Jump to content

Pistolgrepp på AK4

Zeb

Recommended Posts

Jag upplever att pistolgreppet på AK4 är (lite halt) när man blir svettig i händerna.

Finns det någon som kan komma med något/några tips om vad man kan göra för att få bättre grepp så man inte slinter. Jag har prövat med vulktejp (vilket ger ett bra grepp) men den har en tendens att gå sönder väldigt fort när man hanterar vapnet.

Guest Lt. Payne

Klipp av 5-7 cm cykelslang och trä på. Det är lite knepigt men när den väl sitter är handtaget aldrig halt mer.

Som en god soldat tar du även med en reservbit i fält. Jag dock inte bytat slang sen -96.

:worthy:

Isoleringsband funkar också ganska bra, dock tycker vissa att detta blir för "kletigt".

Detta är min favorit, samt att jag använder alltid handskar när man är ute med bössan. handskar är ngt som är skönt att använda, då behöver man inte vara lika orolig över varma vapen osv.

Cyckelslang är kung när det gäller att bättra på greppet.

Jag satte en bit på bakkappan också (heter det så, den delen av kolven man har mot axeln?) så nu gider den inte runt ett dugg. Det blir så bra grepp att man utan större svårigheter kan bibehålla anläggningen medan man byter magasin om man skulle vilja.

Jag upplever att pistolgreppet på AK4 är (lite halt) när man blir svettig i händerna.

Finns det någon som kan komma med något/några tips om vad man kan göra för att få bättre grepp så man inte slinter. Jag har prövat med vulktejp (vilket ger ett bra grepp) men den har en tendens att gå sönder väldigt fort när man hanterar vapnet.

En remsa halktejp på baksidan...Funkar helt suveränt det med...

Isoleringsband funkar också ganska bra, dock tycker vissa att detta blir för "kletigt".

Om man gnuggar in lite potatismjöl i tejpen försvinner den värsta kletigheten men det mesta greppet finns ändå kvar. Hade det på en innebandyklubba, funkade utmärkt.

Cykelslang är glockrent. Har bara provat det på Ak5 och då är det enda problemet att vapnet inte passar lika bra i vapenställen i Pbv, Sprinter och liknande. Dessutom är det det enda förslaget hittills som innebär att vapnet snabbt kan återställas till originalskick.

Jag använder innebandylinda (dvs lite tjockare gummiband med klister på ena sidan, avsetta för innebandyklubbor) till påde pistolgreppet och handskyddet. Funkar kanon och sitter som berget.

På handskyddet är funktionen trippel:

1) Mindre halt grepp.

2) Handskyttet blir lite bredare och ligger bättre i handen

3) Skyddar från värmen när man "råkat" elda på lite mycket.

Stridshandske, alltid och hela tiden... fungerar utmärkt gnällde lite först över hur krångligt men det blir en vana och ingenting känns fippligt efter ett par veckor... inte ens stänga vattenflask-hållaren!

My words exactly! :D

Observerat följande på AK4:

Hemlöjdade pistolgrepp i trä

Cykelslang

Glasblästrat plastgrepp

5 cm Isolerband/tejp från rörisolering för utomhusbruk som är gjort av skumgummi och är ca 3 mm tjock. Det greppet gillar jag, speciellt på vintern. Håller förvånansvärt bra. Svårt att få bort misstänker jag

Annars så funkar det relativt bra på klassiskt vis med HK orginal och skinn.

Casca

Inte någon erfarenhet av AK4 men väl av pistol M/88, en antihalk tejp som hette "djävulstejp" eller något liknande, satt som berg och man hade kanongrepp både med handskar och utan, blött som torr, varm som kall.

Lätt att återställa eftersom att tejpen när man väl sliter loss den inte lämnar kladdiga rester som vissa tejper gör.

//C

Guest Triggerpuller

Och det knäppa med sån här välbehövlig "customizing" är att det regelmässigt kommer någon överordnad som senast använde ak för år sen och gnäller om oreglementerade ändringar av materiel......

:((

:uzi

:ak:

:/

:D

Stridshandske, alltid och hela tiden... fungerar utmärkt gnällde lite först över hur krångligt men det blir en vana och ingenting känns fippligt efter ett par veckor... inte ens stänga vattenflask-hållaren!

My words exactly! :/

Exakt min åsikt.

Bra handskar är lösningen på dom flesta problem.

Visst, det kan kännas lite fippligt den första tiden. Men efter ett tag så vill man inte vara utan dom. :uzi

Och det knäppa med sån här välbehövlig "customizing" är att det regelmässigt kommer någon överordnad som senast använde ak för år sen och gnäller om oreglementerade ändringar av materiel......

Vill minnas att det är ok att tejpa/förbättra greppet på annat icke-permanent sätt på Ak:n.

• 6 months later...

Nu väcker jag tråden igen efter en ditsatt cykelslang på min pang.

