Jump to content

REGELÄNDRING - Signatur


henke

Recommended Posts

  • Forumsledning

En liten regeländring har införts, eller iaf ett förtydligande.

Detta gäller signaturen.

 

Ur Reglerna

Signaturen är egentligen till för en liten avslutande text. T.ex. ett citat. På många forum missbrukas detta. SoldF.com signaturen får inte innehålla några större bilder eller sk. banners. Endast mindre bilder, Max ca 60x300 pixel, är tillåtna som dekoration. Vill/måste du ha större så måste det godkännas av BlåGul. Signaturen får dessutom endast innehålla länkar till personlig hemsida, ej till andra forum, företag eller komersiella produkter. Blå Gul får när som helst ta bort information som anses opassande i signaturen. Detta för att hålla det så rent och lättläst på forumet som möjligt.

 

 

Vi har sett att ett antal medlemmar börja lägga till banners i sin signatur. Detta kan förvisso vara snyggt och ofta är de stiligt utformade om de ses på enskilt. Problemet är att det ger forumet ett skräpigt och plottrigt intryck och det är svårt att hitta själva inläggstexten bland alla bilder. Det ser inte snyggt ut när flera inlägg efter varandra till största delen består av signaturinfo och själva meddelandetexten endast någon enstaka rad.

 

Exempel på forum där jag tycker signaturanvändningen gått överstyr.

StrikeForce.dk

 

Solo Ops

 

För att undvika det på SoldF.com har jag ändrat reglerna, efter att ha samverkat med övriga BlåGul, och kommer plocka bort signaturer som inte uppfyller villkoren. Ser ni signaturer som anses opassande kan ni PM:a BlåGul.

 

Nyttan av signaturen över huvudtaget kan diskuteras. En idé jag har är att på ett mycket kompakt sätt kunna presentera profilinformation där man snabbt kan se tex ålder, utbildning och erfarenhet. På så vis kan man snabbt se om hur man ska värdera informationen utan att behöva gå in på medlemmens profilsida samt höja värdet av att fylla i korrekt profilinfo.

 

Hoppas ni har förståelse för dessa åtgärder.

/Henke

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

@Fu_Bodin

Jag kan inte svara på det på rak arm, får ta upp med övriga BlåGul. :D

  • Den har ett gott syfte och får anses passande för forumet.
  • Storleken är hyffsad kring 50 kb och dessutom uppfyller den storleksvillkoret, 60x300 pixel.
  • Den bidrager dock som övriga banners till ett skräpigare intryck bland inläggen.
  • Skulle övriga plutoner/kompaniers medlemmar göra liknande blir det mycket skräpigt.

Återkommer i frågan. :)

/Henke

Link to comment
Share on other sites

*klipp*Nyttan av signaturen över huvudtaget kan diskuteras. En idé jag har är att på ett mycket kompakt sätt kunna presentera profilinformation där man snabbt kan se tex ålder, utbildning och erfarenhet. På så vis kan man snabbt se om hur man ska värdera informationen utan att behöva gå in på medlemmens profilsida samt höja värdet av att fylla i korrekt profilinfo. *klipp*

Tycker jag låter som en vettig idé.

Link to comment
Share on other sites

:D

Jag tycker att ni i så fall skall förbjuda att ha banners i signaturen helt & hållet eftersom det blir ju ett helsicke för er att hålla på och värdera och betygsätta vilka som skall få ha och vilka som inte får ha banners i signaturen. Och sen blir det troligvis en massa gnäll över att "han får ju ha" osv.

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En (visserligen kanske inte så viktig) konsekvens av de nya reglerna blir ju att det blir klurigt att länka i signaturen, bara html-taggen för att länka till en tråd i forumet blir knappt 80 tecken av 100 möjliga. Lite trist då länken inte alls behöver uppta så mycket plats under inläggen bara för att addressen man länkar till är lång. En liten påpekan bara. :winner:

 

Håller dock med om att en viss begränsning är bra, för plottrigt som det kan bli är aldrig kul.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 8 months later...

Bakåtsträvare och sur gubbe som man är, så måste jag nog påstå att signaturer på en till tre rader räcker gott. Bilder, banners eller Frödings samlade verk gör bara våld på inläggen, trådens vackra likformighet och läsrytmen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • Forumsledning

Jag tänkte bara påminna vissa som börjar bygga upp ribbor i sin signatur att reglerna gäller fortfarande. Max bredd 300px Höjd 60px

 

Åtgärdas inte detta kommer jag sätta BlåGul på att börja rensa i era signaturerna.

 

Jag kommer även överväga med ledningen om vi ska ha kvar möjligheten att få ha bilder i signaturen. Tillsvidare gäller ovanstående.

Link to comment
Share on other sites

...

Nyttan av signaturen över huvudtaget kan diskuteras. En idé jag har är att på ett mycket kompakt sätt kunna presentera profilinformation där man snabbt kan se tex ålder, utbildning och erfarenhet. På så vis kan man snabbt se om hur man ska värdera informationen utan att behöva gå in på medlemmens profilsida samt höja värdet av att fylla i korrekt profilinfo.

...

/Henke

Jag har länge saknat den varianten. Mycket lättare än att klicka in på profiler för att få lite basfakta. Förutom ålder så skulle jag helst av allt vilja se yrke.

Link to comment
Share on other sites

En liten regeländring har införts, eller iaf ett förtydligande.

Detta gäller signaturen.

 

Exempel på forum där jag tycker signaturanvändningen gått överstyr.

StrikeForce.dk

 

Solo Ops

 

Nyttan av signaturen över huvudtaget kan diskuteras. En idé jag har är att på ett mycket kompakt sätt kunna presentera profilinformation där man snabbt kan se tex ålder, utbildning och erfarenhet. På så vis kan man snabbt se om hur man ska värdera informationen utan att behöva gå in på medlemmens profilsida samt höja värdet av att fylla i korrekt profilinfo.

/Henke

 

Hei ærede svenske kollegaer!

 

Jeg driver Milforum.net og hos meg er det kun lov med kort tekstsignatur. Har også vurdert å ta det helt bort da en rekke brukere har til tider hatt helt banans signaturer. Per idag har vi bare tillatt 50 bokstaver. Har som dere ikke lyst å ha signaturer med masse bilder og "støy". Fokus på Milforum skal ligge på innhold - ikke fancy-schmancy avatars, bilder i signaturer med mer. Kjører enkelt prinsipp - "militært - alle stiller likt". Tillater heller ikke at brukerne bruker farger og smilies i innlegg. Ser altfor mange forums som tar helt av med nettopp dette. Bakgrunnen for min strickte holdning er at fler og fler yrkesmilitære er blitt medlem på Milforum, og da ønsker jeg ikke at Milforum skal oppleves som et ungdomsforum.

 

Just my two cents.

 

Mvh,

Admin - Milforum.net

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...