Jump to content

Ny sida: FAQ Utlandstjänst

Recommended Posts

• Forumsledning

Jag har skrivit ihop en FAQ baserat på en del av frågorna här, mina egna frågor innan jag åkte. Allt är baserat på min egnen erfarenhet från KS06 samt via frågor som besvarats av andra på detta och andra forum.

Så saker kan givetvis ha förrändrats.

Vissa frågor är ännu obevarade.

Fler frågor, ev rättning av svaren, synpunkter, mm kan kan ni maila till mig.

Sidan hittar ni här:

FAQ Utlandstjänst

Droppa gärna ett mess i Gästboken oxå så folk som inte besöker SoldF Forum ser att den besöks... ha ha D

/Henke

Edited by Kimster

• Forumsledning

Det är ju inte så konstigt... hur många på Swedint har TJÄNSTGJORT i utandsstyrkan? Och av dem som nu gjort det, hur många av dem var någonsin utanför grindarna? :huh:

Kul att du gillade dem.. TACK!

Jag ser en hel del stavfel, åtgärdar dem just nu.

/Henke

Bra jobbat Henke. Jah har lite tillägg till div punkter utan svar:

Egen mobiltelefon fungerar alldeles utmärkt.

Brev och paket går också alldeles utmärkt att både skicka och få ditskickade.

Du har glömt traktamentet i lönebiten. 44kr/dag ;)

Gå ut en sväng på stan: Nej inte för sakens skull men vill man så är det bara att följa med ut på en patrull, patruller genomförs regelbundet flera gånger per dygn.

samma grad som i lumpen: nej

Mycket dötid? njaaaaaaa :worthy:

Postorder

Nej, Swedint tröttnade på att större delen av lasten som gick med leave-herkorna var prylar som soldaterna beställt. Därför går det nu bara att få saker nerskickade av privatpersoner.

Mobiltelefon

Samtal är svindyrt, SMS är överkomligt (3,50 tror jag). Har täckning på både CV och CB. Går att köpa kontantkort lokalt så det blir billigare att ringa hem, men det finns ingen anledning, welfare-telefonerna fungerar bra.

Kan man skicka hem brev och paket?

Begränsning i hur många paket man får skicka och storlek/vikt, sverigepaket går att köpa på plats.

Alkohol

Får endast intagas på mässarna eller i matsalen. Endast öl, vin och gin&tonic serveras. 33cl öl eller gt kostade 0,5€, 50cl öl i burk eller på fat kostade 1€. Tjänstbarhetsprincipen gäller.

Den alkohol man köper på PXet låses in och fås ut i samband med leave-resan.

• Forumsledning

Jo jag vet i stort svaren på frågorna jag inte besvarat, det är bara att jag intre gjort det samt inte formulerat texten.

Tack ändå för synpunkterna, det var vissa detaljer jag inte visste och det där med vart man får dricka är bra.

Det jag är mest intresserad av är ytterliggaere frågor och allra mest synpunkter på det som redan är skrivet.

Jo jag vet i stort svaren på frågorna jag inte besvarat, det är bara att jag intre gjort det samt inte formulerat texten.

Misstänkte det. Hur som helst var det bra jobbat, tur att någon orkar ta sig tid att göra sådant.

Vore nog bra om du även lade den på SoldF.com och kanske även på forumet (SOLDINT), men det kanske var tanken.

Hur funkar det med toalett och dusch i till exempel Kosovo. Som hemma fast annorlunda eller?  ;)  :D  :D

Ja själva förfarandet är det samma. ;)

Det finns på varje camp ett antal hygienbaracker innehållande tre toaletter och tre dushar vardera. I vissa fall finns även en bastu.

Det finns två problem med hygbarrarna, om vattnet i tanken läcker ut blir det vattenransonering (allt dricks-och matlagningsvatten är på flaska så det påverkas inte), det andra problemet är att man måste gå ut i kylan för att komma till hygbarren vilket är mindre kul i december.

• Forumsledning

Man får ju som bekant 15% av traktamentet eftersom 85 % dras av för fri kost frukost, lunch och middag. Det är bara ett "bör" i RSV broschyr 354.

Ganska kul..eller inte.

Med tanke på att utlandstraktamentet för Jugoslavien är 295 kr/dag får du 44 kr.

Alltså går 251 kr /dag till mat. Med tanke på att en frukost kostar 3 € och middag/lunch 5€ gör gäster och andra nationer som äter på svenska campen en otrolig vinst. Så att vara stamkund är alltså en förlust på 104 kr /dag mot attköpa stycke måltider. Undrar om man kan avsäga sig de "fria måltiderna" och istället betala stycke vis?

Som bekant spelar det ju ingen roll ifall du äter dem eller inte eller äter guldburk, etc. Det dras av hela tiden. Om nu SWEBAT skulle höja priserna så kan man ju alltid äta för 5€/måltid på de andra camperna eller på PX:et . Inget förbjuder ju SWEBAT att istället för att räkna med fria måltider istället ta betalt för dem tex med ett måltidskort och då förhoppningsvis till samma pris som utomstående betalar.

Med en tjänstgöring på ca 180 dagar så är 104*180 faktiskt 18 720 kr.

Nån mer än jag som tycker 295kr/dag ser märkligt lågt ut där just svenska utlandstyrkan är? Makdonien 335 kr...Albanien 596, Slovenien 455...

