Jump to content

Hårddisk krash - Hjälp?


FkN

Recommended Posts

(Ja jag har sökt)

 

HJÄLP!!!

 

En av mina två hårddiskar la av i natt. Hade på datorn över natten, och när jag skulle stänga av den hade Windows hängt sig. Försöka boota om men datorn vägrade hitta hårddisken...

 

Har nu iaf installerat win på hd 2, men kommer inte åt hd 1 alla. Win vill inte boota när hd 1 är ansluten.

 

Någon som har någon aning vad som kan ha hänt, och vad man kan göra åt det? Finns det program, DOS baserade då win inte startar med hd 1 ansluten, som kan göra något åt detta...

 

Om det är någon som kan något om detta, eller vet var jag skall vända mig så snälla snälla höra av er... Om jag blir tvungen så kommer jag betala för att få igång hd`n, är massor med ovärderligt material på den som jag dumt nog inte gjort backup`er på.

Link to comment
Share on other sites

Om jag har förstått ditt problem rätt så testa detta först:

 

Kolla först som Limp säger om hårdisken syns i bios. Om det är så att den syns så kan din tidigare win version vara korrupt (stavning?) och kan därför inte köras när datorn försöker köra den första versionen. Så om den syns så kan du sätta HD2 (med den frächa win installationen) som master HD och den "trasiga" HD'n som slave. Då borde den läsa den fungerande HD'n först och starta win därifrån. Sen kan fixa win installationen alt. kopiera filerna från den kassa HD'n till den fungerande.

 

Detta kan göras i bios setupen som nås genom att tycka DEL (standard på dom flesta datorer) när datorn just startats. Om inte DEL funkar på din dator så testa F# tangenterna.

 

Vore bra att veta vilken version av windows du använder (98, ME, 2000, XP etc.) eftersom dom startar på lite olika sätt.

 

Funkar inte detta så brukar det ibland hjälpa att bara dra ut IDE kabeln (den platta som går till hårdisken) och sätta in den igen... Datorer kan vara bra konstiga ibland :).

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit med om samma sak. Den kraschade hd:n pajar hela IDE-kanalen när den är ansluten, oavsett om den är master eller slave. Det hjälpte alltså inte att ändra boot-ordning i BIOS:en.

 

Tyvärr har jag inget svar på hur man kan komma åt data på den kraschade disken. BIOS:en kan inte identifiera disken. Däremot kan vissa diagnostiska verktyg som bootas från diskett hitta disken om man har tur. Själv lyckades jag inte återställa disken, men jag kunde formatera om den och använda den igen.

 

Om den kraschade disken är en IBM Deskstar, prova någon av filerna på denna sida: http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm. Lägg på en diskett och boota från denna. Hoppas inte för mycket. Lycka till!

 

Det finns företag som räddar förlorade data från t ex skadade hårddiskar, men det kostar skjortan.

Link to comment
Share on other sites

Provat kolla i bios så att HD infon inte försvunnit där?

 

 

Givetvis! Den finns kvar där.

 

Kolla först som Limp säger om hårdisken syns i bios. Om det är så att den syns så kan din tidigare win version vara korrupt (stavning?) och kan därför inte köras när datorn försöker köra den första versionen. Så om den syns så kan du sätta HD2 (med den frächa win installationen) som master HD och den "trasiga" HD'n som slave. Då borde den läsa den fungerande HD'n först och starta win därifrån. Sen kan fixa win installationen alt. kopiera filerna från den kassa HD'n till den fungerande.

 

Har gjort det! Byglat om så att hd 2 är master och hd 1 slave. Gjort win installation på hd 2. Win vägrar boota när hd 1 är ansluten.

 

Vore bra att veta vilken version av windows du använder (98, ME, 2000, XP etc.) eftersom dom startar på lite olika sätt.

 

Windows Xp Sp1

 

Funkar inte detta så brukar det ibland hjälpa att bara dra ut IDE kabeln (den platta som går till hårdisken) och sätta in den igen... Datorer kan vara bra konstiga ibland .

 

Har tagit i och ur dom otaliga gånger.

 

Jag har varit med om samma sak. Den kraschade hd:n pajar hela IDE-kanalen när den är ansluten, oavsett om den är master eller slave. Det hjälpte alltså inte att ändra boot-ordning i BIOS:en.

