Jump to content

Filma på förbjudet område...

henke

Recommended Posts

• Forumsledning

Dokusåpan Farmens upplösning har smygfilmats.

Läs hela nyheten på Aftonbladet

Inget konstigt i sig, men

Saxat ur aftonbladet:

" Att filma på "Farmen"-området och använda TV 4:s varumärke utan tillstånd är olagligt.

- Om det går att komma åt dem ska vi givetvis ta till de juridiska möjligheter som finns, säger TV 4:s informationschef "

Varumärkesintrång är ju förståeligt, men förbjudet att filma. Hur är det möjligt?

Kan man enkelt sätt upp "förbjudna områden att filma på"

I så fall skulle jag i fall jag var "kändis" direkt sätta upp ett sådant på min tomt och där jag semestrar och på så vis alltid kunna stämma de paparazzi-fotografer som annars brukar jobba åt media. I det här fallet är det ju en tv-kanal som råkar fara illa och genast verkar det finnas andra möjligheter för dem att komma åt smygfotografer...

Så jag tycker det är lite märkligt. Får man lagligt och för ekonomisk vinning ligga och smyga på kändisar topless och hänga ut folk i ofta prekära situationer så borde man även få smygfilma en liten komersiell tv-inspelning på landet.

Allemansrätten gäller väl huruvida man får vistas på vissa områden. Om man sen HAR ett beslut från aktuell myndighet (kommun, markägare osv) att marken ej får beträdas av obehöriga gäller väl det.

Att filma hur fan man vill är såvitt jag vet OK, men vissa regler gäller. Om de som förekommer i filmen ej gett sitt samtycke måste de maskeras, "blurras" på ett sådant sätt att de ej går att känna igen. Tror att det finns undantag från detta dock, vissa allmänna platser typ drottninggatan etc.

Så långt är det väl OK. Men dessa mediabusar som vill avslöja upplösningen till världens bästa dokusåpa :uzi [/iRONI] tror jag gör olagligt ifrån sig. Eller kanske inte? Är det olagligt att berätta hur en bok slutar?

Intressant frågeställning. Om jag inte minns fel är bushman litet av en filmtomte, ryktet säger att han producerar tysk porr :D. Bushman? BUSHMAN! Se hit nu:P

• Forumsledning

Nja blurrat behöver det bara så länge det inte är journalistik eller om personen redan är känd vad jag förstår. Så figurerar man i en tv kanal dagligen har man nog svårt att hävda att man inte vill synas på en film. I annat fall får man göra det med journalistisk vinkling med ansvarig utgivare så så har man samma rättigheter som tidningarna som publicerar bilder på personer. Dessutom gäller bara PUL i Sverige så man kan publicera utomlands.

Jag tror inte ett skvatt på att detta skulle vara olagligt. Allemansrätten som exempel är ju inte direkt något man trolla bort när man känner för det. Men hota går ju.

Det som WKWN Team gjort är ju i praktiken inget annat än undersökande journalistik. Och vad jag vet så är sådant inte direkt olagligt.

Synd att nästa Farmen blir i Afrika. Lite svårare att genomföra sånt här då. Hade ju varit kul att arrangera en gruppresa och tälta i närmaste skogsdunge! :lol:

Och det där med 4:ans varumärke: satir är inte förbjudet. Med tanke påatt det visas en naken röv vid loggan, så är det ju glasklart att det är satir det handlar om. :D

Rätt kul det här!

Edit: Lade till lite.

Vandrade över farmentomten senast förra veckan.. Det är fan långt dit ut å svårt att hitta om man inte vet var det ligger, så det lär ju varit planerat rätt ordentligt..

Frågan är väll om de har varit inne på deras tomt å filmat därifrån?

Då kan det väll vara olaglit. Men att ligga på andra sidan sjön å zooma kan ju fan inte vara olagligt..

"Svårtillgängligt område" som det var skrivet...

