Jump to content

Regionsfri DVD

BJK

Recommended Posts

Min nyligen shoppade DVD-brännare klagar på att den inte vill vara regionsfri....

Hur gör man för att råda bot på detta?

Är det själva DVD-uppspelarprogrammet som bråkar, eller är det något internt i DVD:n (NEC 1300)?

Rätt irriterande eftersom man har amerikanska skivor köpta i Kosovo och så vill man ju kunna köpa svenska skivor också

Man har typ ett par gånger på sig att byta region, sedan låser den sig till "sist inställda" region.

Har några byten kvar innan låsning, men vill gärna ha den regionsfri så klart.

Vet inte exakt eftersom du inte skriver exakt vilken Nec mod. och vilken firmware du har , men problemet kan kringås på flera sätt.

- ena lösningen är att flasha din dvd's firmware (kan vara riskabelt)

- lösning nummer två som helt klart är funkis är att du laddar ner program som låser upp dvd-mjukvaruprogrammet och gör så att du kan spela flera olika regioner.

vet inte om det är rumsrent att lägga länkar här messa mig via PM annars för länkar till program som klarar både US och EUR regioner.

Nec -1300A DVD+-RW brännare har tyvärr mängder med kompabilitetsproblem med tomskivor.... Jag har själv en sådan brännare så jag har erfarenhet,

Om det nu är så att du vill *host* "säkerhetskopiera" filmer som du köpt utomlands som inte är region 2 så kan jag nog inte hjälpa dej med detta då som du sa innan att det går bara byta regionskodning ett par gånger innan det blir permanent. Dock så finns det bra program som tar bort regionskodningen när man kopierar skivan så att den blir regionsfri.

Ang tomma skivor för bränning finns det ett antal "billiga" skivor på nätet, dock så funkar många av dessa inte i Nec 1300... det enda svaret man får av datorn är att den inte kan "se" skivan. detta kan åtgärdas genom att uppgradera firmwaren i brännaren.

OBS! detta görs på egen risk då det kan innebära att brännare går åt fanders om det inte görs på rätt sätt....

Har länkar till vissa proggs som är bra att ha när man bränner film, Men pga reglerna på forumet länkar jag inte ut dom med respekt för dessa.

/JBP

Vilka genier det finns här!!

Tackar för all info så här långt!  :D

Ja...jag antar att du vet vad jag kommer att säga innan jag sagt det. ;) Så jag låter det vara osagt B) Men det kan ha något med ett fruktföretag att göra...som vanligt gör det du vill göra problemfritt :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...