Unicorn Posted October 22, 2003 Report Share Posted October 22, 2003 Jag blir lite beklämd när det även i detta forum, som jag i dagens läge håller för det mest balanserade och sakliga (fan tro´t!) svenska forumet på nätet, sällan nämns en enda amerikansk händelse, individ, utrustningsdetalj eller annat utan att det följs av en hagelskur inlägg som varierar från putslustiga, via fördomsfulla, till ibland rent hatiska inlägg om amerikaner i allmänhet. Det verkar dessutom inte ha med politik att göra, då påhoppen kommer som ett brev på posten fullständigt oberoende av vilken faktisk politik USA för. Missförstå mig rätt; USA är planetens starkaste makt och som sådan bör man skärskådas och kritiseras kanske mer än övriga länder. Visst kan man väl även unna sig att skratta åt vår fördom om den ”typiske amerikanen” som ju ibland besannas. Min poäng är dock att det är en skillnad på kritik, humor och rent horribel hatpropaganda och fördomsfullhet av modellen ”amerikaner är ju ändå så korkade och deras president är en korrupt idiot”. Stämmer man inte in i vad jag upplever vara en allmän svensk (europeisk?) ”anti-USA-jargong” där sakliga synpunkter och ifrågasättanden kryddas med totalt onödiga bisatser - i vilka man kommenterar amerikanernas intelligens, dåliga smak och allmänt dåliga gener – då är man en indoktrinerad ”USA-älskare”. Att jag ens känner mig tvungen att behöva motivera varför jag tycker det är osmakligt att lägga till epitet som om man använt dem mot vilket annat land som helst hade blivit anklagad för fördomsfullhet, politisk indoktrinering eller rentav rasism talar väl för sig självt. Jag har vid det här laget även i detta forum (som jag som sagt anser bättre än genomsnittet) fått fullständigt klart för mig hur all amerikansk utrustning är skitkass, och att ingen skulle köpa den om de inte hotats med ekonomiska sanktioner eller militär intervention. Amerikanska soldater är genomgående så korkade att de behöver befälets hjälp för att knyta skorna – och de vet garanterat mindre om krig och krigföring än en genomsnittlig svensk högstadieelev. Om USA någon gång ger någon form av bistånd är det ”något skumt” med det hela, och det handlar egentligen om ett raffinerat sätt att plundra befolkningen på pengar och naturtillgångar så att befolkningen helst skall svälta ännu mer. Då skall man ju förstås se detta mot bakgrund av att det amerikanska folket är ett folk av enbart våldsfixerade, ointelligenta, inskränkta korkskallar som saknar förmåga till eget tänkande, bara tänker på gud, vapen och pengar och inte förstår sitt eget bästa. Vad kan man å andra sidan begära då de styrs av en förståndshandikappad A-lagare som deserterat från Vietnamkriget och faktiskt är ondskan personifierad. Vore vi lika dum-religiösa som de löjliga amerikanerna skulle vi förmodligen ha klassat USA:s president som Antikrist. Han hade för övrigt aldrig kommit till makten om inte valsystemet också hade varit ett odemokratiskt skämt skyddat av ett korrupt rättssystem. Ibland känns det som om USA debatteras mer objektivt och insiktsfullt i Nordkorea än i Europa. Den ”toleranta” svensk-europeiska bilden av amerikaner börjar allt mer likna bilden av juden i den nazityska propagandafilmen ”Der Ewige Jude” (provokation). Känn sig träffad den som vill. Hur upplever t ex ni amerikanska deltagare i detta forum situationen? Min debattfråga är således: Varför älskar vi att hata amerikaner? Haf en trevliger debatt/U. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted October 22, 2003 Report Share Posted October 22, 2003 Jag tror att min ståndpunkt är tydlig nog. Det borde ju vara klart efter otaliga inlägg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Delta Golf Posted October 22, 2003 Report Share Posted October 22, 2003 Underbart att se en tråd som denna Unicorn Håller med fullständigt, hör ofta i universitetets korridorer hur man konstaterar hur J*vla dumma amerikaner är, att de inte vet något om nånting utanför USA osv osv... Kan nån säga vad en amerikan är?Är det en vit, utbildad helt normal, schysst person som inte är speciellt intresserad av vapen (de flesta jag lärt känna), är det en redneck från södern som kanske bara gått grundskola?