Jump to content

Övning amfibie


Recommended Posts

Varför har strbkomp det jobbigare? De är uttagna på samma grunder till amf och har genomfört GSU och borde således ha lika bra chanser.

 

Sen att de lökar till sig ordentligt och börjar odla backslick efter bara någon dag på strbkomp är ju en annan sak..... :baskerPa:

Edited by SERG. B
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Amfs snabbmarch är som du säger 3km / 18min - vet ej vad KJ har för tid men de har 6 km

Gör man denna snabbmarsch istället för 20 km som armén, eller gör man den vid något annat tillfälle?

Link to comment
Share on other sites

B)-->

(SERG. B @ Jun 10 2006, 16:07 ) <{POST_SNAPBACK}>

Varför har strbkomp det jobbigare? De är uttagna på samma grunder till amf och har genomfört GSU och borde således ha lika bra chanser.

 

Sen att de lökar till sig ordentligt och börjar odla backslick efter bara någon dag på strbkomp är ju en annan sak..... :clap:

 

För att stridsbåtsförare erfarenhetsmässigt har mindre tid för fys och fält under första halvan av sin befattningsutbildning än "average Amfbasse" - och ändå längre dagar...

 

 

det görs visst.. snabbmarsch 20 km ingår i kraven för jägare och spanare.. :rodna:

 

Nu kanske vi ska skilja på snabbmarsch och snabbmarsch. Jag skulle inte bli förvånad om det som benämns som "Snabbmarsch" hos jägeriet och spaneriet är det som kallas "Ilmarsch" hos oss vassraggare. Dessutom skiljer mängden utrustning sig betydligt.

 

/M

Link to comment
Share on other sites

Äsch, när jag låg inne så var stribåtsförarna ganska så ok, oftast så hade de flesta basker, men det såg dystert ut hos tross, samt de lite mer stridande tjänsterna =)

 

 

Lycka till nu grabbar, ni kommer att gå igenom den tillsammans, gråta tillsammans och se mysko saker tillsammans!

 

Som tur var så slapp jag se troll och tomtar i skogen, men jag har en blackout på 10min när vi väl var klara och hade sjuksyster besök, fattar fortfarande inte hur jag kom in till sjuksyrran och när fan jag gav ifrån mig vapnet..

 

 

:Malaj:

 

TILLÄGG: Ni får ju den lite gratis i år, synd att ni inte får prova på stridshinderbanan, är väl där folk har mest problem.....

Link to comment
Share on other sites

Tro inte så förbannat. Ta reda på fakta.

 

AJB har kravet 20 km på 2h 20 min vilket ger att man springer varje km på 7 minuter och de kallar det för snabbmarsch.

 

 

 

 

 

För övrigt är min längst, jag mätte den i morse.

Edited by Adam Wilhelm
Link to comment
Share on other sites

Tro inte så förbannat. Ta reda på fakta.

 

AJB har kravet 20 km på 2h 20 min vilket ger att man springer varje km på 7 minuter och de kallar det för snabbmarsch.

 

 

 

 

 

För övrigt är min längst, jag mätte den i morse.

 

okej, hettsa inte upp dig för ingenting.. men jag förstår att du blir sur.. med tanke på att det är så varm ute idag och du har säkert inte druckit tillräckligt.. då kan man alltid bli lite sur och ta illa vid sig av det mesta.

Link to comment
Share on other sites

Tro inte så förbannat. Ta reda på fakta.

 

AJB har kravet 20 km på 2h 20 min vilket ger att man springer varje km på 7 minuter och de kallar det för snabbmarsch.

 

 

 

 

 

För övrigt är min längst, jag mätte den i morse.

 

okej, hettsa inte upp dig för ingenting.. men jag förstår att du blir sur.. med tanke på att det är så varm ute idag och du har säkert inte druckit tillräckligt.. då kan man alltid bli lite sur och ta illa vid sig av det mesta.

Lite onödigt sätt att formulera sig va...

Vad det kallas var, och hur det går till går att diskutera på så mycket trevligare sätt...

 

/BG

Link to comment
Share on other sites

Lycka till!