Såå jävla klockrent! :wub: Nu slipper man det där sliskiga handtaget.

Om man vänder slangen ut å in, å spar ca 1 cm nertill så kan man vika in den överblivna centimetern å på så sett få ett "stopp" nertill.

Både snyggt å praktiskt.

Sen undrar jag hur BELLUM gjorde när han fixade bakkappan till kolven med slang?

Någon som vet?

Trevlig helg alla!

Jo du: Det finns en som vet, och nu har han vaknat och återgått till sin post efter en 4 timmars stridshuk (det är både effektivt och lärorikt att arbeta dubbelpass flera dagar i rad, säg inte till facket bara!)

Jag råkar med säkerhet veta att den högst ärade Bellum togo ett stycke cyckelslang lika lång som bakkappan äro hög. Den togo han senare och sprättade upp meddels lämpligt vasst verktyg så han fingo ett rektangulärt stycke. Detta stycke vekom Bellum runt bakkappan och tejpade fast meddels isoleringstejp.

Bellum funno detta ypperligt funktionellt om än en smula oestetiskt och misstänker att det finnos andra, vackrare, lösningar på problemet. Men då Bellum värderar funktion högre än form i militär verksamhet bryr han sig föga. Det enda problemet Bellum hava upptäckt under tiden äro att isoleringtejp är en smula kass till permanenta montage. Bellum kommer därför att byta isoleringstejpen till annan tejp av mindre kasst fabrikat när tillfälle ges.

Bonustips: När det kommer personal från staber, frivilligorganisationer och andra fientligt inställda enheter och mummlar om "oreglementerad modifiering" och sådant så väljer man lämpligtvis något av dessa svar:

1: (om karln i fråga bär komarock, vilket torde vara ungefär 98,7% av gångerna) "Jojo... vad ska du ta på dig när det blir kallt om du springer runt med koman nu?" (brukar få tyst på dom.)

2: (om karln i fråga INTE bär koma, eller om man bara inte orkar kommentera den IGEN) "Den som följer reglementet vinner inga slag!"

3: (om man känner sig extra bitsk och karln i fråga inte är dein chef på något vis) "Knäpp vapenrocken och stäng benfickorna innan du kommer hit och diskuterar reglementet med mig, karlj*vel!"

2:

Hahaha Bellum. :wub::camo:

Dina tips till bitska chefer är jäkligt mottagna å uppfattade.

Hmm. Eltejp.

Nää. Vill inte ha eltejp.

Hur sitter hårdplastaxelmördaren fast på kolven? Limmad eller?

Sitter med den framför mig å finner inga braiga skruvar å ta bort.

Typiskt! :lol:

Fick man bort aset kunde man ju typ sätta slangen innanför kanterna å spänna slang på plats.

Säkert mycket stiligt å bra i fält. Träffar allt man siktar på... Å vinner... :P

Guest Dedicated
Hur sitter hårdplastaxelmördaren fast på kolven? Limmad eller?

Sitter med den framför mig å finner inga braiga skruvar å ta bort.

Typiskt! :camo:

Bakkappan är liksom kopplad till hålen för kolvbultarna! Sätt kolven i ett skruvstäd, använd en liten smula våld, sedan ska du kunna få loss bakkappan. Dvs samma metod som skarpskyttarna använder när de ska sätta på sin förlängda skarpskyttebakkappa.......typ. :wub:

Jaha, du ville ha en snygg lösning!

Bakkappan

bör inte vara helt omöjlig att få loss eftersom det är en enkel procedur att byta den mot en längre. Jag har bestämt för mig att jag läst att man inte skall bända loss den utan dra den rakt bakåt (Sätt fast den i ett skruvstäd och ryck!) men jag har inte hittat källan.

Om det sedan finns utrymme för lite cyckelslang eller om det är tysk precision utan mariginaler är en annan femma. Jag tänker försöka så snart jag får möjlighet, men eftersom vi är särbo så kan det ta en stund. Hon bor ju i någotslags flickkollektiv på ett regemente inte alltför långt bort.

-Den som hinner först kan väl rapportera resultat?

Tänk bara på att en sådan snygg modifiering kommer att göra de ickestridande elementen ännu mer avundsjuka. Följden kommer att bli ännu fler kommentarer och detta kommer att kräva ännu fler dryga svar från din sida!

Edit: ...suck. tvåa... men jag hade rätt andå!

Edited by Bellum

Jag har bestämt för mig att jag läst att man inte skall bända loss den utan dra den rakt bakåt (Sätt fast den i ett skruvstäd och ryck!) men jag har inte hittat källan.

Det finns i SoldMtrl av äldre årgångar...

Ta loss kolven från vapnet, spän fast bakkappan (görna med en trasa runt den) i skruvstädet och klappa till bed handen på "halsen" av kolven. Sen är det bara å dra eller vicka loss kolven från bakkappan den sista biten.

- HvPärsk