Är det en svart kriminell från ghettot, eller en läkare med kinesisk bakgrund?Vem är mest amerikan, en chassid i NY eller en mexikansk invandrare i LA? Med så många olika kulturer som finns i USA så vore det ju väldigt intressant hur man kan dra lite mer än 290 milj människor över en kam.Ren, skär rasism och FÖRDOMAR! Jag vågar dessutom påstå (efter att ha konfronterat många jag hört) att de flesta inte ens har varit i USA, än mindre lärt känna mer än en "amerikan". //DG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted October 22, 2003 Report Share Posted October 22, 2003 Unicorn: Eller så är det kanske du som för fördomsfull mot alla som riktar kritik mot USA och drar dem över en kam? Kanske är det så att du samlar ihop all kritik du märker och utifrån det drar slutsatsen att alla villkorslöst tycker illa om USA? Vilket är det? Jag för min del tycker rätt bra om USA. Däremd inte sagt att USA inte har sina brister. När jag debatterar/diskuterar brukar jag inte att ha för vana att syssla med ryggdunkande. Det som är bra med något behöver sällan diskuteras. Vad är det för nytta med att sitta i en diskussion och säga "Jo men USA har bra nationalekonomi, schyssta mänskliga rättigheter och är ett allmänt trevligt land"? Vad tillför det diskussionen? Det man nrmalt debatterar är istöllet bristerna, vilket lätt då skapar den felaktiga uppfattningen att man enbart tycker illa om landet... men den uppfattningen är felaktig. Sant är att det finns många fördomar mot USA. Så är det när man är mäktigaste nation. När man är Big Dog på stället kommer småhundarna att gläfsa och titta snett. Comes with the job... tyvärr. Det är synd att småaktighet och stänk av avundsjuka påverkar omdömet. Men sedan är USA inte perfekt heller. Det finns saker att diskutera om USA som är rent ut sagt för djävliga. Och eftersom USA är så stort som det är samt har en utrikespolitik som gör att deras handlingar påverkar väldigt många människor, då är det ofrånkomligt att välförtjänt hård kritik kommer att riktas mot dem. Jag tycker att ditt omdöme om USA-kritikerna är i samma stil som det du anklagar USA-kritikerna för. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 22, 2003 Report Share Posted October 22, 2003 Förklaringen stavas väl J A N T E L A G E N. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted October 22, 2003 Author Report Share Posted October 22, 2003 Det gick snabbare än jag trodde att sorteras in i "indoktrinerade USA-älskar-facket". Jag har ingenstans, någonsin skrivit att USA är ett perfekt, föredömligt eller ens bra land. Jag har heller ingenstans hävdat att USA inte skall kritiseras. Jag har ingenstans hävdat att alla som kritiserar USA är USA-hatare. Det enda jag hävdat är att det enligt min mening är allt för VANLIGT att krydda även saklig och välbehövlig USA-kritik med onödiga och osakliga tillägg av närmast rasistisk karaktär. Tyvärr förtar detta kritikens trovärdighet, för visst förtjänar USA om något land att ifrågasättas och kritiseras. Man kan dock kritisera utan att nedlåta sig till onödiga påhopp, och de flesta klarar också detta på ett förjänstfullt sätt. Ovan nämnda ifrågasättande av vårt eget förhållande till USA-kritik räckte tydligen för att redan tredje inlägg skall låta påskina att jag ägnar mig åt ryggdunkande av USA, att jag mer eller mindre antytt att USA är ett perfekt land och att jag fördumsfullt dömer ut alla USA-kritiker över en kam. Quod Erat Demonstrandum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeratul Posted October 22, 2003 Report Share Posted October 22, 2003 För att svara på din fråga Unicorn, så är det väl för att man både från "vanliga" arbetande amerikaner och från deras regim inte så sällan får höra vilket förträffligt land USA är. Det är här det skiter sig för mig. Var inställningen generellt sätt lite mer ödmjuk så... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted October 22, 2003 Report Share Posted October 22, 2003 Tror att antiamerikanska stämningar i detta land till stor del beror på att stora delar av journalistkåren är väldigt antiamerikanska och väldigt många svenskar baserar ju det mesta om omvärlden på vad de läser i justtidningar och ser på nyheter. Fick t.ex. höra hur en av utrikeskommentorerna i en kanal hade sitt förflutna i 68 vänstern så man kan ju undra hur objektivt våra nyhetsprogram egentligen är. Sedan har vi ju det faktum att så fort nått fel/klantig sak händer i USA så går det väldigt snabbt att att vi får höra det här. Speciellt Bush som svenska pressen gör allt för att baktala. Ta hans uttalande "Almost all our import comes from overseas" till "Nästan all vår export kommer utomlands" kanske inte en helt 100% korrekt översättning. Sen tror jag även många gillar att klanka ner på USA för det är ett sätt att hylla vårat egna system. Man hör ju många gånger så fort man kritiserar våran nuvarnade regerings politik med kommentaren -"Du vill väl inte ha det som i USA" Men det som irriterat mig mest med kritiken är att den som uttalar dem ganska ofta ej har kunskap om det han uttalar sig om utan bygger på allmän hörsägen. Detta får ju oss svenskar bara att själva framstå som självgoda och outbildade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter_PB Posted October 22, 2003 Report Share Posted October 22, 2003 Jag håller med i att svenska journalister verkar ha en nästan omättlig förkärlek för att baktala George Bush. för en man som talar så mycket offentligt som han gör är det helt omöjligt inte då och då råka säga fel. Håller också med om att de flesta som yttrar de vanligaste fördomarna typ "Alla amerikaner är vapentokiga tjockisar" och " George Bush kom till makten genom valfusk" etc, faktiskt aldrig varit i USA. Själv har jag bott ett år i USA och jag tycker att USA har ett orättvist rykte, men givetvis finns det mycket hos USA som kan kritiseras. Jag har upplevt att amerikaner på olika ställen är väldigt annorlunda. Att bara tänka på amerikaner från till exempel södern ger en felaktig bild. OOOPS skrev från min kompis användare... Victory var det som skickade egentligen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu.Bar Posted October 22, 2003 Report Share Posted October 22, 2003 Det har nog också att göra med att det alltid anses okej att hacka på den starke. Det är roligare att slänga en tårta på en makthavare än någon som har det svårt. Hur mycket sympati skulle jag få om jag gick omkring och kastade tårtor på uteliggare? Och, som Erik G nämnt, Jantelagen. Är du störst bäst och vackrast så är det jävligt viktigt att du inte vet om det själv. Föreställ er att en grabb i en datorsal på din skola utbrister "Fan, vad jag är bäst på sånt här, jag lyckades fixa det!". Spelar det någon roll om det är killen som hatar datorer eller om det är datanörden med MVG i alla ämnen? Samma sak på din arbetsplats, spelar det roll om det är nätverksteknikern eller den utvecklingsstörde truckföraren som basunerar ut sin oerhörda förmåga på att hantera datorer? Jo faktiskt. Det är inbyggt i vår natur. Det är också politik och rädsla. USA:s nuvarande regerings politik ligger en bra bit åt höger på den politiska skalan jämfört med medelsvenssons åsikter. Vi bevakar extra noga hur USA hanterar internationella överenskommelser just för att vi vet att de är de enda mäktiga nog att skita i dem. Många är också rädda för vad USA:s enorma makt i kombination med den politiska utvecklingen där kommer innebära för oss. Nu ska jag återgå till mina amerikanska TV-serier och min amerikanska musik och allt annat från det stora landet i väst som jag inte skulle klara mig utan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted October 22, 2003 Report Share Posted October 22, 2003 ...precis. Efter en hård morgon med att håna USAs lagligt valda regering och den krigsmakt som huvudsakligen såg till att vi slapp lära oss ryska i skolan och vars närvaro man skriker efter varje gång en buse gör ngt runt om i världen. Så promenerar jag i mina jeans och Nike dojjor till Burger King för att äta lunch och därefter se på en serie från FOX. Anklagar ingen här, mer en del folk jag stöter på vid Universitetet beter sig så. Tillhör nog USA försvararna här, men rätt oundvikligt efter 11 år i ameikanska skolor. Har ngn annan följt den helt underbara brevväxlingen kring Svensk-Kubanska föreningen på DNs ledarsida förresten? läs deras åsikter här http://home.swipnet.se/~w-30687/ Jag skulle skratta om det inte vore för alla som lider helvetets alla kval under den regimen :( Oj vad OT det blev. