EO4 Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Vår försvarsmakts instruktionsböcker brukar av tradition vara späckade med mer eller mindre förnumstiga råd och tips med stor oavsiktlig humorpotential. Exempelvis "Överlevnadshandbokens" kraftfulla utrop med blå text i marginalen "DRICK ALDRIG URIN!". Jag tänkte tillägna denna tråd till att vaska fram dessa guldkorn ur SoldF, SoldR Mtrl, Vintersoldat, Överlevnadshandbok, Svensk Soldat e motsv. Har ni hittat någon rolig passus i instruktionslitteraturen så posta dem gärna här - androm till förnöjelse och varnagel. Jag börjar själv med en nyupptäckt goding i senast upplagan av SoldF (2001) som jag nyligen har fått händerna på och skummat lite. Det finns sannolikt många flera så gräv djupt! Nåväl, på sidan 359 hittade jag följande uppmaning: "TA MED DIG TRÄDGÅRDSREDSKAPEN VID MOBILISERING" Tja... bland alla civila friluftsprylar är det naturligvis kratta och vattenspridare jag först tänker ta med mig om Ivans landstigningsflotta visar sig utanför Kapellskär... klockrent! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Taget från SoldF 86 "Den överlever som skickligast utnyttjar terrängen och bäst hanterar sitt vapen" ackompanjerat av en bild av en soldat som brassar på för fullt i auto med AK4 från höften. Hmm, med tanke på att det är taget från SoldF. Är det där nåt sätt som lärs ut (i HV) lärdes ut (till vpl förut) att använda sin bössa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Som Amröjare så ser jag det som en logisk grej, kan dock tänka mig att det kan se lustigt ut. Som Amröjare använder vi just trädgårdutrustning för att leta efter minor. Först spöar man för att kolla efter tråd, därefter klipper man ner vegetationen och kör sedan med minsökaren. Dock har inte försvaret köpt in några friläggningsatser, alltså trädgårssax, spade o.s.v. Det man sa till oss var att om det blir krig så skulle vi bara gå ner till närmaste trädgårdshandlare och plocka ut det vi ville ha och be dem skicka räkningen till FM, men i dessa pengar sparar tider så är det väl mera ekonomiskt om vi tar med det själv :P Tycker annars att sid 64 är rätt så bra. Val av stridsställning, bakifrån = bäst, snett bakifrån = bra, sida = snett framifrån = mindre lämpligt och framifrån = självmord EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted May 6, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted May 6, 2002 En av mina favoriter är sidan 43 i Svensk Soldat 1983. Bilden, vars bildtext lyder "Soldater ur ett jägarförband på nattligt uppdrag" föreställer några herrar i m/59 mundering, beväpnade med AK4. De ser ut att framrycka smygande mot fotografen (som tagit bilden med blixtljus nattetid), och bilden kanske hade varit trovärdig, om det inte vore för den överfulla svarta sopsäck som hänger mitt i bilden på ett litet träd mellan soldaterna. Någon meter bakom den förste soldaten ( Bakom trädet med sopsäcken) syns också ett maskeringsnät och ett kasst maskerat tält 12. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjorven Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 Förberedelser före strid. "Töm tarm samt urinblåsa" gäller även inför möte med det motsatta könet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
#snowman# Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 Tycker annars att sid 64 är rätt så bra. Val av stridsställning, bakifrån = bäst, snett bakifrån = bra, sida = snett framifrån = mindre lämpligt och framifrån = självmord LOL Den är komisk... självmord... ja, fy fan. =D Min son bläddrade i SoldF och tyckte bilderna var fina. Han förstod dock inte riktigt varför inte alla sköt p-skott hela tiden... =) Det är gott gry i pojken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mojo Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 Lite fånigt, men på bilden när säkjaktgruppen utför SOLO så sitter hunden med full fräs. Antar att han är stridskåt heh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlad Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 om man gämför soldf böckerna så har väl attityden blivit mer våldsamare i den nya boken eller? Mvh Vlad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
#snowman# Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 @Mojo Klart han är!!! Det är väl ok att det är lite våldsammare... syftet med boken är ju att lära ut en del våldsamma saker. Kan ju inte gärna visa bilder på människor som kramas och ger varandra presenter... Fast det kan ju vara med i slutet av boken. Lite: Slutet gott allting gott, så där... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Greven Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 Tycker att klasikern "Skjut chefen först" ur gamla SoldF var klockren. Nu har man ju som bekant ändrat skrivningen till "Skjut fiendens chef först" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dass Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 tycker att det är kul när do mbeskriver posttjänst: "Vaksam och stridsberedd- då lever du och dina kamrater längre" märk att det står "längre" vilket betyder att ni kommer att dör för eller senare fast dom andra dör lite fortare. annars tycker jag att historien om hurm an rensar värn i förra soldf var kanonbra (och kul) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 sida 46 i Vintersoldat "Andas inte in fordonsavgaser". :0 <--tar ett djupt andetag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
