Jump to content

Ta olika sorters körkort i lumpen?

Guest super Matrosen

Recommended Posts

Guest super Matrosen

Jag vet att man förr kunde ta diverse körkort i lumpen. För bara några år sedan så såg man då och då lasbilar från F10 som ligger nära där jag bor. Jag funderar på att ta mc kort men hinner inte det nu i sommar. Tänkte därför göra det i lumpen om detta nu är möjligt. Kan ju tänka mig att besparingar gjort att dom dragit in sådant. Jag ska ligga som artillerimatros först i karlskrona under gsu och sedan uppe vid Berga. Det är ju knappast nödvändigt för min tjänst att skaffa mc kort men det skulle vara trevligt om jag ändå kunde ta kortet. Någon som vet om man har möjlighet att ta mc kort där uppe?

Tar Ing 2 som ett exempel så som det fungerade 2001. Sen förekommer givetvis variationer mellan årskull (efter budget regementet har fått för det året) och olika regementen (på andra har man mer fritid än andra) Vissa tjänster får körkort, t.ex. lastbilschaffisar, mc-ordonnanser o.s.v. Övriga tjänster där man inte är direkt nån förare får det inte.

Där ges varje värnpliktig ett aktivitetsbidrag på 100 kr i månaden som fås ut i början, ligger man 7.5 månad får man 750 kr, ligger man 15 så får man 1500 o.s.v., och det är ett samarbete mellan fritidskonsulenten på regementet och olika företag och dyl. Egentligen en massa saker, man kan dyka, hoppa fallskärm o.s.v. Om hela plutonen vill hoppa fallskärm exempelvis så är det inga problem att flytta den utbildningen som skulle varit den dagen till en lördag eller dyl istället.

T.ex. så hade en trafikskola ett prissänkt teoripaket (1000 kr) så att man kunde använda sitt aktivitetsbidrag till det om man som i vårt fall låg inne 10 månader.

Men körlektionerna får man betala själv... och som värnpliktig har man verkligen inte råd med det.. och kan vara svårt med tiderna också. Men ett tips är väl att läsa upp teorin när man ligger inne som jag gjorde, och sen använda muckarbidraget till körlektionerna.

Vissa tjänster får körkort, t.ex. lastbilschaffisar, mc-ordonnanser o.s.v. Övriga tjänster där man inte är direkt nån förare får det inte.

Är du säker på att de fick körkort och inte bara förarintyg? (som bara gäller i det militära) Så var det nämligen hos oss, våra lastbilschaffisar fick dock möjlighet att köra upp m.m. på något sätt och ta civilt körkort på lastbil.

Däremot är det väl snack om att de skulle börja locka folk till det militära genom att man skulle få mer "meriter" efter lumpen som t.ex. körkort, dykarcert, motorsågs... Nu står det ju bara på "betyget" man får ut att man pysslat med det.

http://www.ing2.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=8518

I dag är bland annat följande utbildningsdelar vid Ing 2 civilt meritvärderade:

*ordningsvaktsutbildning (som bl.a. jag fick)

*maskinförare

*körkortsutbildning

*motorsågsintyg

*ledarskapsutbildning för kompanibefälselever

*dykare får civilt arbetscertifikat

Du har nog rätt Ing i att de får själva utbildningen. Men jag tror ändå att Försvaret bekostar en uppkörning där nån civil vägverkssnubbe är med. Vad gäller kvalitén på Ing 2:s militära trafikinstruktörers utbildning så kan ju sägas att under deras slutövning körde en ner i diket, och när jag låg inne så var det ett flertal på regementet (eller lastbilsparken en bit utanför) som var duktigt kraschade... och många av dem var hyfsat nya i miljonklassen dessutom.

Det stämmer att det inte krävs ngn civil trafikinspektör för att ta körkort, det som krävs är att man gör teoriprovet civilt. Jag tog c-kort i lumpen och regementet betalade körkortstillstånd samt teoriprov, sen kan man oftast köra upp flera gånger om man kuggar på själva körningen då det egentligen inte kostar regementet ngnting...