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted October 22, 2003 Report Share Posted October 22, 2003 Det gick snabbare än jag trodde att sorteras in i "indoktrinerade USA-älskar-facket". Jag har ingenstans, någonsin skrivit att USA är ett perfekt, föredömligt eller ens bra land. Jag har heller ingenstans hävdat att USA inte skall kritiseras. Jag har ingenstans hävdat att alla som kritiserar USA är USA-hatare. Det enda jag hävdat är att det enligt min mening är allt för VANLIGT att krydda även saklig och välbehövlig USA-kritik med onödiga och osakliga tillägg av närmast rasistisk karaktär. Tyvärr förtar detta kritikens trovärdighet, för visst förtjänar USA om något land att ifrågasättas och kritiseras. Man kan dock kritisera utan att nedlåta sig till onödiga påhopp, och de flesta klarar också detta på ett förjänstfullt sätt. Ovan nämnda ifrågasättande av vårt eget förhållande till USA-kritik räckte tydligen för att redan tredje inlägg skall låta påskina att jag ägnar mig åt ryggdunkande av USA, att jag mer eller mindre antytt att USA är ett perfekt land och att jag fördumsfullt dömer ut alla USA-kritiker över en kam. Quod Erat Demonstrandum. @Unicorn Jag sade inte att du dunkar rygg. Jag sade att jag själv undviker det. Skillnad. Jag sade inte att du hävdat att USA inte får kritiseras. Jag sade att USA bör kritiseras på vissa områden. Skillnad. Jag sade inte att du påstår att USA är perfekt. Jag hävdade att USA inte är perfekt. Skillnad. Jag har inte fällt något av dessa uttalanden om dig och/eller påstått att du har vare sig sagt eller menat dessa. Jag undrade om det möjligen kunde vara så att du går för hårt fram åt kritikerna på samma sätt som kritikerna går för hårt fram åt USA. Att du väljer att tolka mitt inlägg på hårdast möjliga sätt förstärker min misstanke. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted October 22, 2003 Author Report Share Posted October 22, 2003 Unicorn: Eller så är det kanske du som för fördomsfull mot alla som riktar kritik mot USA och drar dem över en kam? Kanske är det så att du samlar ihop all kritik du märker och utifrån det drar slutsatsen att alla villkorslöst tycker illa om USA? Vilket är det? --- Jag tycker att ditt omdöme om USA-kritikerna är i samma stil som det du anklagar USA-kritikerna för. /J Kanske har jag övertolkat signalerna i ditt inlägg ovan, och i så fall ber jag om ursäkt. Syftet med denna tråd var INTE att diskutera huruvida man är "för eller emot USA" - något jag anser omöjligt utan att diskutera klart definierade sakfrågor. Frågan var snarare i vilken ton och vilka epitet man använder för att diskutera just ett visst land och dess invånare. Av ditt inlägg kan jag då uttolka att din uppfattning är att jag helt enkelt missuppfattat det hela och att amerikaner inte är mer "lovligt byte" än andra. Det kan jag respektera, och vi lär aldrig kunna ta del av någon statistik som bevisar hur den faktiska situationen är. Beror då min - möjligen inbillade - uppfattning att vi lättare häver ur oss ovidkommande kommentarer om just amerikanska fenomen på att vi faktiskt oftare diskuterar amerikanska förhållanden, beror det på att jag är "USA-indoktrinerad" och har fel, eller är det lättare för oss att kasta ur oss fördomar mot just amerikaner då det ändå inte drabbar någon det är "synd om"? Att t ex Bush är "ointelligent" har jag faktiskt t o m hört av en reporter i nyhetsprogram i TV. Det kan måhända vara sant att han ÄR ointelligent, men vad grundar man i så fall den "objektiva" upplysningen på? Har han genomgått något slags jämförbart IQ-test som alla världens ledare genomgår? Varför är han dessutom den ende världsledaren jag någonsin hört detta om (förutom, som av en slump, Ronald Reagan). Vilket annat folk brukar vi återkommande referera till som outbildade, inskränkta och korkade? Är det bara jag som missat detta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted October 22, 2003 Report Share Posted October 22, 2003 Tja jag vet då inget land som vi brukar prata särskilt högt om utan gliringar och fördomar är alltid för det mesta det som brukar kastas omkring. Att USA får sig många slängar beror helt enkelt på att det är det land som syns mest och därför är störst måltavla. Personligen är jag mycket såpass mycket emot fördomar att jag knappt ens drar på munnen åt blondinskämt. Politikerförakt och snuthat har jag också lagt av med. De