Jump to content

Automatkarbin 5 David


Sytare

Recommended Posts

Där bör inte vara någon skillnad. Då du kan korta en pipa rätt rejält och ändå bibehålla precisionen.

 

Är det inte ganksa individuellt mellan olika modeller, om man tappar precisione eller inte? Det är då vad jag har lärt mig, och det var därför jag undrade hur det var med ak5d.

Vapnets tekniska precision (dvs förmågan att få varje kula att träffa så likartat som möjligt) har inget med piplängden att göra.

 

 

Edit: Fippelfingrar

Edited by Knekt
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Där bör inte vara någon skillnad. Då du kan korta en pipa rätt rejält och ändå bibehålla precisionen.

 

Är det inte ganksa individuellt mellan olika modeller, om man tappar precisione eller inte? Det är då vad jag har lärt mig, och det var därför jag undrade hur det var med ak5d.

Vapnets tekniska precision (dvs förmågan att få varje kula att träffa så likartat som möjligt) har inget med piplängden att göra.

 

 

Edit: Fippelfingrar

 

 

Ok, jag kanske har formulerat mig dåligt :Malaj:

 

Eftersom en kortare pipa, med samma amm. borde ge en lägre utgångshastighet, eftersom jag inte tror att man ens med vanliga ak5 kan utnyttja gastrycket till fullo, och lägre utgångshastighet blir en sämre kulbana, och en mer vindkänslig kula.

 

Kortare pipa brukar också betyda en snabbare uppvärmd pipa, och detta kan leda, att träffbilden ändras.

 

Nu är ju inte ak5:ans något extrem precisions vapen, så summan av allt det där kanske inte märks så mycket. Det var därför jag ville veta om det var någon som hade provat, eller sett några tester mellan de båda vapnen.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... :Malaj:

 

Om vi har två identiska vapen med samma patron och den ena har kortare pipa så kommer följande väl att hända:

(Vi tänker oss t.ex. M16 vs M4).

 

Kortare pipa innebär lägre utgångshastighet eftersom kulan accelereras en kortare tidsperiod i pipan --> den torde inte ha samma räckvidd --> sämre precision.

 

För att understödja uttalandet lite:

..// den minskade mynningshastigheten [som följd av den förkortade pipan] fick allvarlig effekt på precisionen på längre håll.

 

Alltså borde en kompaktversion av en karbin ha en sämre precision relativt fullängdskarbinen.

Link to comment
Share on other sites

För att kommentera ett tidigare uttalande.

En längre pipa blir precis lika varm som en kort pipa. Detta för att mer krut hinner förbrännas i pipan och därför finns det tillochmed risk att en längre pipa blir varmare.

 

Det är däremot så a´tt det är pipans godstjocklek som kan hålla varmeutvecklingen mer kontrollerad.

Kolla bara på KSP 58 och jämför med AK4. på ak4 är det ju 60 skott max och på Kulspruta 58 250. Pipan på Kulspruta 58 är väl minst dubbelt så tjock.

En tjockare pipa höjer dessutom precisionen så den inte får lika stora värmeförändringar som en tunn pipa. Därför har de flesta prickskyttevapnen ganska så tjock pipa, civilt även kallat: Matchpipa

Link to comment
Share on other sites

Var en kille som hade en fråga, vars tråd blev låst till förmån för denna.

Men jag har i stort sett samma fråga: finns det något handskydd för Ak 5D med vapenlampa?

Ja, det var jag.

 

Tyckte det var så totalt onödigt att låsa tråden, det var ett intressant ämne som knappast har med denna tråden att göra. :dong:

Men men, finns här moderatorer som gillar att jävlas med folk så kan man inte göra något... eller ja, finns mycket att göra men det leder bara till ban osv så man skiter i det. :((

 

 

Någon vapengalen tönt här inne som vet om det finns en AK5D med handlampa?

Link to comment
Share on other sites

@Gustavsson

 

Vi är INTE ute efter att jävlas med folk.

