Jump to content

Flygbassäk utan hjälm

Recommended Posts

• Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tror du på fullt allvar att de inte har det för att se coola ut??

Det är mycket sällan man bär hjälm under patrulleringar då den är otymplig och allmänt i vägen.

Hjälmen har självfallet både för- och nackdelar...

Edited by Fbj972

Guest Rattara

Jag hade köpt det praktiska argumentet med att inte ha hjälm om det inte vore för att de tomtar omkring med mask för ansiktet.

Varför i allsin dar spöka ut sig på detta sätt? Om det inte vore för att "posa" som någon just sa.

Jag hade köpt det praktiska argumentet med att inte ha hjälm om det inte vore för att de tomtar omkring med mask för ansiktet.

Varför i allsin dar spöka ut sig på detta sätt? Om det inte vore för att "posa" som någon just sa.

Smaken och åsikterna är olika...

Har ingen aning hur de tänker, men ur maskeringssynpunkt fungerar det alldeles ypperligt...

Edit: Och jag blev puckotrea...

Edited by Fbj972

Guest Rattara

Har ingen aning hur de tänker, men ur maskeringssynpunkt fungerar det alldeles ypperligt...

Men knappast ur hörsel- och kommunikationssynpunkt. Och hörselargumentet är väl kanske det bästa argumentet MOT att bära hjälm under patrullering.

Men knappast ur hörsel- och kommunikationssynpunkt. Och hörselargumentet är väl kanske det bästa argumentet MOT att bära hjälm under patrullering.

Vad det gäller ur kommunikationssynpunkt använder man väl sig vanligtvis av tecken framför snack?

Edit: Läste inte ordentligt innan jag skrev..

Edited by Fbj972

Som insatssoldat anväde vi balaclavan eller hjälm med balaclava därför att:

1, Om det var kallt.

2, För att inte avslöja våra ansikten för terrorister vid insatser.

3, För att i mörker hör man bättre utan hjälm. Visserligen fick vi välja mellan kepan eller balaclavan om det inte var insats som pågick eller vi hade googels. Googlarna :lol: var betydligt bekvämare att bära på balaclavan än direkt på skinnet.

4, Ge ett respektingivande intryck. (kommer säkert att diskuteras) :lol:

5, Maskerings synpunkt.

Säkert något jag glömt...? :D

Varför måste vi alltid gå in på diskussionen om soldater bär just balaclava för att se coola ut. Jag tror säkert dessa grabbar bär balclavan för just det praktiska och respektingivande men visst även för coolheten. Varför se rött? Jag personligen tycker det ser ut som coola grabbar.... B)

/Slut!

Edited by psi0n

För vår (FBS) del är det som Fbj972 säger: Det är otympligt med hjälm vid patrullering/förföljning samt att man hör sämre, man värdesätter hörseln mer än ev. skydd som hjälmen kan ge. Vi "ska" ju inte få sammanstöt med fi under just pat/förföljning det skall andra patruller sköta om, då givetvis med hjälm och kroppskydd.

I snårskog skyddar man gärna ansiktet så gott det går= balaklava gör jobbet lättast, skulle gärna ha skyddsglasögon också (det var en Fbj när jag låg inne som fick en rispa i ögat och gud skall veta att det varit nära många gånger för för mig också).

Vad gäller kommunikation under ovannämnda aktivitet så gäller tecken så mycket som möjligt. man får helt enkelt väga för/nackdelar mot varandra och avgöra från fall till fall, även väder/årstid spelar roll.

Guest Rattara
Som insatssoldat anväde vi balaclavan eller hjälm med balaclava därför att:

1, Om det var kallt.

2, För att inte avslöja våra ansikten för terrorister vid insatser.

3, För att i mörker hör man bättre utan hjälm. Visserligen fick vi välja mellan kepan eller balaclavan om det inte var insats som pågick eller vi hade googels. Googlarna  var betydligt bekvämare att bära på balaclavan än direkt på skinnet.

4, Ge ett respektingivande intryck. (kommer säkert att diskuteras) 

5, Maskerings synpunkt.

1. Okej. Men det ser ju inte så kallt ut på bilderna.

2. Jovisst. Som om Usama tänker lägga ner den kraften på er...

3. Och när hörde man bättre med en "balacava" över öronen än en hjälm på huvudet?

4. ....

5. Varför inte maskera sig? Så lång tid tar det inte. Ja, under förutsättningen att det inte handlar om teatersmink i allsköns olika varianter?

Varför inte sammanfatta med dessa ord från GeB:

Enbart jag som tycker det ser fånigt ut?
Edited by Rattara

Vapen skall bäras med stridssele och hjälm.

Att hjälmen inte skulle vara bekväm att springa i??

Jag vet inte mycket i lumpen som är bekvämt.

De enda gångerna under GU jag använde hjälm var under GSU:n. Att vapen skall bäras med stridssele (väst/bälte) och hjälm är bara skitsnack. Anpassa utrustningen efter uppgiften.

Övrigt

Jag blir så, ursäkta franskan, jävla trött på hur folk bara orkar bry sig. En bild på några värnpliktiga/hvmän/whatever i mössa eller va fan som helst och vips har man en diskussion om huruvida det är coolt/opraktiskt/lökigt osv. Och det är ingen ovanlighet, det har hänt förr och händer väl igen. Mycket spekulation men ingen som vet.

Sluta kommentera petitesser för i helv... och skaffa ett liv.

De som känner sig träffade bör ta åt er.

Övriga kan hålla med.

Sådär, gå nu in i försvarsställning och hugg tillbaks.

Insatssoldater mot Terrorister, lät som ett troligt senario

Ursäkta mig att jag skrev terrorister, nu vill jag inte gå ifrån topicen. Med terrorister menar jag bovar och banditer som vill komma åt FM material. Varför har vi annars skyddsvakter? De skall ju oxå verka bland annat mot terrorister. Varför är det inte tänkbart scenario när hela fm omorganiserar sig för att kunna verka bland annat mot terrorister???????? Eller har jag missuppfattat ngt?

Baravebat, är du inte med i en insatspluton? Vad tränar ni emot? I lumpen tränade vi att verka bland annat mot terrorister med polisen... Det är min erfarenhet.

Jag tycker det är ett mycket rimmligt och troligt scenario att stötta på terrorister, om man inte gör det i sverige gör man det kanske under någon utlandstjänst. Dessutom enligt murphys lag så de otänkbara scenario är det som man stötter på! ;)

1. Okej. Men det ser ju inte så kallt ut på bilderna.

3. Och när hörde man bättre med en "balacava" över öronen än en hjälm på huvudet?

4. ....

5. Varför inte maskera sig? Så lång tid tar det inte. Ja, under förutsättningen att det inte handlar om teatersmink i allsköns olika varianter?

Ok Rattara, vi tycker olika. Det enda jag har förmedlat har varit det användbara praktiska med balaclava som våra yrkesofficerare dvs befäl förmedlade. Om det inte givit någon klarhet i praktiska användadet av balaclava utan många tar det som en fånig grej så kan jag inte tillföra denna topicen mkt mer. Vad jag förstått och vad mina befäl implanterat i mitt huvud är att regler för mökerstrid säger hjälm av, vi hade det så iaf. Och JA man hör bättre, JAG hörde bättre mina kompisar hörde bättre, mina befäl hörde bättre. Sedan blev det mer som en frihet för huvudet och man blev mer rörlig och bättre känsla för miljönruntomkring. Hjälmen gör så att det blir svårare att uppfatta vart ljud kommer ifrån villket är viktigt i mörker för det blir precis som någon rundgång i hjälmen, men det är min uppfattning. :clap:

Vad det gäller maskering så gavs vi 2 alternativ, maskeringsfärg eller balaclava. Vad väljer man? Jag väljer balaclava. Maskeringsfärgen försvinner hela tiden pga svett och därför måste förbättras, balaclavan består.... Idag väljer jag spandoflage, faktiskt väldigt praktiskt och inte lika varmt som balaclavan om sommrarna.

Det är inte bara Osama bin laden som driver en terrorist organisation.