enda som jag fortfarande friskt delar ut kängor till är media på grund av upprepade dåliga erfarenheter... men någonstans i mitt huvud finns ändå vetskapen/förhoppningen att även de menar väl. Vad gäller just USA har jag ett antal bekanta där... och de är alla lika schyssta som vilken annan världsmedborgare som helst. Jag skall dock inte sticka under stol med att ibland drar jag väldigt djupa suckar när människor verkligen uppfyller de fördomar som sägs om dem. Politiskt korrekt i all välmening... men ibland, vid vissa tillfällen, är världen så illa som fördomarna säger. Exempelvis har jag råkat ut för feminister som uppfyller nidbilderna av tomanshatande tokfeminister. Vad gäller amerikaner blev till och med vår amerikanska sys admin som vi hade på förra jobbet mäkta irriterad på sina landsmän då de närmast kroniskt hade problem med att skilja på Sverige och Schweiz. Jag håller dock med om att USA får en inte helt förtjänad mängd skäll. Tyvärr är felet med människor att de är fördomsfulla i allmänhet. Jag själv försöker låta bli att vara det... men det är långt ifrån alltid jag lyckas. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
panzerkampfwagen Posted October 22, 2003 Report Share Posted October 22, 2003 Saken är väl den att vi och jänkarna gör saker och ting på olika sätt. Våra båda kulturer är visserligen västerländska, men skiljer sig ändå nästan milsvitt. Jänkarnas sätt att se på sig själva skiljer sig markant från våra normer för självbetraktande, och därmed skiljer sig värderingarna. När de tycker att de gjort något bra ser vi vad de missat. Vårat för oss självklara lösande av problem ter sig för amerikanerna märkligt. Till saken hör väl att det är enkelt att genom kraftigt kritiserande av andra, hävda sig själv och sin ståndpunkt, och därmed verka engagerad och insatt i nästan vad som helst. Jag tycker att amerikanerna gör en massa prylar jag inte har den minsta förståelse för, och att de gör sina saker på ett märkligt, ibland rentav idiotiskt sätt. Men om vi slänger på oss jänkarglasögonen en stund, hur ter inte vi oss? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gorg Posted October 22, 2003 Report Share Posted October 22, 2003 Tittar du en snabb blick på världskartan ser du att USA är ett väldigt stort land. Tittar du lite närmare ser du att det är ett GIGANTISKT stort land med ett flertal miljonstäder och endast två grannländer. Tänker man på det kan man förstå amerikanarnas dåliga sinne för världskartan och t ex blanda ihop Sverige och Schweiz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raptor Posted October 22, 2003 Report Share Posted October 22, 2003 Jag håller med Unicorn här i grunderna. USA tycker jag förtjänar att granskas och kritiseras men allt för ofta drar man in andra ovidkommande argument i diskussionen. Jag som själv anser mig vara pro-amerikan har svårt att svälja argument när de bifogas med någon syrlig, nedlåtande kommentar om amerikanarnas livsstil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elfgren Posted October 22, 2003 Report Share Posted October 22, 2003 http://www.amerikasvanner.nu/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted October 22, 2003 Report Share Posted October 22, 2003 http://www.amerikasvanner.nu/ En sida där bland det första de skriver är : "Det är vänsterns gamla USA-hat som dammats av och plockats fram. I debatten framställs USA som ett ondskefullt, maktfullkomligt imperium och bland unga människor sprider vänstern framgångsrikt myter och lögner, där USA anklagas för det ena grova brottet efter det andra. ". Gillar inte riktigt den typen av retorik.... Tycker den påminner om samma typ av retorik som extremgrupper från alla håll brukar använda. Men det är bara min åsikt ....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted October 22, 2003 Report Share Posted October 22, 2003 Först vill jag påpeka att jag inte har lusläst alla inlägg i tråden så det kan hända att jag upprepar vad nån annan skrivit. Mycket kan sägas om USA. Utan att virra in mig i en massa detaljer så vill jag säga att jag själv är mycket kritisk till både den utrikespolitik och inrikespolitik som förs av USA's makthavare. Tyvärr finns det personer(jag vet inte hur många eftersom jag inte gjort nån opinionsundersökning)som anser att folk har de politiker de förtjänar. Att amerikaner generellt är feta och dumma i huvet eftersom alla på Ricki Lake är det osv.Dessa håller jag inte med. De amerikaner jag "känner"(iofs relativt ytligt och inte så många)har jag då inte upptäckt några fel på. De är inte dummare än andra, de är inte mer själviska än andra, de är inte mer skrytsamma än andra....listan kan göras lång. Problemet är kanske att en del personer inte gör någon skillnad på folket i ett land och regeringen/regimen i ett land.