Vi försöker däremot efter bästa förmåga hålla ordning på forumet.

Ni som enskilda användare ser kanske inte den mängd inlägg/trådar som måste rättas till och då är det lätt att tycka att vi jävlas när vi stänger en tråd eller flyttar ett inlägg.

 

Som moderator/BLÅGUL är man även piskad att läsa alla trådar för att hålla koll även om man inte har något eget intresse av ämnet.

Vi har även ett liv utanför forumet som ska levas.

 

Så ursäkta om du känner att du blev trampad på tårna men ärligt talat så blir man det ibland.

Det är frivilligt att deltaga på detta forum men det innebär också att man måste följa vissa regler.

 

The Swede

BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju inte ak5:ans något extrem precisions vapen, så summan av allt det där kanske inte märks så mycket.

har för mig att jag läst att ak5 pipan har matchpipe prestanda. nånstans på FMVs sida tror jag

 

det är väll nått med X skott inom Y cm på Z meters avstånd (X,Y,Z är givna konstanter kommer bara inte ihåg dom) kan ju dock vara ute och velociopera. detta är ju dock med vapnet i en rigg. Det som ställer till i fält är ju framförallt dom öppna riktmedlen, med ak5b så skjuter man headshots på 400m (obs på folk som står still!)

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju inte ak5:ans något extrem precisions vapen, så summan av allt det där kanske inte märks så mycket.

har för mig att jag läst att ak5 pipan har matchpipe prestanda. nånstans på FMVs sida tror jag

 

det är väll nått med X skott inom Y cm på Z meters avstånd (X,Y,Z är givna konstanter kommer bara inte ihåg dom) kan ju dock vara ute och velociopera. detta är ju dock med vapnet i en rigg. Det som ställer till i fält är ju framförallt dom öppna riktmedlen, med ak5b så skjuter man headshots på 400m (obs på folk som står still!)

Jag använde ak5b ganska mycket, fast jag tyckte siktet var ganska dåligt föra att stjuta 'prickskott' med, vid lite snabbare lägen och/eller kortare avstånd var det ju väldig bra.

 

Fast det kanske bara var jag som var van mitt kikarsikte för mycket :blink:

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju inte ak5:ans något extrem precisions vapen, så summan av allt det där kanske inte märks så mycket.

har för mig att jag läst att ak5 pipan har matchpipe prestanda. nånstans på FMVs sida tror jag

 

det är väll nått med X skott inom Y cm på Z meters avstånd (X,Y,Z är givna konstanter kommer bara inte ihåg dom) kan ju dock vara ute och velociopera. detta är ju dock med vapnet i en rigg. Det som ställer till i fält är ju framförallt dom öppna riktmedlen, med ak5b så skjuter man headshots på 400m (obs på folk som står still!)

Jag använde ak5b ganska mycket, fast jag tyckte siktet var ganska dåligt föra att stjuta 'prickskott' med, vid lite snabbare lägen och/eller kortare avstånd var det ju väldig bra.

 

Fast det kanske bara var jag som var van mitt kikarsikte för mycket :navy:

AK5B konceptet är ju helt funkis, tyvärr är SUSAT siktet totalt jävla ofunkis. Det är fan det värsta skräpsiktet jag någonsin haft att göra med. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Därför har de flesta prickskyttevapnen ganska så tjock pipa, civilt även kallat: Matchpipa

Tjockare pipor sitter på precisionsvapen för att ge harmoni både åt vapen (en styvare pipa kortar slagen i pipsvängningarna) och år skytt (mera massa skakar mindre).

 

Matchpipa hr inget med tjockleken att göra utan kvaliten, riktiga matchpipor(lilja, douglas mfl) är bra dyra (ca5000:- till ett gevär) och oftast handpolerade invändigt! På PSG sitter en matchpipa från madco.

