Jump to content

Kabelgruppchef LV 6

Recommended Posts

alltså kan någon gå igenom lite mer exakt vad som skiljer, Samband, kabel, radio.. när jag satt hos pliktverket och min inskrivingsförrättare (stavas det så?) var av den mindre roliga typen.. han erbjöd mig massa med grejer, tänkte att lite befäl och teknik hade varit rolig.. frågade om skillnaden men han var nog inte blyg men antagligen jävligt less på sin roll och svarade inte utan tryckte upp en sida med text som var samma som på lumpen sidan (kollade senare) och där stod det typ inget som var intressant och väldigt allmänt..

granQ; kan du vara lite mer specifik med vad det är du vill veta? Som sambandsgruppchef kan du hamna som det mesta, det skljer sig från olika regementen och vad plutonchefen vill ha dig som. Som "mina" Gb som ryckte in som sbgb men låg som radiolänkmän/gruppchefer... andra hamnade som ledningsgruppchefer och stabsgruppchefer. Men om det är ngt speciellt du vill veta så är det bara att fråga...

(By the way, du ska nog inte vara så säker på att ditt plutonbefäl blir en tjej, det lär inte bestämmas förrns precis innan ni rycker in, kb och pb hamnar inte heller alltid där det var tänkt ;))

Jag skulle vilja veta vad kabel gör??

Jag har hört att halva gruppen bygger läger medan andre delen lägger kablar med gruppchefen... När dom har lagt ut alla kablar så ligger dom o latar sig tills dom måste bygga nån ny kabel eller felsöka..

Min inskrivingsförrättare sa till mig att vi skulle få lära oss hur telias när fungerar och hur man kopplar in sig där med både fiber och koppar.. Stämmer detta??

Det är väldigt olika, det där med att hälften bygger läger osv skulle inte jag fästa mig för mycket vid.

På senare år har man begränsat utbildningen med avseende på att koppla in sig på telia-nätet.

Detta däför att det har blivit nästan för avancerat för att man ska hinna lära sig det på en så begränsad tid.

Men lite får du nog pyssla med det.

De gamla televerkssystemen var betydligt primitivare (har pillat på den övningsutrustningen), tex så fanns det, på vissa ställen,  en stor strömbrytare i skåpen som man slog om till "militärt" läge från "civilt".

Sen var det bara att ansluta ett par kablar, klart.

Nu är det en massa datorer och skit överallt så telia får nervsammanbrott så fort FM begär att få öva i deras anläggningar.

:)