Jump to content

FBJ

Guest

Recommended Posts

Hej alla glada!

sitter och funderar lite på FBJS här.

Skulle vilja göra lumpen där (tror jag) ???

Men eftersom det är något år kvar så undrar jag lite om krav och annat för att komma in, och sedermera klara av utbildningen.

Eftersom det är en jägarutbildning så borde det ju vara hårt.

Men det kan väl inte ligga i samma klass som KJ och FJS ?

Ocha sen har jag hört att det skulle vara lite tråkigt för att man fick sitta i vakten en hel del...

Men då borde det väl inte heta jägarutbildning?

För det finns väl folk som bara sitter i vakten? :)

Jaja, många frågor, hoppas på många svar.

Tack för mig!

//Elias Högberg

Hur "hård" utbildningen är är egentligen inte så relevant. Avhoppen har varit många (förra årets pluton, 21 personer, detta året, 27. Nästa år har dom tagit in fler så förhoppningsvis är det fler kvar vid slutet).

Kraven som ställs på en fbj är de samma som för alla andra jägarutbildningar i FM. Pajkastning förekommer överallt, lyssna inte på rykten utan verklighetsanknutning utan att ha varit på F7 och tagit dig en titt.

Hård eller inte, den är mycket givande och intressant. FBJ genomgår en diger förändringsprocess nu med nya uppgifter och ny utrustning. Ta kontakt med FBJS om du vill veta mer. Adresser hittar du på F7's hemsida http://www.f7.mil.se/article.php?id=622

En  sak till

har alla Jägarutbildningar vattenfys?

Eftersom jag hatar vatten ':( 'så kan jag ju hoppas på att FBJ inte har vattenfys..

men jag kanske är ute och cyklar?? ':)'

En av anledningarna till att undertecknad ville dit, slippa vatten. Så har man turen att få marin inriktning på utb samt att ha vattenfys åtskilliga gånger. Nu har man vant sig, vatten är kul.

"Kapten, hur ofta kommer vi ha vattenfys egentligen?"

"Så ofta vi kan"

Vattenfys kan nog vara nyttigt för alla. Vi "åkte på" det ett par gånger. FaniH-E som de kan göra det jobbigt!!

Sedan var det kanske för att det fanns dykare på kompaniet, kan vara dåligt med det på pansar? :)

Ing

Pansar har dykare, vi måste ju hjälpa de stackars jägarna med allt. Såsom strid o kaffedrickande! I våran uppgifter ingår därför att plocka upp skrämda jägare (dvs de har sett pansar) från havsbotten! Därför har vi dykare på samma sätt som vi har kaffekokarsoldater!!

Guest Sandin

Börjar låta lite gammalt med Pansar Vs. Jägare nu..

Ska det vara så svårt att inse att en grupp jägare inte har stridsvagnar som mål. Som jägare håller man sig så långt borta från dom och annat som tex helikoptrar som möjligt.

Det beror knappast på att man är feg eller dum utan snarare för att de skulle troligtvis hindra en från ens riktiga uppgift.

Finns det ett så stort behov av att hävda sig att man måste dra upp samma argument hela tiden???

Personligen beundrar jag de soldater som kan sätta sig i en stridsvagn eller annat stridsfordon. Jag vet att jag skulle känna stor olust av att sitta fast där, men så valde jag att tacka nej till en pansartjänst.

Kan man inte bara enas om att alla har en uppgift, alla som är duktiga på sitt område är bra soldater??

Men hallå?!

Nu var det väl inte riktigt detta jag starta ämnet för!

ojoj, nu låter jag barsk, sorry.

Men om det är nån där ute som kan väldans mycket (eller lite)

om FBJ så får du/ni/hela skåcken gärna skriva ner det i detta ämne..

Tack på förhand och ett - till VC_90 som pratar strunt och + till Sandin för ett bra skrivet inlägg!

