Jump to content

Privat Mobil Radio - PMR


Sir Vival

Recommended Posts

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi testkör en variant som heter MT725 (som vi betalat själva ;) ) Där grpch - plutch har varsin för plutonssb. De funkar riktigt bra. De flesta har oxå köpt till en krag mikrofon från en firma som heter Hylte Lantmän för att koppla in i ComTac. Funkar klockrent. Apparaterna kostade 600 kr/par och handsfreen 195 kr.

 

Tillägg: På dessa kan man stänga av alla ljud som irriterar! Det finns dock vibrator funktion i "Call knappen". Bra att ha vi olika tillfällen!  :baskerFN:

Samma som jag har....så när som på headsetet.....hur funkar det med den lilla PTT_knappen för er...jag har tjocka apfingrar när jag använder handskar och har svårt att hantera den. Dessutom vill jag ha ett headset som kan användas både med och utan kåpa, vilket gör att peltorsladdat headset faller bort, bättre då att ha en liten propp som ryms inne i kåpan när man tar på den.

Jag har moddat knappen. Lite superlim och en bit av "suddet" på en OH-penna och du känner knappen med handskar på. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jag har moddat knappen. Lite superlim och en bit av "suddet" på en OH-penna och du känner knappen med handskar på. 

 

Problemet är väl inte att man inte känner knappen?! Problemet är väl att korvfingrarna håller för det lilla hålet som man ska prata i när man trycker på PTT´n!?

 

Jag har testat strupmicken från JULA nu, och den funkar OK, bra ljudkvalitet och vettig design.... blev dock tvungen att modda den lilla klämman som ska hålla fast sladden med PTT´n. Den lilla klämman sitter ju aldrig fast, så jag bytte den mot clipset på en namnbricka med en bit kydex som sitter böjd runt sladden med en spännskruv(M3 för er som vill prova själva). Kapade av namnbrickan och rundade hörnen.

cobra.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew
Hur är det med kompabiliteten mellan olika märken?

 

Funderar på att köpa ett par enkla walkies (2st för under tusenlappen hade jag tänkt mig) främst för att slippa mobilsamtalen när man är på stormarknaden/köpcentrum med tanten, men även stridssignalering när man är på krogen med andra möpar (nån som känner sig träffad? hmm).

Alltså hur funkar Cobra/TopCom etc med Motorolas PMR?

Kan man prata på samma kanal eller har varje märke/modell sin egnen frekvens/kanalindelning?

Detta är frekvenserna för Motorola T6222:

1. 446.00625MHz 5. 446.05635MHz

2. 446.01875MHz 6. 446.06875MHz

3. 446.03125MHz 7. 446.08125MHz

4. 446.04375MHz 8. 446.09375MHz

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med kompabiliteten mellan olika märken?

 

Funderar på att köpa ett par enkla walkies (2st för under tusenlappen hade jag tänkt mig) främst för att slippa mobilsamtalen när man är på stormarknaden/köpcentrum med tanten, men även stridssignalering när man är på krogen med andra möpar (nån som känner sig träffad? hmm).

Alltså hur funkar Cobra/TopCom etc med Motorolas PMR?

Kan man prata på samma kanal eller har varje märke/modell sin egnen frekvens/kanalindelning?

Alla PMR kan sända och ta emot oavsett märke sinsemellan......

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew

@ scattergun menar du att det t.ex funkar att sända och ta emot mellan en Cobra och en Motorola utan ingrepp i elektroniken?

Testade nämligen för ett tag sedan om det funkade mellan mina Motorola och syrrans lillgrabb's Cobra.

Jag fick iaf det inte att funka.

Kommer inte ihåg mod. på hans Cobra.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med kompabiliteten mellan olika märken?

 

Funderar på att köpa ett par enkla walkies (2st för under tusenlappen hade jag tänkt mig) främst för att slippa mobilsamtalen när man är på stormarknaden/köpcentrum med tanten, men även stridssignalering när man är på krogen med andra möpar (nån som känner sig träffad? hmm).

Alltså hur funkar Cobra/TopCom etc med Motorolas PMR?

Kan man prata på samma kanal eller har varje märke/modell sin egnen frekvens/kanalindelning?

Har det undgått C SoldF.com att numera sker det mesta signalerandet på krogen med Blå Tand. Kontakt med okända enheter, av andra könet, uppstår genom visuell kontakt följt av ett diskret viftande med telefonen.