f21 Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 tycker att det är kul när do mbeskriver posttjänst: "Vaksam och stridsberedd- då lever du och dina kamrater längre" märk att det står "längre" vilket betyder att ni kommer att dör för eller senare fast dom andra dör lite fortare. annars tycker jag att historien om hurm an rensar värn i förra soldf var kanonbra (och kul) Och det var? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dass Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 tycker att det är kul när do mbeskriver posttjänst: "Vaksam och stridsberedd- då lever du och dina kamrater längre" märk att det står "längre" vilket betyder att ni kommer att dör för eller senare fast dom andra dör lite fortare. annars tycker jag att historien om hurm an rensar värn i förra soldf var kanonbra (och kul) Och det var? soldf sid 138 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PET Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 All heder åt tecknaren av streckgubbarna i SoldF från -65! Man märker det inte först, men när man tittar en andra gång och tänker efter så ser de helt kopiöst löjliga ut, varenda en! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 En annan liten fin grej tycker jag är i soldR mtrlG. PÅ nästan alla bilder på ksp så laddar man ett band fullt med spårljus... Sedan, är det någon som har sett Bofors säljar video "84 mm RCL CARL-GUSTAF M3 SYSTEM"? I den så stor i alla fall några soldater och håller upp olika typer av ammo. En utav dessa killar har bland de "roligaste" maskeringarna. Han har ingen färg runt ögonen eller munnen så han ser ut som man brukade framställa mörkhyade på tecknad film för. Stor mun och stora ögon. Ser förjävligt ut och detta är en film som man vissar för andra länder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 tycker att det är kul när do mbeskriver posttjänst: "Vaksam och stridsberedd- då lever du och dina kamrater längre" märk att det står "längre" vilket betyder att ni kommer att dör för eller senare fast dom andra dör lite fortare. annars tycker jag att historien om hurm an rensar värn i förra soldf var kanonbra (och kul) Alla dör väl till slut? Eller hade du tänkt leva förevigt? Finlands största pansaräss från 2VK, Börje Brotell sa en gång till mig att citat "i kriget dör inte alla, men i det civila då dör alla" slut citat. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PET Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 Ser förjävligt ut och detta är en film som man vissar för andra länder! 100 spänn på att LD har en länk till Real Playerversionen... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 På tal om taskiga säljfimer, har någon sett en CV90 säljfilm från 80-talet? Innehåller ett gäng vpl i M/59 som sitter av och gör framryckning medan 40mm understöder. Den linjen torde ta något slags rekord i kurvighet. Inte en jävel är i höjd med någon annan. Den används alltså av Hägglunds för att sälja Strf90 utomlands. *suck* ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Pathmaker Posted May 8, 2002 Report Share Posted May 8, 2002 Förr fanns det något som hette "skyttelinje med djup", en 80-tals dumhet!! där meningen var att man inte skulle framrycka i höjd med varandra. Det skulle annars kunna föreställa en "skytteplog" oxå en dumhet fast modell "ny" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Å Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Nån som vet om Soldf-boken går att få tag på utanför det militära? Köpa på nån internet-sida eller liknande? Sugen på o plugga lite innan inryck till sommaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Nån som vet om Soldf-boken går att få tag på utanför det militära? Köpa på nån internet-sida eller liknande? Sugen på o plugga lite innan inryck till sommaren. Söders överskott 150 SEK. Du kan även beställa direkt från FMLOG. Hur man gör finns att läsa om i andra trådar som du hittar genom att söka. /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 (edited) Nån som vet om Soldf-boken går att få tag på utanför det militära? Köpa på nån internet-sida eller liknande? Sugen på o plugga lite innan inryck till sommaren. Det går att beställa. Kolla längst ned på denna sida. FMLOG - Publikationer Edit: Eller varför inte SoldF Edited February 21, 2005 by Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 I de nyare reglementena finns ju gula rutor med uppmaningar om vad man bör och inte bör göra och vissa av dem är fantastiskt löjliga eftersom de är så uppenbara. Ett exempel är i SoldR Mtrl Vapen, AK4 på sidan 28. "Varning! Inga fingrar framför mynningen!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lockwed Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 På sida 206 i SoldF2001 finns en bild på ett gäng soldater som tydligen gör sig färdiga för strid. Chefen gör tecknet färdiga till strid med jordens största leénde på läpparna, killen som står längst bak i gruppen precis till vänster om chefen ser ut att förskräckt ta sig för kinden, soldaten till vänster om radion håller för öronen för att slippa höra och soldaten till vänster om honom ser ut att ha planer på att kasta en ask 5,56 i skallen på gruppchefen Dett är bara iofs vad min hjärna har gort det till men ni kan väll titta på bilden och säga till om inte ni också ser det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lobo Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Mojo & Lockwed>> Satan vilka bra exempel ni tog fram! Skrattar som en femåring cirkus. Hur bra som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted February 21, 2005 Author Report Share Posted February 21, 2005 Vill minnas att i någon gammal SoldR Mtrl som fastställdes under Åke Sagrens tid så fick han i förordet till en "skarp" formulering när han försökte militäranpassa det civila uttrycket "rikta aldrig ett laddat vapen mot något" till "rikta aldrig ditt vapen mot någon du inte tänker skjuta på". Karske Åkes formulering undviker alltså (avsiktligt?) att avgränsa anläggandet till Fi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Har inte soldf framför mig just nu, men jag vet att det på ett ställe står skrivet i marginalen: "Vinn striden!" :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henil Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Svar Ja. På sidan 239 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.Beavis Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 SoldF 2001 sidan 163 i marginalen : Fungerar inte fordonet får du och dina kamrater gå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts