Jump to content

bevakningssoldat eller närskydd?

Guest jonaas

Recommended Posts

Guest jonaas

Hej

Jag skall rycka in i augusti som bevakningssoldat på lv6, halmstad.

Jag funderar på att byta tjänst eftersom jag vill vara mer i fält, vilket närskydd skall vara.

Jag kontaktaktade en person på lv6 som sa att jag skulle fråga ett befäl när jag ryckt in. Men borde det inte vara smidigare att göra det innan man rycker in?

Bevakningssoldat verkar ganska roligt, när man inte sitter stilla och vaktar. Men jag vill ha en befattning där det är mer strid, och jag har fått för mig att närskydd har det?

Men i övrigt så är tjänsterna i princip samma sak..

Någon som tjänstgjort som antingen bevakningssoldat eller närskydd som kan berätta mer ingående vad man gör och så vidare..

Någon som kan säga att den ena tjänsten är roligare än den andra, varför osv?

Tacksam för svar

mvh Jonas

Bevakningssoldaterna funkar ju också som Insatssoldater och gör "insatser" mot skyddsobjekt där larm gått etc. Detta gör ju att tjänster är "skarp". Om det är kul eller inte har jag ingen aning om. :)

Närskydd övar mer på regelrätt strid, ja.

Som bev.soldat får du 40h civil väktarutbildning som kan vara en merit senare om du är intresserad av att jobba i någon liknande branch.

Guest jonaas

Okej, tack.

Jo det med väktarutbildning är ganska bra..

Får man inte det om man tjänstgör som närskydd?

Någon annan som har lust att svara på mina frågor?

Bara skriv så mycket som möjligt om utbildningarna

Tacksam för svar..

Någon annan? Duger inte mina svar? :)

Det här med väktarutbildningen är något nytt. Jag har inte hört om det är några andra än bev.plutonerna som ska få det men det är ju inte omöjligt... ;)

Du kan ju alltid fråga Pliktverker via www.lumpen.nu

Guest jonaas

Hehe jodå, men jag vill ha mer info.

Gärna någon som tjänstgjort som någon av tjänsterna eller vet en del..

Pliktverket ger konstiga svar, dom är inte så detaljerade.

Dom höjde kraven på bevakningssoldater, för något år sedan. Men om något år ska dom sänka kraven för kvoten fylldes inte. Läste jag någonstans.

Men, skriv vad ni vet om utbildningarna.

Tacksam för svar..

kravet är numera en trea på inskrivningstestet ;)

den tragiska sanningen är ju dock att på de flesta regementena så får vakterna en bra gsu och en bra skyddsvakt-/väktarutbildning men sen är det itne så mkt mer. skarp tjänst i all ära men att sitta i en kur och kolla leg i några månader är inte vad jag helst hade velat göra... skulle utan tvekan valt närskydd...

Guest jonaas

Okej. Det var det jag trodde.

Men det skall vara så att man har vakttjänst en vecka, ledig en vecka och fortsatt utbildning.

Saken är den att närskydd är kortare, 7,5 och man får inte väktarutbildningen vilket hade varit bra att ha.

En person på lv6 sa att man tjänstgör en vecka i vakttjänst, sedan genomför man fortsatt befattningsutbildning under en vecka och så är man ledig en vecka. Befattningsutbildningen är man är man nästan alltid i fält, låter inte det ganska mycket i fält?

Han sa också att jag skulle ta upp frågan gällande befattningsbyte med min kompanichef efter inryckning. Borde man inte kunna ordna det innan inryckningen?

Tacksam för svar..

Jag hade valt 10 månader bev.soldat framför 7,5 månader närskydd.

De killar som varit bev.soldat som jag snackat mer har ofta haft lite roligare utrustning än närskydd, t.ex. mörkertjafs och dyl. :) Fast det skiftar ju mellan olika regementen.

Som bev.soldat får du iaf vara beredd på att sitta lite i en kur och vakta men, som du själv skriver, så blir det även mycket ledighet. :)

Kan du inte söka som GB närskydd?

Att säga att man ligger i fält var tredje vecka är en sanning med modifikation, oftast ligger ju vakterna som just insats/bevakning och då är det inte sådan utbildning som det är mest av. Är det strid etc du vill ha så är det ju närskydd som har mest. Möjligt att vakterna har "roligare" utrustning men det är väl kanske inte alltid det viktigaste, den har man inte extremt mkt nytta av i vaktkuren...

Guest Eken_

Kan väll smita in på denna tråd o ställa min fråga... Ska vara bevakninssoldat/bilförare... Vad är det för bil man får köra? är de mycket "bilande" eller?

Och vad är det man ska transportera... Soldaterna?

Dumma frågor kanske, men kul o veta...

Vad det är för bil varierar nog från regemente till regemente.

Men på Marinbas Syd kör dom nån form av Toyota Jeep iaf :)

Det som körs är bl.a soldater när ni åker ut och ronderar diverse objekt m.m.

Angående bil så kan det nog bli allt från volvo 245 till Toyota ladncrusier eller Nissan Terrano. Känns lite märkligt att bilförare tas ut bland bevakningssoldaterna, räcker det inte med att alla med körkort får köra?