 

Vid själva förfarandet är det bra om man dagen till ära försett sig med ett beskrivande täcknamn tex blå slips. Om du nu får kontakt med "Stora Bomber" så skickar du ditt kort. Passa dig dock när kontakt nås med fler än en enhet. "Stora bomber" kan vara en okänd MÖP. medan K.Karlsson var den du ville ha kontakt med. ;)

Link to comment
Share on other sites

@ scattergun menar du att det t.ex funkar att sända och ta emot mellan en Cobra och en Motorola utan ingrepp i elektroniken?

Testade nämligen för ett tag sedan om det funkade mellan mina Motorola och syrrans lillgrabb's Cobra.

Jag fick iaf det inte att funka.

Kommer inte ihåg mod. på hans Cobra.

Ska enligt de flesta tillverkare funka mellan olika märken....men man vet ju aldrig...en del kör ju med CTSS som stänger ute allanrop på kanalerna....

Link to comment
Share on other sites

Har själv ToCom och irriterar ihjäl mig på det här sk "roger-beepet". Enligt TopCom går det INTE att stänga av! Idiotisk företeelse...vem kan ha kommit på nåt så irriterande?

Har hittat följande TopCom sida som förklarar hur man kan få bort "Roger beepet" dock på egen risk.

Link to comment
Share on other sites

@ scattergun menar du att det t.ex funkar att sända och ta emot mellan en Cobra och en Motorola utan ingrepp i elektroniken?

Testade nämligen för ett tag sedan om det funkade mellan mina Motorola och syrrans lillgrabb's Cobra.

Jag fick iaf det inte att funka.

Kommer inte ihåg mod. på hans Cobra.

En del PMR apparater är utrustade med CTCSS (tonsquelch) som stänger ute all trafik som inte har rätt ton.

Det är kanske det som gör att sambandet mellan din Motorola och grabbens Cobra inte fungerade?

Link to comment
Share on other sites

Testade nämligen för ett tag sedan om det funkade mellan mina Motorola och syrrans lillgrabb's Cobra.

Jag fick iaf det inte att funka.

Testade du att använda alla frekvenser på både motorolan och cobran? Finns väl åtminstone åtta huvudkanaler på båda två om jag inte minns fel, och sedan några subkanaler också kan jag tänka... Så det blir ju en del att testa...

Link to comment
Share on other sites

PMR är en för EU gemensam standar för åtta kanaler. På dessa finns i grund 38 subkanaler som kan utökas med digala sådana till ngt hundratal. På subkanal 0 hörs alla på kanalen - på annan släpps bara denna fram. Saknas nollan krävs allså lika kanal och subkanal.

 

Med andra ord finns det bara åtta kanaler... Subkanalerna är bara till för att inte störa andra som pratar på samma kanal. Är inställningen samma funkar det oavsett mellan vilken apparat som helst - gör det inte det ska den reklameras då den inte följer standard. Kan jämföras med ett nätverkskort som bara skulle kunna tala med andra av samma tillverkare....

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew
Testade nämligen för ett tag sedan om det funkade mellan mina Motorola och syrrans lillgrabb's Cobra.

Jag fick iaf det inte att funka.

Testade du att använda alla frekvenser på både motorolan och cobran? Finns väl åtminstone åtta huvudkanaler på båda två om jag inte minns fel, och sedan några subkanaler också kan jag tänka... Så det blir ju en del att testa...

Njaa.... jag gjorde väl inget megatest direkt ...

Eftersom min Motorola har en scanner funktion så testade jag bara att prata i Cobran och hoppades att Motorolan skulle hitta och låsa på den kanalen som jag pratade i på Cobran.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest åkejg

Är det någon som vet var man kan få tag i "livvakts" headset till cobra?

En enkel hörsnäcka med spiralsladd och en ptt-knapp som man kan ha i handen?

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet var man kan få tag i "livvakts" headset till cobra?

En enkel hörsnäcka med spiralsladd och en ptt-knapp som man kan ha i handen?

Testa på www.zodiac.se . Om den sen passar på din Cobra kan jag inte uttala mig om. Zodiac har dock ett par olika modeller där kontakterna som ansluter till apparaten skiljer.