Hmmmm smålänsk barrskog är väl ändå inte det mest svårforscerade trängtypen

ett bra tält(Hillebärg) och lite käk(Guldburk) samt en glutta pannben och man är framme vid farmen... :Malaj:

PS: Om man vet var det är så är det nog inte så svårt att hitta.DS

ett bra tält(Hillebärg) och lite käk(Guldburk) samt en glutta pannben och man är framme vid farmen... :Malaj:

Nej kanske inte smålänskt, men farmen ligger i Dalarna, å här är det värre ;)

Nej kanske inte smålänskt, men farmen ligger i Dalarna, å här är det värre ;)

Okej, trodde att det låg i Småland...

Men dalarna är ju lite svårare men med lite panben så skall det väl gå...

Vandrade över farmentomten senast förra veckan.. Det är fan långt dit ut å svårt att hitta om man inte vet var det ligger, så det lär ju varit planerat rätt ordentligt..

Då kan det väll vara olaglit. Men att ligga på andra sidan sjön å zooma kan ju fan inte vara olagligt..

Även tomtmark omfattas av allemansrätten. Restriktionerna är att man inte exempelvis inte får tälta intill bostadshus.

Även tomtmark omfattas av allemansrätten. Restriktionerna är att man inte exempelvis inte får tälta intill bostadshus.

Ja men det är inhängnat område... hänger nå snören runt skogen där dom bor.

Å så står det små lappar där det står Tillträde förbjudet på.

Ja men det är inhängnat område... hänger nå snören runt skogen där dom bor.

Å så står det små lappar där det står Tillträde förbjudet på.

Frågan är om det inte är TV4 som bryter mot lagen. Man får faktiskt inte spärra av mark hur som helst.

Det finns mycket begränsade rättsliga möjligheter att förhindra fotografering/filmning. Förbud mot fotografering kan utfärdas avseende skyddsobjekt enligt lagen om skydd för samhällsviktiga anläggningar. ”Farmen” tillhör definitivt inte den kategorin. Det är vidare brottsligt att vid förhandling fotografera i en rättssal, men det är ju inte heller aktuellt i detta fall. Fotografering av upphovsrättsligt skyddade verk kan i vissa fall föranleda ansvar för upphovsrättsintrång, men i detta fall är ju ”verket” (om man kan tala om ”konstnärligt verk” i detta sammanhang) det inspelade programmet, inte deltagarna och miljön runt dem (scenografi kan visserligen vara upphovsrättsligt skyddad, men då förutsätts större originalitet än en vanlig svensk bondgård).

I övrigt är det svårt att hindra någon från att fotografera eller filma var det än gäller. Däremot finns det vissa restriktioner beträffande hur man kan använda fotografierna. Man får t. ex. inte utan samtycke använda en bild på någon i reklamsammanhang.

Hemfridsbrott kommer bara i fråga när inträngandet sker där någon har sin bostad, alltså en ganska snäv definition. Så länge inte fotograferna har befunnit sig inne på gården (dock inte nödvändigtvis i bostadshuset) kan det knappast bli aktuellt. Olaga intrång är mer näraliggande, eftersom det skyddet omfattar mer än bostad, men de i lagtexten angivna exemplen (kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller annat dylikt ställe) ligger inte särskilt nära vad det rör sig om i detta fall. Att någon har satt upp en avspärrning innebär inte att en överträdelse automatiskt blir olaglig.

Frågan om varumärkesintrång är svår att besvara utan att man har sett hela filmen. Om varumärket förekommer i fler sammanhang än tillsammans med den blottade baken kan det nog inte uteslutas att det rör sig om varumärkesintrång.

Sammanfattningsvis känns det mycket tveksamt om det går att göra sådana tvärsäkra uttalanden om agerandets olaglighet som återges i Aftonbladet. För egen del betraktar jag det som en välgärning om dylika påhitt kan bidra till att minska attraktionskraften hos Farmen och motsvarande dokusåpor.

