Jump to content

Mönstring


Guest Caleman

Recommended Posts

Guest Caleman

Fick mina mönstringspapper hemskickade idag och har en hel del frågor (Trakasserade Ing mfl inne i #soldf i våras, men här kommer några till). Har sökt i forumet men ej hittat några direkta svar på mina följande frågor. (Jag såg ämnet "krav på befattningar, men fick inga egentliga svar).

 

Är det tillåtet att mönstra innan man fyllt 18? Jag har nämligen fått ett mönstringsdatum som är 2 månader innan jag fyller år.

 

I alla papper man skall fylla i så finns det en fråga om vilken svårighetsgrad man vill ha på utbildningen, lätt, medelhård och hård. Vad innebär de olika? Tänkte välja medelhård, vilka befattningar kan jag då söka?

 

Jag vet att jag inte är världens starkaste person och inser att jägare (och dylikt) inte är min grej då jag ej har den fysik som krävs. Utbildningar som Stadskytte är den hård? Amfibiebataljonen, är den hård?

 

Vill gärna få lite klarhet i de olika nivåerna och dess befattningar.

 

(Vill gärna tjänstgöra på Stadskytte men förstår att det är en väldigt populär befattningen, men vaddå? Man måste ju få drömma :rolleyes: )

 

Åkte på diskbråck i vintras och har kännt av det till och från, men jag läste i ansökningspappret för att slippa mönstringen att detta var ett skäl till att slippa. Hur ligger det till där? Jag vill hemskt gärna göra lumpen, och få någonting som jag anser vara värt att "offra" i princip ett år. Att bli placerad som nån jäkla sopgubbe någonstans bara för att jag har disbråck vill jag helst undvika, kan de ge mig någon "skitplacering" pga skador? Jag vill göra lumpen, men vill samtidigt inte riskera att få hela mitt liv förstört pga en skada likt diskbråcket, någon som har erfarenhet av detta? Har hört folk som pajat knän och dylikt pga för hårda utbildningar (som de ej varit kapabla till).

 

Vill samtidigt klargöra att jag anser att lumpen.nu är en väldigt rörig och ostrukturerad skitsida, omöjligt att hitta något. Försökte söka lite på befattning. såsom Stadskytte, men fick allt bita i gräset, bättring tack! (Ska kanske inte klaga då mitt inlägg är minst lika ostrukturerat, men o andra sidan har jag inte fått i uppdrag av FM att göra en lumpen sida :thumbs: )

 

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Stadsskytte utbildningen hård? Ja det kan den vara, slitigt definitivt, jobbigt och tungt ja ofta

Diskbråck när du är 17, inte bra :(

Tror inte du ska söka dig till ssk, för ryggen kommer inte att bli bättre där...sorry! ???

 

Amf är något för Clox att svara på :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag mönstrade innan jag fyllt 18 och det var inga konstigheter med det. From 16 går du ju under pliktlagen och kan tas i anspråk för det mesta i händelse av krig eller kris. Så egentligen kan Pliktverket låta dig mönstra när du fyller 16. Vapenutbildning är det väl 18 som gäller för men teoretiskt sett kan du rycka in innan skolavslutningen, vilket naturligtvis aldrig tillämpas men lagarna finns.

Link to comment
Share on other sites

Guest Caleman

Okej, jag hade bara fått för mig att man inte fick mönstra innan fyllda 18 år :)

 

Nifelhel<<

 

Det jag undrade var om SSK går under beteckningen Hård eller Medelhård. Jag har försökt leta på pliktverket och lumpen.nu men kan inte hitta något som förklarar vilka befattningar som går under de olika "nivåerna". Tackar för svaret ändå!

Link to comment
Share on other sites

Guest Holger3D

Du kan ju söka på "skyttesoldat" det är samma typ soldater bara att några leker i djungeln medan andra leker i betongdjungeln. Skyttesoldat är medelhård, iallefall om man kollar på lumpensidans test.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...