När det gäller väktarutbildning så har jag inte hört talas om någon som fått den under sin värnplikt, däremot får väl alla (?) värnpliktiga skyddsvaktutbildningen. På ing2 har man kommit så långt att man får utbildning som berättigar till att söka förordnande som ordningsvakt. Å andra sidan kan väl nämnas att det inte gör så mycket att vakterna inte får väktarutbildning då tjänsten som sådan liknar väktarens och tom är mer kvalificerad då man bär vapen mm. Själva väktarbehörigheten som man får genom 20h (?) utbildning, oftast av bevakningsföretaget, är nog bara en bisak om man har gjort GU som vakt och vill jobba som väktare.

Guest jonaas

Okej.

"Att säga att man ligger i fält var tredje vecka är en sanning med modifikation, oftast ligger ju vakterna som just insats/bevakning och då är det inte sådan utbildning som det är mest av. " Vad menar du med det?

Någon som har förslag om hur man kan öka chanserna för att byta tjänst? Det borde gå att göra innan inryckningen och det borde vara enklare..

tackar för svaren..

Låg som BevakningsGB i Karlskrona. Vi fick en bra GSU men som sagt ingen stridsutb. Civil väktar utb skulle vi heller inte få, vad jag fick reda på när jag var där. Tjänsten är precis som de flesta här säger, sitta i kuren och kolla leg, käka en massa PanPizza osv. Dock var vår all utb och befälen super. Vi hade exempelvis Glocken :) Även hundförare som fick åka till Sthlm med hundarna i några veckor för olika övningar. Vi "jobbade" en vecka, sedan hemma en vecka. Som Doyle skrev har vi jeepar, dock inte Toyota utan Nissan Patroler med typ 115hk (seeeeega! ). Nästa kull ska ha WV Syncror med blåljus!! Dessutom lackerade i polisens färger, men står naturligtvis Skydds Vakt istället. Orkar inte skriva mer men fråga om det är något speciellt du vill veta. Jag byte tjänst så har en del tips om du vill veta hur man ska bära sig åt.

Du som skulle bli bilförare, på MKS så var det du var inkallad som mindre intressant, ALLA fick tex grad. Ingen speciel bilförare heller, alla med körkort fick milförarbevis efter en dag på bl.a halkbanan med minibusar och dylikt :) Blir enklare så. Detta pga 6 timmarsregeln; en sold måste ha 6 tim ihållande sömn för att få köra. Har alla förarbevis är det alltid någon som får köra..

Guest jonaas

Okej. Deltog ni i några övningar? Var ni i fält, hur ofta och vad gjorde ni då?

Ångrar du att du gjorde lumpen?

Till vilken tjänst bytade du och hur gick du till väga?

Tack för svaren..

Mvh Jonas

Jodå vi låg i fält, övade upprättande av skyddsobjekt och hur man agerar vid ett osv. Viktigt att tänka på är att Skyddsvakten agerar i fred och några ryska tanks lär inte Hells Angels anfalla med. Så inga P-skott eller handgranater. Annars var fältlivet som vanligt, under våra 12 veckors GSU var vi kanske i fält två veckor. Alltså inte mycket "campande" men ute i naturen var vi rätt så ofta. Mycket teori då Skyddsvakt är en hel del lagar och paragrafer. Fick öva en del närkamp som självförsvar, grepp, skydda sig med AK5:an mot yxor och slag, pipstötar osv.

Om jag ångrar att jag gjorde/gör lumpen? Nej aldrig!

Pga att jag inte kunde söka vidare till Yoff på den utbildningen så ringde jag och klagade hos pliktverket och sa som det var. Dom hade sagt A men i verklighten var det mer åt C. Så nu i juli började dom kolla runt med regementen som hade för lite inryckande folk. Sen kan det gå snabbt, tiden mellan förfrågan och att jag "flyttade" var tre dagar (helgen borträknad). Numer tillbringar jag dagarna på Ing2 i Småland. Kort, stå på dig, det gjorde jag och fick byta till slut.

Guest jonaas

Okej. Det låter okej. Fast det skiljer ju mycket beroende på var man gör sin utbildning. Skall försöka byta tjänst, förhoppningsvis går det.. De blir nog bra.

Tack för svaret.

Flottans bevsoldater bär pistol, gäller alla förutom när man är i insatsen då bara hundföraren och befälet bär pistol, resten AK5. Hur det är i övriga försvaret vet jag inte men det är ganska praktiskt. Ser inte så "overkill" ut vid trafikpost osv med en pistol.

GB finns inte heller i Flottan, det heter KC (KvartersChef) och vem som blir det beror nog på hur man var under GSU:n. Dock får alla grad, och i förgående kullar har GB (KC) varit furir så att det ska gå och skilja ut chefen. Han muckar dock ändå furir som de andra.

Måste bara poängtera vikten av att inte ge upp när du söker ny tjänst/förflyttning. Kontakta pliktverket. Skriv brev eller ring och prata med olika förband för att se om det finns plats för dig någonstans. Var inte rädd för att verka tjatig för att du ringer för ofta. Till slut märker de att du verkar vara en seriös motiverad kille.. Hade inte lika stor tur som MKS GB, fick kämpa med det i 7 veckor innan jag fick förflyttning..

Så, ge inte upp för att det tar lite tid..

Precis innan jag blev förflyttad till Ing2 hade vi en (bevsold tror jag han var) kille som kom till vakten vid 2300 tiden och undrade var han var. K-na sa vi, han fick en chock, han låg nämligen i Halmstad. Snacka om att ta fel buss :D Hans befäl lär inte ha skrattat av lycka! Gör inte så...