 

Skötseln av en matchpipa är mkt viktig och det förvånar mig att inget av kronans vapen har sett skymten av en kopparlösande solvent(ja, ja på de vanliga "grisbössorna", automatkarbiner mm kan ske det inte behövs men på PSG), man kan få ordentliga precisionsproblem med en pipa som är nedkladdad med koppar. Vidare är den viktigt att göra en riktig "brake in" på ett precisisonsvapen, vilket något föränklat görs genom en ordentlig piprengöring med koppar solvent efter varje skott de första 20-50 skotten. detta spar pipan , gör att den mantlar av sig mindre koppar samt ger bättre precision, detta kan jag inte heller tänka mig att det görs med kronans vapen

 

Slut OT :blink:

Link to comment
Share on other sites

AK5B konceptet är ju helt funkis, tyvärr är SUSAT siktet totalt jävla ofunkis. Det är fan det värsta skräpsiktet jag någonsin haft att göra med.

 

Jag tycker inte det är siktet som är problemet, det är helt ok. Fästet är den stora boven. Har dock vänner som fått vapnet att behålla skottställningen genom en hel pbv-mission mha locktight. Personligen så har jag dock inte den erfarenheten och delar ditt missnöje med versionen i fråga.

 

Ändring: taggar

Edited by Mojo
Link to comment
Share on other sites

AK5B konceptet är ju helt funkis, tyvärr är SUSAT siktet totalt jävla ofunkis. Det är fan det värsta skräpsiktet jag någonsin haft att göra med.
Jag tycker inte det är siktet som är problemet, det är helt ok. Fästet är den stora boven. Har dock vänner som fått vapnet att behålla skottställningen genom en hel pbv-mission mha locktight. Personligen så har jag dock inte den erfarenheten och delar ditt missnöje med versionen i fråga.

Vi hade sikten där stolpkornet föll åt sidan. Likaså immade aset igen snabbt som fan när det blev minusgrader. I Bosnien så dök det upp ett par SAS nissar tillfälligt, de bar SA80 utan SUSAT. SUSAT är tydligen inte så jättepoppis bland de hårdare grabbarna i Storbritannien.

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

OT

 

SA80:n utan OR är britternas senaste påfund vad jag fattat det som. Vad versionen heter får någon annan bistå med.

Fråga: Är det inte så att OR på SA80 är löstagbart genom ett vridfäste?

 

Att siktet immar igen är inget som är specifikt för SUSAT och kan ganska enkelt motverkas med diverse sprayer och bättre handhavande.

Att stolpkorn faller åt sidan är dock helt jävla ig.

 

För övrigt tycker jag brittiska lösnäsor överhuvud taget inte verkar speciellt villiga att använda inhemska vapen (experten har talat :lol:)

 

 

Slut OT

 

ändring: meningsbyggnad

Edited by Mojo
Link to comment
Share on other sites

OT

 

SA80:n utan OR är britternas senaste påfund vad jag fattat det som. Vad versionen heter får någon annan bistå med.

Så nytt är det väl inte?

Royal marines har använt SA80 utan SUSAT länge, möjligt att även andra förband gjort det.

 

The Swede :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nej, SA80 utan SUSAT har funnits lika länge som versionen med SUSAT. Ursprungligen skulle dessa tilldelas soldater-som-inte-har-strid-med-eldhandvapen-som-huvuduppgift. Hur de används nuförtiden har jag ingen aning om.

Link to comment
Share on other sites

Fingrade på en AK5D så sent som i förra veckan.

Det är tänkt att MP ska få D som förstärkningsvapen här nere. Problemet är bara att det är lite brist på sikten ... l o g i s t i k ... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Fingrade på en AK5D så sent som i förra veckan. 

Det är tänkt att MP ska få D som förstärkningsvapen här nere. Problemet är bara att det är lite brist på sikten ... l o g i s t i k ...  ,O

... och här är ett par snapshots på skönheten ... utan sikte ...

 

AK5D.jpg

 

AK5D_2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...