Jump to content

Fältuniform FJS 02 allväder


BunkerBuster

Recommended Posts

Fältuniform FJS 02 allväder

 

Personlig Utvärdering.

 

Efter mycket prat hit och dit om olika funktionsställ/jackor inom FM så blev vi frestade att göra en egen utvärdering på det enda ställ vi känner väl till, våra egna.

Måste säga att det hittills funkat mkt bra och är mycket nöjd, slår dom flesta civila GoreTex ställ vi provat på civila marknaden på fingrarna.

 

Fältjacka FJS allväder

 

Jackan är en längre skaljackmodell med huva typ parkas, den har 8 fickor: två st Napoleonfickor där plats finns för 1st 1,5 liters Pet-flaskor i vardera fickan, i dessa fickor finns även två mindre fickor med kardborreförslutning för plånbok,ID och andra småsaker + 2 st mindre fack för t ex autoinjektor, ficklampa, fällkniv etc, vidare finns två ärmfickor med kardborreförslutning för första förband el liknande placerade på vardera ärmen strax nedanför axeln, ficklocket på vä ärmen är försett med Nationalitetsbeteckning(svensk flagga), nedtill på jackan finns två rymliga framfickor försedda med lock/kardborrelås och dragkedja där det finns gott om plats för stridshanskar,hjälmunderlag mm. Jackan är tillverkad med insidan i Goretex-membran, yttertyget tyst prasselfritt mjukt tyg i m/90 mönster, bakom fickorna finns ett nätmembran som tillåter ventilation när Napoleonfickorna öppnas.

vidare ventilation möjliggörs med dragkedjeförsedda(vattenskyddad) ventilationsöppningar i armhålorna, detta gör att jackan andas bra, och kan även användas under arbete.

Jackan tillslutes med en stadig dragkedja samma typ som i U/90 systemet, kardborreförslutning finns i ärmsluten, dragsko finns i jackans nedre ände där justeringen görs inne i framfickorna. jackan är försedd med rejäla förstärkningar i corduraliknande mtrl på armbågarna samt över axelpartiet

Jackan har fast huva med en förstyvande ståltrådsbåge, justeringsmöjligheterna är goda med dragsko i krage och nacke samt en dragsko i främre delen av huvan för att kunna tighta för ansiktet, huvan är rymlig och kan bäras över mindre hjälm typ klätter eller MTB. Den är även försedd med en grenrem vilket gör att jackan inte åker upp då man böjer sej framåt. vidare har den en slejf för gradbeteckning samt hållare för namnskylt.

 

 

Fältbyxa allväder

 

Byxan är i snittet mkt lik vanlig m/90, fast i GoreTex som jackan, dom har 4 st fickor: 2 st benfickor med dragkedja typ m/90 samt 2 st framfickor med lock och dragkedja som går att öppna/stänga 2 vägar, fickorna är i nätmtrl för att kunna ventilera byxan genom att öppna fickan, botten på fickan är i tyg.

vidare är byxan försedd med kardborreförslutning i midjan, 2-vägs blixtlås i gylfen, fästen för hängslen och bälteshällor. på knäna sitter förstärkningar av typ cordura med ficka för knäskydd som tillslutes med kardborre, förstärkningar av samma mtrl finns även i byxslutet som stängs med dragkedja och remstropp liknande en skidrem, finns även fäste för byxkrok.

Infästningarna för hängslena finns på bägge sidorna, endast två infästningar. Hängslena går i kors på ryggen sedan fram över axlarna.

 

Egna intryck

 

Vi har under senaste strapatsövningen fått tillfälle att pröva ut stället tillsammans med SV2K och stridspackning. Hela stället är mycket smidigt och tyst samt lätt att röra sig i, vid arbete är det snabbt gjort att öppna ventilationen under armhålorna för att vädra ut överskottsvärme.Yttertyget är gjort i ett mtrl som är mkt mjukt vilket gör att det är tyst, det är också matt och upplevs som mörkare färgton, bra maskeringsförmåga i granskog motsv. Huvan är mkt bra med alla sina inställningsmöjligheter samt den höga kragen, ståltrådsbågen är också en positiv egenskap då man kan stuka huvan efter eget tycke, huvan har både tjänsgjort som maskering och skydd mot nedfall från snöbehängda träd under våran framryckning.

Napoleonfickorna är rejält stora för plats till kartfodral,kikare,extra magasin, magdump, mmmm, finns tom plats för 1 st 1,5L Pet per ficka, inuti fickan finns en mindre ficka för t ex plånbok, mobiltfn och kamera samt ett mindre fack för typ autoinjektor, ficklampa, fällkniv, ja faktiskt det mesta som en HV-Soldat kan behöva, vidare måste det sägas att ärnfickorna var bra tillsammans med SV2K då dom går "fria" från västen, lätt att komma åt första förband eller vad man väljer att ha i fickorna.

Hängslena på byxorna är suveräna, man känner inte att dom sitter där. Ryggslutet är högre motsv m/90 pansar, mkt behagligt alltså.

Benslutet verkar vara tillpassat för såväl kängor som stövlar, återgången till byxkrokar ser vi inte som en nackdel, tunna knäskydd finns redan inuti förstärkningarna på knäna, finns även plats att sätta dit typ Snickers arbetsknäskydd.

Det enda negativa hittills är att en dragsko i midjan kan behövas om jackan är av det större slaget.

Jackan har hittilts visat sej vind och vattentät, detta märkte vi under 2 dygns OP tjänst i den Norrländska ödemarken, det var snöblandat regn på dagarna och minusgrader på natten. Det lilla oljud som jackan förde i början har gradvis avtagit. Dom kläder som används under jackan är endast fältskjorta 90, fältskjorta 59, värmetröja 90 i olika kombinationer till byxorna har endast långkalsong 90 använts, inget regnställ har tagits på, detta har öppnat möjligheterna till att använda regnstället till förstärkningar av bivack och OP.

Sammanfattningsvis tycker vi att detta är ett stort steg i rätt riktning, och att Taiga har lyckats med ett nytt allsidigt uniforms system för extremt väder.

 

Utvärderingen av

 

BunkerBuster/Bravebat

Edited by BunkerBuster
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 406
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enligt Sir Vival så säljer inte Taiga detta stället dock säljer de Taiga Forest.

Detta ställ är givetvis inte i 90 kamo men annars är skillnaderna inte så stora.

Forest jackan är underbar! Rekommenderas.

 

Ok, Bunkerbuster!

I och med att man fick fråga gör jag väl det då!

Var har ni fått FJS 02 ställen ifrån?

 

Tack för utvärderingen, strålande arbete!

Link to comment
Share on other sites

Inlägget kan tas bort.

 

/Johan ES

:/ Vad menar du med det !!!!! . Jag trodde att man fick skriva vad man ville på forumet, Inlägget är det absolut inget fel på.

Förklara!!!!

Syftade på mitt eget inlägg, inte hela tråden. Det kan tas bort eftersom min fråga/påstående blev besvarat medan jag skrev det.

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

Ööööh.... OJ! Andnöd/tryckkänsla över bröstet, salivutsöndring och hela faderullan, och det är INTE ett C-anfall! Den där vill jag ha. Hoppas-hoppas-hoppas! Antagligen inte men hoppas fortfarande! Tack så mycket för information och bilder.

 

Fråga: Kan man få se en bild på soldaten i "helfigur", så man får se hur byxorna sitter?

Edited by Toll
Link to comment
Share on other sites

Ööööh.... OJ! Andnöd/tryckkänsla över bröstet, salivutsöndring och hela faderullan, och det är INTE ett C-anfall! Den där vill jag ha. Hoppas-hoppas-hoppas! Antagligen inte men hoppas fortfarande! Tack så mycket för information och bilder.

 

Fråga: Kan man få se en bild på soldaten i "helfigur", så man får se hur byxorna sitter?

:lol: Allvarligt Toll, Bland dom coolaste avatarena jag har sett...

Stormtrooper. "F**k the good guys It is more fun to be Baaaaad!!!! :ph34r: "

Link to comment
Share on other sites

// OBS INGA LÄNKAR FUNKAR LÄNGRE // Kimster

 

 

Fråga: Kan man få se en bild på soldaten i "helfigur", så man får se hur byxorna sitter?

Bild på Bravebat, i helfigur med "Just pumped the neighbours cat"-flinet

 

http://www.you-are-a-huge-nerd.com/public/.../Nnjdmeduni.JPG

 

lägger in en till i sida:

 

http://www.you-are-a-huge-nerd.com/public/...elfigursida.JPG

 

bild på annan gubbe i helfigur:

 

http://www.you-are-a-huge-nerd.com/public/...x/NicenWarm.JPG

 

en bonus på Hö respektive Vä Napoleon(bröst)ficka:

 

http://www.you-are-a-huge-nerd.com/public/...utoinjficka.JPG

 

http://www.you-are-a-huge-nerd.com/public/...utoinjficka.JPG

Edited by Kimster
Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Enda kassa med stället är väl att det kostar 4000+ och är hyperallergiskt mot eldflugor. En kollega kan köpa dylika plagg från Taiga i.o.m att han är överlevnadsinstruktör. Vad är det första han gör när han är ute och rumlar med det för första gången, jo bränner hål på byxorna. Jobbigt när man inte kan gå till förrådet och byta.