 

Har konstaterat detta ochså.

 

Tyvärr har jag inget svar på hur man kan komma åt data på den kraschade disken. BIOS:en kan inte identifiera disken. Däremot kan vissa diagnostiska verktyg som bootas från diskett hitta disken om man har tur. Själv lyckades jag inte återställa disken, men jag kunde formatera om den och använda den igen.

 

BIOS hittar disken, men vägrar göra något med den.

 

Om den kraschade disken är en IBM Deskstar, prova någon av filerna på denna sida: http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm. Lägg på en diskett och boota från denna. Hoppas inte för mycket. Lycka till!

 

Har prövat detta program, och även fast disken är en MAXTOR så kom det fram till att disken var paj. Har även kört ett program från MAXTOR, men det gav ungefär samma svar.

 

Det finns företag som räddar förlorade data från t ex skadade hårddiskar, men det kostar skjortan.

 

Tips på sådana företag?

 

Testade du att ändra jumper inställningarna på hårdisken också? Om dom var inställda på master/slave där istället för cable connect så kan det orsaka problem även om du ändrar i bios. 

 

Får pröva det... Tror du att det kan göra någon skillnad?

Link to comment
Share on other sites

Om båda diskarna är anslutna med en och samma flatkabel måste du byta 'ordningen' de är anslutna i. Master-disken måste vara ansluten till den sista kontakten på flatkabeln.

 

Vet att det låter lite skumt men vet av egen erfarenhet att det är så - sitter diskarna i fel ordning kan de inte ens upptäckas i BIOS på min dator.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

våld?

 

Jag har fått igång några hårdiskagenom att slå lite på dom. Då var det huvut som hade hackat upp sig. En kompis öppnade sin hårdisk en gång för den vill inte snurra igång.. så puttade han igång skivan med handen.. funkade... tog backup på allt och kastade sen hårdisken.

 

Du bör avgöra om det är Hård varufel eller mjukvaru fel på den. Alltså om den snurrar och om huvet jobbar. Det kan man lyssna sig till. Är det mjukvarufel ska kolla med ett partitions-rädda program om den kan se partionen på hårdisken. Program jag använder till sånt är R-studio http://www.r-tt.com/

Link to comment
Share on other sites

Om båda diskarna är anslutna med en och samma flatkabel måste du byta 'ordningen' de är anslutna i. Master-disken måste vara ansluten till den sista kontakten på flatkabeln.

 

Vet att det låter lite skumt men vet av egen erfarenhet att det är så - sitter diskarna i fel ordning kan de inte ens upptäckas i BIOS på min dator.

 

Om du läser ovan så ser du att jag har haft två diskar anslutna, så jag fattar hur det funkar :baskerPa:

 

våld?

 

Det lutar åt det...

 

Jag har fått igång några hårdiskagenom att slå lite på dom. Då var det huvut som hade hackat upp sig. En kompis öppnade sin hårdisk en gång för den vill inte snurra igång.. så puttade han igång skivan med handen.. funkade... tog backup på allt och kastade sen hårdisken.

 

Blir väl sista utvägen...

 

Du bör avgöra om det är Hård varufel eller mjukvaru fel på den. Alltså om den snurrar och om huvet jobbar. Det kan man lyssna sig till. Är det mjukvarufel ska kolla med ett partitions-rädda program om den kan se partionen på hårdisken. Program jag använder till sånt är R-studio http://www.r-tt.com/

 

och det har du köpt? Eller finns det crack till deras demo som gör det 100% funkis?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
och det har du köpt? Eller finns det crack till deras demo som gör det 100% funkis?

 

..spelar det nån roll ? lös problemet med de metoder du tycker är användbara. Jag bara sa halvt vad jag bruka göra. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du inte skrev något om det, så antar jag att disken inte låter illa (tänk skärande ljud som ett läshuvud som rispar i metallskiva som roterar snabbt), om den gör det så har du problem...

 

Annars (om du kan tänka dig att sopa all information på den andra disken) kan du prova att:

* ta bort den trasiga disken

* kontrollera att den "nya" disken är satt som master

* sätta in cd/dvd läsaren som slave på samma ide kanal som disken

* installera (minimum) windows

* kontrollera att det fungerar som det ska

* stäng ner och installera den taskiga disken på den andra ide kanalen

* starta datorn igen

 

Om det fungerar, kopiera över den information du vill ha, formattera om disken och kolla den noga (det finns program som testar diskar betydligt bättre än checkdisk som följer med windows).

 

 

Om det inte fungerar, kandu testa att ta med disken till någon annan och prova samma sak i en annan dator.

 

 

Jag har gjort det, men använder helst linux, det har stöd för (readonly) ntfs filsystem och det räcker

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Det finns företag som räddar förlorade data från t ex skadade hårddiskar, men det kostar skjortan.

 

Tips på sådana företag?

 

IBAS

 

Dom kan rädda i princip vilka diskar som helst, men.......... Det KOSTAR MUCHO!!!

 

:) xteam

 

[EDIT] : Ändrade länken när jag såg att dom numera även var etablerade i Svea rike (Fanns bara i Norge innan)[/EDIT]

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

IBAS priser börjar väl runt minst 20 000 kr för att bara kika på prylarna.INgen garanti att få tibaxx NÅT då.

 

Det jag läst om dem så plockar de ur magnetskivorna ur HD-chassit och låter dem snurra på en luftbädd, i vilken de med lufttryck/riktning kan styra hastiheten på skivorna. Sedan läses in alla +/- magenetisk har nåt eget program som känner igen vad det är för filsystem/filtyper, etc.

 

Har man inte råd med 20 000 kan man kanske köra en fattigtmans-räddnnig själv.

Har aldrig provat, men skulle jag tycka det var värt nån tusenlapp iaf så tycker iaf jag det borde funka att köpa en likadan HD, montera in magnetskivorna i den nya disken. Oh hoppas på det bästa.

 

Eller om det går montera in en ny motor etc beroende på vad som är fel (motor? SKriv/läshuvud, etc) De gånger HD pajjat för mig så har skrivhuvudet/armen repat magnetskivorna rätt rejält.

Givetvis är renhet ett måste och det bör vara helt dammfritt, använda latexhandskar utan talk, etc.

 

 

Scratching är ej att rekomendera... :)

Link to comment
Share on other sites

<klipp>

 

Har man inte råd med 20 000 kan man kanske köra en fattigtmans-räddnnig själv.

Har aldrig provat, men skulle jag tycka det var värt nån tusenlapp iaf så tycker iaf jag det borde funka att köpa en likadan HD, montera in magnetskivorna i den nya disken. Oh hoppas på det bästa.

 

Eller om det går montera in en ny motor etc beroende på vad som är fel (motor? SKriv/läshuvud, etc) De gånger HD pajjat för mig så har skrivhuvudet/armen repat magnetskivorna rätt rejält.

Tänk i såna fall på att det kan antingen bära eller brista, plattor/huvuden är som sagt _oerhört_ känsliga för dammpartiklar. Om du har tillgång till ett dammfritt rum så bör det funka.

 

Man kan givetvis lyckas trots att man inte har renrum, men då borde man slänga disken man opererat in skivorna i också efter man säkerhetskopierat datan.

 

EDIT: I ditt fall så kan det, ifall du har tur räcka med att byta själva kontrollerkortet på utsidan av hårddisken, eftersom datorn inte vill starta när den är ikopplad. Det kan tyda på att det är kortet och inte plattorna som det är fel på.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Troligen bara genom att köpa en exat likadan disk. Är den ny så bör det gå.

Har aldrig sett lösa kontrollerkort. Kolla om det kanske kan finnas genom att ringa teknikavd på Agenten/tillverkaren för disken.

Normalt får man en ny på garantin om den är under 1-3 år beroende på Garantiperiod. När man får ny disk berukar man lämna den gamla och få en ny motsv i förpackning. Har du tur kanske du kan få behålla den trasiga och mecka med om de kan konstatera att den är pajj.

Att tänka på är att garantin upphävs ifall man öppnar den.

