Jump to content

Trådlöst nätverk


achilleos

Recommended Posts

  • 1 year later...
  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Ok, nu så har man kört trådlöst nätverk i något år utan problem. Vi hade internet via det kommunala bostadsbolaget och hade därför ett LAN-uttag i hallen som den trådlösa accesspunkten/routern var kopplad till.

 

Nu är frågan om jag kan använda samma D-Link produkt (dvs. accesspunkten/routern) och koppla till ett D-Link ADSL-modem. Jag vet att det finns kombinerade produkter där allt är inbyggt i samma enhet, men kan jag koppla in ADSL-modemet till telenätet, koppla en nätverkskabel mellan ADSL-modem och router och därefter surfa trådlöst igen?

Link to comment
Share on other sites

väggen-modem-router? ja

Inga problem alltså? Idag funkar modemet till 100% med en nätverkskabel till den stationära datorn, är det bara i princip att koppla den kabeln till routern istället och sedan surfa på med både laptop och stationär dator? (De har båda trådlösa nätverkskort installerat) Låter ju enklare än vad jag trodde, fick för mig att man var tvungen att skaffa en kombinerad router/ADSL-modem för en tusenlapp.

Link to comment
Share on other sites

Det ska funka har kört så själv. Föredrar dock sladdar.

P.g.a. tillförlitlighet eller säkerhet? Jag tänkte slippa dra kabel ner till den stationära datorn (från övervåning till källare) och vill därför köra trådlöst.

Link to comment
Share on other sites

Det ska funka har kört så själv. Föredrar dock sladdar.

P.g.a. tillförlitlighet eller säkerhet? Jag tänkte slippa dra kabel ner till den stationära datorn (från övervåning till källare) och vill därför köra trådlöst.

 

Dom Routrarna som säljs över disk i dag till privatpersoner brukar bara vara att koppla in och det funkar fint fint, dock så kan det vara så att den trådlösa deleln är inaktiverad när man kopplar in den första gången. Men har du kört trådlöst på den innan så skall det funka bra direkt.

 

Tänk bara på att kolla upp så att du kör med någon form av kryptering typ WEP eller liknande så ingen kan sitta utanför och använda sig av din uppkoppling att utföra illigala handlingar.

 

/JBP

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Tänkte sparka liv i denna tråden igen..

Jag har idag en lösning med separat modem, router och accesspunkt. Min D-link wlan AP har några år på nacken nu, och är på blygsamma 11 mbit, vilket ju i praktiken innebär ännu lägre hastighet. Vi har idag ca 11 mbit på vår ADSL, och det går avsevärt snabbare att surfa/ladda ner via kopparnätet. Så jag antar att det sjer en del paketförluster på vägen, vilket även stämmer överrens med mitt andra problem, nämligen att nätet kopplar ner i tid och otid. Dessutom tycker jag att det är dålig räckvidd på nätet. Jag bor i en gammal trävilla, så det borde inte vara något problem.

Min granne har ett nätverk och jag har trådlösa DECT-telefoner. Jag har testat att byta till olika kanaler utan någon förbättring av resultatet.

 

Så min fråga är, skulle jag kunna lösa mitt problem med en bättre accesspunkt, i så fall vad ska jag ha? Jag vill ha bra räckvidd och högre hastighet/störokänslighet. Vad rekommenderar forumets datanördar? Det får gärna vara "prismedvetet".. 15 papp är typ 10x utanför budget..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Tänkte sparka liv i denna tråden igen..

Jag har idag en lösning med separat modem, router och accesspunkt. Min D-link wlan AP har några år på nacken nu, och är på blygsamma 11 mbit, vilket ju i praktiken innebär ännu lägre hastighet. Vi har idag ca 11 mbit på vår ADSL, och det går avsevärt snabbare att surfa/ladda ner via kopparnätet. Så jag antar att det sjer en del paketförluster på vägen, vilket även stämmer överrens med mitt andra problem, nämligen att nätet kopplar ner i tid och otid. Dessutom tycker jag att det är dålig räckvidd på nätet. Jag bor i en gammal trävilla, så det borde inte vara något problem.

Min granne har ett nätverk och jag har trådlösa DECT-telefoner. Jag har testat att byta till olika kanaler utan någon förbättring av resultatet.

 

Så min fråga är, skulle jag kunna lösa mitt problem med en bättre accesspunkt, i så fall vad ska jag ha? Jag vill ha bra räckvidd och högre hastighet/störokänslighet. Vad rekommenderar forumets datanördar? Det får gärna vara "prismedvetet".. 15 papp är typ 10x utanför budget..