Men Rattara om du nu inte tycker att dessa grabbars användade av balaclavan inte stämmer in på någon praktisk synpunkt. Ja då har de väl balaclavan för coolhetsfaktorn. Och då tycker du det är fånigt.... Jag säger bara "OCH" Bra! /slut :worthy:

Edited by psi0n

Insatssoldater mot Terrorister, lät som ett troligt senario

Ursäkta mig att jag skrev terrorister, nu vill jag inte gå ifrån topicen. Med terrorister menar jag bovar och banditer som vill komma åt FM material. Varför har vi annars skyddsvakter? De skall ju oxå verka bland annat mot terrorister. Varför är det inte tänkbart scenario när hela fm omorganiserar sig för att kunna verka bland annat mot terrorister???????? Eller har jag missuppfattat ngt?

Baravebat, är du inte med i en insatspluton? Vad tränar ni emot? I lumpen tränade vi att verka bland annat mot terrorister med polisen... Det är min erfarenhet.

Jag tycker det är ett mycket rimmligt och troligt scenario att stötta på terrorister, om man inte gör det i sverige gör man det kanske under någon utlandstjänst. Dessutom enligt murphys lag så de otänkbara scenario är det som man stötter på!  ;)

:D Alltså man sätter inte in Vpl vaktsoldater mot Terrorister det har vi polisen till och andra mer anpassade organisationer och förband, era befäl behöver tydligen ett gigantiskt "Wake up call" om dom utbildar er för det :D:D:D:D

Användningen av Vpl mot så kallade terrorister skulle bara resultera i mindre Vpl och fler gråtande mödrar i aftonbladet.

Så vida ni inte definerar dieseltjuvar och någon som kör genom vakten vid rött ljus som "terroristverksamhet"

Nej jag Tillhör inte en Insatspluton

Vi övar för att med våra tillbuds små(Mycket små)medel försvara Sverige mot väpnat angrepp.

Ni är värnpliktiga som skall se till att ingen kommer in på regementet som inte har något där att göra eller att ingen själ långkalsonger från förråden ute i skogen.

Kronans Securitas, Ni bör även öva för detta

Detta är säkert ett jobb som ni klarar ganska bra. ,O

Nu gick jag åxå OT :dong::D

Edited by Kimster

Vapen skall bäras med stridssele och hjälm.

Att hjälmen inte skulle vara bekväm att springa i??

Jag vet inte mycket i lumpen som är bekvämt.

De enda gångerna under GU jag använde hjälm var under GSU:n. Att vapen skall bäras med stridssele (väst/bälte) och hjälm är bara skitsnack. Anpassa utrustningen efter uppgiften.

Övrigt

Jag blir så, ursäkta franskan, jävla trött på hur folk bara orkar bry sig. En bild på några värnpliktiga/hvmän/whatever i mössa eller va fan som helst och vips har man en diskussion om huruvida det är coolt/opraktiskt/lökigt osv. Och det är ingen ovanlighet, det har hänt förr och händer väl igen. Mycket spekulation men ingen som vet.

Sluta kommentera petitesser för i helv... och skaffa ett liv.

De som känner sig träffade bör ta åt er.

Övriga kan hålla med.

Sådär, gå nu in i försvarsställning och hugg tillbaks.

:dong: Sanna ord ,anpassa efter uppgiften det är rätt melodi :D

bravebat. varför har du balaclavan nerfälld på bilden i din profil? jagar DU terrorister?

:dong: Nä det är bara för att se cool ut, det är under ett försök att få ut ny mtrl från vårat service föråd, 2 flash sen in :D

Jag har heller aldrig sagt att det är fel att ha HJÄLMUNDERLAGET på sej om jobbet kräver det :D

Varför frågar du, är du intresserad av att jaga terrorister själv eller :D

Edited by bravebat

nejdå. tyckte bara att en skopa med "what we in sweden call dubbelmoral" susade förbi  :D

Jag har heller aldrig sagt att det är fel att ha HJÄLMUNDERLAGET på sej om jobbet kräver det :D

Eller har jag :dong:

Men jag fattar vad du menar ;)

Edited by bravebat

[

Men Rattara om du nu inte tycker att dessa grabbars användade av balaclavan inte stämmer in på någon praktisk synpunkt. Ja då har de väl balaclavan för coolhetsfaktorn. Och då tycker du det är fånigt.... Jag säger bara "OCH" Bra! /slut  :dong:

:D Tillbaka till tråden, Jag förstår dessa pojkars användande av hjälmunderlag 90.

Den är i snabba lägen en mycket bra maskeringshjälp. Och om uppgiften kräver det inte alls fånigt

Om det är vi eniga :D