Jump to content

Massakern i Stupni Do 1993-10-22


Recommended Posts

läskigt bra skriver unicorn!

man känner sig stolt över att vara svensk även om jag vet att just jag inte har gjort något liknande.

 

en stor eloge till alla i nordbat 2 med överste henricsson i spetsen..

 

jag har svårt att släppa tanken på hur det måste ha kännts när du står på sisun och tänker "nu skjuter jag"..... och känslan efter att killen med pansarskottet blir nedslagen och du känner att avtryckaren är precis på läget där helvetet bryter ut

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Unicorn...

 

Du skriver som en gud! Man blev verkligen rörd av din berättelse och såg nästan allt framför sig. Måste vart en fruktansvärd upplevelse :( Heder åt er som var där!

 

Förövrigt så skulle jag vilja träffa Överste Henricsson. Han e nog min idol efter den där berättelsen! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Väldigt imponerande läsning, bra skrivet (särskilt den svenska texten, väldigt gripande).

 

För de som är mer intresserade av Stupni Do, Nordbat och vad som hände hittade jag en ganska intressant sida med utdrag från International Crime Tribunal som behandlade just detta fallet. Det är ett förhör av en medlem i ECMM:

http://www.un.org/icty/transe14-2/991021it.htm

 

"The location of the resistance was the same as described before, on the south of Vares at this entrance gate to the road up to Stupni Do. The tunnel itself -- or right after the tunnel, the road was blocked with concertina and with three tank mines, the middle tank mine with an antenna on it, and on the right side, on the left side, a normal -- without antenna, a normal tank mine. We had a discussion -- it was one carrier with us from the NordBat Battalion, we were one Jeep -- and they refused in a very clear way, saying, "No way, you cannot get up there." And very bravely, one NordBat soldier, he pushed one HVO soldier to the chest. He was almost falling back. He took himself the mine in the middle, put it aside, shifted the other two mines to the side of the road, gave a sign to the carrier. The carrier went through the concertina, and we right away, after this carrier, followed up to the road to Stupni Do."

 

När man hör sådana berättelser får man ökat fötroende för vad fredsbevarande styrkor med lite stake kan uträtta.

Link to comment
Share on other sites

Har varit på två KS-missioner. Säger följande:

 

Heder åt Unicorn och alla ni andra som varit med alla de gånger "det begav sig". Ni har min fulla respekt och i mina ögon är ni hjältar!

 

:o YxBobo

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Tiden går fort...

 

37 dödades i byn Stupni Do

Av Bibi Häggström 22 oktober 2003

 

I dag är det tio år sedan de svenska FN-soldaterna i den bosniska gruvstaden Vares såg hur det brann uppe på en höjd några kilometer sydost om staden i byn Stupni Do.

   

Under kvällen den 22 oktober 1993 förhandlade svenskarna om vapenvila med Ivica Rajic, chef för den bosnienkroatiska styrka (HVO) som höll staden och dess omgivningar.

Svenskarna släpptes inte in, inte den kvällen.

När de väl kom in i byn möttes de av en syn som ingen av dem lär glömma.

 

"Byn helt nedbränd, det ryker i ruinerna. Plutonen börjar direkt undersöka. Mina tårar kommer i ögonvrån. Svårt ge order med fast ton. Första tecknet på massaker är resterna av ett käkben. Snart hittar vi ett svårt bränt lik - ung man i tonåren - inga kläder kvar. Nästa fynd är en källare med tre döda kvinnor. Skjutna, krossade skallar och halsarna avskurna."

 

Så beskrev bataljonschefen Ulf Henricsson det som mötte honom och soldaterna.

Totalt dödades 37 personer och i stort sett förstördes samtliga 60 hus i byn.

- Jag är oskyldig. Det säger den nu 45-årige Ivica Rajic.

 

Redan 1995 efterlystes han av den internationella krigsförbrytartribunalen i Haag men lyckades hålla sig på fri fot ända till i början av april i år då han greps i Kroatien. I slutet av juni fördes han till Haag och det var då han förklarade sig oskyldig till alla åtalspunkter; uppsåtligt dödande, tortyr eller omänsklig behandling, omfattande förstörelse, tagande av civilpersoner som gisslan och godtycklig förstörelse av städer eller byar. Enligt krigsförbrytartribunalen hade bybor som tagit skydd tvingats ut och sköts eller misshandlades, kvinnor hade våldtagits, tolv bybor låstes in i ett skjul som soldaterna sedan försökte sätta eld på och soldaterna slängde både levande och döda in i brinnande hus.

