Jump to content

Matrix: Revloution

Fu Dahlberg

Recommended Posts

Har varit och sett Matrix:Revolution, den sista och avslutande episoden...

Den var bättre än 2an (vilket inte var så svårt kankse), men tar fortfarande inte nära ettan... 2 tim och 9 min stridscener, bombastiska bilder, och lite lätt filosofi

Den var sevärd, men inte så mycket mer...

Har suttit och analyserat striden om Zion ur ett stridsmässigt perspektiv och kommit fram till att människorna var jävligt korkade.

JAG skulle inte ha byggt mitt försvar så.

Fast det hade varit rätt coolt om man kunde sitta hemma vid morteln och göra egna luftvärns-robotar.

eller är det bara jag som missuppfattat filmen? :D

Jag hoppas att detta inte är en spoiler, utan snarare något som väcker lite nyfikenhet hos de som inte sett filmen än.

Uppsnappat på designkontoret vid Krigsmaskiner AB, Zion...

-Hörru, jag har en idé! Vi bygger en krigarrobot, och så sätter vi operatören helt oskyddad, längst fram, högst upp!

-Åh, vilken toppenidé! Då kan vi slippa det där jobbiga med att bygga sikten, riktmedel och eldledningsutrustning.. Det måste ju vara mycket bättre att låta skytten gissa var han skjuter.

-Just det. Dessutom så tycker jag att vi gör ett styrsystem som bygger på att operatören måste slita som ett djur och tvingas fokusera på att försöka hålla maskinen upprätt istället för att hålla koll på omgivningen.

-Sedan måste vi ju låta omladdning ske genom att en person får springa fram över slagfältet med skottkärra. Annars är det ju ingen sport, eller?

Och så vidare...

Puckon! Är det bara jag som misstänker att APU-enheterna egentligen konstruerades av maskinerna?

Nog för att det är en SF-film, men jag tyckte att de förmodat "mäktiga" krigsscenerna förstördes en aning av dessa små konstruktionsmissar... Fast det kanske bara är jag som är känslig...

Nja,, Problemet låg snarare på budget nivå.

Zions försvarsdepartement hade beslutat att ingen risk för anfall förelåg inom en närmare framtid och att man dessutom skulle få ca 10 års förvarning om kommande anfall.

Följdaktligen drog man ner budgeten till försvarsmakten och lade ner nästan alla förband med hänvisning till att man skulle hinna bygga upp dom igen på minde tid än tio år om nu fienden skulle ringa och meddela om ett förestående anfall.

Så när Krigsmaskiner AB lämnade in en design idé till en ny revolutionerande krigsmaskin fick de kalla handen.

Försvarsdepartementet beslöt isället att köpa in ett par gamla lastmaskiner från Aliens 2 och modifiera dessa.

Undrar bara lite stillsamt om Försvarsdepartementet blev förvånade när inte de elaka maskinerna ringde inom beslutad tid och förvarnade om anfallet.

Försvarsdepartementet beslöt isället att köpa in ett par gamla lastmaskiner från Aliens 2 och modifiera dessa.

Nu vill jag se den filmen ocksa... sag bara Rymdgubbe Ett. Men gissa vilket Special Edition-paket skickas till mig sa fort det kommer ut i December? :)

Atta skivor, serni.... ska bli skoj!

Nu vill jag se den filmen ocksa... sag bara Rymdgubbe Ett. Men gissa vilket Special Edition-paket skickas till mig sa fort det kommer ut i December? :)

Torak: 8 cd i nåt slags Aliens-paket eller?? Jag vill också ha!! Utveckla!!

Jag gillade filmen även om det var uppenbara logiska brister som med APU:erna t.ex.

OBS SPOILER!

En annan något besynnerlig anfalls metod maskinerna använde sig av inne i hamnen var "indian-anfall" d.v.s. åka i cirklar kring vagnborgen.. förlåt.. högkvarteret under saftig beskjutning istället för att anfalla i grupp. Vilken maskinlogik! :baskerPa:

Nu vill jag se den filmen ocksa... sag bara Rymdgubbe Ett. Men gissa vilket Special Edition-paket skickas till mig sa fort det kommer ut i December? :winner:

Torak: 8 cd i nåt slags Aliens-paket eller?? Jag vill också ha!! Utveckla!!

Vassego!

Alien Quadrilogy

Faktiskt totalt nio DVD - fyra med filmerna, fyra behind-the-scenes, och en bonus med diverse skojigt.

Har precis kommit hem efter att ha sett filmen, jag kan ju inte påstå att jag är besviken.

Tyckte den var helt okej, riktigt bra tillockmed...

Absolut en film man bör se om man sett de tidigare.

//Y

Ärligt talat gossar: Vore det verkligen så smart att låta försvarsdepartementet få den infon?

Vi borde nog rentutav med kraft hindra dem från att komma inärheten av filmen. Annars finns ju risken att de blir inspirerade, och hurf*n skulle det bli då?

-Stridsvagn 122b, Cabrioletmodellen? ;)

Tror snarare Bröderna wachowski (eller va fn de nu heter) har blivit inspirerade av FM när de skrev manus. Ännu ett exempel:

Zions försvarsdepartement:

-Vi lägger ned det fasta kustartilleriet och satsar allt på små "rörliga" enheter istället.

-Ja, mycket bra förslag. Då blir det billigare också.

Tror snarare Bröderna wachowski (eller va fn de nu heter) har blivit inspirerade av FM när de skrev manus. Ännu ett exempel:

Zions försvarsdepartement:

-Vi lägger ned det fasta kustartilleriet och satsar allt på små "rörliga" enheter istället.

-Ja, mycket bra förslag. Då blir det billigare också.

hehe, du menar deras APU:er ???

APU? Tsss.... TRAMS!

Hade Zionisterna varit äkta filantroper hade de byggt sig PBV 302:or. Bara åsynen av dessa hade fått maskinerna att läcka transmissionsolja av skräck!

Ur vägen era binära brödrostar med storhetsvansinne, här dundrar Pansar!

,O

I övrigt är det faktiskt en bra film!

SKTM - Stämplas Kass. Tilldelas Marinen. Så lyder mitt omdöme om den filmen.

Såg den på Filmstaden Sergel under permissionen efter instruktionsbesök på Stockholms slott (inför högvakt).

Mer än två timmar meningslösa specialeffekter... Vilket tidsslöseri. Det var nästan så att man längtade tillbaka till Almnäs Kaserngård, vitutrustning och exercis!

Filmen får fem sjömän: :D:huh::/:o:)

:D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...