 

IIHF :)

Edited by IIHF
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

PMR verkar vara intressant för alla typer av friluftsaktiviteter.

Jag använder mycket radio i fjällen på vintern.

 

Är det någon som har några erfarenheter av hur länge batterierna räcker på olika PMR i kyla?

 

Är det även så att att om det är en PMR-radio så fungerar den med andra PMR apparater oavsett märke? Fungerar sel-callfunktionen mellan olika fabrikat eller är sådana specialfunktioner sånt som bara funkar om man har en likadan apparat?

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat strupmicken från JULA nu, och den funkar OK, bra ljudkvalitet och vettig design....

Vad heter strupmikrofon i den civila världen? Har försökt leta på Jula.se under handfree men hittar inte den du har.... Tycker den skulle göra sig bra till mina cobror! :)

Link to comment
Share on other sites

Vad heter strupmikrofon i den civila världen? Har försökt leta på Jula.se under handfree men hittar inte den du har....  Tycker den skulle göra sig bra till mina cobror! :)

Strupmikrofon på Jula

Finns på avdelningen - Hifi, data och mobil - Hemelektronik - Walkie Talkies

 

Dock är denna till Cobra, men den funkar till en del andra också (testade med en kompis PMR av okänt märke)

 

Gillar deras beskrivning; "Perfekt i bullriga miljöer då du har mikrofonen nära din mun."

När jag använder den sitter micken på halsen, och inte vid munnen...

 

Edit: Hmm, såg nu att du visst hade cobror.. Borde lära mig läsa... :lol:

Edited by Moro
Link to comment
Share on other sites

@Moro

Ingen fara! Tack

 

Edit: Den var f-n inte lätt att hitta, Jula kallar den Trupmicrofon. Och jag som trodde det hette Strupmikrofon. :) Så nu vet ni andra som letar, skriv in trupmiCrofon så hittar ni den när ni letar i deras katalog...

Edited by 1112
Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att olika licensfria radio inte fungerar ihop kan vara att det faktiskt finns TVÅ fria band. PMR (Private mobile radio) 8 kanaler på 446MHz och LPD (Low power device) 69 kanaler på 433-434MHz.

 

Kolla hur många kanaler respektive apparat har! Brukar vara ett enkelt sätt att felsöka varför okända apparater inte funkar ihop.

 

 

Annars är min erfarenhet att olika system med pilottoner är största felkällan vad gäller jaktradio/licensfri som strular. Stäng av all form av CTCSS subtoner (finns 38 st till 446MHz) dessa gör ingen nytta förutom att DU SJÄLV eventuellt slipper höra andra som sänder på samma kanal. Alla andra som kör på "öppen" kanal kan höra dig trots att du har pilotton inkopplat. Det funkar bara som filter för att sålla bland trafiken.

 

Kan vara bra, men kan ställa till det...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tänkte komma med en fråga..

Köpte för ett tag sen en strupmic från Jula. Problemet är att den inte alls vill fungera tillsammans med mig. Har testat på kompisar, och då hörs det jättebra, men så fort jag har den på mig själv hörs det ingenting (förrutom brus) i radion. Någon som vet vad man kan göra för att det ska höras bättre?

Link to comment
Share on other sites

Vi köpte in 6st Motorola GP300 med knappsats till vår HV-pluton

 

6st Motorola GP300

1st Laddare 6 enheter

12st Batteri 700mAh

Allt för 10500:-

 

 

Praktisk räckvidd i svår terräng 5km-10km Vid bra förhållanden ca 15km

 

Radion har 16 kanaler och jag konfigurera den som följer.

 

Kanal Sändareffekt

1 Hög

2 Hög

3 Hög

4 Hög

5 Hög

6 Låg

7 Låg

8 Låg

9 Låg

10 Låg

11 Låg (446.00625MHz)

12 Låg (446.01875MHz)

13 Låg (446.03125MHz)

14 Låg (446.04375MHz)

15 Låg (446.05635MHz)

16 Låg (446.06875MHz)

 

* 6-10 Är som 1-5 fast låg sändareffekt vid tex. OP eller inom grupp. för att spara batteri

* 11-16 är kanal 1-6 på tex. cobra med flera mindre apparater.

 

Har bara haft bra erfarenhet med dem. Och de tål väta och stryk en hel del.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Privat Mobil Radio - PMR

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...