 

Ivica Rajic åtalas eftersom trupperna stod under hans ledning, vilket han ett flertal gånger berättat för den svenska bataljonsledningen.

Den svenske bataljonschefen Ulf Henricsson vittnade redan för sju år sedan inför krigsförbrytartribunalen. Flera andra svenskar har också hörts, bland annat överstelöjtnant Håkan Birger i Malmö, Malmöläkaren Thomas Mätzsch och Ruzdi Ekenheim från Tollarp som var Ulf Henricssons tolk.

 

Något rättegångsdatum har ännu inte satts ut utan målet förbereds fortfarande. Åklagare är Kenneth Scott och försvarare är Zeljko Olujic.

 

http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?arti...t=9&textlist=10

För oss som var med var det en händelse som har satt sin prägel i hur vansinnet kan te sig. Vi var en grupp från 8.e komp som försökte ta oss in västerifrån men stoppades av en checkpoint där man riktade en del rpg mot oss. Vi försökte därefter ta oss in norrifrån men stoppades även där av en liten grupp av människor som inte alls förstod var som var i görningen men hade fått order att stoppa alla FN-fordon. Hela vägen var minerad och halvgröna som vi var vågade vi inte forcera checkpointen. Fortfarande idag kan man undra hur utgången varit om vi lyckats ta oss igenom. Istället upprättades det ett opt i Dastansko och den natten såg vi stupni do brinna på avstånd. Den vanmakt och frustration man upplevde kan inte många föreställa sig. :lol::)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Unicorn! det var längesen vi upplevde detta, men när jag läste detta så kröp det i hela kroppen, trodde man arbetat bort de känslorna 10 år senare. Har plockat fram bilder o lite annat nu i kväll och har en flashback kväll av guds nåde på gott o ont. Må väl.

 

Hälsningar din gamle vagnchef.

 

un_swe

Link to comment
Share on other sites

:baskerFN: till de svenska soldater som var närvarande.

 

Att man inte kan inse hur fruktansvärt pressande dylika situationer är för de inblandade har jag full förståelse för. Anledningen till min förståelse är att INGEN som kopplat bort sin överlevnadsinstinkt och inser att "gör jag fel nu så dör jag" förstår hur man känner sig i ett sådant läge. Inte jag heller, och jag vill innerst inne inte ta reda på det heller även om jag är nyfiken.

 

Att man håller sig så kall att man inte tar det där sista steget och trycker av tyder på en otrolig och imponerande självbehärskning som borde belönas högre än alla tapperhetsbelöningar som finns.

 

Ni som var med. Ni vet vad som hände. Och den som säger något om att ni skulle gjort på annat sätt är antagligen sämre utbildade eller vet inte vad de pratar om.

 

/Born, som är glad över att inte ha behövt ta era beslut.

 

Edit. ändrade de till ni.

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

När jag satt här hemma och studerade gamla bilder från 01:an , så tog jag även fram en del från återträffen 10 år senare.Då fann vi till vår stora glädje att gamla Ragnarök (13005) var närvarande. Och att uppleva detta 10 år senare utan att ta en bild var otänkbart. 10%20ar%20senare.jpg

 

un_swe

Link to comment
Share on other sites

Jag minns när det hände och hur maktlös man var sittandes framför TV:n. Senare på sommaren året efter träffade jag en kille som gärna berättade om sin tid på balkan men inte med ett ord ville prata om Stupni Do. Nu när jag har träffat och pratat med folk (t ex EXXON) som var där förstår man att det kan behövas lite tid att bearbeta och få distans till hemskheterna.

 

Unicorn, Haegg, Exxon och ni andra från BA 01: kan ni inte se till att det blir bok av detta. L A Karlsson kunde ju... ...eller en film, tänk er BBC:s "Warriors" på svenska.