 

Att operera sin HD är en absolut sista nödlösning, men håll med om att det är otroligt cool att lyckas mecka om hela disken, byta skivor, etc ovh lyckas rädd datan 0:) Det är Geek-poäng i guldvalör :D

 

1. Kör som Jed sa.

2. Lyssna om disken ens snurrar Motorn eller kontrollerkort?

3. Vill du ha ny disk eller är datan värd mer än TVÅ diskar nya diskar?

OM inte, byt in mot ny disk på garantin! OM dedatan är vital men ändå inte värd minst 20 000 kr hos IBAS så kanske du måste testa att operera.

Börja med kontrollerkortet.

Därefter kolla motorn, läs/skrivhuvuden och magnetskivorna.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Normalt får man en ny på garantin om den är under 1-3 år beroende på Garantiperiod. När man får ny disk berukar man lämna den gamla och få en ny motsv i förpackning. Har du tur kanske du kan få behålla den trasiga och mecka med om de kan konstatera att den är pajj. 

Att tänka på är att garantin upphävs ifall man öppnar den.

 

Det är en "paket" dator köpt på Onoff. Var dit igår och hörde efter hur dom gör vid sådana här situationer. För det första skulle dom ha in hela datorn, med skärm och allt... sedan så trodde säljaren där, och jag är tyvärr benägen att hålla med honom, att deras service ställe kommer starta datorn och upptäcka att den inte går att boota. Försöka installera om Win, och se det misslyckas, och slutligen helt enkelt byta ut disken...

 

Orkar inte vara utan datorn i X antal veckor, när det ändå inte löser mitt problem. En 40gb hd har jag råd att köpa själv.

 

1. Kör som Jed sa.

 

Gjort! Bios har disken som sec-master, och windows går igång efter att ha tänkt en stund. Disken finns inte, men när jag tar "lägg till hårdvara" så hittar win disken men efter en massa tänkande så blir det ett felmeddelande om att något är fel och den kan inte installeras.

 

2. Lyssna om disken ens snurrar Motorn eller kontrollerkort?

 

Den snurrar när datorn startas, och den gröna lampan går igång. Dock så är det ochså att oro väckande "klukande" läte samtidiigt.

 

3. Vill du ha ny disk eller är datan värd mer än TVÅ diskar nya diskar?

OM inte, byt in mot ny disk på garantin! OM dedatan är vital men ändå inte värd minst 20 000 kr hos IBAS så kanske du måste testa att operera.

Börja med kontrollerkortet.

Därefter kolla motorn, läs/skrivhuvuden och magnetskivorna.

 

Datan är är ovärderlig. Ca 1500 bilder på mina barn, tagna vid olika tillfällen dom senaste tre åren. Fattar verkligen inte varför jag aldrig sparat dom till en cd. Har fanemig backup på allt annat jävla skit man kan tänka sig, men inte detta som verkligen har något värde. Man blir så jävla less på sig själv ibland...

 

NÅVÄL!

 

Nu sitter jag här med win igång, och båda diskarna i. Nu behöver jag tips på program/metoder för att dels hitta disken, dels att spara datan som finns på den.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Tanka hem DEMO av programmet jag nämde innan http://www.r-tt.com/downloads/rsdemo_en_20.exe

 

Men det kan du iaf kolla om du överhuvdtaget kan se filerna som finns på disken.

Kan du det så.. ja så är ju nästa steg det du tycker är lämpligt.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Disken som tidgare länkats in var en gammal 800 MB jag hade en tid. Disken fick som du säger et kluckande ljud.

Det var antagligen läsaramen som tappade fokus eller på nåt annat vis fick för sig att svänga fram och tillbaka kraftigt.

Hur som helst var mina magnetskivor repade kraftigt så troligen var det nåt fel på läsarhuvudet.

 

Det enda jag kan råda dig till är att först försöka ta kontakt med någon lokal datorverkstad som har lite koll. Kanske man kan komma billigt undan.

Några alternativ til IBAS.

 

Vogon troligen samma prisklass...

 

Aurora IT systems Start 1500kr d.e 1500kr timmen... oftast 6-8 timmars jobb...

 

Annars återstår bara att labba själv.

Kan vara svårt att få tag på en likadan 40GB i dagsläget.

