Jump to content
Sign in to follow this  
Nestor

Vapen under Finska vinter/fortsättningskriget

Recommended Posts

Jag jobbar nu som bäst på mitt SO arbete och skulle behöva lite info om vad finnar/ryssar använde...

Tacksam för svar...

Enligt denna sida: http://www.veteraanienperinto.fi/suomi/t_p...eijan_talvi.htm

Gevär m/91

maskinpistol m/31

snabbeldsgevär (tror jag att det heter) m/26

maskingevär m/32-33 Maxim

Molotovs cocktail

pansarvärnskanon -37PsvK/36

lätt grk 81Grk/38

lätt kanon 76K/02

I den andra spalten står lite om egenskaperna och i den tredje hur många som fanns i början av vinterkriget.

Om det är något som du inte förstår med lite fantasi kan du ju fråga på nytt.

PPsh m. 71 skotts trummagasin och/eller 35 skotts stavmagasin i kal. 7,62x25 användes av ryssarna i fortsättningskriget, vet ej om den användes under vinterkriget.

Trummagasinet på PPSh var en kopia av det på Suomin, som ryssarna blev väldigt impade av. Själva hade de mycket få k-pistar under Vinterkriget. Likt många andra länder betraktade ryssarna k-pistar som polisiära vapen tills finnarna visade hur effektiva de kunde vara i krig. Ryssarna var aldrig långsamma med att kopiera ett vinnande koncept och bara något år efter vinterkriget hade de hela förband med k-pistar som huvudbeväpning. Detsamma gällde Molotov-cocktailen förstås.

Det påstås att ryssarnas sedermera berömda förmåga att gräva ned sig och bita sig fast i försvarsstrid (som tyskarna bittert fick erfara) också var något de lärde sig från finnarna ursprungligen.

Edited by nastyheadwound

Fel, andvändandet av bensin bomber mot bepansrade mål och tanks uppfanns redan under Spanska inbördeskriget. Men det var i Finnland de fick sitt namn, Molotovcocktail.

Edited by ollevarm

Molotov var Sovjetisk utrikesminister då.

Visst kallades sovjetiska bomber för "Molotovs brödkorgar" efter att Molotov för internationell press påstått att Sovjet inte alls bombade Finska städer. Istället så släppte de Sovjetiska planen ner bröd åt civilbefolkningen? Eller är det en skröna?

Molotov var Sovjetisk utrikesminister då.

Visst kallades sovjetiska bomber för "Molotovs brödkorgar" efter att Molotov för internationell press påstått att Sovjet inte alls bombade Finska städer. Istället så släppte de Sovjetiska planen ner bröd åt civilbefolkningen? Eller är det en skröna?

Nja det är nog en skröna att sovjetiska plan släppte ner brödkorgar til de" svältande massorna" som kamrat Molotov :blink: uttryckte det...

Ryssarna hadde Degtarev DP kulsprutan och jag har läst någonstans att finnarna tog så många av ryssarna att de tillslut hadde fler Degtarev DP än sina egna kulsprutor

On 10/25/2003 at 12:34 PM, Nestor said:

Nja det är nog en skröna att sovjetiska plan släppte ner brödkorgar til de" svältande massorna" som kamrat Molotov :blink: uttryckte det...

Det hela handlar om att Sovjet släppte bomber över Finland, men utrikesminister Vjatjeslav_Molotov officiellt i radio påstod att de släppte brödkorgar till svältande finnar. De finska soldaterna började då kalla bomberna för "Molotovs brödkorgar" och för sina brännflaskor de bekämpade sovjetiska stridsvagnar med för "Molotov Cocktails". Något som tydligen inte uppskattades av Minister Molotov.  
Källor:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vjatjeslav_Molotov 
https://en.wikipedia.org/wiki/Vyacheslav_Molotov

• Like 2

21 hours ago, henke said:

Det hela handlar om att Sovjet släppte bomber över Finland, men utrikesminister Vjatjeslav_Molotov officiellt i radio påstod att de släppte brödkorgar till svältande finnar. De finska soldaterna började då kalla bomberna för "Molotovs brödkorgar" och för sina brännflaskor de bekämpade sovjetiska stridsvagnar med för "Molotov Cocktails". Något som tydligen inte uppskattades av Minister Molotov.  
Källor:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vjatjeslav_Molotov 
https://en.wikipedia.org/wiki/Vyacheslav_Molotov

Såhär 17 år senare, så inser jag att jag nog skulle kunnat svara på ett lite bättre sätt :D

I en gammal bokserie om VK2 jag har i bokhyllan, så finns det en bild på en sovjetisk brandbomb(tror det var brandbomb) med den talande bildtexten "...en av Molotovs såkallade 'brödkorgar' " (tämligen fritt citerat)

Nu ska jag sitta och vara lite nostalgisk på vad jag hade för mig 2003. Bra avrundning på veckan!

Edited by Nestor
  • Like 1

Haha reflekterade inte över att det var 17 år gammalt. Anledningen till att jag såg det nu är att inlägget anmälts anonymt 2 gånger.

• Haha 2