[No hard feelings]

Hoppas alla här inne förstått att mitt "hat" mot jägare mest är på spex och att jag faktiskt nästan beundrar dessa människor som pinar sig så mycket för att skicka några radiomeddelanden...;)

FBJ får ingen jägarbåge. De har ett eget utbildningstecken.

Ang mönstringskrav kan jag inte svara på något. Hört många bud. Dock vet jag att FBJS har mkt bra kontakt med pliktverket som ser till att bara ge dem folk med bra värden.

ett flertal gubbar på min mönstring med ganska tveksamma resultat blev skickade till FBJS F7, de hade såsom 4:a styrka 5:a uthållighet och ej klarat jägartest... Blev riktigt förvånad att de fick en plats onom FBJ.

//fairfax

Hej,

Jag gjorde GUFBJS -93/-94, tjänsten var fysiskt krävande och mycket fältliv.

FBJS har genomgått och genomgår för tillfället mycket stora förändringar pga att man byter från Bas-90 till Bas-04 systemet.

Hade jag fått göra om min GU hade jag valt FBJS, med de förändringar som kommer att ske tror jag att man kommer att få än bättre utbildade och mer kompletta soldater.

Kontakten med just pliktverkat har länge varit ett stort problem, när jag gjorde GU hade vi, om jag inte minns fel, ung. 40% avhopp = inte funkis.

Att man på FBJS har god kontakt med pliktverket är en sanning med modifikation alzå, dock vet jag att man jobbat med det aktivt. Bl.a med studiebesök av personal från pliktverket.

FBJS har försökt och försöker att få till extramönstring a lá FJS, detta har dock inte lyckats än.

Jag vet att det har genomförts infohelger där de som blivit uttagna till FBJS har fått hälsa på och göra div. tester och för att få ytterligare kännedom om FBJS tjänsten, så vitt jag vet har detta varit mycket postivt.

Guest Predator

Fairfax, det är när man hör såna saker som man blir lite smått förbannade över att man inte fick bli jägare bara för att man hade en poäng för lite hos psykologen. Fyra i styrka och fem i kondis är ju skrattretande dåligt.

Fairfax, det är när man hör såna saker som man blir lite smått förbannade över att man inte fick bli jägare bara för att man hade en poäng för lite hos psykologen. Fyra i styrka och fem i kondis är ju skrattretande dåligt.

Hej,

Värt att tänka på är att kondition och styrka kan man arbeta upp, dock är det nog svårare att arbeta upp ett mer lämpligt psyke för tjänsten.

Predator: Jo det e helt vridet! Sen är det inet så att grabben kommer att bättra sig heller, han rycker in nu i augusti. Jag har nämligen "nöjet" att jobba på samma firma som personen i fråga. Han är inte till speciellt stor hjälp, vi flyttar mycket möbler osv. Det blirständiga "kan du hjälpa mig här" pga. han orkar inte lyfta... och det är inga stora saker det handlar om.

Så där blir det ett ganska garanterat avhopp, säger med dessa ord inte att styrkan är allt, men det är en ganska viktigt detalj för att lyckas!

//fairfax

På mitt förinfo frånskiljdes alla som hade någon form av problem. Vi var 50 personer där, 30 kom till inryck. Tack vare att de flesta med tvivelaktig behörighet ströks innan inryck så hade vi väldigt få avhopp under själva utbildningens gång.

Pliktverket var på besök flera gånger under utb. Bla under baskerprovet.

Andramönstring á la FJS vore det bästa. Beslutet ligger dock på pliktverket. Och dem vet vi hur dem arbetar (se bara exemplet "Fyra i styrka, femma i kondition". Blir svårare att mygla sig igenom utbildningen än vägen dit... Grabben lär få svettas.

• 3 weeks later...

Fairfax

Framtiden är.....nu! :)

För en kompis-kompis han extramönstrade iaf för Flygbasjägarna.

Så det kanske är så att alla jägare extramönstrar nu för tiden??