Jump to content

töjhus i köpenhamn

grg-nyström

Recommended Posts

tjena vill bara tipsa om töjhus i köpenhamn . en av dom mest välfyllda vapenmuseer i världen allt från knivar till artraketer , vad du än drömmer om finns där , så ska du till danmark och köpa julsprit får du inte missa detta . senast jag och polaren var där berättade en guide om dom svenska fanor som blev kvar efter försöket att storma köpenhamn (det gick inte bra för svenskarna läs englunds bok om kalle x ) dom finns där på vinden dock ej för visning , men jag har ett vagt minne om att guiden sa att han ville visa dom om han skulle haft tid , men vi var lite fulla och danskan är svår så vi kanske missförstod det , hur som helst kommer ni dit så fråga gärna , kan nog tänka att om varje svensk frågar om fanorna kanske dom dammar av dom och ställer ut klenoderna . mvh nyström

Töjhusmuseet=RESPEKT! Miltals med montrar för MÖP:ar. Jag var där i somras och svettades mig igenom hela utställningen medan familjen fick coma och föll i gråt. Vårt eget Armémuseum i Stockholm har museipedagogerna lyckats totalkvadda och är numera ett djävla Mme Toussauds vaxkabinett med kraftig PK-slagsida. Troféerna (erövrade fanor och fälttecken från fornstora dar), vilka tidigare satt monterade i taket till Riddarholmskyrkan (det var en pampig syn) är numera reducerade till ett tjogtal i en liten monter längst in.

Det gläder mig att Töjhusmuseet gillas av kamraterna (även om familjerna blir "lidande").

Är ni ändå i Köpenhamn, så glöm inte att besöka Frihedsmuseum. Ni går ändå den vägen när ni ska till Langelinie för att se på den lille Havfrue.

Men ta inte med de små barnen in... Museet handlar om ockupationen och dess konsekvenser och modstandbevegelsens verksamhet. Det är ett tufft museum, där man får klart för sig vad vi i Sverige klarade oss ifrån under WWII.

:)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...