(Ex. miffon som hävt ur sig att Afghanistan/Irak borde bombas sönder och bli parkeringsplatser, vad de egentligen menar är: "Eftersom Saddam Hussein är en ond diktator så ska hela det irakiska folket utrotas från jordens yta" dvs de förespråkar etnisk rensning, lyckligtvis är dessa personer extremt få i förhållande till de som i alla fall försöker använda sina små grå). Det var nån som skrev nåt om rasism, men som jag förstått det så handlar rasism om hat mot andra(biologiska)raser. Så ett hatande av amerikaner skulle väl mer korrekt benämnas som..hmmm....nationalchauvinism? idioti? diskriminering? hets mot amerikaner? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted October 23, 2003 Report Share Posted October 23, 2003 Man ska inte dra alla jänkare över en kam. Men MIN åsikt är att det är skillnad på att kristisera ett land och de som bor i det. Ett land bedöms oftast (och enklast) men också enligt MIG till viss rätt efter den utrikes politik som landet förs. Bush för enligt MIG en korkad utrikes politik därför tycker JAG att Usa är ett land värdigt mycket utav den verbala skit som kastas över det. Sedan kan man dömma ett land efter deras folk i stort. Bor man i ett land med ett demokratiskt system så är MIN åsikt att alla är ansvariga för den politik som förs. Även om JAG inte gillar Miljöpartiet så anser JAG genom att jag röstar endå accepterar att statsministern blir en miljöpartist. Därför tycker JAG att man till viss del kan idiotförklara ett folk som väljer någon som Bush. Röstar man så anser JAG att man accepterar systemet. Sedan så kan man ju undra över hur demokratin fungerar när det enda in på 70 talet fanns folkgrupper som förvägrades att gå och rösta, när det enda in på 60 talet skedde godtyckliga lynchningar utav en del utav befolkningen. MEN, det med detta inte sagt att alla amerikaner är usla. Men de positiva saker JAG har hört om landet finns även i andra länder. En hel del utav de negativa saker JAG har hört om landet är unikt för just Usa. JAG tror världen skulle bli både säkrare och mer human om Usa slutade lägga sig i andra länders amgelägenheter. JAG tror inte att ett land där inte ens 50% av befolkningen röstar i presidentvalet får en demokratiskt vald president. JAG tycker inte att en stat som avrättar människor kan engagera sig till 100% i humanitära operationer utomlands. Nu är det sent och jag kommer att komma på hundra saker till att skriva så fort jag gått och lagt mig. Märkväl att jag betonar att det är JAG som tycker så här. Och jag tror detta kan bli en bra och givande diskusion. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grunt Posted October 23, 2003 Report Share Posted October 23, 2003 http://www.amerikasvanner.nu/ Angånde denna sida. Klipper och klistrar lite här. Utdrag från deras FAQ. "Är det inte viktigt att människor demonstrerar för fred? Fred är självfallet att föredra framför krig, och visst skall människor göra allt som står i sin makt för att försöka förhindra ett krigsutbrott. Den europeiska fredsrörelsen bestod i stort av antiamerikanska vänsteraktivister som alltid hatat Amerika och naiva tonåringar som inte kunde förstå hotet från Saddam Hussein. Förblindade av sin antiamerikanism insåg de inte att USA hade två val att välja mellan: Skulle de med militära styrkor angripa Saddam Husseins Irak för att dels befria ett förtryckt folk och dels befria omvärlden från ett stort hot, i de förmodade massförstörelsevapnen, eller sitta och se på när de pacifistiska krafterna i Europa skulle släppa fram en ny Hitler? De omfattande fredsdemonstrationer som kunde beskådas i Stockholm, London och Paris under några intensiva månader i våras handlade egentligen inte om att skona den irakiska civilbefolkningen från bombangrepp utan om att öppet