 

:P

 

Jäkligt bra utvärdering killar. Var det ett sanktionerat tillfälle då ni tog bilderna eller var ni bara ute och "myschlade" rent allmänt?

Link to comment
Share on other sites

Enda kassa med stället är väl att det kostar 4000+ och är hyperallergiskt mot eldflugor. En kollega kan köpa dylika plagg från Taiga i.o.m att han är överlevnadsinstruktör. Vad är det första han gör när han är ute och rumlar med det för första gången, jo bränner hål på byxorna. Jobbigt när man inte kan gå till förrådet och byta.

 

:P

 

Jäkligt bra utvärdering killar. Var det ett sanktionerat tillfälle då ni tog bilderna eller var ni bara ute och "myschlade" rent allmänt?

Tack Akku....,så vitt jag vet så ska våra ställ vara ett 3:dje generationens, dvs det fanns 2 st prototypställ som inte var flamskyddade innan, detta ställ är det vedertagna av FM, Flyget, Flottan(då i mörkblått), och Armén, och det ÄR flamskyddat, har suttit nära granveds eld, lagt på enris för att röka fisken som vi halstrade på överlevnad barmark, då sprättar det glöd rätt så mycket, ingen av oss har än så länge haft nåt problem med brännhål, har oxå hört en siffra att detta ställ skulle kosta över 5000 kr om man skulle köpa det civilt. vilket jag förstår inte går.

 

tillfället var sanktionerat, fotosekvensen gjordes när vi var ute och rekade på våran kompch order inför en kompövn.

slut

Link to comment
Share on other sites

Ööööh.... OJ! Andnöd/tryckkänsla över bröstet, salivutsöndring och hela faderullan, och det är INTE ett C-anfall! Den där vill jag ha. Hoppas-hoppas-hoppas! Antagligen inte men hoppas fortfarande! Tack så mycket för information och bilder.

 

Fråga: Kan man få se en bild på soldaten i "helfigur", så man får se hur byxorna sitter?

:lol: Allvarligt Toll, Bland dom coolaste avatarena jag har sett...

Stormtrooper. "F**k the good guys It is more fun to be Baaaaad!!!! :) "

Hehe, tackar så mycket.

 

Bunkerbuster, vet inte om jag ska tacka för bilderna eller telefonhota dej för att jag är så jävla avundsjuk. Tror jag väljer att tacka så hemskans mycket, tack-tack! (Om någon elak människa ringer till dej och flåsar i luren är det alltså INTE jag! ;) )

 

Och ingen här som bara råkar sitta på insider-info om vart dessa uniformer provas ut/ska provas ut? Anledning att jag frågar: Där jag gör vpl blir det snart försök inom ramen för MARKUS-studien, och jag har sett en bild på en av kompaniets löjtnanter med nämnda jacka... Spooky B)

Link to comment
Share on other sites

Och ingen här som bara råkar sitta på insider-info om vart dessa uniformer provas ut/ska provas ut? Anledning att jag frågar: Där jag gör vpl blir det snart försök inom ramen för MARKUS-studien, och jag har sett en bild på en av kompaniets löjtnanter med nämnda jacka... Spooky B)

:ph34r: I5,K4,FJS (Detta är så mörkat det kan bli)

Link to comment
Share on other sites

Tackar så mycket, inte vi alltså, jaja, får väl försöka snacka in mej med polarna på I5 då :ph34r:

B) detta uniformssystem kommer nog under en överskådlig framtid att användas endast av yrkesmän på sagda förband, Även om den förekommer bland yoff vid flyget.

Det är helt enkelt för dyra och avancerade saker till att ge åt Vpl. I en Försvarsmakt på randen till konkurs har man helt enkelt inte råd med detta.

Systemet har redan provats ut och nästa enligt uppgift motagare är utlandsstyrkan

 

,O

Edited by bravebat
Link to comment
Share on other sites

typ alla befäl på hela K3 har ju det stället. Varför fick inte vi vpl det! ,O

:ph34r: Det är helt enkelt för dyra och avancerade saker till att ge åt Vpl som förstör ,själ eller super bort mtrl. I en Försvarsmakt på randen till konkurs har man helt enkelt inte råd med detta.

 

Ett klokt val av FM

 

jag har sett m/90 som är ett par år gamla (2001or) som beväringen har hunnit leprafingra, och förstår fullständigt varför det beslutet har tagits..

Edited by bravebat
Link to comment
Share on other sites

Vad är största skilnaden mellan FJS 02 allväd. och Taiga Forest?

(hittade inte Sir Vivals inlägg)

:ph34r: Skilnaden i mitt tycke är inte så stor. på 02an har blixtlås och knappar från m/90 användts (på gott och ont), vidare så är denna versonen av 02an flamskyddad(But dont try it at home). Hållare för namnskylt och gradbeteckning har åxå tillförts

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...