Link to comment
Share on other sites

Det här är ett långskott men det kanske kan hjälpa dig. Min ena disk totalpajade häromdagen och windows xp vägrade boota (förmodligen blev det fel på bootsektorn efter en allvarlig bugg i soundblaster live!´s drivrutiner..). Återställning med Windows Xp´s installationsskiva funkade inte.. Lyckligtvis hade jag Slackware Linux på en partition på den andra disken som jag kunde boota till med en startdiskett. Genom att sedan montera den första disken med windows xp på därifrån så kunde jag rädda alla mina filer. Det kanske kan funka även för dig om du kan lite om linux (om inte kanske någon vän kan hjälpa dig).

 

Eftersom din disk syns i bios så kan du ha drabbats av ett av två fel (kan vara båda) som jag ser det.

 

Alt 1. Bootsektorn på disken har drabbats av fel så Windows inte kan se den och vägrar att starta med en okänd disk (Windows läser vad jag vet inte inställningar ifrån bios utan identiferar enheterna själv och läser partitionsinformation mm från bootsektorn)

 

Alt 2. Eftersom disken syns i bios så fungerar kontrollkortet på disken eftersom det är därifrån som bios läser informationen om disken. Då kan det tyvärr vara så att det är motorn/magnetdisken/läshuvudet(na) som är skadade och kräver fysiska lösningar.

 

Om felet skulle vara allternativ 1 (vilket vi/du inte riktigt vet men vi får hoppas på det så här i allt elände) så kan du förhoppningsvis fortfarande rädda dina filer.

 

Mitt förslag är att du installerar en Linux distrubition (förslagsvis Slackware 9.0 el. 9.1) med stöd för filsystemet ntfs på disken som inte är skadad.

 

När du gjort det så skapar du en ny katalog med kommandot "mkdir /mnt/windows" i från ett konsolfönster. Sedan monterar du din skadade disk med kommandot "mount /dev/hda1 /mnt/windows -t ntfs -r" (hda1 är den första disken, första partitionen. Andra disken är hdb, tredje är hdc osv). Förhoppningsvis gick det bra att montera disken och du kan komma åt filerna på den via katalogen /mnt/windows. Hur du sen kopierar filerna därifrån är en annan femma men det får väl kanske bli ett senare problem (själv var jag tvungen att köra med ftp till en annan dator via nätverk..)

 

Är som sagt ett långskott men jag hoppas det kan hjälpa dig.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Alt 1. Bootsektorn på disken har drabbats av fel så Windows inte kan se den och vägrar att starta med en okänd disk (Windows läser vad jag vet inte inställningar ifrån bios utan identiferar enheterna själv och läser partitionsinformation mm från bootsektorn)

 

Då han inte kunde se hårdisken med R-studio ett program som ger blanka fan i om det finns bootsector eller partionsinfo på hårdisken, så är det alternativet i mina ögon inget att lägga ner tid på.

Link to comment
Share on other sites

2. Lyssna om disken ens snurrar Motorn eller kontrollerkort?

 

Den snurrar när datorn startas, och den gröna lampan går igång. Dock så är det ochså att oro väckande "klukande" läte samtidiigt.

 

Kluckande läte... Om det är det som jag tror att det är så har du problem...

Det läte jag tänker på uppkommer när skrivarmarna inte kan gå från sin låsta position till att börja läsa på magnetskivorna. De försöker några gånger och ger sen upp, parkerar läsarmarna igen och varvar ev ner disken (beroende på modell och HD-bios version)

 

Du kan prova med att göra som Henke föreslog (köp en IDENTISK disk, montera loss kontrollerkortet som sitter på utsidan och montera det på den gamla disken)

Var extremt noga med att inte skade den tunna sladden som går från kortet och in i disken, den är väldigt känslig...

Funkar det, kopiera datat, flytta tillbaks kontrollerkortet, be en tekniker kolla att den nya disken fortfarande är ok och installera på den.

 

Ta med den gamla till skjutbanan :baskerPa:

 

 

Annars så kan öppna diskarna och flytta skivorna, men det är pilligt! Det ska vara så dammfritt som du bara kan få det och det är ingen garanti för att det kommer att fungera.

Men som sista utväg så...

 

 

Men jag skulle har provat att installera linux (distrubution är oviktigt) och försöka den vägen i och med att bios ser den.

 

lycka till...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...