Jump to content

Historia om en major på I1

Elfgren

Recommended Posts

Goddag

En liten sann historia som utspelade sig på stadsskytte på gammla I1 i början av 1990-talet.

Det var en major som var med på en SIB-övning. En vpl kastade en skarp hangranat in i ett rum men granaten stutsa ut mot gruppen och majoren stod längst fram. Han sparkar iväg granaten så gott han kan och skriker SKYDD! Han skyddar gruppen med sin rygg på något sätt. Än i dag har han splitetr i ryggen, så det piper när han går genom metaldektektorer . I hans pass står det "krigsskadad". Lite små tufft.

/Elfgren

Goddag

En liten sann historia som utspelade sig på stadsskytte på gammla I1 i början av 1990-talet.

Det var en major som var med på en SIB-övning. En vpl kastade en skarp hangranat in i ett rum men granaten stutsa ut mot gruppen och majoren stod längst fram. Han sparkar iväg granaten så gott han kan och skriker SKYDD! Han skyddar gruppen med sin rygg på något sätt. Än i dag har han splitetr i ryggen, så det piper när han går genom metaldektektorer . I hans pass står det "krigsskadad". Lite små tufft.

/Elfgren

Hmm jag var där och riktigt så gick det inte till, vederbörande var löjtnat på den tiden. Vill minnas att det var sent hösten 90. Men bra nära.

Men otäkt var det...

Kompaniet kastade skarp hgr i ett gammalt bryggeri i södertälje, nere i källaren (det var på den tiden som säki inte förbjöd detta).

Var på;

1:omg stogd i rum två 2:a omg i rum 1.

1:a omg skulle rensa rum 3.

Kastare omg 1 kliver ut och osäkrar granat under löjtantens ledning, ställer sig med bröstet mot väggen så som då var föreskrivet. sveper armen bakåt. kastaren sveper armen fram åt för att kasta in granaten i rum tre men släpper granaten LITE för tidigt vilket gör att den far i tangentens rikting in i den dörr som finns mellan rum 2 och 3 och studsar tillbaka ut i rum 2, troligen för att dörren var så perforerad av splitter och att det stack ut en del bråte från plåten på dörren.

Löjtanten observerar granaten och skriker skydd, trycker ner kastaren och övriga omg med sin egen kropp och vänder sig sedan om för att finna granaten. BOOM

Löjtanten räddade inte bara sitteget liv utan med allsäkerhet alla andras liv i den omg med sitt snabba agerande. Löjtanten attenderade gruppen först och sedan granaten.

@ Fraggel

Du var alltså med då det hände. Jag hörde den där historien när jag var på SiB-GK, en av instruktörerna berättade den.

Trodde då att det var en vanlig hört-från-en-kollega-(i många generationer)historia. Men är det sant så förtjänar killen all respekt. :D

@ Fraggel

Du var alltså med då det hände. Jag hörde den där historien när jag var på SiB-GK, en av instruktörerna berättade den.

Trodde då att det var en vanlig hört-från-en-kollega-(i många generationer)historia. Men är det sant så förtjänar killen all respekt.  :D

Jodå jag var där...

Visst förtjänade Löjtnanten all respekt för detta, själv gillade jag honom aldrig. Vi kom aldrig riktigt bra överens.

Lt och kastaren fick mest skador men alla i omg1 fick splitterskador, och en i Omg 2 fick oxå splitter i sig som gick genom ett rör i väggen mot rum 1 helt osannolikt...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...