visa vänsterns agg mot USA." Ska man skratta eller gråta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted October 23, 2003 Report Share Posted October 23, 2003 Ska man skratta eller gråta? Åt vad? Skiljer sig inte nämnvärt från vad jag upplevde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grunt Posted October 23, 2003 Report Share Posted October 23, 2003 Syftar på att det var länge sedan jag läste någonting som var lika präglat av en världsbild där allt antingen är svart eller vitt. Tycker inte att skribenten är mer nyanserad än de sk "vänsteraktivister" han kritiserar. Vad Amerikas Vänner tycks ha missat är att ingenting är perfekt. Inte ens USA. Håller dock med om att detta kan bli en givande och intressant debatt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bravebat Posted October 23, 2003 Report Share Posted October 23, 2003 Har själv en Amerikansk far, men tycker inte på något sätt heller att USA är perfekt. Men måste ju medge att USA har mycket som Sverige saknar. Stolthet över sitt eget land med en brinnande patriotism, en riktig nationaldag mm,mm. Här i Sverige är långt ifrån allt perfekt heller som många med "Pundarmedia" i spetsen försöker att påskina. Om man skall kritisera så börjar man väl hemma för här finns nog så mycket som inte alls fungerar!!, det är nog enklare att tänka på vad som är fel i andra länder än sitt eget. Men sen är ju Svensken i allmänhet självgod och blåögd, och gillar att kasta sten i glashus!!!!!! SVERIGE USA Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted October 23, 2003 Report Share Posted October 23, 2003 Den utbredda svenska kritiken mot USA kan inte bara förklaras med att USA skulle exponeras mer än andra. Jag tror det har mycket att göra med tre svenska idéströmmningar som haft stort inflytande i debatten under andra hälften av 1900-talet i detta land och som påverkat många svenskars sätt att se på världen. Den första är något som man kan kalla teorin om skilda måttstockar. Någonstans i svenskens inre tror han att amerikanen är som honom. När sedan amerikanen inte agerar som svensken hade gjort blir han förvånad, besviken och upprörd. T.ex. ryssen å andra sidan kan man inte förvänta sig något annat än hemskheter ifrån så det behöver man däremot inte reagera på. Det här kan yttra sig i en oerhörd upprördhet över en amerikansk bomb som av misstag träffar ett civilt mål samtidigt som ett medvetet utplånande av ett helt bostadskvarter i Tjetjenien inte får orsakar någon reaktion. Den andra idéstömmningen är "kålsuparteorin". Den innebär att alla som är inblandade i en konflikt som Sverige står utanför är lika goda kålsupare. Det spelar ingen roll om den ena parten är en demokrati och den andra en diktatur. USA som ofta varit inblandade i konflikter har ofta fått sig en slev av detta resonemang. Denna teoris rötter är att söka i Sveriges position mellan två supermaktsblock. Den tredje stömmningen kan bl.a. ses som det offentliga uttrycket för ovan nämnda strömmningar och det är svensken som moralisk domare. Det neutrala Sverige i Europas utkant hittade en roll att spela på den internationella arenan trots att landet på många sätt stod utanför det stora schackbrädet. Från en position snett från ovan blickade svensken ut över världen och agerade moralisk domare. Denna oberoende röst har framfört mången sanning men har också understundom bortsett från de hänsynstagande man måste ta som spelare ute på brädet. Även här har USA med sin iver att agera för sina ideal kommit i skottgluggen. Ibland välförtjänt men ibland på ren rutin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted October 23, 2003 Report Share Posted October 23, 2003 http://www.amerikasvanner.nu/ /../ Förtjänade USA att bli attakerat den 11. september 2001? Är det inte viktigt att menniskor demonsterar för fred? /../ Med tanke på den språkliga nivån, bortsett den barnsliga retoriken, håller jag inte den sidan speciellt högt. Jag är tacksam för att ni befriade våra nordiska bröder och systrar från nazismens förtryck. Jag hittar ingen liknande tack-sida för Sovjetunionen, Storbritannien, Polen, Frankrike eller Kanada.. USA har sina fördelar och sina brister, jag själv är försiktigt pro-amerikan. USA är de facto den militärt starkaste nationen och har extremt