 

/E

 

Det finns 100 olika faktorer som gör att nätet kopplar ner. Det kan vara accesspunkten, nätverkskortet i dator, radon (läst i illustrerad vetenskap) eller annan strålning osv. Min gissning lutar nog antingen åt accesspunkten och/eller nätverkskortet. Vet inte vad du har för utrustning, men min erfarenhet av nätverkskort är att dessa wireless adaptors som ansluts via USB är helt hopplösa. Om du tänker köpa ny accesspunkt så borde du kunna få en bra för dryga tusenlappen, förutsatt att du sysslar med normal hemmasurfning. Enklare routers går väl på en 600-700 spänn idag.

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant läsning. Jag här själv planer på att bygga ihop ett trådlöst nätverk hemma. Tyvärr har jag inte fått någon klarhet i ett problem som jag har (eller eventuellt kommer att få). Just nu sitter jag bakom en vanlig tråd-router. Tanken är att slänga in en trådlös router EFTER den så att jag kan använda min bärbara var jag vill i lägenheten utan dessa förbannade kablar. Den första routern kommer i framtiden att sitta i en annan del av huset och jag kommer bara att ha tillgång till EN kabel in i min lägenhet. Går det att koppla in en trådlös router efter den första routern eller blir finns det risk för att det inte funkar? IP-konflikter? Kass signalstyrka? :-P Krångligt förklarat men hoppas att någon förstår vad jag menar. :)

 

EDIT: Försökte förtydliga lite...

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant läsning. Jag här själv planer på att bygga ihop ett trådlöst nätverk hemma. Tyvärr har jag inte fått någon klarhet i ett problem som jag har (eller eventuellt kommer att få). Just nu sitter jag bakom en vanlig tråd-router. Tanken är att slänga in en trådlös router EFTER den så att jag kan använda min bärbara var jag vill i lägenheten utan dessa förbannade kablar. Går det att koppla in en trådlös router efter den första routern eller blir finns det risk för att det inte funkar? IP-konflikter? Kass signalstyrka? :-P Krångligt förklarat men hoppas att någon förstår vad jag menar. :)

Jag är inte säker på att jag tolkar dig rätt, men du har redan en router idag med x antal kablar inkopplade? De flesta trådlösa routers idag tillåter att man kopplar in datorer även via nätverkskabel. Den router jag har hemma har fyra stycken uttag för nätverkskablar, så i teorin kan jag ha fyra datorer kopplade med kablar och i princip väldigt många anslutna med trådlöst (i realiteten blir den trådlösa uppkopplingen på min router väldigt slö om man har fler än två datorer anslutna med trådlöst samtidigt).

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte säker på att jag tolkar dig rätt, men du har redan en router idag med x antal kablar inkopplade? De flesta trådlösa routers idag tillåter att man kopplar in datorer även via nätverkskabel. Den router jag har hemma har fyra stycken uttag för nätverkskablar, så i teorin kan jag ha fyra datorer kopplade med kablar och i princip väldigt många anslutna med trådlöst (i realiteten blir den trådlösa uppkopplingen på min router väldigt slö om man har fler än två datorer anslutna med trådlöst samtidigt).

 

Jepp, i dagsläget har jag en router med tre datorer inkopplade. Denna router är dock inte min och den kommer att finnas i en annan del av huset om ett tag. Dock så kommer jag att ha kvar kabeln från den första routern. Men då det är många väggar och mycket skit i vägen, kommer det inte att funka att ersätta den ursprungliga med en trådlös router. Jag har provat men signalen var urusel. Dåliga grejer kanske, men enligt en självutnämnd "expert" var det fel på huset och inte på hans grejer. :-P Frågan är då bara om det går att slänga in en trådlös router på en lina som kommer från den första routern...

Link to comment
Share on other sites

Min gissning lutar nog antingen åt accesspunkten och/eller nätverkskortet. Vet inte vad du har för utrustning, men min erfarenhet av nätverkskort är att dessa wireless adaptors som ansluts via USB är helt hopplösa. Om du tänker köpa ny accesspunkt så borde du kunna få en bra för dryga tusenlappen, förutsatt att du sysslar med normal hemmasurfning. Enklare routers går väl på en 600-700 spänn idag.

Hoppas verkligen att det inte är radon i alla fall.

Nätverkskortet är det som är inbyggt i min HP laptop.

Hur är det med räckvidder, varierar de mellan olika fabrikat/modeller, eller är de i stort sett samma? Finns det enkla sätt att förlänga räckvidden så man får bra signal även på t.ex andra våningen?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Hoppas verkligen att det inte är radon i alla fall.

Nätverkskortet är det som är inbyggt i min HP laptop.

