggerpuller

Jag skulle inte ha gjort lumpen. Jag skulle ha fötts som britt eller amerikan och varit med om att inta Basra/Bagdad. Efter att ha gjort detta skulle jag åka hem och drilla soldater för nästa krig. Efter att jag gått i pension skulle jag skriva en hyllad självbiografi om mitt liv. Slut. Frågor? Verkställ!

Ja jag behöver ju inte direkt spola tillbaka tiden i jan rycker man ju in som bevsoldat på amf1, vet inte om jag skulle ha valt nått annat har hört en del om att det kan vara riktigt lökigt där men men

jag fick inte köra panzar så då går väl vad somhelst bra :)

Eftersom jag inte gjort lumpen blir det lite hypotetiskt, men vad had jag valt att göra annorlunda på mönstringen den hösten -90? jo, jag hade sett till att få en tjänst som:

1. MP med prickskytt som ansvarsområde.

2. Kustnära Jägare, gärna som prickskytt (om det finns?) även där..

hur som haver, en kompanibefälstjänst /motsvarande/ så man får lite ledarskaps utbildning vore intressant..

När jag ryckte in i lumpen ansåg jag att pansar = konservburkar.

Under GSU:n fick jag välja på VC strv 101, pbvgrpch pansarskytte, plutch spaning eller försvarspluton... :D

Då var inte valet så svårt.

Spaning, nej inte för mig. :ph34r:

Försvarspluton (5 månaderssoldater, ingen utrustning -NEJ! :o (och idag är man HV...)

Stridsvagn STOR plåtburk -nej. :banana

PBV liten plåtburk + skytte -Ja, låter jättekul! :banana

Såhär i efterhand hade valet hamnat på stridsvagn, idag på 122, men då hade jag förmodligen inte gjort två vändor i Bosinien på pbv... Så det får bli samma, fast strf 90, kanske... Nej, PBV 302 är ändå bäst! T om stri-, e- och alla andra varianter har ju akan! B)

Edited by Ace