Ska tänka på er när jag går och lägger mig i min varma säng, mätt och belåten utan någon som helst tanke på post eller reveljtider :banghead:

 

 

Hahaha.. Så har man aldrig tänkt när man kommit hem efter att man legat ute under en gran, i blåoverall, 10 minus, troligen så hungrig man kan bli, vätskebrist och allt där till. Hahaha

Link to comment
Share on other sites

TILLÄGG: Ni får ju den lite gratis i år, synd att ni inte får prova på stridshinderbanan, är väl där folk har mest problem.....

 

Tillägg på ditt tillägg: Stridshinderbanan håller på att byggas och baskern kommer de som klarar övningen att få ut, Men de får inte bära den förens de även har klarat av stridshinderbanan.

 

Själv sitter man här hemma med trasig fot och undrar hur det går för ens kamrater. Önskar att jag fick vara med men jag får gå reprismarchen efter sommaren :(

Edited by Lord
Link to comment
Share on other sites

Kommer hinderbanan vara färdigbyggd innan ni muckar? Vart på berga bygger dem den? Har inte sett ett spår utav den? Innanför eller utanför grindarna?

 

Och är det sant att ni springer snabbmarschen enbart på asfaltsvägarna inne på berga?

Link to comment
Share on other sites

De säger att den ska vara klar och att vi ska ha sprungit den någon gång i höst. Men som alltid ska man ju aldrig lita på befälen när det gäller datum. Vet inte exakt vart de bygger den, har inte heller sett den men enligt löjtnant xxxx så byggs den i någon skog på området.

 

Ja vi snabbmarchar på asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Stridshinderbanan är mycket roligare än snabbmarschen. Hoppas på repelerings hinder, dem är absolut roligast, och lite blöt ska man bli så ett dopp i havet vore inte fel när det är 30+ ute.(önsketänkande) :)

 

Nepp den formen har jag tappat för längesen, jag får leva vidare på minnen 0:)

 

Lycka till nu ni som går Övning Amfibie! Tänk på den gröna baskern. MÖSSA AV , BASKER PÅ! :/

Link to comment
Share on other sites

Mmm så trevligt, får en massa härliga minnen nu. Jag såg inga troll på min amfibie däremot en coca-cola automat ute på Utö mitt i natten men den var tydligen där på riktigt också, fan att man inte hade en tia.

Link to comment
Share on other sites

För övrigt är min längst, jag mätte den i morse.

Det är möjligt, men Amfgrk springer minsann omkring med ett helt AMOS-torn i berghausen och en amdumper i vardera näven. Sådeså. :P :/ ;)

Link to comment
Share on other sites

Det här årets amfibie var enligt dom flesta befälen det värsta dom sett. Jag gick ut i söndags men var tvungen att bryta tisdag natt runt 2 nån gång pga vätske och näringsbrist. Ligger på Skytte och vi ska ändå vara dom hårdaste efter KJ och grkamf, ungefär halva min pluton bröt. Övningen hade tydligen aldrig genomförts i sån värme som det var i måndags och tisdags 35+ i solen. såg folk som låg avsvimmade och folk som hade kramp i hela kroppen och fick ligga med dropp i timmar. en blev ivägflugen med ambulanshelikopter till sös.

 

gissar på att det ett hundratal som brutit övningen nu. Dock kunde nog många fortsatt om vi hade haft någon utbildning i hur man går till väga i sån värme. till exempel var det inte många som visste att man måste hälla i sig salt hela tiden för att vätskebalansen. man drack som ett djur 2-3liter i timmen men allt rann bara rakt igenom.

 

Vad jag vet så var det ytterst få som bröt pga knän, rygg, fötter motsv utand dom flesta blev avplockade av läkare och systrar eftersom dom inte klarade värmen.

Link to comment
Share on other sites

Otroligt. Läser ni aldrig SoldF? Får man aldrig lära sig att man ska salta maten/vatten vid fysisk aktivitet längre?

 

Det här handlar inte om hårdhet, utan snarare om slarv, både från er och befälens sida, och det kvittar om man tillhör KJ, A-dyk eller SSG. Jag får önska er som bröt lycka till med reprisen istället. Hoppas att ni klarar er bättre då.