Hur är det med räckvidder, varierar de mellan olika fabrikat/modeller, eller är de i stort sett samma? Finns det enkla sätt att förlänga räckvidden så man får bra signal även på t.ex andra våningen?

 

/E

 

Kanske behöver drivrutinen för nätverkskortet uppdateras, alternativt ominstalleras? Vad gäller räckvidd så kan det kanske variera marginalt mellan tillverkare. Oftast står ungefärlig räckvidd på förpackningen. Här gäller i stort sett principen "man får vad man betalar för". Exakt räckvidd beror på placering och andra lokala förutsättningar. En trådlös router i mellanprisklassen bör nog klara en 50-60 m med full signalstyrka, även med några väggar imellan. Förutsatt att du inte bor i en blybunker och följer medföljande instruktioner för placering, ska du inte behöva vidta några extra åtgärder för att få bra täckning i hela huset och en bra bit ut i trädgården (oslagbart på sköna sommarkvällar tillsammans med en kall öl, eller whisky och cigarr :D ).

Link to comment
Share on other sites

Nätverkskortet är det som är inbyggt i min HP laptop.

Hur är det med räckvidder, varierar de mellan olika fabrikat/modeller, eller är de i stort sett samma? Finns det enkla sätt att förlänga räckvidden så man får bra signal även på t.ex andra våningen?

 

/E

Kollar man bland routrar och liknande så finns t.ex antenner, jag har ingen erfarenhet av det, men om man sprungigt runt i skogen och försökt upprätta samband så brukar det hjälpa att byta från marschantenn till normalantenn...

 

Jag har inget uttag för extern antenn i min laptop, men det finns kanske sådana?

 

Kollade på SIBA och då fanns denna:

(D-Link lanserar DWL-G710 trådlös Range Extender, som är utvecklad för att öka räckvidden i ett trådl..)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, i dagsläget har jag en router med tre datorer inkopplade. Denna router är dock inte min och den kommer att finnas i en annan del av huset om ett tag. Dock så kommer jag att ha kvar kabeln från den första routern. Men då det är många väggar och mycket skit i vägen, kommer det inte att funka att ersätta den ursprungliga med en trådlös router. Jag har provat men signalen var urusel. Dåliga grejer kanske, men enligt en självutnämnd "expert" var det fel på huset och inte på hans grejer. :) Frågan är då bara om det går att slänga in en trådlös router på en lina som kommer från den första routern...

Kan inte på rak arm se några teoretiska problem med det arrangemang du beskriver, största risken som jag ser det, är bandbredden. Den ursprungliga routern är avsedd för ett visst antal datorer. Bygger man på med allt för många burkar blir hela nätverket lite slött. Om jag vore som du skulle jag försöka låna lite utrustning och testa. Funkar det så funkar det.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte på rak arm se några teoretiska problem med det arrangemang du beskriver, största risken som jag ser det, är bandbredden. Den ursprungliga routern är avsedd för ett visst antal datorer. Bygger man på med allt för många burkar blir hela nätverket lite slött. Om jag vore som du skulle jag försöka låna lite utrustning och testa. Funkar det så funkar det.

 

Ja, det låter som det bästa att göra innan man börjar köpa en massa grejer som kanske inte funkar optimalt. Antalet datorer kommer dock inte att bli fler. Finns det någon form av trådlös hub eller liknande som man koppla på linan från routern i stället? En extra router borde ju dra ner bandbredden men om man bara har en dator så behövs det ju egentligen ingen extra, om det finns en annan enklare (och billigare) lösning. Det finns egentligen bara behov av EN IP-adress. Någon som har koll?

Link to comment
Share on other sites

det här med att du förlorar den trådlösa uppkopplingen kan ju beror på mängder av faktorer, Vi har ju redan diskuterat dom trådlösa telefonernas inverkan och det verkar ju inte vara fallet för din del Erik.

 

Vad har du för Router i dag? Jag hade mycket problem med mitt trådlösa nätverk när jag hade min D-link router, det blev mycket bättre efter en firmwareuppdatering dock.

 

Jag skulle kunna tänka mej att du kan utöka din räckvid om du inhandlar en rundstrålande WLAN antenn. Dom finns i dom flesta prisklasser men räkna runt 1000:- för en vettig.

 

Jag kan annars slå ett slag för Levelone:s routrar. jag har kört med min nu i snart 3 år och är helnöjd, priset då låg på ca 1300:-.

Link to comment
Share on other sites

Att Lord Väder

Det finns trådlösa acccesspunkter, dess fuktion är bara att verka som en kopplingspunkt mellan en trådlös klient och ett befintligt trådbundet nät.

