Jump to content

Bästa förband

Recommended Posts

För ett tag sedan blev I 19 i Boden utsett till "bästa förband" för andra året i rad, åtminstone enligt FM själv. Vad jag undrar är vem det är som avgjort det? Antar att det är värnpliktiga på olika förband som röstat? Vad innebär det att I 19 blivit utsett till "bästa förband"?

Har det att göra med kompetensen på förbandet (befäl och liknande) eller "bara" hur de värnpliktiga trivs? ???

Jag är lite nyfiken eftersom jag själv ska rycka in på Ingbat/I 19 om drygt ett halvår. :D

Hälsningar, Foxtrot Lima

Guest Nils Holgersson

Om jag ska vara ärlig tror jag att det bara är ett knep från pliktverkets sida för att lättare kunna övertala folk att välja det av många anledningar inte så populära Boden. När jag fick välja mellan I5 och I19 och jag ville till I5 började handledaren genast börja prata om hur trevligt det var på I19 och att det blivit utsett till bästa förband. Jag var nära att trilla i fällan.

Guest Nils Holgersson

De där länkarna var ju bra. Men det finns inget som säger att inte Värnpliktsrådet är korrumperade. Inte för att det skulle göra så mycket, men jag tycker ändå att man ska se med kritiska ögon på utnämningarna av årets förband. Vem är det som tjänar mest på utnämninge? Jo, förbandet och därmed Försvarsmakten som kan lock dit fler värnpliktiga. Jag tror knappast att de startat "tävlingen" för att alla förband och skolor ska ta sig i kragen och förbättra sig för att knipa den "åtråvärda" titeln.

Jag tror knappast det rör sig om att man försöker "locka" dit värnpliktiga bara för att de har svårt att tillsätta alla befattningar. Tvärtom tror jag I 19 är ett av Sveriges bästa förband att ligga på, på grund av att nästan samtliga truppslag (utom trängtrupperna, som är lokaliserade på I 5) finns uppe i Boden. Dessutom finns det en helikopterdivision i Boden om jag inte minns helt fel.

Det säger sig nästan självt att möjligheterna för förbandsövningar är oerhört bra när nästan samtliga truppslag är närvarande på ett och samma förband, samt att det ger enorma valmöjligheter för oss KB-elever som ska rycka in på I 19. Snackade med InfoC på I 19 via e-mail och han sa t ex att KB-elever, oavsett vilken bataljon de rycker in på (inskrivna på), har möjlighet att välja befattningar på samtliga bataljoner om man uppfyller kraven för just den befattning man önskar få. Detta regleras självfallet av hur många som vill söka de olika tjänsterna, men i regel får man tydligen det man helst vill (återigen förutsatt man uppfyller kraven för befattningen).

Visst är det långt till Boden, beroende på var man bor, men jag tvekade inte en sekund när jag såg att det fanns en ledig plats på Ingbat/I 19 och det är trots att jag bor i Malmö. Så de behöver inte "lura" dit folk tror jag...

Hälsningar, Foxtrot Lima (student den 29:e maj)

Guest Storm

Tycker själv att I 19 är ett väldigt bra ställe att ligga på. Kan tyvärr bara svara för hur det är på Pbat. Dock kan man ej som KB välja och vraka bland befattningar på OLIKA bataljoner. I 19 består ju egentligen av 5 olika förband: pansar, ingenjör, luftvärn, artilleri och signal. Är man inskriven på pansar kommer man att ligga på pansar. Dock är det så att om en bataljon har överflöd av t ex KB och en bataljon har brist kan övergångar ske, detta sker i så fall under inryckningsveckan. Man kan precis som på andra förband ansöka om förflyttning, men som alltid ställs alltid dina önskemål mot förbandets.

Kan även informera om att Boden i allmänhet och närliggande Luleå i synnerhet uppvisar ett stort utbud av fräscha brudar.

Guest Storm

I 19 blev "bästa förband" därför att de värnpliktiga där anser att de får en bra utbildning och att de respekteras av befäl och regementsledningen.

Skulle nån idiotisk löjtnant mot förmodan leka gangsta med en glock mot en KB:s huvud skulle antagligen Överste Lodin personligen köra över löjtnantens ben med därför avsedd 122:a.