Link to comment
Share on other sites

Unicorn, Haegg, Exxon och ni andra från BA 01: kan ni inte se till att det blir bok av detta. L A Karlsson kunde ju... ...eller en film, tänk er BBC:s "Warriors" på svenska.

Har du sett Tango Lima?

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vi som var med i Vares, Stupni Do, Olovo o.s.v kommer aldrig att glömma det. Ibland så vill man inget annat än att det aldrig hade hänt. Men oftast så känner man en stor stolthet. Det träkiga är att det hade ett rätt högt pris. En del har efter 10 år först nu börjat resa sig av alla de smällar de fick. Man känner sig så splittrad av att läsa alla era insändare. Det känns nu som om livet gått vidare men endå sitter en hel del av tankarna kvar i Bosninen leran. Starkt ändå av alla fortsätta att bearbeta alla händelser. Detta är kanske något som Swedint skulle ta lärdom av? :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig varit mer stolt över att vara svensk än vad jag är nu efter att ha läst unicorns text. Jag kommer knappt ihåg något av kriget, bara lite tv bilder i huvudet (jag är född 88). Men det rann ett par tårar ner för kinden när jag läste texten. Ni är verkligen hjältar som tjänstgjorde där nere. You guys are hall of fame in my book! :rockon:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag har aldrig varit mer stolt över att vara svensk än vad jag är nu efter att ha läst unicorns text. Jag kommer knappt ihåg något av kriget, bara lite tv bilder i huvudet (jag är född 88). Men det rann ett par tårar ner för kinden när jag läste texten. Ni är verkligen hjältar som tjänstgjorde där nere. You guys are hall of fame in my book! :tveka:

Ingår i samma åldergrupp som Dizzy_Keys och delar även hans uppfattning om er som hjältar.

 

Annars vet jag inte vad jag ska säga mer än att ni är mina hjältar och att man får perspektiv på tillvaron bara av att läsa något sånt här.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag har alltid tänkt så att hjältar är sådant som inte finns nu i denna värld av terroratentat och svält i världen, Utan sånt som bara fanns i våran historia och förflutna. Men efter att ha läst den här historien och läst på mig lite om Stupni Do så har jag starkt ändrat min uppfattning om den synpunkten.

Att bara läsa den här historien får det att rysa i hela kroppen.

 

Det må låta som en Klycha men Unicorn och alla ni andra som var där nere,

Ni ÄR verkligen Hjältar och ni har förtjänat min respekt för all framtid. Jag kommer i alla fall aldrig att glöma den här historien.

 

Nu är det bara att hoppas att dom som är ansvariga för denna hemska sak blir inlåsta och aldrig kommer ut igen.

Det är sådana personer som får mig att börja fundera på om dödstraff inte är så dåligt i alla fall.

 

Med Repsektfulla hälsningar // Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest nordbat2 vares

Unicorn...

 

Gimnasium i Vares är NORDBAT 2.

Man behöver inte säga något mer.

Jag skulle säga nogåt ur en annan synvinkel.

Nordbat 2 personal rädade några av min familj i Vares.

 

När jag frågade hurdana svenskarna var, så svarade min faster:

-Som änglar, som en mor...

Hon var i grupen som var rädad från skogen.

 

Ni kan vara stolta!

 

Jag kan inte uttrycka mig med ord om hur tacksam jag är.

 

Jag vill, om jag får, översätta texten på bosniska och läga ut den i forumet på Varess hemsida.

 

TACK SÅ MYCKET!!!!

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Har någon bemödat sig att översätta till engelska? Det finns nog många som är intresserade av dessa händelser!

 

Har du läst hela tråden?

Om inte, gör det och återkom sen med din fråga. ,O

 

The Swede

 

Jag :dong: mig själv. Naturligtvis hade det gjorts.

Följdfråga: har den publicerats på annat ställe? Isf var och hur har den emottagits?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ett brev hade under dagen överlämnats där man hotade med att återigen anfalla campen.

 

Anföll HVO svenskarnas camp, eftersom ordet "återigen" har klämts in?

 

Nej, men dom hotade ett flertal gånger att göra det.

Formuleringen borde alltså varit "återigen hotade att anfalla campen"

Det hade nog blivit en intressant tillställning om dom försökt sig på ett regelrätt anfall.

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Massakern i Stupni Do 1993-10-22

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...