Edited by Amfibieslusken
Link to comment
Share on other sites

Trist - men krav är krav. Det är kanske dags att man börjar inse att det kan vara lika berättigat med varmt som kallt väder-utbildning...

 

Har verkligen följeofficerare, patrullchefer och övningsledning gjort sitt jobb ordentligt?

 

/M, som älgat runt alldeles för många timmar på Rindö, Väddö och Myttinge under GSU:n i högsommarvärme...

Link to comment
Share on other sites

Som jag har fattat det om snabbmarch är det så att vi på Amf har 3 km på 18 min(KJ har dock 6 km på 40 min) med ca 23 kg packning dvs Väst, vapen och SS2000 + Skyddsutrustning

 

Jägarna i armén springer 20 km dock med "bara" Väst och vapen! Detta var iaf vad jag fick höra av en god vän som låg inne som Jägar KB på K4 under 04-05

 

Har jag helt fel om Jägarna lr?

Link to comment
Share on other sites

Märk väl att jag är ganska övertygad om att jägeriet kånkar en hel del mer i sin väst än den genomsnittlige amfbassen...

 

Men som sagt - jag är tveksam över att vi menar samma sak. Amfbassar är rätt slitna efter en runda på snabbmarschbanan, närmare döda efter två, och KJ har inte heller speciellt kul på sina 6.5. Att på SAMMA SÄTT springa två mil låter för mig helt omöjligt för alla utom McNab och grabbarna...

 

/M

Link to comment
Share on other sites

Otroligt. Läser ni aldrig SoldF? Får man aldrig lära sig att man ska salta maten/vatten vid fysisk aktivitet längre?

 

Det här handlar inte om hårdhet, utan snarare om slarv, både från er och befälens sida, och det kvittar om man tillhör KJ, A-dyk eller SSG. Jag får önska er som bröt lycka till med reprisen istället. Hoppas att ni klarar er bättre då.

 

 

Givetvis läser vi SoldF =). dock har vi inte haft någon utbildning i varmt väder i huvudtaget. Det framgick ju rätt snabbt att vi behövde salt och när vi väl fick salt så räckte det inte särskilt länge då man behöver en hel del och många redan förlorat massor.

 

Men det kändes inte riktigt som befälen hade 100% koll på vad som hände och dom hade nog inte riktigt klart för sig hur värmen skulle påverka alla.

 

Hela utbildningen har hittils präglats en hel del av den rätt risiga organisationen inom amf1. Det är brist på befäl och flytten till berga har tydligen ställt till stora problem. Berga som för övrigt måste vara det absolut sämsta stället att göra lumpen på, inte mycket som fungerar som det ska där.

Link to comment
Share on other sites

Fasen vad sådant här är tråkigt att höra. Visst man gör bort sig i TV, flytten till Berga och omorganiseringen på Berga tar tid. När det har varit som värst så har man alltid kunnat lita på att soldater och befäl gör sitt bästa. Men tydligen så är det inte så. Här tycker jag att befälen, sjukvårdsansvariga och den som är chef för övningen tidigt borde ha insett vad som hände (fasen kollar de inte på TV-vädret, har det aldrig varit varmt under övningar förut?) och sett till så att soldaterna fick information om hur de skulle göra för att klara sig i hettan.

 

Fan jag har gått i skjorta och shorts i 3 dagar och knappt stått ut, vill inte veta hur amf-soldaterna har haft det.

 

Men det är bra att de inser att även värme kan vara förödande med tanke på att de insatsområden som är aktuella för amf ligger i rätt så varma delar av världen.

Edited by SERG. B
Link to comment
Share on other sites

Som jag har fattat det om snabbmarch är det så att vi på Amf har 3 km på 18 min(KJ har dock 6 km på 40 min) med ca 23 kg packning dvs Väst, vapen och SS2000 + Skyddsutrustning

 

Jägarna i armén springer 20 km dock med "bara" Väst och vapen! Detta var iaf vad jag fick höra av en god vän som låg inne som Jägar KB på K4 under 04-05

 

Har jag helt fel om Jägarna lr?

 

Ingen stridssäck utan bara vapen och stridsväst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...