Jump to content

hemvärnsmän

Recommended Posts

Är lite intresserad av att se hur mycket det skiljer sig med övningsskytte med befattningvapen.

Tillhör själv Stockholms hemvärn och är aktiv men sista tillfället för övningsskjutning var för ett år sedan.

Har ni själva samma problem med att få träna på skjutbanan?

Har övat vid 3 tillfällen i år. Anledningen till detta var att vi hade en grpfälttävlan mot Norge och Danmark i våras.

Gick med i år så jag vet inte hur ofta det är PEK annars.

Hittills i år två dagar på skjutbana samt en extra utbildningsvecka med skjutning på skjutfält.

Normalt så skjuter jag 1-2 gånger per år på bana i HV:s ordinarie program. Tyvärr så är det många i bataljonen som jag aldrig ser på skjutbanan utan de kommer bara på KFÖ:n och då skjuter vi bara löst.

Med skarp ammunition på skjutbana blir det kanske 1-3 ggr/år, löst blir det väl nån gång i kvartalet i bästa fall..

Alldeles på tok för lite är det iaf...jag skulle nästan kunna pröjsa en slant om jag fick skjuta mera skarpt.. :\

Guest Lt. payne
Med skarp ammunition på skjutbana blir det kanske 1-3 ggr/år, löst blir det väl nån gång i kvartalet i bästa fall..

Alldeles på tok för lite är det iaf...jag skulle nästan kunna pröjsa en slant om jag fick skjuta mera skarpt.. :\

Samma här (Helsingborg)....

Jisses.. är det så stor skillnad i landet på övningstillfällen på skjutbanan. I Kalmar har vi extra övningstid på skjutbanan i princip nästan varje helg under vinter, vår och höst. Så det är bara att öva så mycket man orkar. Vi brukar ha olika momentövningar (ex växelvis framryckning osv) inte bara "vanlig" PEK-skjutning. Om man vill så går det bra att skjuta pistol (olika modeller och kalibrar) också då vapen oftast finns för utlåning från pistolklubben som vi har knuten till kompaniet. Det är verkligen synd att inte samma möjligheter finns i hela landet.

Guest Hanfot

Här i Halland så finns det ca 10-14 övn tillfällen på skjutbanan och ca 2-6 beroende på om man är med i insatsplut eller ej.

Anledningen till de tillfällen som ges är för att det finns ett sammarbete mellan de olika frivillig org och Hv.

Fast det är inte så många som kommer vid alla tillfällen. *suck*

Guest Dedicated

Inom vår bataljon har vart kompani typ "öppet hus" på skjutningarna vilket gör att vem som helst som tillhör bataljonen åtminstone har en 2-3 tillfällen att välja på per månad. Oftast sk "pratiskt skytte", det är nästan aldrig PEK. Detta i Malmö-trakterna.

• 2 weeks later...
Har övat vid 3 tillfällen i år. Anledningen till detta var att vi hade en grpfälttävlan mot Norge och Danmark i våras.

Gick med i år så jag vet inte hur ofta det är PEK annars.

tjabba Limp, vi har ca 1 ggr/månad, sommaren är ett undantag, men nu drar vi juh igång igen =)