Postorder

Nej, Swedint tröttnade på att större delen av lasten som gick med leave-herkorna var prylar som soldaterna beställt. Därför går det nu bara att få saker nerskickade av privatpersoner.

Vadfalls? Hur ska Swedint kunna avgöra vad som är port från en privatperson och vad som är från ett företag?

Rent dravel och ett sabla oskick att hålla på och tjafsa med sin personal om sånt! :blink:

Man får väl ta och skicka det med "reguljär" post! Även camper har ju gatuadresser!

Man får ju som bekant 15% av traktamentet eftersom 85 % dras av för fri kost frukost, lunch och middag. Det är bara ett "bör" i RSV broschyr 354.

Ganska kul..eller inte.

Med tanke på att utlandstraktamentet för Jugoslavien är 295 kr/dag får du 44 kr.

Alltså går 251 kr /dag till mat. Med tanke på att en frukost kostar 3 € och middag/lunch 5€ gör gäster och andra nationer som äter på svenska campen en otrolig vinst. Så att vara stamkund är alltså en förlust på 104 kr /dag mot attköpa stycke måltider. Undrar om man kan avsäga sig de "fria måltiderna" och istället betala stycke vis?

Mja, boendet ingår även det i traktamentet.

Men med tanke på att swedint hyr barrarna av skanska för en mycket mindre penning än de tar totalt från traktamentet så håller argumenten i alla fall...

• Forumsledning

@Knekt. Allt som har ett företag som avsändare och är någon form av paket kommer inte fram. Räkningar slipper man ju inte undan... Jag hade tur och fick fram 2 st pocketböcker jag beställde från Adlibris. EN kille i min grupp behövde en bra datormus och när inga sådana fanns på PX:en beställde han en via svensk internetfirma och betalade i förskott. Den kom aldrig utan återsändes den till firman och han fick uppge sin hemadress i Sverige. Givetvis hade han betalat moms för den.

Rätt märkligt att göra så. En sak om det är stora discohögtalare och 40 kg TV etc. Men en 500g datormus.

Man får göra som porrfirmorna gjort i alla tider, ett intetsägande privatpersonsnamn som avsändare. Det gick tydligen utmärkt att beställa ner VHS kassetter från Sverige av varierande art enligt vissa plutoner :D

@GeB det trodde jag oxå, men kollar du i den broschyren (354) så föreslår RSV 85% avdrag om man får 3 måltider om dagen.

Det gick tydligen utmärkt att beställa ner VHS kassetter från Sverige av varierande art enligt vissa plutoner :baskerHV:

Jovars, fråga maskinpluton...

På 04:an var det en kille som beställde ner 40 kassetter med "Vänner"-avsnitt men det var nog före reglerna kom till.

//Pelle

@GeB det trodde jag också men kollar  du i den broschyren (354) så föreslår RSV 85% avdrag om man får 3 måltider om dagen.

Litar på dig. => Å fan. Då beltalade vi mycket så in i he i så fall...

Något som funkar som många inte tänker på som inte är vana att vistas och bo längre perioder utomlands är den lilla enkla finnesen att använda sig av Posta Restante .... funkade alldeles utmärkt även i Kosovo kan jag meddela.

@Knekt. Allt som har ett företag som avsändare och är någon form av paket kommer inte fram.

Synd det där. Det var ju en av tjusningarna att under missionen samsas om megastora CD-beställningar från Ginza.

Något som funkar som många inte tänker på som inte är vana att vistas och bo längre perioder utomlands är den lilla enkla finnesen att använda sig av Posta Restante .... funkade alldeles utmärkt även i Kosovo kan jag meddela. 

Hur funkar det egentligen då? En kort redogörelse tack! :uuh:

Edited by APC-mannen

Du kilar in på ett lokalt Postkontor ber dem om deras adress för Posta Restante och sedan skriver folk som skall skicka dig något:

Posta Restante

Sven Svensson

xxxxx Pristina

T.ex

Sedan knallar du till posten och frågar om det kommit något till dig.

You are in the Army! .... Keep it simple !

• 10 months later...
Du kilar in på ett lokalt Postkontor ber dem om deras adress för Posta Restante och sedan skriver folk som skall skicka dig något:

Posta Restante

Sven Svensson

xxxxx Pristina

T.ex

Sedan knallar du till posten och frågar om det kommit något till dig.

You are in the Army! .... Keep it simple !

Enda nackdelen är att det blir "lite" dyrare porto att skicka ett brev reguljärt till Kosovo än att skicka det "inrikes" med fältposten. Men eftersom det är du som ska FÅ posten så behöver man ju inte bry sig om det. ;)

/D

/.../

Ska ut på KS11 som Stf C Transportgrp, MNTC... Jag antar att jag kommer få en högre grad. Vilken kommer det bli då?

Det står en siffra efter alla befattningar i befattningslistan, där står det! ;)

Jo just... befattningslista... just de.. Och en sån hittar man vars? :baskerPa:

Där du sökte!

Men ok vi kollar lite på mil.se/int rekrytering, kososvo, vakanser och där hittar vi.... C Bärgningsgrupp 7=sergant...hmm det hjälpte ju mycket. Men gruppch är väl normalt fu, så jag gissar på fu och väntar på att få höra att forumet inte är intresserade av mina (iofs kvalificerade) gissningar.