inflytande - tyvärr beter jänkare och nationen sig ibland som ett barn med för stora muskler. Med tanke på dess makt, är det bra att USA kritiseras - så länge kritiken är SAKLIG och inte drar iväg i en massa pajkastning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nastyheadwound Posted October 23, 2003 Report Share Posted October 23, 2003 Mycket av anti-amerikanismen har väl att göra med att USA kommit att representera en visst typ av samhälle som många människor i Sverige och Europa vill distansera sig från. I och med USAs politiska och kulturella inflytande i världen och i och med globaliseringsprocessen upplever dessa människor att även Europa håller på att amerikaniseras i många avseenden. Amerikaniseringen associeras med mängder av saker som man i en europeisk kontext upplever som negativa, framförallt nedskärningar i offentlig sektor, privatisering, maktförskjutning mot "kapitalet" på löntagarnas bekostnad, bristande miljöhänsyn osv. Då är det kanske lätt att se denna utveckling som en gigantisk politisk konspiration från USAs sida, hävda att USAs regering bara går i storföretagens ledband, att allt USA gör sker utifrån kapitalets kortsiktiga vinstintressen etc. För övrigt kan man konstatera att amerikaner på den politiska högerkanten också är ganska pigga på att generalisera om veka, snyltande, naiva, bidragsberoende, kultursnobbiga, illaluktande, opålitliga, avundsjuka och ekonomiskt bakåtsträvande européer. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bravebat Posted October 23, 2003 Report Share Posted October 23, 2003 För övrigt kan man konstatera att amerikaner på den politiska högerkanten också är ganska pigga på att generalisera om veka, snyltande, naiva, bidragsberoende, kultursnobbiga, illaluktande, opålitliga, avundsjuka och ekonomiskt bakåtsträvande européer. ;) Men denna beskrivning passar ju endast på Frankrike Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted October 23, 2003 Report Share Posted October 23, 2003 För något år sedan var jag ganska aktiv på Historychannel.com och diskussionsforumet där. Jag hoppade av/slutade skriva där när stämingarna mellan amerikaner och skribenter från övriga världen övergick från sakliga diskussioner kring historiska händelser och personer, till att kasta skit på varandra. Det jag kunde konstatera var, att även om de amerikanska skribenterna i huvudsak var artiga och försökte förklara sitt lands agerande avseende utrikerspolitiken, så var så gott som alla europeeiska skribenter fullständigt rabiata och köpte inga argument. Observera att där fanns det knappt någon "blå-gul" som styrde upp trådar som spårade ur. Det jag ville få fram med detta är att amerikanarna där fick "slåss för livet" och försöka förklara för europeer som vägrade lyssa på något av deras argument. Undrar vilka det var som var korkade där egentligen. Hur som helst, vad tycker Särimner då? Jo, jag har stor respekt för USA och det amerikanska folket. De har många värderingar som jag tycker vi saknar i det här landet medan andra saker som är självklara för emerikaner är fullkomligt främmande för mig. Mina amerikanska kompisar som jag jobbar med är bland de artigaste, ödmjukaste och sympatiska människor jag träffat på. De är välutbildade och en kille är med i nationalgardet, fast han förstås är på leave när han är i Sverige och jobbar. Det är, som sagts tidigare, inte de amerikanska medborgarna som är det stora bekymret för världen utan den amerikanska utrikespolitiken. Amerika har skaffat sig fiender över hela denna planeten. Även om omvärlden i många fall i tysthet hyser någon form av tacksamhet mot "storebror" så tror jag nog att de flesta människor i åtminstone Europa anser att USA ofta agerar klumpigt och behandlar resten av världen som mindre förstående varelser. Om USA inte hade gått in i Irak på det sätt, med de argument och vid den tidpunkt som man nu gjorde, så hade förmodligen USA haft fler vänligt sinnade sympatisörer världen över. MIN personliga uppfattning är att vi förmodligen känner oss hotade av det faktum att USA inte bara har kapaciteten att implementera sina värderingar världen över med våld, utan att landet också gör det. Hoppas jag inte blev för OT eller politisk i mitt inlägg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.