Det finns mycket begränsade rättsliga möjligheter att förhindra fotografering/filmning. Förbud mot fotografering kan utfärdas avseende skyddsobjekt enligt lagen om skydd för samhällsviktiga anläggningar. ”Farmen” tillhör definitivt inte den kategorin. Det är vidare brottsligt att vid förhandling fotografera i en rättssal, men det är ju inte heller aktuellt i detta fall. Fotografering av upphovsrättsligt skyddade verk kan i vissa fall föranleda ansvar för upphovsrättsintrång, men i detta fall är ju ”verket” (om man kan tala om ”konstnärligt verk” i detta sammanhang) det inspelade programmet, inte deltagarna och miljön runt dem (scenografi kan visserligen vara upphovsrättsligt skyddad, men då förutsätts större originalitet än en vanlig svensk bondgård).

I övrigt är det svårt att hindra någon från att fotografera eller filma var det än gäller. Däremot finns det vissa restriktioner beträffande hur man kan använda fotografierna. Man får t. ex. inte utan samtycke använda en bild på någon i reklamsammanhang.

Hemfridsbrott kommer bara i fråga när inträngandet sker där någon har sin bostad, alltså en ganska snäv definition. Så länge inte fotograferna har befunnit sig inne på gården (dock inte nödvändigtvis i bostadshuset) kan det knappast bli aktuellt. Olaga intrång är mer näraliggande, eftersom det skyddet omfattar mer än bostad, men de i lagtexten angivna exemplen (kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller annat dylikt ställe) ligger inte särskilt nära vad det rör sig om i detta fall. Att någon har satt upp en avspärrning innebär inte att en överträdelse automatiskt blir olaglig.

Frågan om varumärkesintrång är svår att besvara utan att man har sett hela filmen. Om varumärket förekommer i fler sammanhang än tillsammans med den blottade baken kan det nog inte uteslutas att det rör sig om varumärkesintrång.

Sammanfattningsvis känns det mycket tveksamt om det går att göra sådana tvärsäkra uttalanden om agerandets olaglighet som återges i Aftonbladet. För egen del betraktar jag det som en välgärning om dylika påhitt kan bidra till att minska attraktionskraften hos Farmen och motsvarande dokusåpor.

Kan dom få det till ett industriområde?

Och få det till ett olaga intrång då?

Det var ju en vegan som gjorde ett arbete om mcdonald för något år sedan.

Mcdonalds stämde honom och hävdade att han inte fått tillstånd att fotografera deras lokaler.

Dom fick rätt.

Det gick under industrispionage...

:P

Allemansrätten gäller väl huruvida man får vistas på vissa områden. Om man sen HAR ett beslut från aktuell myndighet (kommun, markägare osv) att marken ej får beträdas av obehöriga gäller väl det.

Att filma hur fan man vill är såvitt jag vet OK, men vissa regler gäller. Om de som förekommer i filmen ej gett sitt samtycke måste de maskeras, "blurras" på ett sådant sätt att de ej går att känna igen. Tror att det finns undantag från detta dock, vissa allmänna platser typ drottninggatan etc.

Så långt är det väl OK. Men dessa mediabusar som vill avslöja upplösningen till världens bästa dokusåpa  :/ [/iRONI] tror jag gör olagligt ifrån sig. Eller kanske inte? Är det olagligt att berätta hur en bok slutar?

Intressant frågeställning. Om jag inte minns fel är bushman litet av en filmtomte, ryktet säger att han producerar tysk porr :}. Bushman? BUSHMAN! Se hit nu:P

JAG JOBBAR MED TYSK STATTELEVISION EJ NATURFILM!!!

annars hade jag vart en rik man och skaffat mig en egen arme av dvärgar.....

samt en egen sprinter som jag kan få slå sönder. :D

och jag har gått filmutbildning med inriktning på producerade av film.

vi hade detta med rättigheter uppe ett antal gånger och det är en djungel.

jag tror att om farmen smygarna åker fast så kan de bli bötfällda i efterhand.

vet ej vad som kan räknas till tomt i detta läge, det är ju alltid olaga intrång och och hemfridsbrott om man befinner sig på annans tomt.

har dessutom vaktbolaget hängt upp skyltar och tom satt upp avspärrningsband vid markgränsen så har de bryter mot lagen.

vad gäller avspärrande så gäller väl juridiskt snöre som vid skyddsobjekt.

och då kan man befinna sig invid (ca15m) staketet för utan att skyddsvakt motsvr kan göra något.

filmandet är en djungel av tillstånd och lagar, som har med upphovrätt att göra.

ett exempel:

vid filmen "under solen" fanns en begravning med i en scen.

den begravningsplats som användes är privat, och ägs av en släkt med bar tre personer kvar i livet, som kan ge tillstånd.

en av dessa är en god vän till mig.

när han såg filmen fick han en smärre chock, han kände igen sin släkt kyrkogård.

ringde sin far och sin farbror och kollade med dem,

ingen hade gett tillstånd, varken till att filma eller att gräva upp gravar.

kyrkogårdsförvaltningen i VBG komun hade gett klartecken för detta.

en förvaltning som ej har med platsen att göra och min karat och hans familj betalar traktens bönder förr att sköta kyrkogården.

vid lite kontroll med en viss del av västra götalands regionen, fick han svaret att han kunde dra åt helvete, typ.

vilket han bad berörd myndighet att göra, när de ringde hans firma, och ville ha gratis grejor, för att "de var så stora producenter av film i väst-ra götaland."

efter att ha fått personlig ursäkt av filmens produktionsbolag och ett gäng fribiljetter så var saken ur världen, men juridiskt sett kunde deras släkt gett sig på bolaget, och berörda myndigheter och sedan kört ett par vändor i domstol.

de är trots allt markägare, och de och ingen annan ger tillstånd.

Det var ju en vegan som gjorde ett arbete om mcdonald för något år sedan.

Mcdonalds stämde honom och hävdade att han inte fått tillstånd att fotografera deras lokaler.

Dom fick rätt.

Det gick under industrispionage...

:P

McDonald´s restauranger är inte att betrakta som allmän plats utan enskilt område. Mycket praktiskt när man vill bli av med höggradigt berusade eller annars störande besökare. Det är bara att säga: gå härifrån, du får inte vara här.

Det är likaledes upp till varje restaurang (i praktiken restaurangchefen) att tillåta fotografering/filmning i lokalen.

Det är dessutom så att McDonald´s köksutrustning och tillagningsförfarande rent tekniskt och teoretiskt sett är att betrakta som industrihemlighet. Alla vet ju hur man friterar pommes frites eller kletar dressing på en hamburgare men i teorin som sagt...

Om ni tittar noga nästa gång ni tittar på en reklamfilm för McDonald´s eller någon annan hamburgerkedja där man visar köksinteriören kommer ni att upptäcka att fokusering av kameran är gjord så att man inte ser några detaljer.

För McDonald´s del är all sådan film inspelad vid en särskild utbildningsrestaurang i Stockholmregionen. Iallafall var det så förut.

Källa: jag har jobbat på den gyllene bågen här i staden.

@Haggeman och Hendrix: Det är nog alldeles så att det är lite svårare att ta sig fram i dalaskogarna. Det beror nog inte så mycket på terrängen som på pannbensmentaliteten hos oss masar :lol:

Apropå "Förbjudna Området" så minns jag när jag när jag var i patrullen på Drottningsholm en dag av många nu i Somras, och då var Fibban där i parken och tog lite bilder på lite smått lättklädda/nakna flickor... kan seja att det blev VÄÄÄÄLDIGT långa patrull rundor den dagen och dom i patrullen slogs om att få göra dom.. (patrullrundorna alltså inget annat (host)) *skrattar*

:rocketl:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...