 

Aha, där ser man! Ska kolla upp detta. Har du någon erfarenhet av dem (prestanda, användarvänlighet osv.) och kan du rekommendera något? Är något av en novis när det gäller nätverk i allmänhet och Wlan i synnerhet... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Bara ett litet generellt råd, håll dig ifrån D-links prylar, satsa på Linksys, Belkin eller NetGear.

Se till att den du inskaffar klarar WPA kryptering, helst även WPA2. En riktigt bra accesspunkt låter dig även ställa signalstyrkan det gör att det är lättare att få en stabil uppkoppling eftersom en för stark signal kan leda till brus vilket medför sämre prestanda/stabilitet.

Link to comment
Share on other sites

Ok, å andra sidan är den routern som jag har nu en D-link och jag tycker att den funkar utan problem. Hittade en D-link accesspunkt (DWL-G700AP) som har både WPA och WPA2, dessutom var priset ganska rimligt för en fattig student: ynka 490 spänn. Har även hört att man bör ha saker från samma tillverkare för att nätverket ska funka optimalt. Hur är det med det?

Link to comment
Share on other sites

Vad det gäller samma tilverkare och så så är det främst mellan acccespunkt/router och trådlöst nätverkskort det gör sig mest gällande, framför allt om det inte är vedertagna standarder som åsyftas. Accesspunkten pratar med routern via kabel så där spelar det ingen roll.

Link to comment
Share on other sites

Vad det gäller samma tilverkare och så så är det främst mellan acccespunkt/router och trådlöst nätverkskort det gör sig mest gällande, framför allt om det inte är vedertagna standarder som åsyftas. Accesspunkten pratar med routern via kabel så där spelar det ingen roll.

 

Tackar för hjälpen, Narogh. Är några frågetecken fattigare nu. Tänkte springa runt i några affärer imorgon och fråga lite mer ingående om vad man behöver tänka på och vad för grejer som man behöver ha...

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara höra hur ni krypterar era nätverk? Har hört massa skräckhistorier om hur lätt det är att knäcka WEP säkrade WLAN. Jag har gjort såhär:

  • Säkrat nätverket med WPA2/TSK kryptering
  • Stängt av sändningen av SSID
  • Låst mot MAC adresserna

Kan detta räcka?

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara höra hur ni krypterar era nätverk? Har hört massa skräckhistorier om hur lätt det är att knäcka WEP säkrade WLAN. Jag har gjort såhär:
  • Säkrat nätverket med WPA2/TSK kryptering
  • Stängt av sändningen av SSID
  • Låst mot MAC adresserna

Kan detta räcka?

 

Ja, med detta skydd vill det till en gruvligt motiverad person innan nån bryter sig in olovandes.

Jag tror att man generellt sitter ganska säker även med WEP, speciellt mot wardriving osv då det tar en stund att knäcka även WEP-kryptering.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara höra hur ni krypterar era nätverk? Har hört massa skräckhistorier om hur lätt det är att knäcka WEP säkrade WLAN. Jag har gjort såhär:
  • Säkrat nätverket med WPA2/TSK kryptering
  • Stängt av sändningen av SSID
  • Låst mot MAC adresserna

Kan detta räcka?

 

Ja, med detta skydd vill det till en gruvligt motiverad person innan nån bryter sig in olovandes.

Jag tror att man generellt sitter ganska säker även med WEP, speciellt mot wardriving osv då det tar en stund att knäcka även WEP-kryptering.

Har hört att det tar typ 3 min med en 128 kryptering på WEP(?)

Link to comment
Share on other sites

  • Säkrat nätverket med WPA2/TSK kryptering

WPA2:s krypteringsalgoritm (AES/Rijndael) är riktigt stark. Se till att du har valt ett bra lösenord också. FRA har en del bra tips på det området.
  • Stängt av sändningen av SSID
  • Låst mot MAC adresserna

De här två punkterna utgör inget hinder för en motiverad person som vill komma åt ditt nätverk, men stoppar effektivt de som bara vill låna lite av din bandbredd.

 

 

Har hört att det tar typ 3 min med en 128 kryptering på WEP(?)
Kan säkert stämma. Det kräver dock att det går mycket trafik på nätverket.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Har hört att det tar typ 3 min med en 128 kryptering på WEP(?)
Kan säkert stämma. Det kräver dock att det går mycket trafik på nätverket.

Har hört att mycket trafik går att provocera fram från sitt 'offer'. Ja, vi har nog fått samma uppfattning om säkerheten i WLAN, mdn. Jag vet inte, finns det hårdare kryptering än 64 tecken på WPA?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...